Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 05 apr 2017 21:50

Marc. Ik begrijp het niet helemaal. Je cranck zat er al op. Kwam iets meer naar buiten. Nu heeft je FM er n bus tussen gezet dat je cranck nog n cm verder naar buiten komt??? Waarvoor is dat dan weer. Die snap ik niet? Daarentegen heb ik eigenlijk juist herl zelden meegemaakt dat boutjes van een derailleur niet versteld kunnen worden. Als er al n boutje kapot was is er gewerkt met slechte schroevendraaiers of de boutjes onder spanning worden versteld. Onder spanning bedoel ik dat het nok in de uiterste positie tegen het boutje drukt en je dan het boutje probeert te stellen. Het is beter het boutje even te ontlasten en dan verstellen.

Maar wat ik ook niet snap is dat je nu het voorblad verder naar buiten hebt gezet, de derailleur is verder naar buiten gekomen. En nu kun je je ketting niet meer op je binnenblad? Dat zou toch juist makkelijker moeten kunnen?

Nou weet ik niet wat voor groep je hebt dus misschien is n nieuwe derailleur goedkoper dan een FM lang laten klussen om je huidige derailleur los te krijgen, maar al met al wil ik je graag helpen, maar snap niet helemaal wat er nu gebeurt is. Kun je niet n foto posten?

Gr Rob

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 apr 2017 09:47

Rob71 schreef:...................maar al met al wil ik je graag helpen, maar snap niet helemaal wat er nu gebeurt is. Kun je niet n foto posten?
+1
Ik ben heel benieuwd wat hier nu gebeurd is.
Het enige wat ik kan bedenken is dat (als je een triple hebt, even niet teruggelezen of je dat vermeld hebt) de spacer van de non-drive side aan de verkeerde kant hebt gezet.
Maar zoals Rob al zei, dan moet je niet meer op het grote blad kunnen komen.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 06 apr 2017 15:17

Even resume:
De triple Ultegra ( dacht 6700) kon na het vernieuwen van de lagers (hollow bottom II) niet meer naar het grote blad geschakeld worden, maar wel naar het middelste en kleine.
Geprobeerd het bereik met de schroefjes te vergroten maar die zaten vast. (de FM heeft deze 8 jaar geleden voor het laatst aangeraakt en ik nooit) en zijn beschadigd.
Ook heb ik nog geprobeerd om de de kabel strakken te zetten in de voorderailleur maar dat ging maar tendele. Kwam zeg maar 1 mm tekort.
Aan de linker cranck zat bij de oude lagers een rubber ring. Die heb ik op de nieuwe lagers ook weer tussen de linker crank en lager geplaatst. bij de rechter cranck (aandrijving) zaten ging ringen en waren ook niet bij het lager.
De FM heeft nu op verzoek van mij een nieuwe binnenkabel getrokken, en de opdracht gekregen om de voorderailleur af te stellen. Hij vertelde dat het opgelost is maar niet helemaal. De derailleur schakelt nu wel naar het grote blad, maar omdat de stelschroeven niet bewegen kan hij niet meer naar het kleine blad schakelen. Ik vermoed dus dat hij de kabel zo heeft gezet dat hij wel naar de grote plaat kan, midden plaat, maar niet meer naar de kleine. Daarbij zegt hij, heeft aan de rechter cranck een plastic ring verwijderd die op het lager zat.. Die heeft hij weer aan de linkerzijde gemonteerd.
Wat ik nu links zie is een soort van zwarte cup met zwarte ring. De linker cranck staat nu echt een goede halve centimer of meer van de bracket af. Dat was eerst niet.
Ga er foto's van proberen bij plaatsen.https://goo.gl/photos/4PS9fEj94Ame1fP98

https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... nNN8q_7xSx
https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... ARB4F2ud6j
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 apr 2017 15:38

Ik zou deze FM gelijk bij het oud vuil zetten.
Die ring hoort daar niet!
Die hoort juist aan de andere kant.
Nu zit je crank niet volledig over zijn splain heen geschoven.
Ik heb ook een Ultegra triple en heb daar al twee keer de VD-kabel vervangen en ik heb nog nooit aan de stelschroeven hoeven te zitten.
Ook niet toen ik over ging van een bracketlager BB-6600 naar een BBR-60, die jij nu ook hebt.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 apr 2017 15:55

Een beetje wazig te zien maar die ring is nr 5 en 11 aan de rechterzijde van het plaatje.
Afbeelding

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 06 apr 2017 16:21

vanavond dus gelijk terug plaatsen. Dat hoort dus inderdaad niet.
Maar bestaat de kans dan niet dat hij weer niet op het grote blad schakelt???

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 06 apr 2017 16:27

Ten eerste. Ik kan maar 1 foto openen. De andere twee links werken niet. Ik weet niet of dat nog 2 andere foto's moesten zijn, of dat het er maar 1 is.

Ik snap er ook nog steeds niks van. Die ring hoort daar zeker niet. Dat is een stof ring die met de smalle kant juist in het lager moet vallen. Niet met de smalle kant richting de cranck. Dat zit sowieso verkeerd zoals Theo ook al schreef.

Zit er aan de andere kant nog wel zo'n zwarte lagerbus in of zo, want hoe kan het dat hij een cm overhoudt bij een bestaande trapas. Dat kan toch niet.

Ik vermoed dat hij om een of andere manier het kettingblad voor naar BINNEN heeft gezet ipv naar buiten. Dat verklaart waarom hij nu wel op het buitenblad kan, maar niet meer op het binnenblad. Dat verklaart ook waarom hij aan de non drive site 1cm over heeft. Schuurt je tandwiel voor niet langs je frame?

Lastig te bepalen omdat er geen foto is van de kant waar het probleem zit volgens mij, maar het is slecht gemaakt. Als je een nieuwe kabel krijgt had hij in ieder geval zijn best kunnen doen om er andere boutjes in te zetten of je moeten adviseren een nieuwe derailleur erop te zetten. Je gaat toch juist naar je FM om het probleem op te lossen. Toch niet om het probleem van het een naar het ander te schuiven.

Misschien lukt het nog de foto's van de andere kant te doen, maar tot nu toe ben ik ook totaal verbaasd.

groeten,
Rob

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27976
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2017 18:47

Nieuw stuurtje gestoken. Gisteren de oude al gedemonteerd dus het voorwerk was al gedaan. Eigenlijk was het zo gepiept. Het meeste werk was het afstellen en het wikkelen der stuurlint.

Nu een Zipp Service Course 88 (was een 3T Tornova Team).

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 apr 2017 19:47

Hier een duidelijkere tekening;
http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-6703-2979A.pdf

In mijn ogen moet hij gewoon alle drie de bladen kunnen schakelen.
Mits er niets defect is aan de VD moet het kunnen.
Die twee stelschroeven hoef je theoretisch maar één keer af te stellen.
Zij bepalen de "slag" van de VD,
Het verhaal dat je nieuwe bracket 2 mm breder is lijkt mij kolder, als er een verschil in breedte is zal dat in tienden van millimeters zijn en niet in hele millimeters.
Hierdoor blijven je kettingbladen nagenoeg op dezelfde plek.
Deze twee 'gegevens' in mijn achterhoofd houdend moet er een ander probleem zijn waardoor hij niet naar het buitenblad wou schakelen.
Zo als jezelf al aangaf, waarschijnlijk de kabel.
Aangezien je deze al heb laten vervangen zou het zomaar kunnen dat het nu allemaal goed werkt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 apr 2017 20:59

Met vastzittende stelschroefjes is het puur toeval als het werkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 06 apr 2017 21:34

TheoV.
Ik had ook gedacht dat het allemaal probleemloos zou moeten werken. Uiteindelijk ging het om de tik (gap) in het trappen. DAt is wel opgelost, dus 1-0.
Maar toen schakelde hij niet op naar het buitenblad. Aangezien ik de kabel niet meer strakker kon stellen dus naar de FM geweest. voor nieuwe kabel en afstellen.
Die stelschroeven zitten dus echt muurvast. Vanavond met een slagschroevedraaier bezig geweest, maar er komt geen beweging.
Hij schakelt wel naar het middelste en grote blad, maar na bezoek aan de FM niet meer naar het kleine. Dus ik sta nu 0-1 achter. Het werkt dus niet.
Heb wel die spacer er tussenuit gehaald links, en die kan je dus niet meer terug plaatsen op de plaats waar hij hoort. Je ziet waar hij moet. Lijkt wel alsof deze geperst is geweest.
En inderdaad was de cranck maar over 2-5 mm vast op de as. Niet echt vakmanschap.

Kortom de FM heeft mij van de drup in de regen gebracht. Alles werkt nog zoals het was, alleen i.p.v. klein kunnen schakelen kan ik nu wel groot schakelen, en er is 1 ring tussenuit.
Nogmaals de derailleur was niet van zijn plaats geweest, de stelschroeven zitten en zaten en nog steeds muurvast. Het enige wat veranderd is, is de lagers, ketting, 39 T tandwiel en een nieuwe cassette.

Dus het probleem is nu omgedraaid van wat ik had.
Ik denk dat er niets anders opzit dan een Ultegra Triple voorderailleur of een 105 triple te kopen.
Als nog iemand er 1 heeft die in goede conditie is :-) dan houd ik me aanbevolen.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 apr 2017 22:59

Het kon slechter, een voorderailleur is een relatief goedkoop dingetje...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie