Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2863
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 aug 2015 21:07

Snap ook echt niet waarom je schijfremmen zou willen. Al helemaal niet als je voornamelijk in nl rijdt. Zie ook alleen maar nadelen.

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 29 aug 2015 21:57

Wat zijn voor jullie de nadelen dan?

1. Gewicht vind ik geen excuus, want die paar honderd gram kan je ook afvallen.
2. Dat je er te hard ongecontroleerd mee kan remmen vind ik ook geen excuus, want dat is bij de mtb's ook niet zo. Heb net zoveel controle als de traditionele velgrem (mijn mening).

apollo
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2010 16:44

apollo 29 aug 2015 23:07

Ik vind gewicht een héél groot nadeel. Zeker voor degenen die zo hun best doen om een zo licht mogelijke fiets te bouwen.
En ... het is verschrikkelijk lelijk !!!

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 30 aug 2015 01:16

apollo schreef: En ... het is verschrikkelijk lelijk !!!
+1 helemaal mee eens.
van alle mooie fietsen die je ziet, ziet de versie zonder schijven er altijd mooier uit.

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 30 aug 2015 07:51

Voor iemand die een zo licht mogelijk fiets wil bouwen kan ik wel begrijpen. Waar ikzelf ook een nadeel vind is dat die fietsen op dit moment lelijk zijn. Dat is de reden dat ik wacht op Canyon. Ik wil namelijk wel eentje met schijfremmen voor in de bergen.

Nu deze volgend jaar nog niet komt, komt er begin volgend jaar wel een nieuwe Ultimate en daarna eentje met schijfremmen. Het zou mooi zijn als de Ultimate zo min mogelijk is veranderd.

greveleer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 sep 2007 15:00

greveleer 30 aug 2015 13:25

Kan er iemand uitleggen waarom bij de 2016 versie de AEROAD CF SLX 7.0 DI2 duurder is dan de AEROAD CF SLX 8.0 DI2 ? Of is dit een foutje?
Greveleer

apollo
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2010 16:44

apollo 30 aug 2015 13:32

greveleer schreef:Kan er iemand uitleggen waarom bij de 2016 versie de AEROAD CF SLX 7.0 DI2 duurder is dan de AEROAD CF SLX 8.0 DI2 ? Of is dit een foutje?
Ik denk dat dit nog een foutje is van de vernieuwingen op de website.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 30 aug 2015 14:05

POC schreef:Wat zijn voor jullie de nadelen dan?

1. Gewicht vind ik geen excuus, want die paar honderd gram kan je ook afvallen.
2. Dat je er te hard ongecontroleerd mee kan remmen vind ik ook geen excuus, want dat is bij de mtb's ook niet zo. Heb net zoveel controle als de traditionele velgrem (mijn mening).
mee eens maar:

3. Heb je schijfremmen nodig? Velgremmen remmen wat mij betreft goed genoeg.
4. Aerodynamica is de nieuwe trend. Denk niet dat schijfremmen daarbij passen.
No pain no gain, no guts no glory!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13676
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 aug 2015 15:10

De meeste wielrennens hebben nog niet met schijven gereden. Het te hard remmen is complete onzin.
Waarom zou je met een veel beter doseerbare rem ineens te hard remmen, dan kan je gewoon niet rijden.
Doe je in je auto toch ook niet. Dat het in de polder niet perse nodig is ben ik met iedereen eens, maar het nadeel zie ik ook niet.

Nadeel:
Gewicht circa 400 gram
Aero ( wat mij betreft het enige zinvolle technisch nadeel)
Looks voor sommige

Voordeel:
Geen klappende binnenbanden voor mensen die niet kunnen dalen
Geen slijtage aan dure carbon velgen
Bij goede remmen shimano /hope zeer lange tijd met remblokken, op mijn mtb die ik qua gebruik een beetje als racer gebruik 15k met een setje.
Veel beter te doseren
Bij nat weer remt het ook
Nooit meer kabels vervangen
Zonder blokken wisselen tussen carbon en alu velgen
Looks ook weer persoonlijk.

Bij het wiel vind ik het veel mooier dan een velgrem, bij de shifters vind ik het ook niet mooi.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 30 aug 2015 15:17

Heb nu schijfremmen op mijn leenfiets (Cannondale Synapse sram red), en waar ik in 30 jaar( met pauzes) nooit een probleem heb gehad met velgremmen, heb ik in 2 weken tijd al meerdere malen de remklauwen moeten afstellen. Zand moeten verwijderen. Na het wassen van de fiets met autoshampoo reed ik bijna onder een auto ivm gladde remschijven, en ze piepen (ook bij droog weer). Voor mij nooit schijfremmen. Vroeger met ATB ook nooit behoefte gehad aan schijfremmen. Altijd op tijd tot stilstand gekomen met V-brakes. En...... Oh ja. Had ik al gezegd dat ik het uitermate lelijk vind. ;-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13676
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 aug 2015 15:27

Raar dat ikzelf en mijn maten dat op de MTB nooit hebben, wij zien nooit zand en modder..........??

Ik heb een set hope mono mini,s uit 2007 en 50k op de teller. Vorige jaar alle seals vervangen en weer als nieuw, nooit is aan gedaan behalve schoonmaken met water en zeep.

Als je schijfremmen neemt wel shimano, Avid/sram is gewoon slecht

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 30 aug 2015 15:55

wasbeer2006 schreef:De meeste wielrennens hebben nog niet met schijven gereden. Het te hard remmen is complete onzin.
Waarom zou je met een veel beter doseerbare rem ineens te hard remmen, dan kan je gewoon niet rijden.
Doe je in je auto toch ook niet. Dat het in de polder niet perse nodig is ben ik met iedereen eens, maar het nadeel zie ik ook niet.

Nadeel:
Gewicht circa 400 gram
Aero ( wat mij betreft het enige zinvolle technisch nadeel)
Looks voor sommige

Voordeel:
Geen klappende binnenbanden voor mensen die niet kunnen dalen
Geen slijtage aan dure carbon velgen
Bij goede remmen shimano /hope zeer lange tijd met remblokken, op mijn mtb die ik qua gebruik een beetje als racer gebruik 15k met een setje.
Veel beter te doseren
Bij nat weer remt het ook
Nooit meer kabels vervangen
Zonder blokken wisselen tussen carbon en alu velgen
Looks ook weer persoonlijk.

Bij het wiel vind ik het veel mooier dan een velgrem, bij de shifters vind ik het ook niet mooi.
nog een voordeel: bij nat weer geen remslijpsel (vooral bij alu velgen) op velg, rem en rest van de fiets

Plaats reactie