Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen op tv

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 21 mar 2016 12:09

Helemaal juist :-)

Mijn punt is dat bij F1 er teveel vanuit de pits bepaald werd en door verboden op teamorders en communicatie restricties de beslissingen weer meer bij de rijders komen. Bij het wielrennen wordt, mijns inziens, teveel bepaald vanuit de ploegleidersautos's. Dat mag best wat minder en laat de tactiek en beslissingen maar over aan de renners.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 21 mar 2016 12:34

Quarantanove schreef: Dat gebeurt natuurlijk niet. De les moet eerder zijn dat de rechtstreekse uitzending van een wegwedstrijd veel korter moet. Of de wedstrijden zelf veel korter of iets verzinnen waardoor er veel meer actie in de koers komt. En dan geen dingen die nog meer valpartijen tot gevolg hebben.
Meer tussensprintjes zou een mogelijkheid zijn, maar of dat werkt........ De oortjes moeten sowieso verbannen worden....

Maar waarom moeten de uitzendingen korter? Je bent toch niet verplicht om vanaf het begin te kijken... :?:
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

i-mac

i-mac 21 mar 2016 14:05

Ik zou oortjes alleen nog toelaten door de koersdirecteur om renners attent te maken op eventuele gevaarlijke zaken.

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 21 mar 2016 14:14

Zou kunnen ja en/of dat elke ploegleider maar 10 keer per wedstrijd 10-15 seconde contact mag hebben met de renners van de ploeg.

Hierdoor kan er niet onbeperkt heen en weer gebabbeld worden. Communicatie tussen trainer/coach en wedstrijddeelnemer is bij elke sport mogelijk dus waarom niet bij het wielrennen, maar een verandering kan zeker geen kwaad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2016 14:27

marcuse schreef:Stoppen met die oortjes. Om te waarschuwen voor onveilige situaties is prima om wat oortjes in het peloton te hebben, maar voor de rest moeten de renners zelf beslissen en elkaar in de gaten houden. De koers moet niet vanuit de ploegleidersauto's worden beslist. Bij de F1 was ook heel veel communicatie tussen team en rijder en daar zijn ook restricties op gekomen.
Krijgen we die kolder weer. Laatste etappe Parijs-Nice niet gezien? Wat te denken van de laatste rit-in-lijn van de Tirreno?

De koers wordt beslist door slimme renners met sterke benen, als je pas mee sprint als je ploegleider dat zegt die de beelden met behoorlijk wat vertraging binnen krijgt dan ben je altijd te laat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2016 14:52

LongTallErne schreef:
Quarantanove schreef: Dat gebeurt natuurlijk niet. De les moet eerder zijn dat de rechtstreekse uitzending van een wegwedstrijd veel korter moet. Of de wedstrijden zelf veel korter of iets verzinnen waardoor er veel meer actie in de koers komt. En dan geen dingen die nog meer valpartijen tot gevolg hebben.
Meer tussensprintjes zou een mogelijkheid zijn, maar of dat werkt........ De oortjes moeten sowieso verbannen worden....

Maar waarom moeten de uitzendingen korter? Je bent toch niet verplicht om vanaf het begin te kijken... :?:
Je kunt ook gewoon tijdens de koers een spelletje doen met de kinderen, de was vouwen of je fiets poetsen. Dan kun je er het laatste half uur echt voor gaan zitten en breekt de koers eerder open dan ben je er ook bij.

Dat alles maar sneller moet, meer actie, meer spektakel vind ik zorgwekkender dan de staat van het wielrennen op zich. Ik vind het juist heerlijk om dat bewegende schilderij met het gekleurde lint dat door het landschap raast aan te hebben staan. Het geluid van de helikopter, het Vlaamse gewauwel waar je alleen naar luister als iemand zijn stem verheft voor een aanval of valpartij, dat hoort er gewoon bij.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 mar 2016 15:13

Precies. Vond het een verademing dat het wegseizoen weer begon na het veldrijseizoen met tig keer hetzelfde rondje. Waarbij je ook nog niet ziet waar ter wereld het is. Misschien is BMX iets voor u?

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 21 mar 2016 15:53

amclassic-fan schreef:
marcuse schreef:Stoppen met die oortjes. Om te waarschuwen voor onveilige situaties is prima om wat oortjes in het peloton te hebben, maar voor de rest moeten de renners zelf beslissen en elkaar in de gaten houden. De koers moet niet vanuit de ploegleidersauto's worden beslist. Bij de F1 was ook heel veel communicatie tussen team en rijder en daar zijn ook restricties op gekomen.
Krijgen we die kolder weer. Laatste etappe Parijs-Nice niet gezien? Wat te denken van de laatste rit-in-lijn van de Tirreno?

De koers wordt beslist door slimme renners met sterke benen, als je pas mee sprint als je ploegleider dat zegt die de beelden met behoorlijk wat vertraging binnen krijgt dan ben je altijd te laat.
Onzin. We zien al jaren dat de koers wordt geregisseerd vanuit de ploegleidersauto's. Het gros van de renners is niet in staat zelf beslissingen te nemen in de koers. Veiligheid is en blijft trouwens een drogreden om de oortjes te behouden.

i-mac

i-mac 21 mar 2016 16:21

AmstelGoldRaas schreef: Veiligheid is en blijft trouwens een drogreden om de oortjes te behouden.
Volgens de ploegleiders toch. Maar als je de boodschappen in de oortjes beperkt tot de UCI commissaris in koers, dan is de veiligheid gegarandeerd, maar voorkom je eveneens dat de ploegleiders de wedstrijd gaan bepalen.

En de renners en ploegleiders die zeuren dat het verbieden van oortjes onveilig is snoer je hiermee de mond.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2016 16:25

Ooit eens aan gedacht dat het niet werkt doordat er nogal wat verschillende talen in het peloton worden gesproken? Kan je berichten in meerdere talen gaan doen, maar dan hebben bepaalde renners voordeel...

Overigens een oplossing van een probleem dat er niet is. De rol van de ploegleider wordt met oortjes zo overschat. Communicatie is makkelijk, maar het veranderd de meeste koersen totaal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39541
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2016 17:54

Etappes verkorten lijkt nog het meest te werken. Die ellenlange ritten is gewoon uitzitten tot de laatste col of sprint. Zie MSR waar ze niet eens de (geloste) sprinters achter zich hebben kunnen laten.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mar 2016 18:05

Het afwachtwielrennen. Dat was in de EPO-tijd wel anders, dan gingen ze demarreren op de eerste vluchtheuvel.

De laatste jaren heb ik van vrijwel geen enkele klassieker meer dan de laatste 15 km gezien. En ik heb niet het idee dat ik ook maar iets heb gemist van de actie.

Plaats reactie