Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Nou ja, laat ik het zo zeggen, ik had geen reden om er iets aan te doen. Schakelen gaat prima. Maar de derailleur ziet er op het oog verdacht scheef uit. In eerste instantie dacht ik dat het in de pad zat. Maar nu net de nieuwe pad gemonteerd op de fiets en zie ik eigenlijk precies hetzelfde. Dus als straks de nieuwe ketting erop zit en het loopt prima dan laat ik het maar zo. En dan ga ik er vanuit dat je een pad alleen gaat richten als de boel niet naar behoren werkt. Misschien is de derailleur gewoon krom? Als dat kan....
Ride bikes, not tanks!
Niet verprutst maar wel ff minder slim.
Vandaag kwamen mijn nieuwe pedalen binnen.
In het doosje zaten ook schoenplaatjes dus uit nieuwsgierigheid zo’n plaatje ingeklikt en dat ging erg makkelijk.
Resultaat was een los pedaal met plaatje zonder schoen er aan.
Door de veerspanning durfde ik ze ook niet zomaar in mijn handen los te draaien.
Dat had een flinke klap op mijn handen/polsen gegeven.
De oplossing was het pedaal eerst monteren en daarna voorzichtig met een grote schroevendraaier het plaatje losdraaien met het pedaal als rotatiepunt. Dat ging erg soepel en zonder mezelf te blesseren of het pedaal stuk te maken.
Schoenplaatje zit nu keurig onder mijn schoen want ik was zo slim geweest mijn oude plaatje eerst te omlijnen met benzinestift.
Het nieuwe plaatje is een fractie groter (ander systeem) maar de oude markering deed prima dienst.
Vandaag kwamen mijn nieuwe pedalen binnen.
In het doosje zaten ook schoenplaatjes dus uit nieuwsgierigheid zo’n plaatje ingeklikt en dat ging erg makkelijk.
Resultaat was een los pedaal met plaatje zonder schoen er aan.
Door de veerspanning durfde ik ze ook niet zomaar in mijn handen los te draaien.
Dat had een flinke klap op mijn handen/polsen gegeven.
De oplossing was het pedaal eerst monteren en daarna voorzichtig met een grote schroevendraaier het plaatje losdraaien met het pedaal als rotatiepunt. Dat ging erg soepel en zonder mezelf te blesseren of het pedaal stuk te maken.
Schoenplaatje zit nu keurig onder mijn schoen want ik was zo slim geweest mijn oude plaatje eerst te omlijnen met benzinestift.
Het nieuwe plaatje is een fractie groter (ander systeem) maar de oude markering deed prima dienst.
Een berichtje voordat ik mogelijk iets ga verprutsen
Vandaag tooltje binnengekregen om de Look Keo Blade 2 mee open te maken (zie ook bijlage). Look heeft geen handleiding online staan en ik vermoed dat ze ook vinden dat hun pedalen onderhoudsvrij zijn. Dit tooltje is dan ook bijna nergens te krijgen. Toch wil ik mijn pedalen wel eens voorzien van nieuw smeermiddel. Ben ik de eerste die dit gaat doen of is er hier al iemand die al eens een Keo Blade 2 heeft opengemaakt en mij nu gaat vertellen dat ik dat niet moet doen?
Op dit moment denk ik dat als het ooit in elkaar is gezet dan kan het ook uit elkaar en ook weer in elkaar gezet worden (lijkt mij...).
De Blade 1 heb ik wel al eens uit elkaar gehaald en die worden ook nog steeds gebruikt. Voor de Blade 1 heb je ook dat tooltje niet nodig. Daar is een tang voldoende om de boel open te maken.
Vandaag tooltje binnengekregen om de Look Keo Blade 2 mee open te maken (zie ook bijlage). Look heeft geen handleiding online staan en ik vermoed dat ze ook vinden dat hun pedalen onderhoudsvrij zijn. Dit tooltje is dan ook bijna nergens te krijgen. Toch wil ik mijn pedalen wel eens voorzien van nieuw smeermiddel. Ben ik de eerste die dit gaat doen of is er hier al iemand die al eens een Keo Blade 2 heeft opengemaakt en mij nu gaat vertellen dat ik dat niet moet doen?
Op dit moment denk ik dat als het ooit in elkaar is gezet dan kan het ook uit elkaar en ook weer in elkaar gezet worden (lijkt mij...).
De Blade 1 heb ik wel al eens uit elkaar gehaald en die worden ook nog steeds gebruikt. Voor de Blade 1 heb je ook dat tooltje niet nodig. Daar is een tang voldoende om de boel open te maken.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Yep, al een paar keer gedaan maar zonder tooltje....
Afdekplaatje aan uiteinde van de as los halen met kleine schroevendraaier, daaronder zit een kleine inbus.
As aan de montagezijde vasthouden met grote inbussleutel en met kleine inbussleutel de as losmaken, daar waar je het afdekplaatje verwijderd hebt.
As kun je nu zo uittrekken, er zitten glijlagers in, as goed in het vet zetten en weer monteren.
Afdekkapje er weer op en klaar is Leon!
Afdekplaatje aan uiteinde van de as los halen met kleine schroevendraaier, daaronder zit een kleine inbus.
As aan de montagezijde vasthouden met grote inbussleutel en met kleine inbussleutel de as losmaken, daar waar je het afdekplaatje verwijderd hebt.
As kun je nu zo uittrekken, er zitten glijlagers in, as goed in het vet zetten en weer monteren.
Afdekkapje er weer op en klaar is Leon!
Ok, duidelijk. Dank. Dus dat afdekplaatje moet er wel af? Wat heb je gedaan met die grote dop aan de crankzijde dan? Daar waar ik dat tooltje nu voor heb besteld?
Ik zie nl. wel YT-handleidingen staan over de Blade 2 maar dat is een ander pedaal dan ik heb (met die 'dop' aan de crankzijde). Een handleiding voor het pedaal dat nu als hieronder als eerste staat afgebeeld. Dan snap ik dat je dat plaatje moet verwijderen om de as eruit te krijgen.
Ik zie nl. wel YT-handleidingen staan over de Blade 2 maar dat is een ander pedaal dan ik heb (met die 'dop' aan de crankzijde). Een handleiding voor het pedaal dat nu als hieronder als eerste staat afgebeeld. Dan snap ik dat je dat plaatje moet verwijderen om de as eruit te krijgen.
Ride bikes, not tanks!
Als ik kijk naar dat nieuwe type pedaal dan lijkt het ook dat de as wordt geborgd door een metalen ring die tegen het lager aan de crankzijde zit. Ik zie ook geen draad aan het einde van de as. Snap je wat ik bedoel?
- Bijlagen
-
- Screenshot 2023-04-18 090935.jpg (7.91 KiB) 1342 keer bekeken
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Niet alle Keo carbon pedalen kunnen open.
De mijne bv niet en die liepen al rauw na 5000km.
dat waren de Keo Carbon blade ceramic
De mijne bv niet en die liepen al rauw na 5000km.
dat waren de Keo Carbon blade ceramic
Ik ben misschien een beetje eigenwijs. Als het ooit in elkaar is gezet moet het ook uit elkaar kunnen. Waarom zijn er anders losse (titanium) assen op de markt om het pedaal te tunen? Gezien de borging op de as snap ik wel dat het vervangen van het lager aan de crankzijde eigenlijk onmogelijk is. Een slecht lopend lager is dus alleen met as compleet te vervangen als ik het zo zie.
En die borgring op de as en de schroefdraad van de plastic dop houden de as op zijn plek. Want wat ik niet wil is dat ik straks onderweg een keer het pedaal van de as aftrek. Als dat risico reeel is dan laat ik het wel zitten om de boel open te maken. Maar ik moet nog kijken of het klopt qua borging als ik het gedemonteerd voor mij zie. Maar zo vanaf het plaatje lijkt het wel zo te zijn.
En online toch eens verder zoeken.
Maar als jij meer informatie hebt die voor mij waardevol is dan hoor ik dat uiteraard graag.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik had diverse YT filmpjes gekeken en zelf en het lukte niet.
Toen look gemaild en die vertelde dat het niet kon en het ook niet nodig was omdat de lagers heel lang mee zouden gaan.
Nou bij mij en een vriend totaal niet.
Dat dopje aan de buitenkant met drie gaatjes kreeg ik er kapot uit, maar daar zit niks achter.
De dop bij de as draait wel maar niet los. Mocht het lukken zul je het pedaal behoorlijk beschadigen.
Gezien ik ze als reserve heb, laat ik het zo.
Ik rijd weer lekker shimano, rijd en voelt ook vele malen beter en stiller
Toen look gemaild en die vertelde dat het niet kon en het ook niet nodig was omdat de lagers heel lang mee zouden gaan.
Nou bij mij en een vriend totaal niet.
Dat dopje aan de buitenkant met drie gaatjes kreeg ik er kapot uit, maar daar zit niks achter.
De dop bij de as draait wel maar niet los. Mocht het lukken zul je het pedaal behoorlijk beschadigen.
Gezien ik ze als reserve heb, laat ik het zo.
Ik rijd weer lekker shimano, rijd en voelt ook vele malen beter en stiller