Pagina 88 van 291
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 16:48
door svvander
Vandaag wieltjes gewisseld. De allereerste keer dat ik dit zelf probeer (ik ben alles behalve een handige Harry). Tevens ook de bandjes gewisseld van de set die ik had naar de nieuwe. Heel veel moeite gehad om de band eraf en er op te krijgen, maar uiteindelijk gelukt. Bij het achterwiel heel veel moeite gehad om de cassette eraf te krijgen. Maar uiteindelijk was het toch gelukt. Denk dat de vorige eigenaar niet goed wist wat 40 nm is... Ok uiteindelijk gelukt en dan... je gelooft het nooit: tandwieltjes in het rond!!!! Damn. Ok puzzelen dan maar. Bleek dat er een spacer verdwenen was, nergens te vinden. Snel naar de FM in de buurt en cassette er terug op. Ondertussen opgemerkt dat de voorband lek stond. Niet te begrijpen. Alles mooi er opgelegd, maar waarschijnlijk niet voorzichtig genoeg. Dus bandje er terug af, nieuw binnenbandje erop.
Dan: nieuwe wielen op de fiets. Krijg ze niet 100% gecentreerd en tot mijn verbazing is het spansysteem van DT Swiss niet met een vleugeltje dat je kan kantelen (dus het staat gewoon vast in een bepaalde richting en komt dan lichtjes tegen de vork als je deze hard genoeg aanspant). Een beetje gespeeld met de remmen en mja, bijna goed.
Eerst test, ok. De ketting eens over de tandwielen laten lopen => Volgend probleem: de ketting valt van het kleinste tandwieltje. Ok, afstellen: bovenste schroefje indraaien. Nog steeds niet ok, nog indraaien, nog niet ok. Uiteindelijk toch gelukt.
Veel geleerd, veel grijzer geworden, maar merk toch dat ik ervaring ontbreek.
Morgen probeer ik de huidige ketting er af te halen en te vervangen door eentje van KMC. Heb nu gemerkt dat mijn kettingpons verdwenen is: even eentje lenen van de schoonvader. Heb al opgezocht hoe ik het zal moeten doen.
En dan doe ik 'm ff binnen bij de FM om 100% fijn te stellen.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 16:58
door Rob71
Leuk dat je via trial en error steeds n beetje verder komt. Maar uit hetgeen wat je schrijft zou ik de eerste ritjes maar voorzichtig fietsen voordat je ineens op je gezicht ligt omdat de ketting eraf loopt of knapt of je wiel uitbreekt.
Groeten Rob
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 17:16
door Keezx
Goed advies, het klinkt als iemand die nog weinig controle heeft over wattie doet.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 17:25
door RobiOne
Vandaag was het wat minder weer, dus maar even een klusje gedaan wat al even op de planning stond.
De inline versteller van mijn voorderailleur verliep al even en wilde ik vervangen. Gelijk de derailleurkabels voor en achter vervangen. Aangezien het stuurlint er (grotendeels) af was heb ik deze ook maar vervangen. Mag wel na 7500 km.
Voor binnenkort staat een grote schoonmaakbeurt en het vervangen van de ketting op de planning.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 17:59
door scubadiver
Nieuwe batterij BT-DN110 in mijn zadelpen gezet en kan zodoende nu ook (Semi) Synchro Shift gebruiken. Ziet er wel gaaf uit dat voor en achter tegelijk schakelen. Volgende week eens in Limburg bij het klimmen uit proberen.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 19:13
door svvander
Rob71 schreef:Leuk dat je via trial en error steeds n beetje verder komt. Maar uit hetgeen wat je schrijft zou ik de eerste ritjes maar voorzichtig fietsen voordat je ineens op je gezicht ligt omdat de ketting eraf loopt of knapt of je wiel uitbreekt.
Groeten Rob
Inderdaad. Ik denk dat ik 'm eerst is extra ga laten checken door "derden". Op het eerste zicht zit alles wel juist en goed, maar toch. Beter 2 of 3x nakijken.
Daarom ook dat ik 'm nog een binnensteek bij de FM om het te laten fine-tunen. Deze zal dan toch ook wel merken als er iets niet ok is.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 20:18
door marcvmegroot
Vandaag voor het eerst een nieuwe trapas (Hollow II) erin gezet (Rene bedankt voor het gebruik van de sleutel), een nieuwe cassette, een nieuwe ketting, en als laatste nieuwe derailleur wieltjes.
Alles ging perfect, tot de proefrit.
Daarbij blijkt dat de Trek weer als nieuw rijdt, maar het schakelen is verleerd. Hoewel ik niet aan de voorderailleur ben geweest, gaat hij toch niet meer op het grote blad.
Daar ik niet aan de afstellingen van de derailleur kom, en ik toch wist dat je met de H schroef de derailleur meer naar het grote blad kunt afstellen ben ik er toch afgebleven.
De FM heeft waarschijnlijk jaren geleden bij het afstellen het schroefje wat naar de bliksem geholpen, want er past met goed fatsoen geen schroevedraaier meer in. Dus ik blijf eraf en hij kan het dinsdag opknappen.
Marc
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 20:47
door roos1
Heb je de plastic ringen goed gemonteerd.
Klinkt alsof er 1 teveel.
Of 1 aan de verkeerde kant zit.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 22:17
door Sieper
Rem en derailleur kabels met een nijptang of oude punttang doorknippen? Vergeet het maar. Dus op de stadsfiets naar mantel voor de parktool cn10-c (dan heb ik altijd graag goed gereedschap). WoW, net of je een dropveter doorknipt met een gloednieuwe schaar. Zijn geld waard.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 22:57
door Rob71
@svvander. Leg aan je fietsenmaker uit wat je ook met ons deelde en dan weet hij inderdaad wel waar hij op moet letten. Dan komt het wel goed.
@marcdegroot. Heb je dezelfde trapas erin gezet als eruit kwam of is je cranck verder of minder ver naar buiten? Als je cranck nog gelijk zit kun je je voorderailleur positie testen door nog extra aan je binnenkabel te trekken. Merk je dan dat je voorderailleur nog wat extra naar buiten komt dan is het niet de zijdelingse afstelling maar je kabelspanning die niet goed is. Dan stel je kabel wat strakker en dan schakellt hij wel.
Gr Rob
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 01 apr 2017 23:35
door svvander
Zal ik zeker doen Rob, bedankt voor de tip.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 02 apr 2017 11:14
door AuitD
svvander schreef:
Dan: nieuwe wielen op de fiets. Krijg ze niet 100% gecentreerd en tot mijn verbazing is het spansysteem van DT Swiss niet met een vleugeltje dat je kan kantelen (dus het staat gewoon vast in een bepaalde richting en komt dan lichtjes tegen de vork als je deze hard genoeg aanspant). Een beetje gespeeld met de remmen en mja, bijna goed.
Volgens mij snap je hem niet. Je kan het hendeltje bij DT Swiss van de as wegtrekken en hem dan vrij draaien. Zo kan je de snelspanner vast zetten zonder steeds het hendeltje los te laten, namelijk spannen, trekken en terugdraaien, spannen. Het is net een soort sleuteltje. Dus zo kan je hem ook in de eindpositie zetten die je het beste vindt.