Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 14 jan 2015 18:49

Theo V schreef:Ik kan me herinneren dat hier op het forum eens gesproken is over de "verplichting" van werkgevers om voor goede omkleedruimtes te zorgen.
Ik kan deze discussie niet terug vinden.
Is er enige regelgeving hier omtrent?
Iemand een idee? :?:

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 14 jan 2015 19:28

@fietseric: dat je elke keer, met alleen een handdoekje om, de straat over stak, konden ze niet langer aanzien zeker.
:)

Erik
Forum-lid

Erik 15 jan 2015 08:12

Wij hebben in ons nieuwe gebouw (werk op een VO school) ook een personeelsdouche gekregen, maar ik geloof niet dat iemand die ooit gebruikt...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 jan 2015 08:48

Bij mij in het gebouw zijn zeker vier douches te vinden. Er is een overdekte fietsenstalling, maar de racert gaat gewoon mee de kamer op. Vindt niemand raar (ik ben ook niet de enige). Een flink aantal van mijn collega's woon-werkt af en toe op de racer, of gaat tussendoor een rondje rennen.
Het zal er ook wel wat mee te maken hebben dat ik op een bewegingswetenschappen faculteit werk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fietseric
Forum-lid

Gebruikersavatar fietseric 15 jan 2015 09:53

EmPeHa schreef:@fietseric: dat je elke keer, met alleen een handdoekje om, de straat over stak, konden ze niet langer aanzien zeker.
haha.. al die senioren in dat complex kregen last van een onregelmatige rikketik :lol: ... maar zo hou ik mezelf aan het werk (mutatieopzichter)

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 15 jan 2015 10:18

de volgende tekst zul je ook al wel gevonden hebben, maar ook na een avond gisteren speuren kan ik geen andere vinden dan deze:

Moet je werken in een vuile, stoffige of warme omgeving, dan is de werkgever verplicht te zorgen voor een wasruimte met voldoende wasbakken. In extremere werksituaties is de werkgever ook verplicht te zorgen voor een doucheruimte. Dat je vies, plakkerig of stoffig wordt van het fietsen naar het werk, is iets waarmee je baas volgens de wet geen rekening hoeft te houden. Hij mag natuurlijk wel rekening houden met fietsers. Het heeft immers ook voor hem de nodige voordelen als zijn werknemers zoveel mogelijk met de fiets komen. Op de internetpagina www.fietsenscoort.nl . kun je via de knop ‘werkgever' doorklikken naar informatie over het opzetten van een fietsbeleid op de werkplek. Werknemers die een douche of kleedruimte willen, kunnen het beste naar de ondernemingsraad van hun bedrijf of de personeelsvertegenwoordiging stappen.

Zowel bij bonden als de fietsersbond is dit het enige wat ik kan vinden, voor Nederland. Terwijl ik aan het zoeken was kwam het topic van destijds me weer wat helderder voor ogen en na wat zoekwerk heb ik wel gezien dat de wet in Belgie wat anders is. Het zou zo maar kunnen dat in je herinnering de Belgische situatie is blijven hangen. Ook geloof ik me te herinneren dat er in het verleden in Nederland ook een andere regeling is geweest, waarbij de werkgever vanaf een aantal (ik dacht >250) personeelsleden op een lokatie ook een verplichting had voor was en kleedgelegenheid, maar kan daar nu niets meer over vinden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 15 jan 2015 10:54

Ik had ook zoiets gevonden, dat staat in de Arbo-wetgeving.
In ieder geval bedankt, ik ga het afwachten wat er gaat gebeuren.
Als ze me eruit gooien moet ik volgens hun zelf op zoek naar een andere douche- en kleedruimte op het terrein.
Die ruimtes zijn wel te vinden maar de kasten die daar in staan zijn allemaal in gebruik en ik wil wel mijn spullen veilig opbergen.
Gelukkig heb ik ook vuil werk dus kan ik ze met die Arbo-wetgeving om de oren slaan en een goede ruimte met afsluitbare kast eisen.

Vwb regelgeving tbv woon- werkverkeer op de fiets is het wel jammer dat daar geen regels voor zijn.
Ik heb ook kantoorwerk gedaan en ik zou het niet lekker vinden als ik daar ongedouched binnen zou moeten komen.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 16 jan 2015 06:37

fietseric schreef:
EmPeHa schreef:@fietseric: dat je elke keer, met alleen een handdoekje om, de straat over stak, konden ze niet langer aanzien zeker.
haha.. al die senioren in dat complex kregen last van een onregelmatige rikketik :lol: ... maar zo hou ik mezelf aan het werk (mutatieopzichter)
:D

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 18 jan 2015 01:24

Wou ik nog ff melden 8-) : Afgelopen donderdag de zwaarste rit naar het werk gehad sinds tijden! ZZW7 tegenwind. Ik kwam nauwelijks boven de 20 km/u uit en soms was het zo zwaar dat ik terug moest op mijn lichtste verzet (39X25) met een schamele 15 km/u.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

bikerke
Forum-lid

bikerke 18 jan 2015 10:41

Donderdagmorgen..... wind op kop de 25km's....... neem ik een iets andere weg met meer huizen (en beschutting).
Is er een stukje bergaf (maar een zeer donker stuk) rij ik in een putje.
Van voor én van achter plat (snakebite).
En een mens is op dat moment content dat het al niet regent ...............

Cleos
Forum-lid

Cleos 18 jan 2015 15:34

Hoi ben aan het kijken voor een nieuwe woon werkfiets. Ik zit alleen te twijfelen tussen Shimano lx, xt of alfine.
Het gaat om 20 km per dag.

Maar ga ik het een verschil tussen lx xt merken?
Haal ik de meerprijs 600 euro eruit als ik toch voor de alfine kies. Of zitten hier nog andere voordelen uit op langer termijn?

Belgje
Forum-lid

Belgje 19 jan 2015 09:14

ik heb een vraag over kledij: morgen geven ze droog maar koud fietsweer. Ik vertrek rond 7u30 thuis, ik denk dat het dan rond de 0 graden is?
als ik in het weekend ga fietsen rond de 5° dan draag ik een thermisch truitje met lange mouwen en daarboven een loopshirt met lange mouwen en heb ik warm genoeg. Maar zo 's morgens vroeg denk ik dat ik beter nog iets erboven draag: ik twijfel tussen een fleecetrui (kan daar genoeg vocht door?) of een flinterdunne windstopper (da's ene van mijn man, heb ik zelf nog niet, is dus ook wat te groot en flappert rond mijn lijf)

Wat raden jullie aan? ik wil eigenlijk deze winter niet meer investeren in een wintervest

PS. afstand is 22km enkel - een uurtje fietsen dus
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Plaats reactie