Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

robbiey
Forum-lid

robbiey 18 jul 2017 21:07

Serieus ze kennen geen schaamte die electrisch fietsrijders! gewoon met een accu in mijn wiel gaan zitten zonder schaamte!
is dat extra groen, je verbruik van je accu is dan minder?

Heb 'm vriendelijk verzocht 50/50 te draaien toen werd ineens z'n fietsshirt wel nat...

kom op zeg!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jul 2017 21:11

Ik snap niet dat je er uberhaupt een woord aan vuil hebt gemaakt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 18 jul 2017 22:39

Vorige week ging op de Mollemabult (viaduct waar Bauke elke dag overheen ging van Zuidhorn naar Groningen) ingehaald door een speed pedelec.. windkracht 4 tegen.. viaduct weer af en op het fietspad naar Zuidhorn ging die rond 37/38 gemiddeld.. als een rode lap op een stier.. :-) met 40 er voorbij hartslag 180 tegen de wind in.. :-) mooi interval traininkje.. die kop van die vent toen ik hem voorbij ging.. priceless :-)

https://www.strava.com/activities/1078562498/analysis

brekson
Forum-lid

brekson 19 jul 2017 08:27

Max 43km/u ? Dan heb je wel ''geluk'' gehad
Ik rijd gemakkelijk een viaduct op tegen 45 met de speedpedelec, zeer gemakkelijk zelfs :)
Sworks Venge

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 jul 2017 09:59

Als dat ding legaal is dan kan dat niet.
BTW, mijn 2 takt scootertje doet dat ook makkelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 jul 2017 11:26

Laatst reed ik een stukje op met een bekende van me op een speed pedelec (nota bene een oud Olympisch kampioen!). We reden 30, met licht windje tegen. Hij reed in "standje 1" en moest letterlijk elke 30 seconden 1x zijn benen rond laten gaan om mij bij te houden. Hij vertelde dat de fiets in standje maximaal ongeveer 60 ging, en dat de motor 1500 Watt kan leveren. Ik was serieus onder de indruk van het vermogen van dat ding.
Dit was wel typisch een geval waarbij de berijder anders de auto zou nemen (stuk van 45 km). Zijn argumentatie was dat hij nu niet in de file hoefde en lekker met zijn kop in de wind zat. Met fysieke inspanning had het weinig te maken (gaf hij ook zelf toe).

Electrofietsers in mijn wiel heb ik nog nooit meegemaakt. De snelle variant gaat namelijk te snel, de "gewone" te langzaam. Dat geldt ook voor het inhalen van die dingen trouwens. Op MTB parkoers een heel ander verhaal; daar zie ik nog wel problemen ontstaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

brekson
Forum-lid

brekson 19 jul 2017 12:28

Keezx schreef: 19 jul 2017 09:59 Als dat ding legaal is dan kan dat niet.
BTW, mijn 2 takt scootertje doet dat ook makkelijk.
Is volledig legaal , is gewoon een kwestie van een beetje meetrappen
Sworks Venge

ChrisMech
Forum-lid

ChrisMech 31 jul 2017 15:03

Ik ben opzoek naar een duurzame e-bike/speed pedelec voor woon/werk verkeer.
De reden is vrij simpel, dagelijks 3u op de fiets en 84km is gewoon teveel in tijd en afstand. Ik wens daarentegen wel graag 5op5 met de fiets naar het werk te gaan. Het gaat hier ook om een "lifestyle change", de wagen hoeft voor mij niet meer.

Wenselijk is dat het ding wel degelijk 45km/h haalt. De bedoeling is dat ik in vergelijking met de racefiets in tijd aanzienlijk wat winst kan maken. Ik doe er vandaag gemiddeld 1u30 over (afhangkelijk van het weer) en zou dit willen reduceren naar +- 1u. De rit op zich is 42km (enkel) en de route bevindt zich voornamelijk langs het kanaal, een goede 35km van het totaal.

Ik ben zelf een vervente fietser, 300-400km wekelijks (racefiets). 2 tot 3x per week met de fiets naar het werk + nog een lekker tochtje in het weekend, soms ook 2 ;).

De fietsen die mij vandaag aanspreken zijn uiteraard de Stromer, vind hem alleen wat duur. De Specialized turbo Vado 5.0 of 6.0 of een Riese und Muller owv hun mogelijkheid tot dubbele batterij.

Mijn twijfel en ook direct mijn vraag ligt hem dan ook bij de duurzaamheid, actieradius en de batterij/slijtage/kosten.

Graag jullie ervaring/aanbevelingen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 31 jul 2017 15:19

Had je dit topic al gezien

Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 jul 2017 15:42

Deze info zal je hier niet of nauwelijks vinden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bartg
Forum-lid

bartg 31 jul 2017 15:58

42 km in een uurtje gemiddeld ? Dan hoop ik dat ze of die route langs dat kanaal speciaal voor jou afzetten of dat er sowieso heel weinig ander verkeer is... Of dat je je ambities toch een beetje bijstelt...
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 31 jul 2017 16:58

Ik heb sinds kort een Giant e quick speed pedelec voor dagelijks woon-werk verkeer van 15km heen en 15 terug.
Je kan met volle ondersteuning makkelijk 40+ aanhouden, behalve met harde tegenwind en/of bergop. Dan ga je ofwel veel vermogen zelf moeten bijtrappen of je laat de snelheid dalen naar 35 à 37 km/u. Het moet al heel hard waaien om geen 35 meer te halen. Maar veel hangt natuurlijk af van je zitpositie en wat je allemaal meesleept.
Standaard zijn deze fietsen gemaakt om comfortabel en redelijk rechtop te zitten en dat is natuurlijk niet ideaal om hoge snelheden aan te houden. Aangezien ik de racefietspositie wel gewoon ben, heb ik een en ander wat aangepast zodat ik ook een vrij diepe en gestrekte zithouding heb op de Giant. Dit verbetert de autonomie en snelheid met wind tegen wel aanzienlijk.
De motor levert op volle vermogen 350watt en als je dus zelf nog wat kan bijtrappen ga je al aardig richting Dumoulin wattages en dan geraak je heel aardig vooruit natuurlijk.
Nadeel is wel als je het volle vermogen aanspreekt dat je batterij hooguit een 40km meegaat (en het is dan nog de zwaarste batterij van 500 a/h)
Voor mij is dit uiteraard geen probleem aangezien ik maar 30km per dag moet doen.
De Giant heb ik gekozen omwille van de heel concurrentiële adviesprijs en de dealer deed er ook nog eens dik 10%. vanaf.
Oh ja, als je in België woont mag je op de meeste jaagpaden langs het kanaal niet met een speed pedelec rijden, dus even opletten daarmee.
Ik denk wel dat een enkele reis van dagelijks 42km enkel veel karakter vergt om in alle weer en wind vol te houden.

Plaats reactie