Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2014 22:13

Wat mjj enorm tegen staat is zijn keuze voor die baggerploeg.
Less is bore

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 dec 2014 23:02

Dat is, ongeacht of het terecht is of niet, meteen het probleem met Boom: als hij, na elf jaar Rabo/Blanco/Belkin dit jaar wint in Vlaanderen of Roubaix dan wordt daar toch met heel veel scepsis naar gekeken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Karl66
Forum-lid

Karl66 24 dec 2014 23:11

Denk je? Bij Terpstra heb ik daar weinig van gemerkt en die ploeg en ploegleider zijn minstens zo verdacht, terwijl er over Nikki ook de nodige geruchten rondgaan.

En dan heb ik het nog niet eens over die schijnheilige duitser uit hun ploeg. Die man rijdt onaardse vermogens, rijdt bij een jagend peloton weg, zit bij een net zo foute ploeg en heeft dan het lef om de dominee te spelen over Astana... En daar hoor je nooit iemand over.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 25 dec 2014 01:37

Niets van gemerkt? Lefevre en Ibarguren worden al jaren in twijfel getrokken.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 25 dec 2014 06:00

Grappig, dit schreef ik in april 2013 en als ik het teruglees moet ik toch meteen denken aan Astana, hun omgang met de (nota bene genoemde) gebroeders Iglinsky, de posities van Vino en De Maeseneer, de verwachtingen van Boom en de houding van het wielerpubliek (waarbij de namen ook zonder meer ingewisseld kunnen worden door bijvoorbeeld Lefevre, Ibarguren, Terpstra, Stybar, Kwiatkowski, etc.)
timo2.0 schreef:Ooit was het inderdaad de soigneur met de "Pot Belge". Wat dat betreft heeft is er in het wielrennen inderdaad sprake van een "wetenschappelijke benadering". Helaas gaat dat niet alleen op voor trainingsmethoden en voedingssupplementen. Waar we het vooral niet eens zijn (en blijkbaar niet worden) is het adagium onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Dan kijk ik weer even naar de erelijst van bijvoorbeeld Luik-Bastenaken-Luik van de afgelopen 20 jaar. In feite weten we van iedere winnaar van Berzin tot Iglinky dat het niet deugde, een minderheid is ook daadwerkelijk tegen de lamp gelopen maar ze staan allemaal nog keurig als winnaars te boek. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, "aan m'n zolen" zou Terpen Tijn zeggen. Oneerlijkheid loonde in het wielrennen en blijft lonen. De wielerwereld weet dat en dus houdt - op een paar sukkelige raborenners na - iedereen de omerta in stand in de wetenschap dat ze de dopingcontroleurs voortdurend een paar stappen voorblijven en dat de storm vanzelf weer gaat liggen omdat we bedrogen willen worden, omdat we alles accepteren om de illusie van een mooie koers hoog te houden. En mocht er weer eens een renner betrapt worden dan doen we gewoon weer als vanouds: we doen alsof het een individueel geval was, iemand die op eigen houtje verboden snoepjes nam, die ontslaan we maar zijn ploegleider en dokter blijven gewoon zitten en als zijn ploeggenoten een week later een koers winnen juichen we ze weer toe en zeggen foei als iemand daar vraagtekens bij stelt.

elefantino
Forum-lid

elefantino 25 dec 2014 07:29

Karl66 schreef:Denk je? Bij Terpstra heb ik daar weinig van gemerkt en die ploeg en ploegleider zijn minstens zo verdacht, terwijl er over Nikki ook de nodige geruchten rondgaan.

En dan heb ik het nog niet eens over die schijnheilige duitser uit hun ploeg. Die man rijdt onaardse vermogens, rijdt bij een jagend peloton weg, zit bij een net zo foute ploeg en heeft dan het lef om de dominee te spelen over Astana... En daar hoor je nooit iemand over.
Timo plus een paar anderen (waaronder ikzelf) hebben toch flink ons best gedaan hoor. :D

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 25 dec 2014 10:41

UCI wil dat teams renners beter in de gaten houden.

De UCI gaat ploegen met een UCI WorldTour licentie verplichten om zijn renners beter in de gaten te houden. De internationale wielerunie voegt een extra voorwaarde toe waar teams aan moeten voldoen om een licentie te verkrijgen, zo meldt het op zijn site. Het wil met nieuwe richtlijnen een extra wapen creëren in de strijd tegen doping.

Ploegen die in aanmerking willen komen voor een licentie moesten tot dusver aan sportieve, ethische, financiële en administratieve criteria voldoen. Daar komt vanaf 2017 een organisatorische voorwaarde bij. Teams moeten voldoen aan The Teams’ Operational Guide.

De UCI heeft na een uitgebreide studie tien regels opgesteld die de volgende onderwerpen behandelen:
- De voorbereiding van de renners (planning van de training, wedstrijden en herstel)
- De ondersteuning (voldoende ondersteunend personeel in verhouding met het aantal renners)
- De medische behandeling (met name de vereiste opname van een dokter binnen de ploeg)
- De aan hen opgelegde werkdruk
- Het aantal renners binnen de ploeg (om de ratio renner/ondersteunend personeel binnen de financiële limieten te respecteren)
- Het monitoren van renners (via een online platform)
- Het certificeren van medewerkers van het team (in het kader van professionalisering)
Het vastleggen van trainingsplannen en de implementatie van een elektronisch logboek is hierin een belangrijk speerpunt.

In 2015 worden deze richtlijnen getest door acht ploegen. Naast Team Giant-Alpecin doen ook AG2R La Mondiale, FDJ.fr, Team Cannondale-Garmin, IAM Cycling, Etixx-Quick Step, Orica GreenEDGE en Trek Factory Racing mee aan het project. Na een evaluatie en eventuele aanpassing van de regels zal het in 2017 voor alle teams ingevoerd worden.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Karl66
Forum-lid

Karl66 25 dec 2014 11:06

timo2.0 schreef:Niets van gemerkt? Lefevre en Ibarguren worden al jaren in twijfel getrokken.
Yup, alleen glijdt dat hier in Nederland behoorlijk langs Nikki Terpstra heen en moet hij volgens 80% van de Nederlanders wielrenner van het jaar worden. Grote kans dat de Astana doping perikelen ook van Lars afglijden als hij een klassieker wint.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 dec 2014 12:34

Ach de pers, die durft ook geen vragen te stellen. Dit had ik ooit te bloggen toen Terpstra Roubaix won:
http://robgemen.blogspot.nl/2014/04/de- ... n.html?m=0
Live fast; die young. mijn blog

deijn
Forum-lid

Gebruikersavatar deijn 25 dec 2014 13:43

Rob, ik heb je stukje even gelezen maar waarom moet men bij wielrennen altijd een critische vraag stellen en hoor ik bij voetbal ook nooit of de wedstrijd is omgekocht, of aan Epke Zonderland of zijn gespierde armen door anabole komen. Waarom moet je dan aan alle wielrenners gaan vragen welke doping ze gebruiken? Terwijl voetbal en atletiek toch ook erg bekend zijn om hun oneerlijke strijd.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 25 dec 2014 13:44

rob74 schreef:
Karl66 schreef:....Yup, alleen glijdt dat hier in Nederland behoorlijk langs Nikki Terpstra heen en moet hij volgens 80% van de Nederlanders wielrenner van het jaar worden. Grote kans dat de Astana doping perikelen ook van Lars afglijden als hij een klassieker wint.
Ach de pers, die durft ook geen vragen te stellen. Dit had ik ooit te bloggen toen Terpstra Roubaix won:
http://robgemen.blogspot.nl/2014/04/de- ... n.html?m=0
"We vergeten gewoon het statement dat NOS eerder dit jaar maakte door aan te kondigen dat ze minder wielrennen zouden gaan uitzenden en de koers met een kritischer oog zouden gaan bekijken."

Maar Mathijs en Filemon zijn geen NOS medewerkers.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 29 dec 2014 23:34

:mrgreen: Hun dopings-imago kan Astana zo oplossen : ontsla alle koks en keukenpersoneel want die koken nog steeds op dezelfde wijze als toe Vino zelf nog koerste.

Plaats reactie