Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 dec 2024 19:54

Die niet, mogelijk een van de MTB,ers die zitten er dichter op.
Dat niveau is echt wel hoger geworden. VdP won daar ook niet heel makkelijk.
Pidcock ook niet, wel winnen, maar niet makkelijk.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 dec 2024 20:25

wasbeer2006 schreef: 22 dec 2024 19:54 Die niet, mogelijk een van de MTB,ers die zitten er dichter op.
Dat niveau is echt wel hoger geworden. VdP won daar ook niet heel makkelijk.
Pidcock ook niet, wel winnen, maar niet makkelijk.
MTB kan zodanig technisch zijn dat het heel moeilijk wordt om dit met wegrennen en veldrijden te vergelijken. Die laatste twee liggen veel korter bij elkaar.
Iedere keer moet Daniel de boel wat opstoken met denigrerend te doen over het niveau van het veldrijden. Telkens weer weerleg ik zijn uitlatingen met argumenten en dan zwijgt hij (wijselijk?). Tot het volgende jaar hij de boel weer eens komt opstoken. Voorspelbaar.
Ik ga hier weer geen heel epos schrijven maar met o.a. Nys en Merlier hebben we veelwinnaars op de weg met Nys die bijna nog geen overwinning heeft geboekt en Merlier die zich zelfs niet meer waagt aan het veldrijden omdat hij geen toptien kan rijden. Ook was tot bij de beloften Yserbyt de betere van Pidcock.
Mathieu die rijdt in Parijs-Roubaix iedereen op minuten met een solo van 60 kms, hebik toen iets over het niveau van de rest gehoord? Het WK voor klimmers waar Mathieu als niet-klimmer nog derde wordt achter de ongenaakbare Pogacar, waar zat de rest? Pogi die iedereen vernedert in elke koers die hij rijdt, ging het over niveau toen? Nee over doping ging het (spijtig genoeg) wel.
En formule 1? 20 rijders waarvan er 4 een degelijke auto hebben en iederjaar dezelfde wint. Mooie sport hoor.
Schaatsen hetzelfde. Belgie heeft 10 schaatsers en daarvan is de helft Europese of zelfs wereldtop.
En om bij het veldrijden en MTB te blijven, er is geen enkele MTBer die het geprobeerd heeft die ooit maar iets gepresteerd heeft in het veldrijden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 dec 2024 20:40

Het verschil tussen Pogacar en de rest op de weg is veel kleiner dan dit. Zou VdP zich alleen op de cross richten, dan won hij met gemak iedere wedstrijd, tenzij materiaalpech.

Snooker 7 wereldkampioenen de afgelopen 10 jaar en dat is altijd op een vlak parcours :mrgreen:

Boksen heeft meer wereldkampioenen dan dat er crossers aan de start van een wb wedstrijd staan en zelfs bij de meest aansprekende bonden en gewichtsklassen wisselt die belt nog regelmatig van eigenaar.

In de formule 1 rijdt ook Max niet zo makkelijk van midden op de startopstelling naar voren en weg om vervolgens halfgas de wedstrijd uit te cruisen.

Ik hoef het ook helemaal niet denigrerend te brengen. De feiten spreken voor zich. Het is een leuke sport in de marge, maar als te topper meedoet, is het gedaan met de spanning. Dan is het nog hopen dan van Aert daar iets tegenover kan zetten en op termijn misschien Nys.

Bij de dames is dat echt anders. Daar zie je een aantal dames in de top die ook op de weg tot de top behoren. Als het middenveld van de heren dan rondetijden rijden die dichter bij de toptijd bij de dames liggen dan bij die van Mathieu, dan weet je dat het qua niveau niet veel voorstelt bij de heren.

Natuurlijk werken ze er hard voor en zijn ze nog steeds veel beter dan ons, gewone stervelingen, maar laten we nu niet gaan doen of hier de crème de la crème van de sportwereld aan de start staat.
Campagnolo Ultra Dork

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 22 dec 2024 20:49

Wat houdt anderen tegen om deel te nemen als het zo makkelijk geld verdienen is?
Heel wat andere landen hebben ook een levendige cross scène. Niemand houdt hen tegen toch?
Of misschien is het toch best pokke lastig?

