Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 06 mar 2012 17:10

loos schreef:
triabas schreef: Ik heb een Alu Soloist en overweeg over te stappen naar een R5. Merk je echt weinig verschil, ook niet in comfort ?
Waarom een R5?
Het enige verschil tussen een R3 en een R5 is 200g (inclusief lichtere zadelpen, voorvork en balhoofd). Cervelo weet er zelf ook niks meer van te maken zie hun website.

Het geld dat je bespaart kun je gebruiken voor betere/lichtere wielen, daar heb je veel meer aan.
Bovendien schijnt de R3 toch net iets stijver te zijn.

Ik denk trouwens dat je zeker verschil voelt met je Soloist. De R3/R5 zal beter sturen (dikke onderste balhoofdlager) comfortabeler zijn. Ik kon het verschil tussen mijn 2009 en 2011 R3 in ieder geval goed merken. Of je ook harder gaat rijden :roll:

Wat mij bij de omloop opviel is dat Sep Vanmarcke op een R3 rondreed ipv een R5.
Dus ook de profs kiezen niet altijd voor een R5(ca)
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 mar 2012 17:38

Zoals al eerder op dit forum genoemd: de Cervelo S5 is zeer matig afgewerkt.
Zie het volgende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=_I9Taozq ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false;

Met reactie van Phil White.
Afbeelding

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 06 mar 2012 17:50

loos schreef:Zoals al eerder op dit forum genoemd: de Cervelo S5 is zeer matig afgewerkt.
Zie het volgende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=_I9Taozq ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false;

Met reactie van Phil White.
1. filmpje is reeds oud nieuws (staat al maanden op youtube)
2. heb hier een S5 staan (zelfde witte als in het filmpje) en die lijkt mij toch echt wel in orde te zijn. Dit is inmiddels mijn 9de cervelo dus ik denk dat ik toch al wat ervaring heb.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 mar 2012 18:13

trifox schreef: 2. heb hier een S5 staan (zelfde witte als in het filmpje) en die lijkt mij toch echt wel in orde te zijn.
Kun je je ervaringen delen?
Afbeelding

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 06 mar 2012 21:33

Ook mijn witte S5 is prima in orde net als mijn andere 2 Cervelo's
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 06 mar 2012 22:15

Ik heb dan wel geen S5, Maar ik heb bij mijn 2 cervelo's ook geen enkele klacht.
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

triabas
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:57

triabas 07 mar 2012 07:02

cobra427 schreef:Of een Carbon R3/R5 comfortabeler gaat zijn dan een Alu Soloist weet ik niet. Het is wel een heel ander type fiets natuurlijk.
Wat bedoel je daar nou mee ? Stack en reach zijn exact gelijk tussen de R3/5 en S5. De s5 is wat meer gericht op snelheid en de R5 op comfort. Al is dat natuurlijk ook een stuk marketing. Er zijn genoeg onderzoeken die aangeven dat pas boven de 40km/h aërodynamica echt gaat uitmaken. En zo vaak rijd ik dat niet.. Ik zoek net iets meer comfort in mijn nieuwe fiets, dus dacht ik dat een R5 een logischere keus zou zijn. Of een R3, maar die is zo lelijk.... :D

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 07 mar 2012 08:08

Wat ik daar mee bedoel schrijf je deels al zelf; R3/R5 zijn comfortabeler, meer op klimmen en slecht wegdek bedoeld.
Een S(oloist) inderdaad meer voor hoge snelheid.

Echter; een carbon frame en en aluminium frame hebben verschillende karakteristieken. Aangezien een aluminium Soloist comfortabeler is dan een een carbon Soloist, zou een aluminium Soloist dus dicht bij een carbon R3/R5 kunnen zitten wat comfort betreft.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 07 mar 2012 10:15

loos schreef:
trifox schreef: 2. heb hier een S5 staan (zelfde witte als in het filmpje) en die lijkt mij toch echt wel in orde te zijn.
Kun je je ervaringen delen?
tja ervaringen.
korte voorgeschiedenis:
voor Cervelo waren dit:
Martelly (columbus SL )
Cannondale 2.8 (2x)
cannondale multisport 26" (2x)
Trek 120 en 110 carbon
Cinelli
Giannimotta
Kuota Kalibur (3 stuks) en Kebel

2008 :
R3 (witte)mt58 : de fiets die de liefde voor het fietsen terug bracht. Het was zo'n plezier om ermee te rijden dat ik veel meer begon te fietsen als voorheen. comfort en rij-impressie waren fenomenaal verschillend tov de vorige fietsen die ik had.
P3 (grijs/rood/zwart) mt56 : Waar de kalibur al schitterend was als TT-fiets, was het gevoel met de P3 beter qua positionering. een stuk stijver ook. Ik herinner me nog dat mijn eerste impressie was dat dit een fiets was die vooruit wou. Je kon niet anders dan vlug fietsen hiermee.
2009 :
R3sl (zwart)mt58 : na het succes met de R3; de upgrade naar het lichtere model. zelfde gevoel als de R3 maar ietsjes lichter. vooral tussen de oren een enorme boost om met zoiets rond te rijden.
P3 (zwatr/grijze)mt56 : never change a winning combination :-)
2010 :
R3sl (zwart/witte) mt58 : ondanks de druk om een S2/S3 te nemen, gebleven bij mijn eerste liefde: de R-serie.
S1 (zwart/rode)mt58 : Ik had nood aan een "vuilweer" fiets (R3sl was te getuned). fantastisch fietsje (jammer dat ze de productie gestopt zijn) zat er meteen goed op en gaf goede rij-impressies. Ik begreep direct waarom dit een model was waarmee geraced werd. betaalbaar met frame-eigenschappen die je enkel bij duurdere modellen terugvond. Kon ook tegen een stootje.
P3 (Witte met rode streep). tja....(Een P4 trok me niet aan: te duur en teveel kleine probleempjes mee gemoeid.)
2011 :
R5 (zwart/groen) : mt56 maatje kleiner door de veranderde geometrie. Veel stijver dan de R3sl, maar desondanks nog altijd een comfortabel gevoel. de BBright doet waarvoor het ontwikkeld is: iedere trap is raak. klimmen wordt stilaan een kinderspel (bij wijze van spreken natuurlijk) afdalen wordt "spielerei". Je geloofd bijna niet welke vooruitgang dit is tov de R3sl (die ook al fantastisch aanvoelde)
S1 mt58(zwart/rode) : overtuigend in 2010 van zijn nut, terug eentje aangeschaft. (doorverkoop was dit een toppertje)
P2 mt56 (zwart met rode streep) downgrading omdat ik een nieuwe MTB wou. De P2 verraste mij compleet. schitterende fiets en prijs kwaliteit de beste keuze wat betreft Cervelo tt-fiets. Wel merkbaar zwaarder dan de P3 maar uiteindelijk maakt dit weinig verschil in TT-racing (uitgezonderd bochtige parkoers met veel optrekken. Het vraagt iets meer kracht)
2012 :
R5 (idem van 2011 wegens niet verkocht (staat wel te koop :-) ) Blij dat ik hem nog heb en zou hem direct vervangen door de R5VWD moest hij verkocht geraken.
S5 (witte) mt56. Aangezien ze de S1 niet meer produceerden overgeschakeld. in eerste instantie zou het de S2 worden maar de prijszetting van de witte S5 was te aanlokkelijk. eerste impressies: Waauw. Tov de S1: veel stijver, hier mee sprinten geeft een flits-gevoel. tov R5 : minder comfort. Algemeen: komt over als een P3 maar stijver in het bracket en wenbaarder. Dit is een bike om hoge gemiddeldes mee te halen. de witte versie vind ik persoonlijk de mooiste waar het (gecontesteerde) design minder hard overkomt. de fiets straalt niet enkel snelheid uit, hij geeft je naar mijn gevoel ook die extra snelheid.
P5 mt56: het blijft nog wat wachten op de levering, maar aan de commentaar te horen van mijn ploegmaat Frederik Vanlierde, zal dit een knallertje worden.....

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 07 mar 2012 10:41

Er zijn nogal wat liefhebbers van dit frame.
Kom ze niet vaak meer tegen, zeker niet in deze maat....en zeker niet voor dit soort prijzen.
Dus dacht hem toch maar even te delen, wie weet krijgt er iemand een warm gevoel van.

http://link.marktplaats.nl/536659422

:!:
FacebookS3RSSite

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 07 mar 2012 10:52

@trifox, Dus als ik het goed begrijp koop je elk jaar 2 a 3 nieuwe fietsen? Of krijg je ze via een team ofzo?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2012 14:29

Ze kopen die fietsen van Veltec dat zijn triathlon sponsort met aanzienlijke korting. Niet zo gek dat hij tevreden is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie