Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 01 apr 2017 16:48

Vandaag wieltjes gewisseld. De allereerste keer dat ik dit zelf probeer (ik ben alles behalve een handige Harry). Tevens ook de bandjes gewisseld van de set die ik had naar de nieuwe. Heel veel moeite gehad om de band eraf en er op te krijgen, maar uiteindelijk gelukt. Bij het achterwiel heel veel moeite gehad om de cassette eraf te krijgen. Maar uiteindelijk was het toch gelukt. Denk dat de vorige eigenaar niet goed wist wat 40 nm is... Ok uiteindelijk gelukt en dan... je gelooft het nooit: tandwieltjes in het rond!!!! Damn. Ok puzzelen dan maar. Bleek dat er een spacer verdwenen was, nergens te vinden. Snel naar de FM in de buurt en cassette er terug op. Ondertussen opgemerkt dat de voorband lek stond. Niet te begrijpen. Alles mooi er opgelegd, maar waarschijnlijk niet voorzichtig genoeg. Dus bandje er terug af, nieuw binnenbandje erop.

Dan: nieuwe wielen op de fiets. Krijg ze niet 100% gecentreerd en tot mijn verbazing is het spansysteem van DT Swiss niet met een vleugeltje dat je kan kantelen (dus het staat gewoon vast in een bepaalde richting en komt dan lichtjes tegen de vork als je deze hard genoeg aanspant). Een beetje gespeeld met de remmen en mja, bijna goed.

Eerst test, ok. De ketting eens over de tandwielen laten lopen => Volgend probleem: de ketting valt van het kleinste tandwieltje. Ok, afstellen: bovenste schroefje indraaien. Nog steeds niet ok, nog indraaien, nog niet ok. Uiteindelijk toch gelukt.

Veel geleerd, veel grijzer geworden, maar merk toch dat ik ervaring ontbreek.
Morgen probeer ik de huidige ketting er af te halen en te vervangen door eentje van KMC. Heb nu gemerkt dat mijn kettingpons verdwenen is: even eentje lenen van de schoonvader. Heb al opgezocht hoe ik het zal moeten doen.
En dan doe ik 'm ff binnen bij de FM om 100% fijn te stellen.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 01 apr 2017 16:58

Leuk dat je via trial en error steeds n beetje verder komt. Maar uit hetgeen wat je schrijft zou ik de eerste ritjes maar voorzichtig fietsen voordat je ineens op je gezicht ligt omdat de ketting eraf loopt of knapt of je wiel uitbreekt.

Groeten Rob

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 apr 2017 17:16

Goed advies, het klinkt als iemand die nog weinig controle heeft over wattie doet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 01 apr 2017 17:25

Vandaag was het wat minder weer, dus maar even een klusje gedaan wat al even op de planning stond.
De inline versteller van mijn voorderailleur verliep al even en wilde ik vervangen. Gelijk de derailleurkabels voor en achter vervangen. Aangezien het stuurlint er (grotendeels) af was heb ik deze ook maar vervangen. Mag wel na 7500 km. :-)

Voor binnenkort staat een grote schoonmaakbeurt en het vervangen van de ketting op de planning.

Gebruikersavatar
scubadiver
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 aug 2010 14:25

Gebruikersavatar scubadiver 01 apr 2017 17:59

Nieuwe batterij BT-DN110 in mijn zadelpen gezet en kan zodoende nu ook (Semi) Synchro Shift gebruiken. Ziet er wel gaaf uit dat voor en achter tegelijk schakelen. Volgende week eens in Limburg bij het klimmen uit proberen.
Sensa Giulia G2 Matt Custom Full Ultegra Di2

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 01 apr 2017 19:13

Rob71 schreef:Leuk dat je via trial en error steeds n beetje verder komt. Maar uit hetgeen wat je schrijft zou ik de eerste ritjes maar voorzichtig fietsen voordat je ineens op je gezicht ligt omdat de ketting eraf loopt of knapt of je wiel uitbreekt.

Groeten Rob
Inderdaad. Ik denk dat ik 'm eerst is extra ga laten checken door "derden". Op het eerste zicht zit alles wel juist en goed, maar toch. Beter 2 of 3x nakijken.

Daarom ook dat ik 'm nog een binnensteek bij de FM om het te laten fine-tunen. Deze zal dan toch ook wel merken als er iets niet ok is.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 01 apr 2017 20:18

Vandaag voor het eerst een nieuwe trapas (Hollow II) erin gezet (Rene bedankt voor het gebruik van de sleutel), een nieuwe cassette, een nieuwe ketting, en als laatste nieuwe derailleur wieltjes.
Alles ging perfect, tot de proefrit.
Daarbij blijkt dat de Trek weer als nieuw rijdt, maar het schakelen is verleerd. Hoewel ik niet aan de voorderailleur ben geweest, gaat hij toch niet meer op het grote blad.
Daar ik niet aan de afstellingen van de derailleur kom, en ik toch wist dat je met de H schroef de derailleur meer naar het grote blad kunt afstellen ben ik er toch afgebleven.
De FM heeft waarschijnlijk jaren geleden bij het afstellen het schroefje wat naar de bliksem geholpen, want er past met goed fatsoen geen schroevedraaier meer in. Dus ik blijf eraf en hij kan het dinsdag opknappen.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 01 apr 2017 20:47

Heb je de plastic ringen goed gemonteerd.
Klinkt alsof er 1 teveel.
Of 1 aan de verkeerde kant zit.
Gr Roos

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 apr 2017 22:17

Rem en derailleur kabels met een nijptang of oude punttang doorknippen? Vergeet het maar. Dus op de stadsfiets naar mantel voor de parktool cn10-c (dan heb ik altijd graag goed gereedschap). WoW, net of je een dropveter doorknipt met een gloednieuwe schaar. Zijn geld waard.
Afbeelding

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 01 apr 2017 22:57

@svvander. Leg aan je fietsenmaker uit wat je ook met ons deelde en dan weet hij inderdaad wel waar hij op moet letten. Dan komt het wel goed.

@marcdegroot. Heb je dezelfde trapas erin gezet als eruit kwam of is je cranck verder of minder ver naar buiten? Als je cranck nog gelijk zit kun je je voorderailleur positie testen door nog extra aan je binnenkabel te trekken. Merk je dan dat je voorderailleur nog wat extra naar buiten komt dan is het niet de zijdelingse afstelling maar je kabelspanning die niet goed is. Dan stel je kabel wat strakker en dan schakellt hij wel.

Gr Rob

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 01 apr 2017 23:35

Zal ik zeker doen Rob, bedankt voor de tip.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

AuitD
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:22

AuitD 02 apr 2017 11:14

svvander schreef: Dan: nieuwe wielen op de fiets. Krijg ze niet 100% gecentreerd en tot mijn verbazing is het spansysteem van DT Swiss niet met een vleugeltje dat je kan kantelen (dus het staat gewoon vast in een bepaalde richting en komt dan lichtjes tegen de vork als je deze hard genoeg aanspant). Een beetje gespeeld met de remmen en mja, bijna goed.
Volgens mij snap je hem niet. Je kan het hendeltje bij DT Swiss van de as wegtrekken en hem dan vrij draaien. Zo kan je de snelspanner vast zetten zonder steeds het hendeltje los te laten, namelijk spannen, trekken en terugdraaien, spannen. Het is net een soort sleuteltje. Dus zo kan je hem ook in de eindpositie zetten die je het beste vindt.

Plaats reactie