Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 feb 2017 00:19

Snap ik ook niet zo goed, maar de ontwikkeling van virtueel fietsen duidt op een bepaalde behoefte....
Ik stap niet op als het regent, maar kou of natte wegen deren me niet, daar heb je kleding en winterfietsen voor...hoort er IMO gewoon bij.
Moet er niet aan denken de hele winter op zolder of in een slaapkamertje te zitten trappen voor een beeldscherm...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Erik
Forum-lid

Erik 28 feb 2017 08:14

senior schreef: Overigens, ik neem aan dat je niet schaatst. Als je dat wel doet weet je pas hoe scherp een stalen strip echt kan zijn (dit in tegenstelling tot een remschijf)
Zou ook verboden moeten worden! Rondrijden met messen onder je schoenen, le-vens-gevaarlijk! En dan ook nog in groepen tijdens marathons. Ik stem voor minstens een rubber afdekstrip over de schaatsen! :twisted:
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 feb 2017 08:34

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 feb 2017 08:49

Kijk en daar ben ik het ook met Keezx eens. Gewoon opstappen met koude en nattigheid, daar kun je je op kleden.
Hoe ging dat ook al weer? Slecht weer bestaat niet, alleen slechte aankleding.

Wat ik mij eigenlijk afvraag met het schijfremmen verhaal, Rijden de profs met standaard schijven, of hebben ze speciale afgedraaide exemplaren om gewicht te winnen?
Bij mij komt het op de mtb wel eens voor dat ik een bocht onderschat, waardoor ik wegglij (of wat lomper onderuit ga) maar daarbij heb ik werkelijk nog nooit iets gescheurd of gesneden door mijn schijven, welke ook echt niet scherp zijn.
Wel door mijn tandwielen overigens, dus ik stem er voor dat die verboden worden levensgevaarlijk zijn die.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 feb 2017 09:05

Afgedraaide schijven voor gewichtsbesparing? Dan krijg je een kleinere diameter en grijpen je blokken niet meer aan? .. Lijkt mij kolder. Ze hebben wellicht een keuze in 140 of 160mm schijven. Maar misschien zelfs dat niet.

De angst voor verwonding door schijven bij een massale valpartij vind ik persoonlijk niet terecht. Zoals al vaker opgeschreven, warm worden die schijven echt niet onder de omstandigheden van massale valpartijen. Scherp zijn ze niet. Ze steken nauwelijks uit. En zijn in dat opzicht niet gevaarlijker dan andere fietsonderdelen en zelfs minder gevaarlijk dan tandwielen of - ik noem maar iets - paaltjes op de weg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 feb 2017 09:17

Ik bedoel niet kleiner in diameter met afdraaien, maar dunner. Hierdoor worden ze namelijk wel scherper, en marginaal lichter.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 feb 2017 10:17

Remschijven worden qua dikte ontworpen op een bepaalde levensduur en minimumdikte na afslijten, dus theoretisch zou dat kunnen bij massieve schijven, maar gewichtswinst daar lijkt me marginaal.
Er komen vast wel lichtere schijven van andere materialen/ sandwich/hybride of ze zijn er al, ik volg dat niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

swannie
Forum-lid

swannie 28 feb 2017 11:26

Die bestaan al lang. Oa Ashima verkoopt dat.
Ik heb die eens gekocht voor op de mtb, wordt je remkracht beduidend minder van.
Kan je net zo goed met velgremmen blijven rijden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 feb 2017 11:27

Maar dat heeft de sponsor liever niet ;-)
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 28 feb 2017 13:43

Karl66 schreef:Volgens mij rijden de meeste wielertoeristen niet met slecht weer :lol:
Quarantanove schreef:
Lcsmet schreef:
Quarantanove schreef: Die een beetje gezond verstand hebben en gebruiken in ieder geval niet.
Wat is "slecht" weer?
@Quarantanove, Spreek voor jezelf. :mrgreen:
Ik wil nog wel wat duidelijker zijn: Ik vind een wielertoerist , dus een toerfietser die dat voor zijn hobby doet , niet goed wijs als hij met slecht rijdt. En slecht weer is voor mij al als het niet droog is of ligt.
Je hebt hier nog al uitspraken gedaan waarvan ik dacht WTF, deze hoort daar ook bij.
Jij bent geen wielertoerist of toerfietser maar een mooi weer rijder.
En om dan bijna iedereen maar direct "niet goed wijs" te noemen zegt dan meer over jou dan over de anderen.
Ga bloemschikken of zo, dan moet je zelfs niet buiten komen. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 28 feb 2017 14:25

Rennersvakbond dreigt met stappen tegen UCI om schijfremmen. :?

Misschien dat ik het weer over het hoofd heb gezien omdat het al een paar pagina's oud nieuws is maar dit artikel lees ik nu net vanmorgen.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 28 feb 2017 14:27

Even nuanceren...Ze zijn niet tegen schijfremmen, maar komen wel op voor de veiligheid van de renners. Je kunt het ze niet kwalijk nemen als 'rennersvakbond'.

Plaats reactie