Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 24 feb 2013 14:02

Ja man, 't enige nieuwe is het zadel (ik heb nog een Rolls liggen maar daar kan ik echt niet op fietsen, zeeeer onaangenaam die bult in 't midden), de ketting (de uniglide tandwielen kan je omdraaien, zijn ze weer als nieuw) en 't stuurlintje. O ja, de binnenkabels zijn ook nieuw. De banden, binnenbanden en velglintjes komen ook van slopertjes af.
Zo houden we weer wat geld over voor de benzine naar Noord Italie :D

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 24 feb 2013 14:04

mondrius schreef: Ik word er hebberig van.. :D

Haha, wie niet? Ga maar vast sparen.....

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 24 feb 2013 17:12

theodorocampagnolo schreef:Om de winter door te komen dit fietsje opgebouwd:

Omdat ik benieuwd was of er ook maar iets van waar zou zijn van al die hallelujia verhalen die ik hoorde over jaren 90 Pinarello's. Welnu, 't klopt. 't Rijd zo ongehoord veel beter dan mijn Batavus Professional (met Columbus buizen opgebouwd) en m'n Koga Miyata Roadspeed uit '81.... Bijna niet te bevatten dat er zo veel progressie mogelijk blijkt te zijn in pakweg 15 jaar ontwikkeling in stalen frames met lugs.
Leuk fietsje, als beginner/uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd in welke optiek zoiets dan precies beter rijdt, hoe/wat merk je precies? en hoe verhoudt de geometrie zich bv. tot een andere fiets?

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 25 feb 2013 11:10

riggard schreef: Leuk fietsje, als beginner/uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd in welke optiek zoiets dan precies beter rijdt, hoe/wat merk je precies? en hoe verhoudt de geometrie zich bv. tot een andere fiets?
Omdat ik voor mijn totale lengte (1.78m.) onwijs lange benen heb en een kort bovenlichaam zoek ik altijd frames die korter zijn dan ze lang zijn. Zowel mijn Batavus als de Koga Miyata zijn 58 cm c-t in combinatie met een bovenbuis van 56,5cm. resp. 56cm. c-c. De Pina is als de Koga.
Met een stuurpen met 'n voorbouw van 10 cm zit ik perfect op de fiets, perfect in de zin van gewichtsverdeling: Een langer frame met een kortere voorbouw vind ik niet fijn fietsen want dan wordt 't gewicht meer naar achteren verplaatst en dat stuurt minder precies, vandaar dat ik mijn eind jaren 80 Koga Flyer, een heel mooi ding om te zien met z'n gitzwarte frame en rode balhoofdbuis weer afgestoten heb want dat frame bleek overvierkant! (57 hoog en 58 lang!)
Omdat de Pinarello de tand des tijds niet geheel ongeschonden heeft overleefd kan ik niet exact zeggen hoe ie zou moeten sturen, het frame was iets opgelopen, de vork krom en ook 't achterframe heeft een impact gehad. Ik heb 't frame zo goed mogelijk gericht maar je voelt gewoon dat 't niet 100% is. Maar de Pinarello is zoveel stijver dan m'n andere fietsen, iedere trap is raak. En 't leuke is is dat de Pina èn veel stijver is èn veel lichter!
Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n sjoeche van de geometrie van de verschillende fietsen. Men zegt wel eens dat oude Koga's een lui stuurkarakter hebben in vergelijking met tijdsgenoten uit Italie maar ik heb simpelweg geen vergelijkingsmateriaal. Met zowel m'n Koga als de Batavus ben ik reeds een paar maal de bergen ingetrokken waarbij me opviel dat ik met die Koga veel harder kon afdalen. Die wil gewoon heel graag rechtdoor waardoor je eigenlijk niet bewust aan 't sturen bent (lees corrigeren) maar je helemaal kan focussen op het remmen. De enige afdaling die ik met tot nu toe m'n Pinarello heb gedaan is 't taluut bij 't Twiske....
Nogmaals, al mijn fietsen zijn van staal, gebouwd met lugs en zijn korter dan dat ze hoog zijn dus in zoverre zijn ze met elkaar te vergelijken maar qua stijfheid in combinatie met een lager gewicht is de Pinarello Asolo van een andere orde.

