Alles over vakanties op én met de fiets

Ik en de kale berg (Mont Ventoux)

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 06 aug 2010 01:20

apexrider / Le Grimpeur / timper - - bedankt voor de info !!

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 06 aug 2010 01:29

[quote="gerrit-1963"]apexrider / Le Grimpeur / timper - - bedankt voor de info
!![/quote]
Maatregelen nemen onderweg kun je toch niet doen (een beetje 'deet' misschien wel), het is deel van de charme van de klim ;)
Veel plezier ginder !!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 06 aug 2010 01:37

[quote="timper"][quote="gerrit-1963"]apexrider / Le Grimpeur / timper - - bedankt voor de info
!![/quote]
Maatregelen nemen onderweg kun je toch niet doen (een beetje 'deet' misschien wel), het is deel van de charme van de klim ;)
Veel plezier ginder !!
[/quote]

dat was precies wat ik van plan was, deet meenemen / opdoen.

Ben van plan MV maandag te rijden, voorspellingen zijn dat er volgens mij best een stevig wind staat. In Bedoin km p/u maar op top MV 52 km p/u. Mistral is dus lekkker aan het waaien (helaas)

Volgens de kenners nog steeds te doen?
Moet je meer dan anders opletten met dalen / rukwinden denk ik?
Verder nog tips t.a.v. wind / mistral? Bijv. extra windjack mee en zo?

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 06 aug 2010 01:42

[quote="gerrit-1963"][quote="timper"][quote="gerrit-1963"]apexrider / Le Grimpeur / timper - - bedankt voor de info
!![/quote]
Maatregelen nemen onderweg kun je toch niet doen (een beetje 'deet' misschien wel), het is deel van de charme van de klim ;)
Veel plezier ginder !!
[/quote]

dat was precies wat ik van plan was, deet meenemen / opdoen.

Ben van plan MV maandag te rijden, voorspellingen zijn dat er volgens mij best een stevig wind staat. In Bedoin km p/u maar op top MV 52 km p/u. Mistral is dus lekkker aan het waaien (helaas)

Volgens de kenners nog steeds te doen?
Moet je meer dan anders opletten met dalen / rukwinden denk ik?
Verder nog tips t.a.v. wind / mistral? Bijv. extra windjack mee en zo?
[/quote]

Bij de plaatselijke dienst toerisme kun je dagelijks de weersvoorspellingen volgen en eventueel meer info vragen (ook bij sommige winkels).
Met die mistral is het opletten, zeker in het maanlandschap en boven...en dan vooral bij het dalen : gewoon voorzichtig zijn en niet te dicht bij de kant rijden.
Een windjack moet je altijd aandoen bergaf, of toch bijna altijd (aanrader : hotpack van sportfull) want dat beschermt tegen de kou bergaf (aan die snelheden).

Als de mistral te erg is : verstandig zijn en niet naar boven gaan. Als het hier in de polders 8 bft is dan ga ik ook niet fietsen :)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

keijertje
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 jul 2010 03:33

keijertje 06 aug 2010 07:24

Goede tips Bruno, lijkt wel of je er vaker bent geweest :p

Gerrit, lees op www.dekaleberg.nl de tips en bekijk de filmpjes en bedenk dan wat het verstandigst is. Zie voorbeeld op : http://www.youtube.com/watch?v=PYhHo0H7aLI&NR=1
Wij zijn begin mei met de tandem naar boven gefietst en de laatste paar 100 meter waren loodzwaar vanwege de harde wind. Voorbij de laatste bocht werden we zowat omver geblazen, omdat de wind dan ineens over de bergkan valt. Was schrikken.
Wist niet dat ik zo snel van een fiets kon springen. We durfden niet eens naar het hoogtebord te lopen......
Vorig jaar waaide het zo hard, dat ik de laatste 200 m gelopen heb, omdat ik van links naar rechts over de weg werd geblazen. Na de top bereikt te hebben weer een paar 100 m gelopen voordat ik op de fiets durfde te stappen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)
Tja, besmet met het Mont Ventoux Virus....... is daar echt (g)een medicijn voor ?

http://montventouxvirus.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 aug 2010 15:48

@gerrit-1963. Over wel/niet fietsen als de Mistral waait is hier al 't nodige geschreven! Met een Mistral ga ik daar zelf niet fietsen, ook niet "beneden". Dit i.v.m. de rukwinden, waardoor je erg snel van de weg kunt geraken en de bermen daar zijn, nog afgezien van de vele diepe greppels voor de afwatering, nu ook niet bepaald ongevaarlijk.
Met een Mistral de Ventoux op is voor mij in elk geval taboe i.vm. de veiligheid.
Begin juni van dit jaar ben ik trouwens bij een "Mistral-achtige" zuidenwind (kracht en karakter van een Mistral) in de Gorges de la Nesque nog nèt niet tegen de vlakte gegaan. Ik kon m'n fiets en mijzelf amper op de been houden toen ik al gestopt was in een lastige situatie. Wees dus gewaarschuwd!

Edit: ik zie zojuist op de site van Météo France dat er a.s. maandag geen Mistral waait. De wind is dan uit ZW-richtingen, circa 10 - 20 km/u. Het zal "boven" dus wel flink waaien en je hebt 'm dan tegen, dus worden de laatste 6 km waarschijnlijk zwaar. Maar toch, het moet te doen zijn, dus succes en veel plezier. Probeer er van te genieten!
60 x Ventoux

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 07 aug 2010 11:43

[quote="Le Grimpeur"]ik zie zojuist op de site van Météo France dat er a.s. maandag geen Mistral waait. De wind is dan uit ZW-richtingen, circa 10 - 20 km/u. Het zal "boven" dus wel flink waaien en je hebt 'm dan tegen, dus worden de laatste 6 km waarschijnlijk zwaar. Maar toch, het moet te doen zijn, dus succes en veel plezier. Probeer er van te genieten![/quote]

Grimpeur - geweldig, hopen dus op mooi weer. Gisteravond met auto Mont Ventoux opgereden, boven op de berg waaide de wind echt megahard. Wel een geweldige berg en fantastisch uitzicht.

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 07 aug 2010 11:45

Twee vragen :

1) Waar ligt in Bedoin de "start". Ik ben door Bedoin gereden, bij rotonde richting MV, maar geen "streep" in de weg gezien.

2) wat is een goede plek om je auto te parkeren in Bedoin?

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 07 aug 2010 12:27

[quote="gerrit-1963"]Twee vragen :

1) Waar ligt in Bedoin de "start". Ik ben door Bedoin gereden, bij rotonde richting MV, maar geen "streep" in de weg gezien.

2) wat is een goede plek om je auto te parkeren in Bedoin?
[/quote]

startstreep thv fietswinkel/vuilniscontainer en garage-ingang, net na rond punt richting ventoux. foto startstreep zie oa mijn onderschrift.

Parking overal : centrum en vooral richting klim aan de rechterkant thv de school is een grote parking. Maandagochtend is het markt, dus geen doorgang ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 07 aug 2010 12:30

[quote="gerrit-1963"]Twee vragen :

1) Waar ligt in Bedoin de "start". Ik ben door Bedoin gereden, bij rotonde richting MV, maar geen "streep" in de weg gezien.

2) wat is een goede plek om je auto te parkeren in Bedoin?
[/quote]
Hopelijk zijn deze links goed aan te klikken:

1) Hier net na de bocht naar rechts ligt de streep.

2) Hier kun je goed parkeren.

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 07 aug 2010 13:31

Ik ben afgelopen donderdag teruggekomen uit Frankrijk. De Mt Ventoux zowel vanuit Sault als vanuit Bedoin beklommen. Daarnaast nog twee keer tot Chalet Reynard en daarna weer afgedaald, een keer vanwege de wind andere keer omdat ik het niet op de planning had om tot de top te rijden.

Beklimming vanuit Sault tot de top gedaan op m'n eigen fiets, kleinst mogelijke verzet 39-27. Ik heb niet echt een idee hoe lang ik over deze klim gedaan heb. Had eerst onder andere de Gorges gefietst en m'n teller niet gewist. Tot Chalet Reynard met m'n vriendin samen gefietst, daarna eigen tempo gaan rijden.

De beklimming vanuit Bedoin moest ik doen op de fiets van m'n broertje vanwege pech met m'n eigen fiets. Hij is gelukkig ongeveer even lang maar alles staat op zijn fiets nogal anders afgesteld dus dat was wel even wennen. Wel heeft hij een compact, 34-25 als kleinste verzet, wat op zich wel prettig is in het bos. Wederom eerst een tijdje met m'n vriendin samen gefietst en vervolgens eigen tempo gaan rijden. Na iets van 1 uur en 40 minuten stond ik op de top.

Ik begon trouwens aan de beklimming vanuit Bedoin om 13.00. Dit was prima te doen. Tijdens de vakantie ga ik namelijk echt niet om 6.00 o.i.d. opstaan. Goed midden op de dag is het er niet echt koud maar daar heb ik niet heel veel last van. De vliegen vielen mij heel erg mee, gelukkig. Toen ik een jaar of tien geleden de Mt Ventoux ook deed werd ik gek van die beesten.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 07 aug 2010 20:40

[quote="gerrit-1963"]Twee vragen :

1) Waar ligt in Bedoin de "start". Ik ben door Bedoin gereden, bij rotonde richting MV, maar geen "streep" in de weg gezien.

[/quote]

Als je hier even doorscrolt naar mijn verslag, krijg je foto's van de streep te zien. Die streep ligt dus nèt nadat je bij de rotonde de weg bent opgedraaid en nèt voor de ingang naar de FM "La Route du Ventoux" (aan de linkerzijde van de weg). Met alle aanwijzingen van de andere forumleden er bij, moet je hem nu toch kunnen vinden;)!
60 x Ventoux

Plaats reactie