Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 05 jul 2016 23:43

Tot nu toe (3 seizoenen, ongeveer 18.000 km) pas 1x lek gereden, met een schwalbe one tubeless, bergop nog wel.
Was wel een regenachtige dag in maart van dit jaar.

Dus voorlopig blijf ik tubeless rijden.

In de winter struin ik de forums in NL de DE af alsook Ebay en Marktplaats, en dan scoor ik meestal wel 4 tot 6 bandjes voor max 25€/stuk.
Meestal Schwalbe One, maar ook al Hutchinson Atom Galaktic.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 06 jul 2016 00:10

bigfloor schreef: Was wel een regenachtige dag in maart van dit jaar.
Dat is wel het zwakke punt van de One Tubeless en de Pro One, vochtige wegen en ze pakken alle scherpe deeltjes op. Dit zijn bij de enige omstandigheden dat ik ze lek reed.

Op een drijfnatte weg geen probleem, op een droge ook niet.

Met een klein lekje heb je zeker voordeel, soms merk je het pas bij thuiskomst dat er het lekje er even was. Met een biba sta je dan onderweg toch een bandje te wisselen.

Rijden in een groep ? Bij een klein lek dat je wel opmerkt, even stoppen, gaatje laten dichten en doorrijden met de hele groep (toen werd er wel opgekeken door de biba rijders).

Voor echte noodgevallen (grotere lekken) kan je in de Pro One iets makkelijker een biba plaatsen dan in de oude One Tubeless, wel afhankelijk van je velg, bij de Pacenti SL23 blijf je zonder bandenknecht kansloos onderweg, bij andere velgen gaat het een stuk makkelijker met de Pro One.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jul 2016 10:49

Mijn ervaringen met tubeless rijden zijn nog steeds positief. Het voorkomt niet het lekrijden, dat blijft of je nu met of zonder binnenband rijdt, maar in bijna alle gevallen kan je gewoon doorrijden - mits met latex - en soms moet je een beetje bijpompen als de band teveel zwabbert.

De bandenkeus is nog beperkt, ondanks dat er nu wel wat meer merken tubeless banden op de markt brengen zijn de prijzen daarvan vooralsnog doorslaggevend voor die van Schwalbe.

Rij nu zelf met de Schwalbe Pro One's 23mm en heb er inmiddels 3000km op zitten. De banden zien er nog goed uit zonder beschadigingen maar beginnen wel 'vierkant' te worden, de achterband heeft wel twee insnijdingen van ong. 4mm waar in het verleden lek is gereden maar gedicht is door de latex.! Heb gelukkig nog niet het genoegen gehad om er onderweg biba's in te monteren.

Het monteren van de Pro One's op mijn carbonwielen (niet tubeless ready) hebben vééél moeite gekost, ook het oppompen ging niet zoals ik gewend was met de Schwalbe Ultremo's, Schwalbe One's en de Hutchinson Fusion 3. Na overleg met Schwalbe hebben zij mij het advies gegeven om één laag van hun tubeless tape te leggen waardoor wat meer ruimte ontstaat om de band te laten 'ploppen'.! Al met al wel een geklooi. Als je dan ook nog het afdichtings probleem van de tubeless ventielen meeneemt in (te) smalle velgen (13C) kan ik mij levendig voorstellen dat tubeless rijden (nog) niet goed aanslaat.

http://pelotonmagazine.com/uncategorize ... -tubeless/

Een dezer dagen - struin ook o.a. MP, Ebay etc. af - zal ik toch weer een nieuw setje Schwalbe Pro One's 23mm gaan kopen, tenzij er een goedkopere aanbieding komt van een ander merk, dus . . . . . nog steeds positief.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2016 21:04

kijk uit met goedkope schwalbes, vaak is het B keuze. Veel zwaarder dan de 7% afwijking, niete goed rond, geen goede maatvoering. Ik zou het niet doen.