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 25 feb 2013 21:09

theodorocampagnolo schreef:
riggard schreef: Leuk fietsje, als beginner/uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd in welke optiek zoiets dan precies beter rijdt, hoe/wat merk je precies? en hoe verhoudt de geometrie zich bv. tot een andere fiets?
Omdat ik voor mijn totale lengte (1.78m.) onwijs lange benen heb en een kort bovenlichaam zoek ik altijd frames die korter zijn dan ze lang zijn. Zowel mijn Batavus als de Koga Miyata zijn 58 cm c-t in combinatie met een bovenbuis van 56,5cm. resp. 56cm. c-c. De Pina is als de Koga.
Met een stuurpen met 'n voorbouw van 10 cm zit ik perfect op de fiets, perfect in de zin van gewichtsverdeling: Een langer frame met een kortere voorbouw vind ik niet fijn fietsen want dan wordt 't gewicht meer naar achteren verplaatst en dat stuurt minder precies, vandaar dat ik mijn eind jaren 80 Koga Flyer, een heel mooi ding om te zien met z'n gitzwarte frame en rode balhoofdbuis weer afgestoten heb want dat frame bleek overvierkant! (57 hoog en 58 lang!)
Omdat de Pinarello de tand des tijds niet geheel ongeschonden heeft overleefd kan ik niet exact zeggen hoe ie zou moeten sturen, het frame was iets opgelopen, de vork krom en ook 't achterframe heeft een impact gehad. Ik heb 't frame zo goed mogelijk gericht maar je voelt gewoon dat 't niet 100% is. Maar de Pinarello is zoveel stijver dan m'n andere fietsen, iedere trap is raak. En 't leuke is is dat de Pina èn veel stijver is èn veel lichter!
Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n sjoeche van de geometrie van de verschillende fietsen. Men zegt wel eens dat oude Koga's een lui stuurkarakter hebben in vergelijking met tijdsgenoten uit Italie maar ik heb simpelweg geen vergelijkingsmateriaal. Met zowel m'n Koga als de Batavus ben ik reeds een paar maal de bergen ingetrokken waarbij me opviel dat ik met die Koga veel harder kon afdalen. Die wil gewoon heel graag rechtdoor waardoor je eigenlijk niet bewust aan 't sturen bent (lees corrigeren) maar je helemaal kan focussen op het remmen. De enige afdaling die ik met tot nu toe m'n Pinarello heb gedaan is 't taluut bij 't Twiske....
Nogmaals, al mijn fietsen zijn van staal, gebouwd met lugs en zijn korter dan dat ze hoog zijn dus in zoverre zijn ze met elkaar te vergelijken maar qua stijfheid in combinatie met een lager gewicht is de Pinarello Asolo van een andere orde.
Bedankt voor de uitgebreide reactie, leuk om wat inzicht te vergaren in de verschillen. Op het oog is het voor mij iig allemaal hetzelfde, maar ik geloof graag dat dat op het zadel zittend toch wat anders is.

Voorlopig kan ik het denk ik het beste bij m'n batavus professional houden (ook 63cm zadelbuis / 58cm top tube) dat past me goed, vind deze in verhouding tot m'n koga miyata prologue overigens welweer een stuk stijver/beter rijden. Sturen kan ik niet echt over oordelen, daar heb ik te weinig ervaring voor.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 25 feb 2013 23:08

riggard schreef: Voorlopig kan ik het denk ik het beste bij m'n batavus professional houden (ook 63cm zadelbuis / 58cm top tube) dat past me goed, vind deze in verhouding tot m'n koga miyata prologue overigens welweer een stuk stijver/beter rijden. Sturen kan ik niet echt over oordelen, daar heb ik te weinig ervaring voor.
Hoe oud is die Prologue? Is dat ook zo'n vierkant ding? Op de Koga site kan je hun oude folders inkijken, daar staan ze allemaal op, zowiezo leuk leesvoer.
Mijn Koga is dus weer nèt effe korter dan mijn Batavus. En mijn Batavus is wat levendiger dan mijn Koga Roadspeed, wil dus minder graag rechtdoor. Wel zijn de remmen van die Batavus fenomenaal (DuraAce met korte hoeven) en dat kwam verdomd goed van pas in de buurt van Turijn een paar jaar terug...... :?

