Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweights

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 apr 2012 21:23

havana schreef:Ga je je Bora's nu al weg doen Bart? Tubes bij nader inzien toch niet zo handig zeker ;)
@Havana: Stel je voor dat iemand op een duikforum komt zeggen dat snorkelen toch wel een stuk beter is dan duiken... ;)

Ik stel voor dat je eens (minimum) een jaar op tubes rijdt voor je er nog eens je deskundige mening tegenaan gooit.
Dan wil ik gerust een set tubewielen uitlenen (tegen een set Bora clinchers). ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 16 apr 2012 21:32

Ik deel volledig de mening van Havana dat clinchers één, maar dan ook slechts één, heeeel groot voordeel hebben boven tubulars en dat is de bandenwissel, maar het leven is te kort om niet op tubulars te rijden. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 apr 2012 21:42

We gaan die discussie hier niet nog eens voeren, ik stelde alleen een oprechte vraag.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 16 apr 2012 22:35

Helemaal prima Frank. Ik had het ook als zodanig opgevat. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 apr 2012 23:33

mijn opmerking was even algemeen (dus niet alleen op basis van dit topic) gericht op voortdurend een mening hebben over tubes, maar daarbij niet uit eigen ervaring spreken. Dat lijkt me gewoon niet echt handig...(dus doe er wat aan [/aanspoormodus] ;) )
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 apr 2012 07:57

Denk dat je slecht geïnformeerd bent Lieven. Ik heb het even uitgerekend, ik heb ongeveer 1000 km op tubes gereden, waaronder een rit van 80 km op Lightweights. Lijkt me genoeg om er een mening over te hebben. Iedereen heeft overigens recht op een mening, of je nu 0 km of 100.000 km op tubes hebt gereden.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 17 apr 2012 09:34

Iedereen heeft (het volste) recht op een mening. De kunst is ze relevant te hebben en te houden.
Hoeveel keer ben je lek gereden en heb je een tube moeten wisselen? Want daarover heb je een mening. Je zit voortdurend eenieder die aan de tubes wil toch maar te insinueren dat het zoveel gemakkelijker zou zijn om naar bandjes over te stappen, maar met 1000km heb je niet veel vergelijkingsmateriaal om daar iets over te zeggen. Doe jezelf een plezier, en onderbouw je mening met ervaring.

Mijn vriendin leest het forum niet. Ze vertrouwt compleet op mij als het gaat over fietstechniek. En ze gaat dus tegenwoordig alleen de wijde wereld in, op tubewielen die ik in haar fiets heb gestoken, met pitstop in de achterzak en een hele lichte tube in het zadeltasje (grootte van een binnenband). Alle vertrouwen erin dat ze heelhuids en onafhankelijk thuiskomt. Ze fietst er heel graag op en ze straalt. Ik hou ze dus ver weg van het forum en de commentaren hier over tubes.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 apr 2012 09:46

Ik ga de discussie niet meer voeren.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 apr 2012 17:32

En aangezien ik al heel veel op beide heb gereden: als je niet weet wat je rijdt voel je niet eens het verschil tussen de lightweight clinchers en tubes..
Op tubes kun je gevoelsmatig iets harder bochten door en aflopers zijn natuurlijk makkelijker tot een goed einde te brengen, lek interesseert me niet zoveel en enkel in de bergen zou ik tubes de voorkeur geven (als ik daarvoor al carbon velgen zou kiezen).

Vandaag het eerste verslag over een setje Mellensteins gehad. Persoon in kwestie was zwaar teleurgesteld dat het gewoon de oude velgen zijn maar dan voorzien van een setje (niet eens al te mooi geplakte) stickers en dat voor minimaal 3700 Euro.
Bij zo'n set verwacht je gewoon gespoten logo's en niet iets dat er in no time weer af ligt.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 17 apr 2012 17:35

Bij Meilenstein hebben ze toch wat veranderd aan de remrand?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 17 apr 2012 18:29

boswielrenner schreef:hahahahhahahahahahaahha....nee joh...ik wil er wel een setje Lightweights bij. Geen nieuwe exemplaren want die zijn me te duur, maar een setjes tubulars of clinchers ga ik ooit wel een keertje tweedehands proberen te kopen. :-)
Als je Bora's hebt zul je niet veel opschieten met LW's verschil is echt minimaal, daarbij op het vlakke vind ik Bora's fijner rijden.
YFood !!!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 apr 2012 20:58

Bij Meilenstein hebben ze toch wat veranderd aan de remrand?
Heb ik naar gevraagd, buitenkant een dikte is gelijk gebleven, velgbed zit er nu uit als een soort nylon i.p.v. carbon (wellicht om de hitte beter kwijt te kunnen) maar volgens mij hebben de laatste "gewone" clinchers dit ook.
En wat betreft bora's die zijn aerodynamischer en zijn gevoelsmatig sneller bij gelijkblijvende snelheid (meer middelpuntvliedende kracht) maar voor de rest staat lightweight toch echt een trapje hoger en het gevoel waarmee ze accellereren is onvergelijkbaar.

Plaats reactie