Pagina 88 van 112
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 apr 2016 09:19
door csteenbe
interessant Rene, ben benieuwd naar je bevindingen. Mijn voornaamste twijfels, blijft het goed plakken ook na een regenrit bijvoorbeeld.
En idd negatieve ervaringen vindt je altijd, vraag is altijd hoe zo een iemand er mee omgegaan is....
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 apr 2016 17:22
door rene
Update:
Nog niet mee gereden maar ik kan het volgende melden. De achtertube had 2 stukjes van ca 2 vierkante cm welke niet geheel goed gehecht waren aan de zijkant. Hier opnieuw wat lijm in laten lopen en tube weer op 10 bar gezet.
Ik heb dit ook wel eens met een Vittoria Mastik one lijm gehad dat de tubes aan de zijkant soms wel eens wat loslaten agv weet ik veel welke reden. Lostrekken is dan nog steeds vrij moeilijk en voor een afloper ben ik nog nooit bang geweest.
Wat wel gek is en daar heb ik nog niets over kunnen vinden is dat na 2 tot 3 dagen de tubes nog wat sticky zijn aan de zijkanten. Zoals aangegeven in het filmpje de vinger gebruikt om te sealen en daarna afgenomen met een vochtig doekje. Hierdoor komt er dus altijd een beetje lijm aan de zijkant van de tube en die is nog steeds sticky.
De tubes zitten overigens wel goed vast aan de zijkanten - en zijn volgens mij niet eenvoudig los te trekken ( niet dat ik het ook ga proberen ). de lijm is keurig verdeeld tot aan de randen van de tubes nu, want je ziet het ook als ware een beetje glimmen in de overgang tussen tube en velg ( weet niet hoe ik het beter uit moet leggen).
Ivm werken zal het er dit weekend ook niet van komen om te rijden met de wielen - maar ik hoop dat het na dit weekend wel gaat lukken. I'll keep you updated - en hopen dat dan het stikky van de tubes weg is.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 03 apr 2016 15:18
door rene
Update:
De tubes zijn eraf
Ik had de tubes nogmaals van druk gelaten en gecheckt of ze goed vast zaten Op een 2-tal punten kon ik ze zo los duwen.... Hmm niet goed dacht ik, beter nu dan met 70 een berg af en een bocht moeten nemen.
Dus de tubes verwijderd om te kijken of ze nu echt zo los zaten - en het viel me tegen hoe slecht vast ze zaten. Ik zou er gerust een vlakke rit mee durven rijden, maar de Alpen in is een ander verhaal. De lijm verwijderen is een makkie vergeleken met Vittoria Mastik One - wrijven met de vingers ( blaren kweken ) en de lijm is er weer vanaf en laat een perfect schone velg achter.
Ik heb het idee dat het meer een silicone lijkt dan een lijm. Wat er af komt zijn toch nog zachte stukjes rubberachtig iets / siliconen achtig.
Het is dus helaas, maar getest voor de forumleden. Ik zou er niet nog een keer aan beginnen - en vraag me af waar het mis gegaan is. De enige reden die ik kan bedenken is :
* Vittoria tube heeft een stootlint wat een beetje zoals Veloflex voorgelijmd lijkt ( snappie ?) zou de Vittoria Magic Mastik hierop slecht hechten ?
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 03 apr 2016 19:49
door csteenbe
Jammer Rene, bedankt voor het delen van je ervaring. Niks mis mee om iets te proberen, zelf ben ik overgestapt op Tape, Tufo extreme, en ben dan daar tevreden mee.
Maar denk het werken met lijm toch het beste blijft maar ja de tijd die er in zit.....
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 04 apr 2016 15:10
door woes
Heb mijn Vittoria Corsa CX tube lek gereden. Niets te zien op het loopvlak maar liep wel leeg onderweg.
Thuisgekomen de band opgepompt en de lucht ontsnapte in de buurt van het ventiel (niet te zien dus, maar wel te horen). Nu de tube eraf gepakt, blijkt het inderdaad vanaf de rand van het ventiel te komen (lijkt dus op de bevestiging van de binnentube naar het ventiel).
Is dit nog te repareren?
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 06 apr 2016 21:59
door rene
woes schreef:Heb mijn Vittoria Corsa CX tube lek gereden. Niets te zien op het loopvlak maar liep wel leeg onderweg.
Thuisgekomen de band opgepompt en de lucht ontsnapte in de buurt van het ventiel (niet te zien dus, maar wel te horen). Nu de tube eraf gepakt, blijkt het inderdaad vanaf de rand van het ventiel te komen (lijkt dus op de bevestiging van de binnentube naar het ventiel).
Is dit nog te repareren?
Je zou het kunnen proberen met Tufo Extreme latex - ik heb sterk mijn twijfels of dat het gaat werken, maar als het gaatje klein is ....wie weet
Ik zou het wel een poging geven - en niet zomaar de tube weggooien.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 07 apr 2016 17:51
door rene
Vandaag mijn Corogna effetto mariposa binnen gekregen via Wiggle. Omdat de test met de Vittoria Magic Mastik mij niet zo goed is bevallen heb ik de velgen weer geheel schoongemaakt en kan ik morgen de tubes gaan plakken. Ik ga eerst het voorwiel doen en dan wellicht een proefritje.