Jaren geleden voor de MTB ook gedaan en ineens banden die 120gram zwaarder waren dan opgegeven en niet mooi rond. Zeker zonder doos nooit kopen

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 jul 2016 23:44

Tot nu toe alle 'goedkope' tubeless banden nog mooi rond, ook als ze zonder doos verkocht worden. Blijkbaar heb ik dan geluk gehad


Sent from my iPhone using Tapatalk
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 21 jul 2016 00:24

Een update op het tubeless reparatie vlak.

Afgelopen zondag mijn Pro One voorband met 5000km op de teller voor een tweede keer lek gereden. (zonder oponthoud wel gewoon thuis gekomen 40km later, ook leuk voor de rest van de groep) :mrgreen:

Het eerste lek had ik voorzien van Bison rubber repair en een plakker. Bij het verwijderen van de band merkte ik dat de latex de plakker los had geweekt, maar dat de rubber repair laag nog geheel in orde was en nog steeds luchtdicht.

Het tweede gaatje heb ik nu alleen van een laag Bison rubber repair voorzien, aan de binnenzijde.
Eens kijken hoe luchtdicht dit blijft, ik zal mijn bevindingen binnenkort hier delen.

Het bandje zal binnenkort wel vervangen worden voor een nieuwe (wordt wat dun) en dan alleen nog als reserve in de berging hangen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jul 2016 19:02

Eergisteren na afloop van mijn ritje van 121km door de Utrechtse Heuvelrug was mij al opgevallen dat de achterband - Schwalbe Pro One tubeless - half was leeg gelopen. Maar besloot toen de volgende dag daar naar te kijken wat de oorzaak was geweest.

Dus gisteren heb ik e.e.a. gecontroleerd en behoudens latex aanslag op het frame heb ik niets gevonden dus heb ik de band weer voorzien van 15ml – geschat 15ml verloren door een lek onderweg – latex en heb de band weer op 7bar druk gebracht. Wat schetste mijn verbazing, na een paar minuten merkte ik dat de band druk verloor, dus ben ik op zoek gegaan met zeepsop waar dat vandaan kwam. Het lek was snel gevonden want aan een zijkant bij de hieldraad borrelde luchtbelletjes en zo te zien is ook van deze band de hieldraad losgeschoten.
Afbeelding Afbeelding

Eigenlijk een herhaling van wat mij vorig jaar ook al eens is overkomen met de gewone Schwalbe One tubelessband, zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 6#p1028986. Schwalbe heeft mij toen onder garantie een nieuwe - nb dus deze .! - toegestuurd. Zou het misschien ook met de tropische temperaturen te maken hebben want vorig jaar was het ook heel erg warm toen het mij ook is overkomen.

Deze tubelessband heeft nu 3300km gedraaid en is vlgns mij nog minstens 1000km te gebruiken wat overeen komt met mijn verwachtingspatroon van ong. 4000km voor een fietsband. Dus gezien mijn eerdere slechte ervaringen met slechte hieldraden van Schwalbe tubelessbanden kan ik deze band niet meer gebruiken en heb deze inmiddels door een nieuwe Schwalbe Pro One vervangen.

Het schijnt dus nu een Schwalbe tubeless band 'zwakte' te worden gezien de vele tubeless banden waarvan de hieldraad losraakt of scheurt. Inmiddels Schwalbe een email gestuurd, maar (wegens vakantie?) hebben deze nog niet gereageerd.! Ik hou jullie van het verdere verloop op de hoogte. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 21 jul 2016 20:53

Ik ben ook van plan op met mn nieuwe wielen tubeless te gaan rijden maar ben helemaal nieuw met tubeless.

De nieuwe wielen worden tubeless ready aangeleverd incl tubeless rimtape en ventiel.
Als ik nu Joe no flats sealant en vittoria Corsa g+ speed 25 mm aanschaf en monteer heb ik dan een goed tubeless wiel?
Hoef ik alleen voor de zekerheid een normale binnenband mee te nemen en geen vulflessen oid?
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 21 jul 2016 21:12

feddesman schreef: Als ik nu Joe no flats sealant en vittoria Corsa g+ speed 25 mm aanschaf en monteer heb ik dan een goed tubeless wiel?
Hoef ik alleen voor de zekerheid een normale binnenband mee te nemen en geen vulflessen oid?
Met de Corsa Speed zou ik maar 2 binnenbanden meenemen..... :mrgreen:

zie hier: http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... ire-50114/

Ik geloof de Bikeradar reviews vaak niet, maar deze keer wel.
Maar mocht jij ze willen testen, dan horen wij graag hoe het je ermee vergaat.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 21 jul 2016 21:34

Wiliertoerist schreef:
feddesman schreef: Als ik nu Joe no flats sealant en vittoria Corsa g+ speed 25 mm aanschaf en monteer heb ik dan een goed tubeless wiel?
Hoef ik alleen voor de zekerheid een normale binnenband mee te nemen en geen vulflessen oid?
Met de Corsa Speed zou ik maar 2 binnenbanden meenemen..... :mrgreen:

zie hier: http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... ire-50114/

Ik geloof de Bikeradar reviews vaak niet, maar deze keer wel.
Maar mocht jij ze willen testen, dan horen wij graag hoe het je ermee vergaat.
Combinatie lage rolweerstand hoge lekbestendigheid is erg lastig te vinden voor een tl band volgens mij.
Iemand andere suggesties ?ben eerlijk gezegt niet zo'n fan van schwalbe ,met normale clinchers veel problemen gehad met de hieldraad.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jul 2016 19:41

Orlok schreef:Eergisteren na afloop van mijn ritje van 121km door de Utrechtse Heuvelrug was mij al opgevallen dat de achterband - Schwalbe Pro One tubeless - half was leeg gelopen. Maar besloot toen de volgende dag daar naar te kijken wat de oorzaak was geweest.

Dus gisteren heb ik e.e.a. gecontroleerd en behoudens latex aanslag op het frame heb ik niets gevonden dus heb ik de band weer voorzien van 15ml – geschat 15ml verloren door een lek onderweg – latex en heb de band weer op 7bar druk gebracht. Wat schetste mijn verbazing, na een paar minuten merkte ik dat de band druk verloor, dus ben ik op zoek gegaan met zeepsop waar dat vandaan kwam. Het lek was snel gevonden want aan een zijkant bij de hieldraad borrelde luchtbelletjes en zo te zien is ook van deze band de hieldraad losgeschoten.

Eigenlijk een herhaling van wat mij vorig jaar ook al eens is overkomen met de gewone Schwalbe One tubelessband, zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 6#p1028986. Schwalbe heeft mij toen onder garantie een nieuwe - nb dus deze .! - toegestuurd. Zou het misschien ook met de tropische temperaturen te maken hebben want vorig jaar was het ook heel erg warm toen het mij ook is overkomen.

Deze tubelessband heeft nu 3300km gedraaid en is vlgns mij nog minstens 1000km te gebruiken wat overeen komt met mijn verwachtingspatroon van ong. 4000km voor een fietsband. Dus gezien mijn eerdere slechte ervaringen met slechte hieldraden van Schwalbe tubelessbanden kan ik deze band niet meer gebruiken en heb deze inmiddels door een nieuwe Schwalbe Pro One vervangen.

Het schijnt dus nu een Schwalbe tubeless band 'zwakte' te worden gezien de vele tubeless banden waarvan de hieldraad losraakt of scheurt. Inmiddels Schwalbe een email gestuurd, maar (wegens vakantie?) hebben deze nog niet gereageerd.! Ik hou jullie van het verdere verloop op de hoogte. ;)
Update 26-07-2016: Schwalbe heeft de band onderzocht en geconstateerd dat de chafer rand het vulcanisatie proces niet geheel goed heeft doorlopen. Zij sturen per ommegaande een nieuwe Schwalbe Pro One in de maat 23-622 naar mij toe.

Een pluim voor Schwalbe.! :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 26 jul 2016 20:36

Gewoon een slechte kwaliteits controle dus bij Schwalbe. Wel een goede aftersales, maar dat zal dan ook wel nodig zijn.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie