Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

dc
Forum-lid

dc 22 jan 2015 18:27

Heel vaak. Hoe vaak is er niet gescholden op Vinokourov? Ik weet dat het zeikerig is, maar de Vino haat op dit forum rijmt niet met hoe kritisch we naar onze eigen sporters kijken.

Dit is een Nederlands forum, het zou toch aardig zijn als we de doppen van onze ogen halen. Maar nee, we hebben het vooral over gemene Russen, Spanjaarden en Italianen.

En ik ga verder: het enigzins onthuttsende feit dat we enorm zwaar boven onze maat meppen in vrijwel elke sport heeft een parallel: 1988. Sterker nog, sommige sporters van toen zijn nu in de management/coaching sportwereld. Ik werd/word weggehoond.. hoe durf ik dat te insinueren over onze Voetballers, Atleten, Schaatsers. Dat ik met feiten en bewijzen kom is helemaal flauw van me ;)

elefantino
Forum-lid

elefantino 22 jan 2015 18:35

DC, je plaat blijft hangen...

dc
Forum-lid

dc 23 jan 2015 07:31

Ik weet het. Ik blijf hangen. Het is niet alsof Breukink en Boogerd nog actief zijn in de wielersport. Die twee die hebben netjes hun sanctie uitgezeten en komen gelukkig nooit meer terug.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jan 2015 07:54

nu.nl schreef: Michael Boogerd zou in zijn wielerperiode bij de Rabobank bloed van zijn familie toegediend hebben gekregen bij bloedtransfusies.

Dat zegt Herman Ram, directeur van de Nederlandse dopingautoriteit, tegen de NOS. Ram kwam dat te weten in het onderzoek naar de Belgische ploegarts Geert Leinders (ex-Rabobank).

''Wat mij opviel: een aantal maal wordt er gebruik gemaakt van bloed van familieleden. Door een aantal renners is dat verklaard. Dat is vrij uniek, ik ken geen andere wielerploeg waar dat gebeurde. Het gaat om Leipheimer, Rasmussen en Boogerd.''

Ram refereerde ook aan een boek dat in 2013 over de affaire is verschenen (Bloedbroeders). Daarin werd onder meer opgetekend dat Boogerd in de Tour van 2002 via zijn broer een bloedtransfusie toegediend zou hebben gekregen. Dat zou zijn gebeurd voor de rit naar La Plagne, die hij won.

Michael Boogerd, die eerder al had toegegeven doping te hebben gebruikt, schakelde een advocaat in en trof later een schikking. De schrijvers van het boek hoefden niet te rectificeren, maar namen in de volgende druk wel de ontkenning mee van Boogerd, diens broer en ploegarts Leinders. De laatste werd donderdag levenslang geschorst.
Tsja,... en ik was al niet zo'n fan van Boogie. Ik heb hem al twee keer belachelijk gemaakt op mijn blog:
http://robgemen.blogspot.nl/2013/06/boo ... arken.html
en
http://robgemen.blogspot.nl/2013/03/mic ... ekent.html
Live fast; die young. mijn blog

zaaf
Forum-lid

zaaf 23 jan 2015 09:06

Dit is toch oud nieuws?

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 23 jan 2015 10:47

Het wordt ondertussen een beetje een slaapverwekkend verhaal dat hele doping gedoe en ook het topic hier...

Lekker belangrijk hoe die profs het allemaal doen. Belangen zijn immens, dus zal het altijd blijven bestaan in welke sport dan ook en op welke schaal dan ook.

Als ze eerlijk zijn, is het niet goed.
Zijn ze niet eerlijk, dan is het ook niet goed.
Winnen ze niet, dan gebruiken ze niet genoeg.
Winnen ze wel dan gebruiken ze zeker.
Winnen ze 2 keer, dan ben je al helemaal klaar.

Deden ze het vroeger en nu niet meer, ook niet goed en afgeschreven.
Deden ze het vroeger en proberen ze het nu clean te maken, is het ook niet goed.
Deden ze het vroeger en zijn het nu trainers/managers/ploegleiders, ook niet goed.

Volgens mij is het per definitie niet goed, dus waar hebben we het over? ;-)

En zonder al die mensen, die uiteindelijk volgens mij allemaal best passie hebben voor het wielrennen, zou het toch ook akelig stil worden?
Of blijven dan enkel de eerlijke mensen over......dream on....

Gewoon genieten (wat de meeste dus niet meer kunnen blijkbaar) van de koers en lekker relevant of iemand wel of niet gebruikt. Alsof wij er iets aan kunnen doen.....
Allemaal eerlijk, ja graag, is dat realistisch? Verre van.....

Maar ja, just my 2 cents.... :oops:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2015 12:15

Waar ik mij vooral dood aan erger is dat Boogie over de gebeten hond is de laatste jaren en E. Dekker nooit-nooit-nooit genoemd wordt. Eerlijkheid wordt dus zwaar bestraft. Hij had beter net als Dekker zijn mond kunnen houden en nooit reageren. Dekker is nota bene echt gepakt!!!!!!!
Less is bore

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jan 2015 12:59

Dekker had een te hoog hematocriet. Dat was destijds niet verboden, alleen maar verdacht. Er stond ook geen straf op, alleen maar 2 weken schorsing. Tegenwoordig weten we natuurlijk wel beter. Dekker stond stijf van de EPO. Biij Boogerd hebben ze bewijs gevonden in die Oostenrijkse bloedbank. Toen moest Boogie wel bekennen alhoewel hij daar totaal geen zin in had. Zelfs toen dat boek uitkwam over familie bloed-doping ging die weer doodleuk ontkennen en juridische stappen nemen. De eikel. En ook Dekker is een eikel maar op stom wonderbaarlijk wijze heeft hij de publieke vernedering in de vorm van een 'openbare biecht' bij de NPO weten te ontlopen.
Live fast; die young. mijn blog

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2015 18:42

+1 boogie moest onder druk wel, maar Dekker is zelfs nooit serieus onder druk gezet. Ik snap niet waarom!
Less is bore

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 23 jan 2015 19:35

Inderdaad, sneu, dit topic!

Afbeelding

Slotje erop en vooruit kijken in plaats van: jammer, jammer, klaag, klaag...

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 24 jan 2015 11:45

Roman Kreuziger heeft een leugendetectortest ondergaan om aan te tonen dat hij nooit doping heeft gebruikt. De 28-jarige Tsjech wil er alles aan doen om zijn onschuld te bewijzen. Eerder zette hij al zijn biologisch paspoort online. Volgens de test spreekt Kreuziger de waarheid.

De leugendetectortest werd in Praag uitgevoerd door Terry Mullins, een onafhankelijk expert die eerder werkte voor Britse rechtbanken, militaire organisaties en overheden over de hele wereld. Kreuziger kreeg drie vragen: 1. Heb je ooit doping gebruikt? 2. Heb je ooit een bloedtransfusie ondergaan om je prestaties te verbeteren? 3. Heb je ooit EPO gebruikt? De renner heeft alle vragen met 'nee' beantwoord. "De leugendetector bevestigde dat ik de waarheid spreek", schrijft Kreuziger op zijn website. "Ik herhaal: ik ben geen valsspeler of leugenaar en ik heb nooit doping gebruikt."

De 28-jarige renner wordt verdacht van dopinggebruik op basis van onregelmatigheden in zijn bloedpaspoort. Hij werd daarom door de UCI geschorst, maar later door het Tsjechisch Olympisch Comité weer vrijgesproken. De UCI is vervolgens in beroep gegaan. De internationale wielerunie eist een schorsing van twee tot vier jaar, plus een boete van €770.000 exclusief rechtbankkosten.

"Voor mij was deze test belangrijk", aldus Kreuziger. "Ik heb niets verbergen en ik doe er alles aan om mijn naam te zuiveren. Dat is ook de reden waarom ik een tijd geleden de details van mijn zaak op het internet heb gezet. Nu concentreer ik mij op de zitting bij het CAS. Ik werk niet met veronderstellingen of kansen, maar met feiten: de argumenten staan aan mijn kant."
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 24 jan 2015 11:47

Sven Nys reageert verbaasd op de levenslange schorsing van wielerdokter Geert Leiders. De veldrijder werkte bij Rabobank tien jaar met hem samen. "In die tien jaar heb ik Leinders heel goed gekend", schrijft Nys in zijn column in Gazet van Antwerpen. "Maar ik ben daar heel formeel in: hij is bij uitstek de man die mij altijd van al die rommel heeft afgehouden."

"Hij heeft mij steeds heel fair en eerlijk begeleid", vervolgt de Belg. "Er was zelfs geen sprake van een grijze zone. Alles ging er natuurlijk en gezond aan toe. Daarom ben ik zo verbaasd over al die verhalen over bloeddoping en dergelijke. Ik heb daar nooit iets van gemerkt. Is het omdat wij als crossers toch een aparte status hadden binnen Rabo? Mogelijk. Ik heb wel een drietal jaar een deel van het voorjaar meegemaakt, maar ik ben bijvoorbeeld nooit wekenlang op stage geweest. Laat staan dat ik een Ronde van Frankrijk heb meegemaakt."

"Plus: de crossers hadden ook hun eigen verzorgers en mecaniciens. Is dat de verklaring? Of is het omdat ik er nooit naar gevraagd heb? Want per slot van rekening ligt de verantwoordelijkheid ook bij de renner. Als je nooit naar iets vraagt, zullen ze het je ook niet aanbieden. Als je niet naar iets op zoek gaat, zal je er ook niet snel mee in contact komen. Daar ben en blijf ik wel van overtuigd", besluit Nys.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie