iemand al de Garmin edge 705??
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Dat is een CN-map, als je inzoomt ga je alle straten krijgen. In principe is dit voldoende voor de koersfiets ... al ontbreken wel de jaagpaden naast de vaart aangezien deze eigenlijk enkel wegen toont die toegankelijk zijn voor auto's.
Daarom ook dat ik er de topo-map maar meteen heb bijgekocht, deze toont ingezoomd ook huizen, grindwegen, wateroppervlakten etc. Aangezien ik ook met de MTB rijd is een topo-map onontbeerlijk.
Daarom ook dat ik er de topo-map maar meteen heb bijgekocht, deze toont ingezoomd ook huizen, grindwegen, wateroppervlakten etc. Aangezien ik ook met de MTB rijd is een topo-map onontbeerlijk.
Stevens SLC Team Ultegra SL
[quote="Mister No Chain"]Dat is een CN-map, als je inzoomt ga je alle straten krijgen. In principe is dit voldoende voor de koersfiets ... al ontbreken wel de jaagpaden naast de vaart aangezien deze eigenlijk enkel wegen toont die toegankelijk zijn voor auto's.
Daarom ook dat ik er de topo-map maar meteen heb bijgekocht, deze toont ingezoomd ook huizen, grindwegen, wateroppervlakten etc. Aangezien ik ook met de MTB rijd is een topo-map onontbeerlijk.[/quote]
De combinatie van die twee is perfect (beide zijn routeerbaar). Je kunt ze samen op de gps zetten, wel apart en wisselen indien gewenst (duurt twee seconden). Ik verkies de topo voor het detail, de CN voor de straatnamen.
Voor navigatie op de pc (routes maken) verkies ik de topo(fietspaden en jaagpaden verkiest hij automatisch boven normale wegen), voor navigatie op de gps ( van A naar B bijv.) prefereer ik de CN (door de straatnamen zijn adressen mogelijk).
Daarom ook dat ik er de topo-map maar meteen heb bijgekocht, deze toont ingezoomd ook huizen, grindwegen, wateroppervlakten etc. Aangezien ik ook met de MTB rijd is een topo-map onontbeerlijk.[/quote]
De combinatie van die twee is perfect (beide zijn routeerbaar). Je kunt ze samen op de gps zetten, wel apart en wisselen indien gewenst (duurt twee seconden). Ik verkies de topo voor het detail, de CN voor de straatnamen.
Voor navigatie op de pc (routes maken) verkies ik de topo(fietspaden en jaagpaden verkiest hij automatisch boven normale wegen), voor navigatie op de gps ( van A naar B bijv.) prefereer ik de CN (door de straatnamen zijn adressen mogelijk).
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok dus met CN wordt je eigenlijk over autowegen gestuurd omdat de fietswegen ontbreken? Het gaat mij er meer om dat ik gewoon zelf een leuke route thuis kan instellen op de pc aan de hand van een kaart die ik daarop zie en die dan achteraf ga rijden... Wel makkelijk als hij me dan zou omleiden als er een wegopbreking zou zijn ofzo want dat zie je niet achter je pc...
Bovenstaand kan denk ik wel met CN omdat je daar zelf je wegen bepaald toch?
Waar kun je overigens de losse kaarten kopen?
Bovenstaand kan denk ik wel met CN omdat je daar zelf je wegen bepaald toch?
Waar kun je overigens de losse kaarten kopen?
[quote="idske"]Ok dus met CN wordt je eigenlijk over autowegen gestuurd omdat de fietswegen ontbreken? Het gaat mij er meer om dat ik gewoon zelf een leuke route thuis kan instellen op de pc aan de hand van een kaart die ik daarop zie en die dan achteraf ga rijden... Wel makkelijk als hij me dan zou omleiden als er een wegopbreking zou zijn ofzo want dat zie je niet achter je pc...
Bovenstaand kan denk ik wel met CN omdat je daar zelf je wegen bepaald toch?
Waar kun je overigens de losse kaarten kopen?
[/quote]
Met CN kan je idd prima thuis op je PC routes maken van te voren. Omleidingen gaan ook prima. Kaarten kan je misschien wel betaald van internet downloaden. (Onbetaald kan ook, maar dat mag dan weer niet natuurlijk...)
Bovenstaand kan denk ik wel met CN omdat je daar zelf je wegen bepaald toch?
Waar kun je overigens de losse kaarten kopen?
[/quote]
Met CN kan je idd prima thuis op je PC routes maken van te voren. Omleidingen gaan ook prima. Kaarten kan je misschien wel betaald van internet downloaden. (Onbetaald kan ook, maar dat mag dan weer niet natuurlijk...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik herhaal het nog eens: om thuis routes te maken heb je geen garmin spul nodig. Gewoon www.gpsies.com gratis en het werkt goed, incl hoogteprofielen.
De route kopieer je vervolgens op de garmin. Ik prefeer dan een kaart op de garmin maar er zijn ook mensen die prima weten te rijden op bovenstaande route zonder dat er een kaart zichtbaar is op de garmin.
De route kopieer je vervolgens op de garmin. Ik prefeer dan een kaart op de garmin maar er zijn ook mensen die prima weten te rijden op bovenstaande route zonder dat er een kaart zichtbaar is op de garmin.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
[quote="HenkV"]Ik herhaal het nog eens: om thuis routes te maken heb je geen garmin spul nodig. Gewoon www.gpsies.com gratis en het werkt goed, incl hoogteprofielen.
De route kopieer je vervolgens op de garmin. Ik prefeer dan een kaart op de garmin maar er zijn ook mensen die prima weten te rijden op bovenstaande route zonder dat er een kaart zichtbaar is op de garmin.[/quote]
En kaarten kun je eventueel ook legaal gratis verkrijgen.
Open Streetmap moet ook te gebruiken zijn op Garmin, zelf heb ik daar echter geen ervaring mee.
De route kopieer je vervolgens op de garmin. Ik prefeer dan een kaart op de garmin maar er zijn ook mensen die prima weten te rijden op bovenstaande route zonder dat er een kaart zichtbaar is op de garmin.[/quote]
En kaarten kun je eventueel ook legaal gratis verkrijgen.
Open Streetmap moet ook te gebruiken zijn op Garmin, zelf heb ik daar echter geen ervaring mee.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het beste rijd.
BV bij de amstel G 100km was het de eerste 8/9km drama ik moest maar keren volgens Garmin om tereug te komen op de route, daarna werkte het perfect tot aan de finish. Ik reed toen met de fietskaart NL.
Zonder kaart ga ik eens proberen kan me voorstellen dat het goed werkt.
Ga over twee weken naar het Harz gebergte om de garmin off-road te gebruiken. Ik heb alle routes van het gebeid ben benieuwd hoe het daar werkt. Nu ben ik nog van mening dat een kaart bij je hebben nog steeds wel een must is. (wat overigens geen probleem is)
BV bij de amstel G 100km was het de eerste 8/9km drama ik moest maar keren volgens Garmin om tereug te komen op de route, daarna werkte het perfect tot aan de finish. Ik reed toen met de fietskaart NL.
Zonder kaart ga ik eens proberen kan me voorstellen dat het goed werkt.
Ga over twee weken naar het Harz gebergte om de garmin off-road te gebruiken. Ik heb alle routes van het gebeid ben benieuwd hoe het daar werkt. Nu ben ik nog van mening dat een kaart bij je hebben nog steeds wel een must is. (wat overigens geen probleem is)
-
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 13 nov 2006 20:43
misschien een stomme vraag, maar ze bieden die CN kaarten aan op een SD kaartje of op schijfje (cd of dvd?) ... wat is het handigste? Ik veronderstel dat je anders sowieso stukken kaart op een leeg sd kaartje moet zetten (of zit er een harde schijf in het toestel zelf?)? Heb je die kaarten ook nodig om bijvoorbeeld routes uit te stippelen op de pc (zonder gebruik v allerhande sites)?
Preloaded SD card:
PROS
1. it is ready to use right out of the package
2. if you have multiple units, it will work in what ever unit you put it in
3. you do not have to purchase your own blank card
CONS
1. if you lose the card you have lost your mapping
2. you can not update the mapping in the future, you would have to buy a new card
3. you will not have a copy of the mapping to load to your computer to use for creating routes and looking up addresses on your computer
DVD
PROS
1. if you lose your SD card that you loaded the maps to, you can take another blank card and reload the map to it
2. you can purchase updates for the mapping in the future instead of having to buy all new mapping
3. it puts a copy of the mapping on your computer that you can look up addresses and create routes and then send them to your unit
CONS
1. you have to supply your own SD card
2. you have to load the mapping to the card instead of having it preloaded
3. when you install the maps to your computer, you unlock the maps to a certain unit. You can make 100 cards if you want, but they are only going to work on the one GPS that you unlocked them to.
PROS
1. it is ready to use right out of the package
2. if you have multiple units, it will work in what ever unit you put it in
3. you do not have to purchase your own blank card
CONS
1. if you lose the card you have lost your mapping
2. you can not update the mapping in the future, you would have to buy a new card
3. you will not have a copy of the mapping to load to your computer to use for creating routes and looking up addresses on your computer
DVD
PROS
1. if you lose your SD card that you loaded the maps to, you can take another blank card and reload the map to it
2. you can purchase updates for the mapping in the future instead of having to buy all new mapping
3. it puts a copy of the mapping on your computer that you can look up addresses and create routes and then send them to your unit
CONS
1. you have to supply your own SD card
2. you have to load the mapping to the card instead of having it preloaded
3. when you install the maps to your computer, you unlock the maps to a certain unit. You can make 100 cards if you want, but they are only going to work on the one GPS that you unlocked them to.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb zaterdag ook mijn eerste lange rit gereden met de Garmin. Op GPsies.com een route in Zuid Limburg uitgestippeld, op de 605 gezet en rijden maar.
Werkt op zich goed, maar er zitten een paar haakjes en ogen aan:
- route op gpsies.com volgt de weg niet. Je kunt dat wel aanvinken, maar dan gaat hij gekke dingen doen als je met de fiets een weggetje in wil waar auto-eenrichtingsverkeer is. Dan tekent hij een omleiding.
- als gevolg van bovenstaande gaat hij piepen als de weg een slinger maakt en je op gpsies.com een rechte lijn hebt getrokken. (door die bocht wijk je immers van de lijn af).
- ik had door wat onduidelijkheden op de kaart een gravelweggetje ingetekend. Aangezien ik ter plekke wist hoe ik dit kon omzeilen zijn we daar even omheen gereden om na 1 km de route weer op te pakken. Garmin was helemaal van slag! Zelfs toen we weer op de route zaten wilde hij alleen maar terug-terug-terug.
- afslag gemist: paar 100m voorbij de afslag gereden. Omgedraaid en de weg weer opgepikt. Garmin snapte er geen bal van. Het enige wat in deze 2 gevallen hielp was uit-aan zetten .
Route gemaakt met gpsies.com, garmin 605 met CN2009 op SD-card ingeladen.
Werkt op zich goed, maar er zitten een paar haakjes en ogen aan:
- route op gpsies.com volgt de weg niet. Je kunt dat wel aanvinken, maar dan gaat hij gekke dingen doen als je met de fiets een weggetje in wil waar auto-eenrichtingsverkeer is. Dan tekent hij een omleiding.
- als gevolg van bovenstaande gaat hij piepen als de weg een slinger maakt en je op gpsies.com een rechte lijn hebt getrokken. (door die bocht wijk je immers van de lijn af).
- ik had door wat onduidelijkheden op de kaart een gravelweggetje ingetekend. Aangezien ik ter plekke wist hoe ik dit kon omzeilen zijn we daar even omheen gereden om na 1 km de route weer op te pakken. Garmin was helemaal van slag! Zelfs toen we weer op de route zaten wilde hij alleen maar terug-terug-terug.
- afslag gemist: paar 100m voorbij de afslag gereden. Omgedraaid en de weg weer opgepikt. Garmin snapte er geen bal van. Het enige wat in deze 2 gevallen hielp was uit-aan zetten .
Route gemaakt met gpsies.com, garmin 605 met CN2009 op SD-card ingeladen.
Less is bore
[quote="Daniel1975"]Ik heb zaterdag ook mijn eerste lange rit gereden met de Garmin. Op GPsies.com een route in Zuid Limburg uitgestippeld, op de 605 gezet en rijden maar.
Werkt op zich goed, maar er zitten een paar haakjes en ogen aan:
- route op gpsies.com volgt de weg niet. Je kunt dat wel aanvinken, maar dan gaat hij gekke dingen doen als je met de fiets een weggetje in wil waar auto-eenrichtingsverkeer is. Dan tekent hij een omleiding.
- als gevolg van bovenstaande gaat hij piepen als de weg een slinger maakt en je op gpsies.com een rechte lijn hebt getrokken. (door die bocht wijk je immers van de lijn af).
- ik had door wat onduidelijkheden op de kaart een gravelweggetje ingetekend. Aangezien ik ter plekke wist hoe ik dit kon omzeilen zijn we daar even omheen gereden om na 1 km de route weer op te pakken. Garmin was helemaal van slag! Zelfs toen we weer op de route zaten wilde hij alleen maar terug-terug-terug.
- afslag gemist: paar 100m voorbij de afslag gereden. Omgedraaid en de weg weer opgepikt. Garmin snapte er geen bal van. Het enige wat in deze 2 gevallen hielp was uit-aan zetten .
Route gemaakt met gpsies.com, garmin 605 met CN2009 op SD-card ingeladen.[/quote]
hoi Daniel,
je kan deze 'haakjes en ogen' vermijden door de route die je hebt gemaakt te converteren naar een 'koers' (een CRS bestand), en deze te laden in je edge.
Er zijn allerlei handige tooltjes en websites om dit te doen. Ik gebruik het gratis programma 'gpx2crs'. Daarmee kan je ook de snelheid van je virtele vijand invoeren, je kan instellen dat ie 'waypoints' moet tonen bij summits, en waarschuwingen moet geven bij bochten.
Je ziet dan een paarse lijn in beeld over de kaart heen en je moet deze volgen.
Het grote voordeel is dat ie niet aan het herberekenen gaat als je iets van de route afwijkt. Je krijgt wel een waarschuwing in beeld dat je 'van koers' bent. Dit is makkelijk te negeren. Hiermee kun je makkelijk wegopbrekingen omzeilen.
Andere voordelen: je kan zien hoever je nog moet, je krijgt een hoogteprofiel in beeld, je ziet hoever het nog is tot de top van de klim en je kan een wedstrijdje rijden tegen je virtuele vijand (die rijdt met een vooraf ingestelde gemiddelde snelheid).
Het enige nadeel is dat je dus niet ruim van tevoren een waarschuwing, met zo'n mooie popup van de verkeerssituatie, in beeld krijgt dat je over 50 meter rechts moet. Ik vind dit eigenlijk geen bezwaar.
Richard
Werkt op zich goed, maar er zitten een paar haakjes en ogen aan:
- route op gpsies.com volgt de weg niet. Je kunt dat wel aanvinken, maar dan gaat hij gekke dingen doen als je met de fiets een weggetje in wil waar auto-eenrichtingsverkeer is. Dan tekent hij een omleiding.
- als gevolg van bovenstaande gaat hij piepen als de weg een slinger maakt en je op gpsies.com een rechte lijn hebt getrokken. (door die bocht wijk je immers van de lijn af).
- ik had door wat onduidelijkheden op de kaart een gravelweggetje ingetekend. Aangezien ik ter plekke wist hoe ik dit kon omzeilen zijn we daar even omheen gereden om na 1 km de route weer op te pakken. Garmin was helemaal van slag! Zelfs toen we weer op de route zaten wilde hij alleen maar terug-terug-terug.
- afslag gemist: paar 100m voorbij de afslag gereden. Omgedraaid en de weg weer opgepikt. Garmin snapte er geen bal van. Het enige wat in deze 2 gevallen hielp was uit-aan zetten .
Route gemaakt met gpsies.com, garmin 605 met CN2009 op SD-card ingeladen.[/quote]
hoi Daniel,
je kan deze 'haakjes en ogen' vermijden door de route die je hebt gemaakt te converteren naar een 'koers' (een CRS bestand), en deze te laden in je edge.
Er zijn allerlei handige tooltjes en websites om dit te doen. Ik gebruik het gratis programma 'gpx2crs'. Daarmee kan je ook de snelheid van je virtele vijand invoeren, je kan instellen dat ie 'waypoints' moet tonen bij summits, en waarschuwingen moet geven bij bochten.
Je ziet dan een paarse lijn in beeld over de kaart heen en je moet deze volgen.
Het grote voordeel is dat ie niet aan het herberekenen gaat als je iets van de route afwijkt. Je krijgt wel een waarschuwing in beeld dat je 'van koers' bent. Dit is makkelijk te negeren. Hiermee kun je makkelijk wegopbrekingen omzeilen.
Andere voordelen: je kan zien hoever je nog moet, je krijgt een hoogteprofiel in beeld, je ziet hoever het nog is tot de top van de klim en je kan een wedstrijdje rijden tegen je virtuele vijand (die rijdt met een vooraf ingestelde gemiddelde snelheid).
Het enige nadeel is dat je dus niet ruim van tevoren een waarschuwing, met zo'n mooie popup van de verkeerssituatie, in beeld krijgt dat je over 50 meter rechts moet. Ik vind dit eigenlijk geen bezwaar.
Richard