Vandaag geklust aan de fiets
Ha ok, ja zo had ik het niet bezien. Maar nu staat alles perfect en mijn banden zaten ook goed. Mijn schoonvader heeft het gedubbelcheckt. Alleen de derailleurs moeten nu nog verder mooi uitgelijnd worden. Ik heb niet dat "fingerspitzengefühl" om het correct te krijgen. Ketting vandaag ook vervangen. Ben best trots op mezelf.
(En tussendoor altijd naar de koers gaan kijken! )
(En tussendoor altijd naar de koers gaan kijken! )
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik heb geen plastic ringen gezien !!roos1 schreef:Heb je de plastic ringen goed gemonteerd.
Klinkt alsof er 1 teveel.
Of 1 aan de verkeerde kant zit.
Alleen de oude ring aan de linker crank terug geplaatst. Maar dat heeft geen invloed op de aandrijfzijde.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ja, er zit exact dezelfde trapas in. (qua nummers en afmeting). Denk dat de cranck een paar milimeter naar buiten is komen te staan. Misschien een aanpassing van Shimano. Trapas was ook al 8 jaar oud.Rob71 schreef:
@marcvmegroot. Heb je dezelfde trapas erin gezet als eruit kwam of is je cranck verder of minder ver naar buiten? Als je cranck nog gelijk zit kun je je voorderailleur positie testen door nog extra aan je binnenkabel te trekken. Merk je dan dat je voorderailleur nog wat extra naar buiten komt dan is het niet de zijdelingse afstelling maar je kabelspanning die niet goed is. Dan stel je kabel wat strakker en dan schakellt hij wel.
Gr Rob
De voorderailleur kan ik met de hand naar buiten bewegen, maar niet met de kabel. Dus de kabelspanning zal wel niet goed zijn.
Aan de andere kant ben ik hier niet aan geweest, dus dacht dat het wel goed zou zijn.
Eerst een nieuwe binnenkabel halen en dan opnieuw beginnen.
Dank.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Klopt, maar onder het tonnetje is hij erg gerafeld.Rob71 schreef:Om je kabel strakker te spannen hoef je geen nieuwe kabel te halen. Er zit normaliter toch wel ergens een stelschroef waarmee je de kabel strakker kunt zetten.
Gr Rob
Maar met de stelschroef red ik het niet meer.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Om dan de kabel losser te krijgen is een gerafelde binnenkabel een probleem maar niet om de binnenkabel op te spannen. Zou wel eerst de stelschroef wat losser maken om de binnenkabel wat meer aan te kunnen trekken.marcvmegroot schreef:Klopt, maar onder het tonnetje is hij erg gerafeld.Rob71 schreef:Om je kabel strakker te spannen hoef je geen nieuwe kabel te halen. Er zit normaliter toch wel ergens een stelschroef waarmee je de kabel strakker kunt zetten.
Gr Rob
Maar met de stelschroef red ik het niet meer.
Marc
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Dank Rob,
Ga hem morgen even naar de FM brengen voor een nieuwe binnenkabel en afstellen.
Uiteindelijk heeft hij een aantal jaren geleden de stelschroef kapot gedraaid.
Moet hij het maar oplossen.
Marc
Ga hem morgen even naar de FM brengen voor een nieuwe binnenkabel en afstellen.
Uiteindelijk heeft hij een aantal jaren geleden de stelschroef kapot gedraaid.
Moet hij het maar oplossen.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Vorige week even langs Havana gereden om mijn pat recht te zetten. Die bleek zo scheef als een hoepel te staan, dus bedankt daarvoor!
Verder nog:
- Nieuwe cassette 12-25 i.p.v. 14-25. Een 46/14 bleek toch iets te licht voor windkracht 3-4 in de rug over de dijken (1.5u lang met 110+ rpm is niet te doen).
- Nieuwe ketting
- Thomson 0 graden stuurpen
- Voor derrie wat lager gezet (op aanraden van Havana, je had gelijk )
De afstelling is nog niet helemaal naar wens, maar we komen steeds een stapje dichterbij en ik heb nu al meer rijplezier van de Surly dan op het oude beestje. De vork moet nog verder ingekort worden (is al 5cm vanaf), maar dit doe ik pas als de afstelling definitief is.
Verder twijfelde ik nog over een 0 of -10 graden stuurpen van Thomson en gaf het mooiere logo de doorslag om voor de 0 te gaan. Het resultaat is toch minder mooi dan gehoopt. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een stuurpen die horizontaal in lijn ligt met de TT, maar ik ben eerst benieuwd hoeveel spacers er nog tussenuit kunnen. Het dilemma zit vooral in dat ik de fiets ook als touring/vakantiefiets wil gebruiken en niet altijd zo laag mogelijk wil zitten.
Verder nog:
- Nieuwe cassette 12-25 i.p.v. 14-25. Een 46/14 bleek toch iets te licht voor windkracht 3-4 in de rug over de dijken (1.5u lang met 110+ rpm is niet te doen).
- Nieuwe ketting
- Thomson 0 graden stuurpen
- Voor derrie wat lager gezet (op aanraden van Havana, je had gelijk )
De afstelling is nog niet helemaal naar wens, maar we komen steeds een stapje dichterbij en ik heb nu al meer rijplezier van de Surly dan op het oude beestje. De vork moet nog verder ingekort worden (is al 5cm vanaf), maar dit doe ik pas als de afstelling definitief is.
Verder twijfelde ik nog over een 0 of -10 graden stuurpen van Thomson en gaf het mooiere logo de doorslag om voor de 0 te gaan. Het resultaat is toch minder mooi dan gehoopt. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een stuurpen die horizontaal in lijn ligt met de TT, maar ik ben eerst benieuwd hoeveel spacers er nog tussenuit kunnen. Het dilemma zit vooral in dat ik de fiets ook als touring/vakantiefiets wil gebruiken en niet altijd zo laag mogelijk wil zitten.
Laatst een in-line barrel adjuster in de kabel van mijn voorderrie gezet.
Klusje van niks, zou je denken.
Het enige probleem was dat het gaatje waardoor de kabel door het frame (om de bracketpot heen) gaat helemaal vol zat met meuk.
Daardoor kreeg ik het plastic geleidingsbuisje (wat je gebruikt om de kabel weer makkelijk door te voeren) er niet meer doorheen. Ik ben toen een uur of anderhalf in de weer geweest met WD40, ijzerdraad, en een injectiespuit met water voordat het gelukt was.
Daarna was de klus in 15 minuten gepiept.
Eigenlijk is het best een ontwerpfout dat het gaatje voor die kabel precies in het verlengde van je achterwiel zit, waardoor al dat vuil er als het ware in wordt geslingerd.
Klusje van niks, zou je denken.
Het enige probleem was dat het gaatje waardoor de kabel door het frame (om de bracketpot heen) gaat helemaal vol zat met meuk.
Daardoor kreeg ik het plastic geleidingsbuisje (wat je gebruikt om de kabel weer makkelijk door te voeren) er niet meer doorheen. Ik ben toen een uur of anderhalf in de weer geweest met WD40, ijzerdraad, en een injectiespuit met water voordat het gelukt was.
Daarna was de klus in 15 minuten gepiept.
Eigenlijk is het best een ontwerpfout dat het gaatje voor die kabel precies in het verlengde van je achterwiel zit, waardoor al dat vuil er als het ware in wordt geslingerd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
En de TREK is weer terug van de FM. Ook hij kwam tot de conclusie dat de nieuwe lagers 2 mm te breed zijn. Ook hij snapt het niet, omdat alle nummers identiek zijn van het oude en het nieuwe lager.
Kortom....zou Shimano de toleranties vergeten zijn
Nieuwe derailleur kabel erin gezet, kruipolie erop, paar uurtjes wachten, maar de "range"schroevern verdraaien niet meer.
Kabel zodanig versteld dat hij nu wel op het grote blad kan, maar niet meer naar het kleine blad kan (triple). Zal ik voor de vakantie toch een andere derailleur moeten aanschaffen.
Of iemand een idee hoe je alsnog die schroefjes los kan krijgen. Volgens mijn FM een veel voorkomend probleem.
Nu heeft hij wel een grote plastic bus met ring aan de linker crank gedaan. Dat was eerst niet, alleen een ring.
Lijkt nu of de trapper een goede centimeter van het lager afstaat. Kan ik die er gewoon tussenuit halen???
Marc
Kortom....zou Shimano de toleranties vergeten zijn
Nieuwe derailleur kabel erin gezet, kruipolie erop, paar uurtjes wachten, maar de "range"schroevern verdraaien niet meer.
Kabel zodanig versteld dat hij nu wel op het grote blad kan, maar niet meer naar het kleine blad kan (triple). Zal ik voor de vakantie toch een andere derailleur moeten aanschaffen.
Of iemand een idee hoe je alsnog die schroefjes los kan krijgen. Volgens mijn FM een veel voorkomend probleem.
Nu heeft hij wel een grote plastic bus met ring aan de linker crank gedaan. Dat was eerst niet, alleen een ring.
Lijkt nu of de trapper een goede centimeter van het lager afstaat. Kan ik die er gewoon tussenuit halen???
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo ongeveer alles wat jaren niet beweegt kan vast gaan zitten, helemaal als het stalen boutjes zijn in alu schroefdraad...
Zie je eigenlijk alleen bij fietsen waar jaren niks aan gedaan is of die permanent buiten staan.
Ik heb het nog nooit meegemaakt aan een fiets die door mij wordt beheerd...
Als je met een stevige tang de kop kan pakken heb je een kans , anders nauwelijks.
Vulringen of spacers moeten de cranks bij een dergelijk systeem op hun plek houden, die kan je niet zomaar weghalen, die hebben een functie...
Of hoe moet ik een trapper die verder van het lager afstaat verstaan?
Zie je eigenlijk alleen bij fietsen waar jaren niks aan gedaan is of die permanent buiten staan.
Ik heb het nog nooit meegemaakt aan een fiets die door mij wordt beheerd...
Als je met een stevige tang de kop kan pakken heb je een kans , anders nauwelijks.
Vulringen of spacers moeten de cranks bij een dergelijk systeem op hun plek houden, die kan je niet zomaar weghalen, die hebben een functie...
Of hoe moet ik een trapper die verder van het lager afstaat verstaan?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig