Volgend jaar maar met de Tourneebus er achter rijden
Wielerseizoen 2022
Dat het dicht achter een wielrenner aanrijden de voorste wielrenner door de veranderde aerodynamica voor hem een verminderde luchtweerstand oplevert ben ik wel eens. Maar dat voordeel vermindert met meer afstand en is bij een afstand van 10 mtr. verwaarloosbaar. Verder is het allemaal na te bootsen in een windtunnel en daar zie ik toch echt geen Mercedes met 10 fietsen op het dak gaan staan om wetenschappelijke proeven in een laboratorium omgeving uit te voeren met een tijdrijder.Enzzo schreef: ↑08 jun 2022 16:34Das allemaal tot in detail uitgezocht op de TU Eindhoven. Zoek maar eens op Bert BlockenOrlok schreef: ↑08 jun 2022 16:20Het lijkt mij stug dat je met een auto vol met fietsen op het dak op een afstand van zo'n 10 mtr. achter de tijdrijder aan rijdend die tijdrijder een tijdwinst oplevert van 3,9 seconden op een afstand van 50 km. Vlgns mij is dat uit hun duim gezogen en ben benieuwd waarop dit vanuit de aerodynamica zou zijn gebaseerd.
In de praktijk spelen nog veranderlijke omstandigheden mee die niet na te bootsen zijn, zoals bochten, afstand variaties tot de voorganger, niet in lijn met de voorganger, meewind, tegenwind, zijwind etc. Enfin, het lijkt mij sterk dat deze Belg de bewering van 3,9 seconden op een afstand van 50 km kan staven.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
In het artikel staat dan ook dat de winst bij afstanden renner-wagen van 3 - 5 - 10 meter respectievelijk 62 - 24 - 4 seconden opleveren. Verwaarloosbaar tot geen winst zou pas vanaf 30 meter zijn, zoals Blocken de uci heeft laten weten.
Natuurlijk kan Blocken zijn beweringen niet staven, hij is dan ook maar gewoon hoogleraar aan de faculteit ingenieursweteschappen en heeft nog maar een goede 100 internationale peer reviewed publicaties gemaakt. Hij zal dan ook wel zo iemand zijn die beweringen maakt zonder ze te kunnen staven.
Daarom dat hij als aero-specialist de begeleiding doet met Heijboer van Jumbo.
De meeste publicaties van Blocken zijn open, je kan ze dan ook raadplegen, vernoemde data komen uit volgende publicatie:
https://www.sciencedirect.com/journal/j ... 45/suppl/C
Misschien kan je Blocken je aanbevelingen omtrent zijn studies overmaken.
Natuurlijk kan Blocken zijn beweringen niet staven, hij is dan ook maar gewoon hoogleraar aan de faculteit ingenieursweteschappen en heeft nog maar een goede 100 internationale peer reviewed publicaties gemaakt. Hij zal dan ook wel zo iemand zijn die beweringen maakt zonder ze te kunnen staven.
Daarom dat hij als aero-specialist de begeleiding doet met Heijboer van Jumbo.
De meeste publicaties van Blocken zijn open, je kan ze dan ook raadplegen, vernoemde data komen uit volgende publicatie:
https://www.sciencedirect.com/journal/j ... 45/suppl/C
Misschien kan je Blocken je aanbevelingen omtrent zijn studies overmaken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Snap ik.., dat is 3x 2e op rij.., je wil ook wel weer eens winnen
(ja 3 dagen terug was hij 6e.., maar t voelde vast als 2e, omdat het peloton zich in de kopgroep verslikt had en nipt te laat kwam).
Zou zijn pak lekker gezeten hebben? Daar klaagt Jumbo normaal altijd over, als ze een pak van de kledingsponsor van de organisatie aanmoeten ipv hun eigen snelle aeropakken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Santini levert ze nu. Maargoed ze klagen vooral om hun eigen kledingsponsor te pleasen natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Van Aert wijkt van de lijn af, diskwalificatie graag.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Hou op,..
Wanneer?
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ik had al zo'n vermoeden dat jij dit ging posten.
Zeker niet de felicitatie gezien net na de streep? Echt niets aan de hand hier hoor!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ze werkten anders de hele rit prima samen toch? Vooral Thomas deed heel veel werk. Viel me op dat die bijna net zo’n aerodynamisch bolletje is als Evenepoel
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind