Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jul 2016 18:30

inderdaad. Prima opgelost, maar zorg dat het niet gebeurt, als dit op een verkeerde plaats gebeurt ben je er gewoon niet meer.

Nogmaals ik blijf het jammer vinden dat michelin zich niet continu met fietsbanden bezig houd. Op de mtb zijn ze zoveel beter, betere montage, gewoon rond, allemaal hetzelfde, rijd beter en vooral stabieler. Nu nog wat meer profielen en op de racer een tubelessband.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 31 jul 2016 22:16

Vandaag lek gereden, bergop (alweer), dit keer op de Camerig in Zuid Limburg. In de 1 na laatste bocht voelde ik mijn achterwiel anders aan voelen. Ipv stoppen en lek naar beneden doorgereden tot de parkeerplaats. Daar lek gevonden, maar al teveel lucht kwijt. Dus ff pompen en tegelijk lek (schuin tegenover ventiel) beneden gehouden, na 5min was het lek dicht. Nog wat bijgepompt en zonder problemen nog 40km verder gefietst (naar Vaals en weer terug naar Maastricht).

Conclusie: werkt deze keer bijna perfect, alleen zelf dus eerder moeten stoppen eigenlijk.

O ja, was een Schwalbe One tubeless,23mm, met Schwalbe Latexvloeistof erin (jaar oud !!)

Afbeelding
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 05 aug 2016 12:30

Gisteren de band er eens af gehaald, niks te vroeg. Lek zat nog wel dicht maar had tijdje terug een noodstop gemaakt, bleek het rubber weg tot op het canvas.
Meteen maar even gekeken naar de tubeless tape. Die zag er wel heel raar uit bij de spaakgaten

Afbeelding

Afbeelding


Voelde heel korrelig aan, kon niet goed bepalen wat het was (zandkorrels ??).
Zat bij elk spaakgat. Heb dus maar ff nieuwe TESA tape erin gelegd alvorens ik een nieuwe Schwalbe One 25mm Tubeless erop heb gedaan.
Montage ging trouwens lekker snel, komt natuurljk doordat de velg ook tubeless ready is (verdiept in het midden)
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2016 15:00

Das gewoon vuil, zand, energiedrank, kettingolie en alles wat er naar binnenkomt in een velg.
Heel normaal, wat niet wil zeggen dat elke velg dit heeft

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 aug 2016 20:32

Ik heb het voorlopig even gehad met tubeless.! :roll: Vanmorgen wilde ik gaan fietsen stond mijn achterband half leeg - 350km Schwalbe Pro One - opgepompt blijkt er een lek - met zeepsop gecontroleerd - in de band te zitten die niet wilde dichten. Dus leeg laten lopen en latex toe gevoegd. Dus nadat de latex was toegevoegd wilde 'mijnheer' bij het oppompen niet meer "ploppen".! Wat ik ook probeerde het lukte niet.! Dus ten einde raad maar gedemonteerd en het velglint vervangen. Wat mij daarbij opviel was dat het velglint - Tesatape 4289 - bij de spaakgaten nogal was ingedrukt en misschien zelfs op enkele plaatsen was ingescheurd. Enfin, velglint vervangen door één laag Schwalbe tubelesstape - heel dun tape -. daarna weer opgepompt, wat in een keer lukte, maar bleek nu dat het ventiel niet luchtdicht te krijgen was. Het ventiel moet gedemonteerd worden omdat anders de hiel van de band bij een 13C-velg niet langs het ventiel gaat. Als een keer de band is gemonteerd kan het ventiel aangedraaid worden. Ook hier diverse afdichtingsmethodes geprobeerd, maar helaas het lukte niet meer om de carbonvelg/ventiel luchtdicht te krijgen. Het ventielgat in de velg was inmiddels dermate uitgelubberd dat het niet meer lukt om een ventiel luchtdicht te monteren :oops: en denk erover nu over na om recht tegenover het ventiel aan de andere kant van de velg een nieuw ventielgat te boren. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2016 14:59

Het is bij vragen om problemen als niet alle componenten geschikt zijn voor tubeless.
Zeker op de racer gaat dit best vaak fout.

Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar dat kans op dit soort ellende is groot.

zorg dat je vershillende tubeless ventielen hebt, de dt/eclipse ventielen gaan zeker in smalle velgen lekken, neem de notubes dat gaat beter. monteer je ventielen altijd met vet dan komen ze wat beter op z,n plaats.

En wat sommige hier lekrijden begrijp ik echt niet. Rijd niet met te lage bandenspanning ik rijd voor 5.5 en achter 6 met 78kg. ik verwacht als je dat op een smalle velg doet dit echt te weinig is en dat je minimaal een halve bar harder moet

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 aug 2016 16:39

wasbeer2006 schreef:Het is bij vragen om problemen als niet alle componenten geschikt zijn voor tubeless.
Natuurlijk, daar heb je gelijk in want als niet alle componenten daarvoor zijn gemaakt moet je een beetje 'doe het zelven'. ;) Uiteraard is dat niet voor iedereen weg gelegd en zeker niet als je twee linker handen hebt. Maar de ene keer zit het mee en de andere keer zit het tegen. :)

Maar vandaag de laatste afdichtingsmethode toegepast omdat het ventielgat inmiddels ong. 8mm is geworden - weer - een uit een Schwalbe binnenband geknipt ventiel waarbij ik nu aan beide zijde 5 cm rubber heb laten zitten met de breedte van de 13C binnenvelg zodanig dat het niet de hiel van de band zou gaan hinderen om op zijn plaats te 'ploppen'. Daar over heen een laag Schwalbe tubelesstape van ong. 30cm - met een klein gaatje voor de opening van het ventiel ;) - om het geheel luchtdicht af te dichten.
Na de Schwalbe Pro One te hebben gemonteerd ging het oppompen zoals het moest meteen in een keer, hèhè. :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2016 17:19

Je hebt er wel echt zin in! :-) opzich ook altijd wel leuk, met de mtb banden deed ik het ook, maar ik vind het risico bij op de racer te groot.

Waarom geen tubeless ventiel met ventiel verlenger? lijkt me een makkelijkere oplossing en onderweg eventueel makkelijker te vervangen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 aug 2016 19:04

Het ventielgat van 8mm is daar net even te groot voor denk ik. Een ventiel - uit een Schwalbe binnenband - voorzien van een conische rubber van Maripose had ik er al doorheen getrokken, middels die zeskantige moer welke ik van jouw had gekregen maar het ventiel bleef maar steeds een beetje lekken. Daarbij had ik wel de schroefdraad van het ventiel kapot gedraaid. :o Enfin, voorlopig heb ik het zo opgelost en ga nu op zoek naar Stans No tube ventielen of die van Schwalbe voor een hoge velg van 38mm.
In mijn Quattro's Alu van 35mm hoog heb ik wel Stans No Tubes ventielen zitten, die passen perfect.
wasbeer2006 schreef:Je hebt er wel echt zin in! :-) opzich ook altijd wel leuk,
Tja, zo heb je altijd wat te doen, toch. Er wacht mij nu weer het vervangen van mijn Schwalbe One 25mm tubeless banden op de Quattro's, die hebben er inmiddels alweer bijna 4000km op zitten en beginnen nu bijna bij elke rit een of meerdere lekkages te vertonen, dus . . . . gaan hier nu Schwalbe Pro One 23mm banden op!
Ik ben benieuwd wat ik dan - weer - tegen kom ivm de strakke passing van de Pro One. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 09 aug 2016 20:49

Vandaag mn Reynolds Strike Carbon(tubeless ready) wielen teruggebracht naar wheeltec ivm garantie.
Heb de stap naar tubeless gelijk maar gewaagd en laat ze tubeless maken icm de nieuwe schwalbe pro one 25 mm.
Ben wel benieuwd naar het verschil met mn vittoria clinchers.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
Reyf
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2016 19:25

Gebruikersavatar Reyf 21 aug 2016 10:10

Schwalbe Pro One wil zich niet helemaal zetten op tubelessvelg. Op foto zie je aan het Schwalbe logo dat ie niet helemaal goed zit. Iemand een suggestie buiten insmeren met montagevloeistof?Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 aug 2016 10:25

Zo heb je een hoogte slag. Hoe valt de band op een andere velg.? Zoals je al in mijn posts hebt kunnen lezen vallen de Pro One's nogal strak om de velg heen. Hier krijg je het idee dat het andersom het geval is. :roll: Het insmeren met montagevloeistof - afwasmiddel - doe je vooraf aan het monteren/oppompen en heeft tot doel om de band makkelijker te laten "ploppen". ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie