Pagina 90 van 112

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 13 mei 2016 23:22
door Storm-biker
Kan gewoon hoor, lijmen maar die handel ;)

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 18 mei 2016 15:01
door redbulleke
Heb ze ondertussen gelijmd,als het mooi weer is ga ik ze eens testen!
Bedankt voor de reacties.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 11 jun 2016 10:03
door stronaap
De laatste 10 pagina's van dit topic gelezen in de hoop een antwoord te vinden op m'n vraag, maar niet direct iets gevonden. Vandaar...

Wat is een goeie trainjngstube met de voornaamste eigenschappen duurzaamheid/lekbestendigheid?
Tubes van 60 euro zijn me mss iets te duur voor dagdagelijks gebruik... bestaan er goeie goedkopere tubes, of begeef ik me dan op glad ijs?

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 11 jun 2016 11:15
door loos
Het kan ook voordeliger, z.g. Trainingstubes.
Deze bij voorbeeld:
http://www.decathlon.nl/tube-rally-zwar ... GwodvD0N_g

Iets stugger, iets hogere rolweerstand, prima lekbestendig en duurzaam.
Forumlid @dezwarten zweert erbij.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 11 jun 2016 16:04
door way2go
En nog altijd een tpi van 220. NIet verkeerd!

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 20 jun 2016 15:28
door Fietsen?altijd
Ik heb een vraagje want er is heel erg veel verschillende informatie.
Stel ik rijd lek hoe lang sta ik dan stil als ik er latex in doe (wat is goede latex)?
En kan ik dit er ook van te voren in doen zodat ik direct door kan rijden?
Ik dacht dat tubes heel duur waren maar zo'n setje trainingstubes kost niks en kan vast prima door om te koersen.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 22 jun 2016 13:08
door csteenbe
Goede latex bestaat er niet Tufo, Vittoria en andere gebruikt waar ik niet zo snel op kom het is allemaal niet bruikbaar want ik heb er zelden een lek mee gerepareerd.

Het vullen van de tube met Vittoria Pitstop gaat snel, tube geheel leeg laten en de bus op het ventiel houden. Vervolgens wiel ronddraaien en komt de latex er niet uit, kun je verder.

Je kunt het ook van te voren erin doen maar letop het droogt uit na een tijdje.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 22 jun 2016 17:47
door rene
Fietsen?altijd schreef:Ik heb een vraagje want er is heel erg veel verschillende informatie.
Stel ik rijd lek hoe lang sta ik dan stil als ik er latex in doe (wat is goede latex)?
Ik heb het in de jaren dat ik tubes rij slechts 1 keer nodig gehad - en heb toen Tufo Extreme sealant gebruikt. Het werkte toen perfect en heb daarna nog ruim een jaar met de tube gereden. Toen de tube versleten was heb ik deze er af gehaald.

Preventief gebruik ik het niet - maar ik neem welke elke keer een klein busje Tufo extreme mee als ik ga rijden.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 23 jun 2016 13:21
door Fietsen?altijd
Bedankt!

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 12 jul 2016 09:56
door Fietsen?altijd
https://www.youtube.com/watch?v=uSY5X__Xnkw

Is dit een goed filmpje? De tijd tussen het wachten en de hoeveelheid lijm lijkt mij namelijk wat overdreven.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 13 jul 2016 21:27
door rene
@ Fietsen Altijd :

Het ligt er aan welke lijm je gebruikt. Zelf heb ik ervaringen met Vittoria lijm - Continental lijm voor carbon velgen en Effeto Mariposa dubbelzijdig tape.

Continental lijm plakken van een tube :

* Zorg dat de tube en het velgbed schoon zijn - schoongemaakt en ontvet met wat aceton.
* Voorzie velg en voorgerekte tube van een dun laagje Continental lijm.
* Wacht minstens 12 uur of een gehele nacht.
* Smeer de tube weer in met een dun laagje lijm - en wacht ca 10-20 minuten
* Leg de tube op de velg en centreer de tube.

Vittoria lijm plakken van een tube

* Zorg dat de tube en het velgbed schoon zijn - schoongemaakt en ontvet met wat aceton.
* Voorzie het velgbed van een dus laagje lijm en zet de velg 24 uur weg.
* Herhaal deze stap nog 1 keer ( hoe dunner de lijm hoe beter volgens de deskundigen )
* Voorzie de voorgerekte tube van een dun laagje lijm.
* Herhaal dit 1 keer na 24 uur.
* Op de dag van samensmelting voorzie de velg nogmaals met een dun laagje lijm en tevens de tube.
* Laat 20 minuten staan en plak de tube op de velg, en centreer de tube.

Effeto Mariposa Plakken van een tube.

* Zorg dat de tube en velgbed schoon zijn gemaakt door wat aceton.
* Plak het lint netjes in de velg en druk aan met iets half rond ( zelf gebruik ik een theelepeltje )
* Laat aan de uiteinde van het tape ( bij het ventielgat ) de stoottape iets los en vouw 90 Graden
* Leg de tube op het velgbed en pomp de tube op tot 4 bar.
* Centreer de tube netjes en haal voorzichtig de stoottape weg.
* Als het goed is ligt de tube netjes gecentreerd op de velg.
* Pomp de tube op tot maximale druk ( ca 10 bar ) en zet weg voor 24 uur.

Het verschil in lijmen is de laagjes lijm. Zelf ben ik inmiddels voorstander van de Continental lijm, vooal ivm het verwijderen van de lijm. Bij Vittoria is dit nogal een messy zooitje met Wasbenzine / lampenolie / bah bah. Met Continental is het wrijven / beetje aceton en wrijven, maar binnen het uur heb ik 2 velgen weer als nieuw en kan een nieuwe tube lijmen. Bij Vittoria was ik toch wel minimaal 2 keer zo lang bezig.

Qua verwijderen van Effeto Mariposa dubbelzijdig tape heb ik nog geen ervaringen aangezien mijn tubes er nog perfect op liggen. Dit jaar ga ik er wel voor het eerst mee in de bergen fietsen, dus ik ben benieuwd.

Re: Tubes for Dummies

Geplaatst: 13 jul 2016 21:33
door Fietsen?altijd
Heel erg bedankt voor uw uitgebreide reactie met uitleg!