Het grote domme vragen topic
stilstaand overwin je geen zwaartekracht!
-
- Forum-lid
Klopt. Verschil in klimmen/vlak rijden is voornamelijk het momentum (snelheid) wat je hebt bij hetzelfde vermogen. Hierdoor zal je op andere momenten in je trapbeweging kracht zetten. Bij klimmen zet je kracht over een groter deel van je trapbeweging. Daarom ligt bij veel mensen tijdens het klimmen ook de cadens lager.
Dit kan je simuleren door de weerstand op je trainer hoger te zetten en een lichter verzet (zoals bij het klimmen) te rijden op de trainer.
Dit kan je simuleren door de weerstand op je trainer hoger te zetten en een lichter verzet (zoals bij het klimmen) te rijden op de trainer.
Nooit begrepen dat men hellingshoek niet 'gewoon' in graden aangeeft. Mijn inziens veel duidelijker. Zeker als je begint met fietsen zeggen percentages niets.Flipmoehoe schreef: ↑24 okt 2019 12:45 bij 7% stijgt de weg op 1 meter 7cm, bij 8% dus 8cm.
je wielbasis is ongeveer 1 meter, dus je voorwiel 7 a 8cm hoger zetten
(correct me if i'm wrong)
Graden zegt een heleboel mensen ook niets denk ik. Verder heb je nu wat meer waardes. 10 graden is 17,6 procent. Maar 10 getallen, maar wel een wereld van klim beleving.
Laatst gewijzigd door dickw op 25 okt 2019 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Omdat iedere Nederlander dan gaat lopen opscheppen dat ze een helling van 30km van 360 graden in één uurtje op kunnen klimmen...
Een percentage is veel makkelijker om te rekenen naar hoogtemeters per kilometer. Laten we het daar maar gewoon bij houden.
Een percentage is veel makkelijker om te rekenen naar hoogtemeters per kilometer. Laten we het daar maar gewoon bij houden.
Campagnolo Ultra Dork
En graden zeggen alles.....werkpaard schreef: ↑25 okt 2019 08:41Nooit begrepen dat men hellingshoek niet 'gewoon' in graden aangeeft. Mijn inziens veel duidelijker. Zeker als je begint met fietsen zeggen percentages niets.Flipmoehoe schreef: ↑24 okt 2019 12:45 bij 7% stijgt de weg op 1 meter 7cm, bij 8% dus 8cm.
je wielbasis is ongeveer 1 meter, dus je voorwiel 7 a 8cm hoger zetten
(correct me if i'm wrong)
Vraag 10 mensen eens om een hoek van 10 graden te tekenen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Een lange beklimming heeft gewoonlijk geen vaste hoek. Dan denk je dat 10% wel meevalt, terwijl sommige stukken steiler zullen zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat een klim zelden een constante hellingshoek heeft veranderd niet als je procenten of graden gebruikt om de hellingshoek aan te geven.
Ik schat overigens zo in dat op een lange klim er maar weinig forumleden zijn die 10% mee vinden vallen.Dat is gewoon een stevig percentage.
Procenten komt bij meer over als een gemiddelde, omdat je dat berekent. Bij een aantal graden denk ik aan een geodriehoek of ander meetgereedschap. Uiteraard kun je de gemiddelde hoek ook berekenen. Die 10 graden was een voorbeeld dat eerder was genoemd. Niet als discussie of het te doen is.