Ik hou jullie weer op de hoogte mbt de tape. Dit is ook mijn eerste ervaring met welke tube tape dan ook. Ik weet dat csteenbe de Tufo extreme tape gebruikt en daar erg tevreden van is, echter kon ik bij Wiggel alleen de normale variant vinden.
http://www.effettomariposa.eu/en/produc ... y/carogna/
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 11 apr 2016 19:33
door Fietsen?altijd
Ik ben waarschijnlijke de grootste kneus hier op het hele forum betreft tubes. Op marktplaats staan alle tube wielen er voor een prikje op. Ik ben hierin wel geïnteresseerd, Nu heb ik begrepen dat je met latex een tube kan dichten als hij lek is. Maar hoe gaat dit dan na een paar keer en hoe vaak rijd je lek. Ik heb nu al een jaar hetzelfde setje schwalbe ones en ben er één keer op lek gereden in ik denk 8000-10000 kilometer. Kan dit ook met tubes?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 12 apr 2016 08:23
door rene
Fietsen?altijd schreef:Maar hoe gaat dit dan na een paar keer en hoe vaak rijd je lek. Ik heb nu al een jaar hetzelfde setje schwalbe ones en ben er één keer op lek gereden in ik denk 8000-10000 kilometer. Kan dit ook met tubes?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Een tube is net als een gewone band van rubber met ongeveer dezelfde eigenschappen. Ik heb in de afgelopen jaren dat ik met tubes heb gereden slechts 1 keer lek gereden. Maar ik ken ook iemand die heeft 2 keer lek gereden in 2 ritjes. Gaatje dichten met latex gaat goed ( heb dit reeds 1 keer ervaren )
Voor de rest zou ik zeggen: Lees het topic eens door - wie weet kom je erachter dat het plakken, tubes uitlijnen niet helemaal je ding is. Tubes zijn over het algemeen ook iets duurder dan de standaard binnen- buitenband combinatie. Als je een beetje zoekt en ervaring er mee hebt hoeft het niet meer te kosten, en het rijdt gewoon heerlijk.
Succes met je zoektocht.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 12 apr 2016 12:16
door ericpeters
Als je het je gaat om echt goedkoop te rijden en lang lekvrij dan moet je niet op tubes overstappen naar mijn mening.
Als je voor een redelijke prijs toch goede volledig carbon wielen wilt of echt het lichtste en de absolute top dan kun je wel op tubes overstappen. Ik rij droog met tubes op Campagnolo Bora ultra 2 en in de winter of op natte wegen met clinchers. De achter tube wissel ik 1x per jaar en de voortube 1x per 2 jaar. Heel, heel zelden rij ik lek (maar dat is pas sinds ik van Veloflex op Conti ben overgestapt). Als ik lek rij dan ben ik het meestal zelf schuld en kan ik of met pitstop of met mijn reserve tube zonder problemen naar huis. Dat is iets minder comfortabel dan het vervangen van een binnenband bij een clincher maar daarvoor rij ik het grootste gedeelte van het jaar op een veel betere wiel/band combinatie.
Het enige nadeel vind ik als ik meerdere dagen naar de bergen ga. Mocht ik daar de 1e dag lek rijden dan durf ik de afdaling durf toch niet vol in te gaan met een (ongeplakte) reserve tube. En een dag wachten totdat de Mastik one uitgehard is zie ik ook niet zitten. Wellicht veranderd dat als ik ook op tufo tape overstap.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 12 apr 2016 18:31
door csteenbe
ericpeters schreef:Het enige nadeel vind ik als ik meerdere dagen naar de bergen ga. Mocht ik daar de 1e dag lek rijden dan durf ik de afdaling durf toch niet vol in te gaan met een (ongeplakte) reserve tube. En een dag wachten totdat de Mastik one uitgehard is zie ik ook niet zitten. Wellicht veranderd dat als ik ook op tufo tape overstap.
Is met Tufo Tape toch hetzelfde, je moet immers de resten van de Tape eraf halen en ik kan uit ervaring zeggen dat het even moeilijk gaat als met het verwijderen van lijm.
Bij Tufo Tape kun je wasbenzine/lampenolie/diesel vergeten dat werkt niet, wat wel werkt is HG Sticker verwijderaar en dan met een doek de Tape resten eraf wrijven.
Als ik met Tubes op vakantie ben neem ik altijd een reserve setje clinchers mee, rijd ik lek dan stap ik over op clinchers.
Met een voorgelijmde tube kun je rustig volle mep de col afknallen, gewoon keihard oppompen >8 bar. Reed zelf in L3B in de afdaling van de 1ste col plat, reserve tube moeten leggen vervolgens bij de eerste post de Tube knalhard opgepompt en gewoon gereden of er niks aan de hand was. Toen ik later de reserve tube eraf wilde halen, heb ik evenveel moeite moeten doen om hem eraf te krijgen als normaal.
Funest is als je remt in een bocht en het achterwiel verliest contact met het wegdek en je komt dan neer, dan gaat het fout.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 13 apr 2016 15:32
door Fietsen?altijd
Bedankt voor de uitleg!