Pagina 89 van 259

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 08:21
door Bospaadje
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het percentage schijfremfietsen onder de verkoop van nieuwe racefietsen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 09:53
door de zwarten
Grote schijfremtopic beslissingsboom:
1. zijn ze veiliger?
a. niet volgens het peloton
b. wel volgens de wielertoerist.

2. maakt het uit dat het peloton schijfremmen bant?
a. niet voor de wielertoerist
b. wel voor de fabrikanten (geld)

3. maakt het dan uberhaupt uit?
wel voor de fabrikant, want zij willen dat de wielertoerist gaat zeggen op forums dat profs schijfremmen moeten gebruiken, want zo verkopen de fabrikanten automatisch ook meer schijfremfietsen aan de kuddetoeristen...

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 10:14
door bikerke
Ik begin al dat gezaag over schijfremmen een beetje beu te worden.
Juist eens zelf de test gedaan met een draaiend achterwiel en mijn duim.
Geen snee maar wel een vuile duim.
Tegen mij moet men dus niet zeggen dat schijven gevaarlijker zijn dan andere onderdelen van een fiets.
En die beroepsrenners die niet akoord gaan met schijfremmen op de fietsen in het peleton?
Dat ze gaan werken voor hun geld ipv fietsen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 10:20
door Fietsen?altijd
Ik denk dat een beroepswielrenner echt wel werkt voor zijn geld.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 10:23
door Lemony Freshness

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 10:28
door Ernie C.
Doe ik liever niet, mijn schijven zijn niet mooi afgerond.

Ik ben wel benieuwd of hij nog zo vrolijk kijkt als hij het bij een heet geremde schijf doet.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 10:28
door MarkVeenstra
bikerke schreef:Ik begin al dat gezaag over schijfremmen een beetje beu te worden.
Juist eens zelf de test gedaan met een draaiend achterwiel en mijn duim.
Geen snee maar wel een vuile duim.
Tegen mij moet men dus niet zeggen dat schijven gevaarlijker zijn dan andere onderdelen van een fiets.
....
Dus afschaffen die schijfremmen.., heb je dat gezaag erover ook niet? ;)
Ik geloof dat nou juist hier heel vaak herhaald wordt dat naast de schijven, er meer gevaarlijke onderdelen op een fiets zitten.. dus die laatste opmerking kan ik niet zo goed plaatsen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 10:39
door Ernie C.
Bospaadje schreef:Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het percentage schijfremfietsen onder de verkoop van nieuwe racefietsen.
Bij het "nieuwe racefiets kopen" topic wordt voornamelijk advies gevraagd over schijfremfietsen. Het zal niet lang meer duren en de grote meerderheid is om.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 11:59
door de zwarten
het voelen aan een draaiende schijf is een nep argument.
Die schijf hoeft niet te draaien om zich in een been of arm te boren bij een botsing. Het is een uitstekend deel van de fiets.
Spaken zijn dat niet. Een ketting op groot tandwiel is dat niet. Er zijn heel weinig haken en uitsteeksels aan een fiets, en het is niet nodig er nog aan toe te voegen, tenzij het heel erg nodig is om beter te remmen. De renners zeggen zelf dat het niet nodig is in een peloton in koers. Ik ben geneigd, gezien de oorzaken van valpartijen (niet opletten, wegversmallingen, te hard remmen!), om de renners te volgen.

De wielertoerist lijkt het aan de profs te willen opleggen om met schijven te rijden... Gewoon om als wielertoerist de indruk te hebben dat men op hetzelfde materiaal rijdt?

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Schijfremmen kunnen prima, maar ze brengen weinig bij in een profkoers, ik wordt er zelf niet blij van als wielertoerist (velgremmen zijn zowat de meest onderhoudsloze dingen op mijn fiets, met schijven zit je met steekassen, niet-radiaal spaken, ontluchten,...), maar dat moet de pret niet drukken voor zij die een racefiets met schijven willen. Wellicht koop ik er binnen zoveel jaar ook eentje als slecht-weerfiets.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 13:07
door Joskovic
Ik denk dat profs ook verschillende belangen hebben. Een uittredende Boonen zal er alles aan doen om schijven maar zo veel mogelijk te promoten. Dat vindt z'n baas (lees: Specialized) natuurlijk prettig, want daar is hij op het moment meer afhankelijk van dan van z'n resultaten.
Iemand als Barguil of Pinot, of welke andere willekeurige renner die middenin z'n prime zit, zal iets minder enthousiast zijn over schijven. Ik heb maar weinig renners gezien die zich ECHT openlijk positief uitspreken over een racefiets met schijfremmen. Een prof wil zo snel mogelijk van A naar B, met een zo efficient mogelijke materiaalwissel als het mis gaat tijdens de koers. Ik ben oprecht zeer benieuwd hoeveel schijfremmodellen we zien als we naar de heuvelachtige koersen gaan.
Ik ben toch wat skeptisch als het gaat om de mening van renners te volgen, want de oortjes zouden ook de koers een stuk veiliger maken. Nou, het enige wat er gebeurt is dat de koers meer gecontroleerd kan worden.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 17:31
door 53x11
Die test zegt natuurlijk ook geen ruk. Een draaiend wiel in een stilstaande fiets heeft nauwelijks kinetische energie. Me dunkt dat je die veilig tot stilstand krijgt. Overigens moet je niet de fout maken per ongeluk je vinger tussen de "spaken" van de draaiende schijf te houden. Die zijn een stuk scherper dan wielspaken. Kostte mij laatst in ieder geval een flinke hap uit mijn duim :oops:

Ik ben ook niet per se tegen schijven (op mijn MTB ben ik er, ondanks zere duim, zelfs erg blij mee), ik ben wel erg tegen slechte argumenten. De technology push van de industrie irriteert me bovendien.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 mar 2017 17:49
door Lcsmet
Ik erger mij mateloos aan wel of juist geen schijfremmen.
Velgremmen zijn veel lichter, maakt voor mij niet uit want ik weet zelf ook nog iets te veel.
Schijfremmen vergen meer onderhoud, maakt voor mij niet uit want ik onderhoud mijn fiets zelf.
Op een MTB heeft iedereen die het wil betalen schijfremmen.
Op een racefiets spraken ze 5 jaar geleden nog niet van schijfremmen, echter 15 jaar geleden ook nog niet van carbon velgen.
Ik ben tegen en dan ben ik per definitie voor iets anders, of toch niet.
Overmorgen is het weer vrijdag, want daar is dit topic wel bijna op zijn plaats.

Ik ben voor velgremmen voor diegene die velgremmen wil, uiteraard ben ik ook voor schijfremmen voor diegene die schijfremmen wil.
We leven,nu toch nog, in een vrij landen iedereen moet doen wat hij graag doet. Dat doe ik ook.