Kritiek mag altijd. Maar de manier waarop sommigen ;) het uiten is gewoon zielig.
Maar sommigen kicken nu eenmaal op lomp zijn en tegen schenen schoppen?
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 dec 2024 21:05

Ik ben alleen maar blij dat die mindere goden nog steeds de moeite nemen om er elke keer weer wat van te maken. Tot vandaag was het bij de heren erg leuk en ook het wb klassement blijft leuk.

Wat Mathieu betreft zit de spanning vooral in het behalen van die 7 of 8 wereldtitels.
Campagnolo Ultra Dork

galileo2
Forum-lid

galileo2 22 dec 2024 21:08

koeroeur schreef: 22 dec 2024 20:49 Wat houdt anderen tegen om deel te nemen als het zo makkelijk geld verdienen is?
Heel wat andere landen hebben ook een levendige cross scène. Niemand houdt hen tegen toch?
Omdat er alleen in België zoveel geld omgaat in de cross. In Frankrijk, Spanje, Italië, enz. zullen best wel crossers zijn, maar die kunnen er niet van leven. Yserbyt, Sweeck enz. zouden zonder cross niet kunnen leven van de wielersport, wegens niet goed genoeg in het wegwielrennen.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 dec 2024 21:19

galileo2 schreef: 22 dec 2024 21:08
koeroeur schreef: 22 dec 2024 20:49 Wat houdt anderen tegen om deel te nemen als het zo makkelijk geld verdienen is?
Omdat er alleen in België zoveel geld omgaat in de cross. In Frankrijk, Spanje, Italië, enz. zullen best wel crossers zijn, maar die kunnen er niet van leven. Yserbyt, Sweeck enz. zouden zonder cross niet kunnen leven van de wielersport, wegens niet goed genoeg in het wegwielrennen.
Waarom moet een goede crosser een toprenner op de weg zijn? Een pistier moet zich toch ook niet bewijzen op de weg? Maar dat er niveau is of was bewijzen zowel T. Nys, Merlier, Hermans, en natuurlijk Pidcock, Mathieu en Wout, Alaphilippe, Sagan, enz...
Dat Mathieu op de weg ook domineert , in PR op 60 kms of zo een 80 minuten rijden rijdt hij ook zo een 200 man op meerdere minuten. Dat de sterkste wint in het veldrijden is normaal gezien de aard van de sport en het parcours er zich toe leent. Het is zoals bij het veldlopen , een eenling kan er in slagen van alle wedstrijden die hij loopt te winnen.
En snooker of neem er ook darts bij vergelijken met veldrijden , kom zeg. Het is een spel waar toeval en geluk ook een belngrijke factor zijn.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 dec 2024 21:28

fiedoo schreef: 22 dec 2024 20:25
Iedere keer moet Daniel de boel wat opstoken met denigrerend te doen over het niveau van het veldrijden.
Wacht even: als ik dat doe mag je mij daar op aanspreken. Maar in dit geval onterecht!
Gede was vele malen scherper, evenals Ernie.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 dec 2024 21:40

daniel1975 schreef: 22 dec 2024 21:28
fiedoo schreef: 22 dec 2024 20:25
Iedere keer moet Daniel de boel wat opstoken met denigrerend te doen over het niveau van het veldrijden.
Wacht even: als ik dat doe mag je mij daar op aanspreken. Maar in dit geval onterecht!
Gede was vele malen scherper, evenals Ernie.
komt nog :-)

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 dec 2024 21:51

Het verschil tussen Pogacar en de rest op de weg is veel kleiner dan dit. Zou VdP zich alleen op de cross richten, dan won hij met gemak iedere wedstrijd, tenzij materiaalpech. WEGWIELRENNEN IS DAN OOK EEN ANDERE SPORT WAARBIJ NORMAAL GEZIEN FYSIEKE VERSCHILLEN MINDER TOT UITING KOMEN BEHALVE IN DE COLS

Boksen heeft meer wereldkampioenen dan dat er crossers aan de start van een wb wedstrijd staan en zelfs bij de meest aansprekende bonden en gewichtsklassen wisselt die belt nog regelmatig van eigenaar. O.A. MOHAMMED ALI HEEFT JAREN ALLES GEWONNEN ALSOOK MIKE TYSON

In de formule 1 rijdt ook Max niet zo makkelijk van midden op de startopstelling naar voren en weg om vervolgens halfgas de wedstrijd uit te cruisen. JA T IS DAN OOK WAT MOEILIJKER OM OP EEN F1 PARCOURS AUTOS TE PASSEREN TEGEN IN HET VELDRIJDEN

Ik hoef het ook helemaal niet denigrerend te brengen. De feiten spreken voor zich. Het is een leuke sport in de marge, maar als te topper meedoet, is het gedaan met de spanning. Dan is het nog hopen dan van Aert daar iets tegenover kan zetten en op termijn misschien Nys. NYS GISTEREN OP MINUTEN VANDAAG OP 1 MINUUT MET MATHIEU ER BIJ. MATHIEUEN WOUT ZIJN BUITEN CATEGORIE MAAR VERDIENSTELIJKE RENNERS ZOALS NYS HERMANS VENTURINI MERLIER PIDCOCK ZELFS STEKEN ER OOK NIET BOVEN UIT OF ZIJN ZELFS MEELOPERS.

Bij de dames is dat echt anders. Daar zie je een aantal dames in de top die ook op de weg tot de top behoren. Als het middenveld van de heren dan rondetijden rijden die dichter bij de toptijd bij de dames liggen dan bij die van Mathieu, dan weet je dat het qua niveau niet veel voorstelt bij de heren. WAAROM WINT NYS DAN 9 TOPKOERSEN OP DE WEG TEGEN ANDERE TOPPERS ALS HIJ GEEN NIVEAU HEEFT EN ZIT HIJ DENK IK AAN 2 X WINST SLECHT IN HET VELDRIJDEN?

Natuurlijk werken ze er hard voor en zijn ze nog steeds veel beter dan ons, gewone stervelingen, maar laten we nu niet gaan doen of hier de crème de la crème van de sportwereld aan de start staat.
[/quote]
Sorry voor de hoofdletters maar het leek mij makkelijker van op ieder stukje afzonderlijk te antwoorden. En spijtig vind ik als er fragmentarisch uitgezocht wordt waarop men anrtwoordt of zijn gelijk wil halen.

galileo2
Forum-lid

galileo2 22 dec 2024 22:14

fiedoo schreef: 22 dec 2024 21:19
galileo2 schreef: 22 dec 2024 21:08
Waarom moet een goede crosser een toprenner op de weg zijn?
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de meeste crossers met hun capaciteiten op de weg geen profbestaan zouden hebben buiten Belgie.

gede
Forum-lid

gede 22 dec 2024 22:32

Ik ben het met dat laatste helemaal eens, maar die mening ligt hier erg lastig. Ik zeg dat overigens al een decennium over het veldrijden. Nys kon in het zomerseizoen zelfs bij de amateurs amper een koers op de weg winnen. De veldrijders die hier hun beroep van gemaakt hebben, mogen blij zijn dat de echte toppers o.w.v. het geld altijd weer doorschuiven naar de weg. Moest dat niet zo zijn, zouden een aantal van hen al lang geen profcontract meer hebben.

En uit het commentaar van een aantal blijkt dat ze het punt niet helemaal begrijpen. Het gaat niet om het winnen van VDP, het gaat om de manier waarop. Hij reed daarstraks rondetijden die 5% sneller waren dan de rest van het veld. Hebben we dat op de weg ooit gezien, dat in een tijdrit van een uur de eerste 3 minuten neemt op de rest?

Plaats reactie