(nee, Noord Italie is overal niet een soort van Lutjebroek)

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 26 feb 2013 07:47

Weet niet hoe oud de fiets was, was dit model:
Afbeelding

Kwam voor zover ik me nog kan herinneren qua geometrie aardig overeen met de batavus.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16761
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 feb 2013 09:19

Zo'n Prologue was het instapmodelletje van Koga dacht ik, die zal dus niet zo stijf zijn als een Batavus Professional uit de zelfde tijd.
Sowieso zit er echt een wereld van verschil tussen de instapmodellen en de topmodellen uit het eind van de jaren 80 en het begin van de jaren 90. Mijn eerste racefiets, een Concorde Classic van Oria Hi-Ten buizen was echt zo slap als een dweil. Terwijl mijn Basso Loto (SLX) van 4 of 5 jaar ouder echt een fijn sturend, stijf frame is.
Mijn stalen Empella Bonfire is trouwens ook zeker niet slecht, ik heb echter geen flauw idee van wat voor soort buizen die gemaakt is. Misschien toch maar een keertje contact met Empella opnemen om wat meer informatie te verzamelen.

@theodorocampagnolo,

Mooie fiets die Pinarello, jammer dat hij niet helemaal 100% recht meer is. Natuurlijk wel super dat je die fiets gewoon blijft gebruiken waar hij voor gemaakt is, rijden!
mijn stalen frames zijn allebei 58x56,5 cm maar ik ben wel een stukje langer dan jij. Bij de crosser is dat omdat hij anders te lang zou worden. Bij de Basso enerzijds esthetisch, de verhoudingen zijn gewoon het mooiste bij een 58 cm frame en ik pas er nog prima op. Anderzijds worden stalen frames uit die tijd als ze groter worden of slapper of zwaarder (SPX buizen). Al rijd ik de meeste kilometers op een maat 60 Colnago maar die is van plastic dus daar mag ik het helemaal niet over hebben in dit topic.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16761
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 feb 2013 09:37

Je kunt het ook beter vergelijken met c.v. leidingen maar het is maar om het verschil aan te geven. En dan neem ik nog niet eens meet dat begin jaren 90 -de tijd van die Concorde- de Loto al was gedegradeerd van topmodel naar de hogere middenklasse. Gewoon omdat er nog betere staalsoorten op de markt zijn gekomen.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 feb 2013 10:27

Ernie C. schreef: Mooie fiets die Pinarello, jammer dat hij niet helemaal 100% recht meer is. Natuurlijk wel super dat je die fiets gewoon blijft gebruiken waar hij voor gemaakt is, rijden!

Ja man, daar zijn ze uiteindelijk voor gemaakt hè.... Daarom besteed ik ook niet veel aandacht aan het uiterlijk, ga dus niet frames laten overspuiten / verchromen etc. Dan doet 't niet zo'n pijn als ik 's een keertje op m'n plaat ga :D
Technisch moet 't 100% zijn, de remmen zijn mijn voornaamste hangup. Ben ik ook wel een beetje verplicht aan m'n vriendin want ik ben de enige hier met een rijbewijs :lol:

Ik kan wel genieten hoor van perfect gerestaureerde klassiekers, vooral als er Gios Torino op staat maar ik heb inmiddels die staat van verlichting bereikt dat ik ook kan genieten van mooie spulletjes van anderen.

Dat jij voornamelijk op plastic rij is natuurlijk een grof schandaal. Waarom zou je? Er worden nagelnieuwe stalen racers gemaakt die net zo licht zijn als jouw plastic ding alleen zijn die stalen fietsies veul mooier!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16761
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 feb 2013 10:45

Ik moet bekennen dat het vooral een budgettaire overweging is geweest om voor carbon te gaan. Ik kon een geweldige deal krijgen op een Colnago Ace bij de lokale fietsenmaker en die rijdt gewoon super, beter dan alles van aluminium wat ik geprobeerd heb. Als ik meer geld had gehad op dat moment was ik zeker voor staal gegaan, nog gekeken naar een Scapin Spirit en een Viner Fortis maar het mocht niet van de vrouw, te duur.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 feb 2013 18:10

Oei, die Scapin is wel heeel mooi. Wel weer jammer dat er een plastic voorvork inzit 8-)

Kan je niet met die Colnago bij Jan van Dalen langswippen? Zeg je tegen je vrouw dat er een sterretje in je Colnago zat en je 't frame heb moeten laten vervangen :D

Plaats reactie