Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Reyf
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2016 19:25

Gebruikersavatar Reyf 21 aug 2016 12:04

Orlok schreef:Zo heb je een hoogte slag. Hoe valt de band op een andere velg.? Zoals je al in mijn posts hebt kunnen lezen vallen de Pro One's nogal strak om de velg heen. Hier krijg je het idee dat het andersom het geval is. :roll: Het insmeren met montagevloeistof - afwasmiddel - doe je vooraf aan het monteren/oppompen en heeft tot doel om de band makkelijker te laten "ploppen". ;)
Ik heb even die Schwalbe Easy fit montagevloeistof aan de kant geschoven en heel veel zeepsop gebruikt en dan is het gelukt met de achterband. Van de voorband heeft het tubeless velglint het helaas begeven, dus dat kan ik even niet meer checken.

Ik was wel verbaasd dat de Schwalbe Pro One's zich toch relatief makkelijk op de velg laten zetten, onafgezien van het ploppen.

Dank je voor het advies, Orlok.

Weet er iemand trouwens een goed tubeless velglint voor de Pacenti SL23 velg?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6113
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 aug 2016 12:28

Goede tubeless velglinten zijn bijv.: Stan's No Tube Yellow Tape, Tesa 4289 tape (Ebay of Klium.nl) en Schwalbe Tubeless Rim tape. Stan's is de duurste, Tesa de goedkoopste en Schwalbe de dunste tape en deze laatste hoeft maar één laag in tegenstelling tot de andere die twee lagen moeten.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13678
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 aug 2016 20:27

Dat laatste klopt niet, het tape bepaald niet hoeveel lagen je legt. De notubes/tesa kan ook makkelijk af met 1 laag.
Conti raadde bv zelfs drie lagen aan en schwalbe twee, hangt van band en velg combo af.

Gaat de band er heel makkelijk op, leg een laag extra!

Maartenvreugdenhil
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jan 2014 09:12

Maartenvreugdenhil 04 sep 2016 17:42

Ik rij nu met een setje schwalbe pro one 25 mm. Omleggen was een geflodder met de latex. De band zit erg strak om de velg. 1 band gelijk geruild bij de fm , bleek nieuw al lek te zijn! Het rijden bevalt me goed. Moet wel iedere week bij pompen. Ik rij met een brede Carbon velg van het merk Nox. Hierdoor valt de 25 mm band lekker breed uit nl. Bijna 28 mm. Ik rij met een erg lage druk 4,5 bar achter en 4 bar voor. Ik weeg 77 kg. Als ik de druk verhoog worden de banden "springerig" op slecht wegdek. De druk is erg laag maar rijdt heerlijk en geeft geen problemen!

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 sep 2016 18:32

Maartenvreugdenhil schreef:Ik rij nu met een setje schwalbe pro one 25 mm. Omleggen was een geflodder met de latex. De band zit erg strak om de velg. 1 band gelijk geruild bij de fm , bleek nieuw al lek te zijn!
Moet wel iedere week bij pompen. Ik rij met een brede Carbon velg van het merk Nox.
Dat is vrij normaal, ik pomp ze voor elke rit op de gewenste druk.

Het ligt ook aan velg / band combinatie, ik rij nu met de Fusion 5 Tubeless Performance en die verliezen minder druk dan de Pro One en de One Tubeless op Reynolds Assault. Hiervoor de Stan's Notubes Alpha ZTR 340 gereden en daarmee verloor ik nog iets meer druk per 24 uur.

Dus eenmaal per week bijpompen lijkt mij wat weinig, dat zou ik zelfs bij gebruik van biba's niet doen.

Verder is al gebleken dat de kwaliteitscontrole bij Schwalbe nogal te wensen overlaat, lees maar even terug in dit topic.

Gefladder met latex ? Gewoon door het ventiel spuiten en je morst geen druppel.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 04 sep 2016 20:59

Moet wel iedere week bij pompen.
Ik rij Schwalbe pro one tubeless 23 mm voor (in praktijk 25 mm) en 25 mm (in praktijk 27 mm) achter met tubeless ready 25 mm carbon velgen zonder spaakgaten. Ik moet zeggen dat de banden vrij lang op spanning blijven. Pomp ze op tot 6,2 bar en na een week zijn ze ca. 5,8 bar.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Benergy
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 aug 2015 17:12

Benergy 05 sep 2016 21:59

Ik moet zeggen dat de banden vrij lang op spanning blijven. Pomp ze op tot 6,2 bar en na een week zijn ze ca. 5,8 bar.
Dus ook jij moet na een week bijpompen :lol:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13678
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 sep 2016 22:00

Als je met latex gaat rijden, eerst de binnenkant goed ontvetten met bv een remmenreiniger.
Dan pakt de latex beter. Dat een pro one standaard lek is kan. het is volgens mij een tlr band en geen tl band, al wordt dat mij niet helemaal duidelijk bij de omschrijving.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 06 sep 2016 15:49

Benergy schreef:
Ik moet zeggen dat de banden vrij lang op spanning blijven. Pomp ze op tot 6,2 bar en na een week zijn ze ca. 5,8 bar.
Dus ook jij moet na een week bijpompen :lol:
Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik wil eigenlijk aangeven dat het teruglopen van de druk van een tubeless band niet veel afwijkt van een normale setup met butyl binnenbanden, want ook dan moet je na een week bijpompen.

Bij tubeless banden kun je met 5,8 bar prima rijden en lager ook nog wel. Bij een setup met binnenband krijg je in dat geval meer kans op een stootlek. ;)
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13678
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 sep 2016 19:10

Nogmaals, goed ontvetten en met latex hoef je amper bij te pompen. Kan ietsje per band verschillen maar ik heb erbij die gewoon 2 maanden goed op druk blijven

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 06 sep 2016 21:58

wasbeer2006 schreef:Nogmaals, goed ontvetten en met latex hoef je amper bij te pompen. Kan ietsje per band verschillen maar ik heb erbij die gewoon 2 maanden goed op druk blijven
Bedankt voor de tip, zal het bij een volgende bandenwissel eens toepassen :like:

Misschien stopt de latex bij lekrijden ook sneller met vloeien, omdat het beter hecht bij een lek?
Laatst gewijzigd door mont aigoual op 06 sep 2016 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 sep 2016 22:34

Vandaag mijn One na het zoveelste lek toch maar in de vuilnisbak gekieperd. Vorige week nog geplakt met een binnenband plakker, maar nu was ie al weer ergens anders lek... Hoewel ik niet zo enthousiast ben over Schwalbe heeft deze One toch ruim 6800km gelopen, niet slecht eigenlijk... Heb het goed bij kunnen houden, aangezien ik tubeless ben gaan rijden sinds mijn huidige garantieframe. Eerst op het voorwiel (1e ritje al een lekke band ermee toen) is dat toch flink wat kilometers... De laatste +/-2000km waren op het achterwiel, maar dat was geen succes. Hoewel de Joe's Road race sealant iets beter zijn werk deed dan dat van Stans, bleef de band telkens maar lek gaan...

Vanavond de band gedemonteerd, maar zag dat er al 6 plakkers in band zaten... Ik had geen zin om daar nog een plakker in te plakken. Morgen vrij dus een flink ritje voor de boeg van +/-150km. Dus heb ik maar een goede "oude" buitenband gepakt met binnenband.... De Pro One blijft voorlopig nog op mijn voorwiel, maar weet nog niet of die er achter ook op komt...

Misschien toch maar een Panaracer of IRC bandje proberen, hoewel die een stuk zwaarder zijn als de Pro One (en met de Pro One heb eigenlijk nog geen problemen gehad). Wel denk ik dat ze naar verloop van tijd ook slecht worden, ondanks dat de band dan nog niet versleten lijkt... Na +/- 3000km gingen de Ones veel eerder lek... Tot 2000km viel het allemaal wel mee.

Overigens stond er tijdje geleden een link van een Franse webshop waar ze IRC en Panaracer verkochten. Ben die link even kwijt, maar ik dacht dat IRC en Panaracer daar goedkoper waren dan Schwalbe. Overigens neig ik nu meer naar een Panaracer bandje, omdat ik daar sowieso goede ervaringen mee heb en de prijs bij Probikeshop ook wel redelijk is (met uitzondering van de verzendkosten...)

Plaats reactie