Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Mont Ventoux.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 jul 2024 16:05

Jawel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8822
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jul 2024 16:32

Jensatom6 schreef: 20 jul 2024 15:56 Zijn er drank winkeltjes in de startdorpen?
Je bedoelt "fris"? Ja er zijn supermarktjes. In Bedoin (Carrefour Contact) aan de andere kant van het dorp als de Ventoux richting, in Malaucene (U Express) in het "centrum". In Sault een Intermarché Contact, redelijk in het centrum

Jensatom6
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jun 2024 05:41

Jensatom6 20 jul 2024 17:03

Top bedankt

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 jul 2024 17:09

Jensatom6 schreef: 20 jul 2024 15:56 Zijn er drank winkeltjes in de startdorpen?
Ja. En heel vroeg zijn bakkers open.
Niet zijken maar reiden !

Jensatom6
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jun 2024 05:41

Jensatom6 20 jul 2024 18:31

:winkthumb:
pino schreef: 20 jul 2024 17:09
Jensatom6 schreef: 20 jul 2024 15:56 Zijn er drank winkeltjes in de startdorpen?
Ja. En heel vroeg zijn bakkers open.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 jul 2024 19:37

Eerst wat eten en daarna aan de drank?
hun fietsen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 20 jul 2024 20:01

rob74 schreef: 20 jul 2024 13:43 Van mijn eigen blog geplukt
rob fietst schreef: Een uur en 36 minuten en een uur en 30 minuten, dat zijn mijn klimtijden op de Ventoux. De eerste is vanuit Bedoin, de tweede vanuit Sault. Is dat rap? Niet echt, vind ik zelf. Er zijn duizenden renners die rapper zijn. Aan de andere kant zijn er tien duizenden die langzamer zijn. Ik ben het niveau armzalige krabbelaar ontstegen, maar potten breken in een koers, dat is totaal niet aan de orde. Ik heb deze vakantie de Ventoux nu vier keer gedaan. Sault twee keer, plus de Bedoin en Malaucene zijde. En de Ventoux verdient een verhaal, maar of dat nu echt een mooi verhaal is, het is vooral een verhaal met veel gezichten.

De Ventoux is druk. Bedoin is de drukste zijde, maar Sault en Malaucene doen er niet veel voor onder. Druk met Belgen, fietsers, wielrenners, wat auto's, een enkele motorrijder, een Porsche en een handjevol e-bikers. Ik heb eergisteren en vandaag eens geteld hoeveel mensen ik ingehaald hebt en hoe vaak ik voorbij ben gereden. Zowel eergisteren als vandaag door een lokale lichtgewicht eraf gereden en zelfs een renner of 60 voorbij gefietst, inclusief wat e-bikers. Van renners die even rap fietsen als ik, heb ik geen weet. Ze zitten een kilometer voor of achter me en ik zie hooguit pas op de top. 60 renners op 25 km, dat is ongeveer elke 400 meter dat ik iemand inhaal. Gisteren op het montagne de Lure, het kleine broertje van de Ventoux, ben ik slecht een fietser tegengekomen. Zoals gezegd, de Ventoux is druk, heel druk.

Maar de Ventoux is vooral druk met fietsers, niet echt met goed getrainde wielrenners. Ik heb heel wat mensen zien lijden, zien afzien, zichzelf afvragende wat hier nu precies de lol of de uitdaging van is. De Ventoux is voor velen een sportieve uitdaging. En dat is de Ventoux, het is een rot klim. Lang, vooral heel lang, het verschrikkelijke stuk door het bos, als je de Bedoin zijde pakt. Het hele lange bijna kaarsrechte stuk op de Malaucene zijde wat drie kilometer achter elkaar 11 procent of meer stijgt. En dan is Sault relatief makkelijk met de eerste 20 km rustig klimmen, daarna krijg je ook dat gemene stuk maanlandschap. En voor een aantal op de flanken van de reus van de Provence, geldt dat ze domweg te hebben getraind. Ze stoppen halverwege om te drinken en komen daarna niet meer in de pedalen geklikt omdat hun benen trillen van de kramp. Voor veel anderen is het een sportieve uitdaging die ze net aan kunnen volbrengen. Ze vallen hun geliefde boven in de armen, soms huilen ze erbij. En voor de e-bikers? Ja wat is het eigenlijk voor de e-bikers? Het is niet sportief, noch een uitdaging. De kern van een Ventoux beklimming is onderuit geschoffeld. Het is geen sportieve uitdaging, maar een bijvoegelijk naamwoordloze niksigheid. Zelfs ik haal ze in.

En er is nog meer. Een e-biker met een rokje, een rode bolletjes trui, gelijk aan de leider van het bergklassement in de tour en vleugeltjes op de zijn rug. Ook nog een stel langlauf rolschaatsers gezien. Hoe noem je zoiets eigenlijk? Zomer langlaufen op rolskis? Ook nog een paar hardlopers en een aantal Porsches dat nergens vaart kon maken, omdat er constant zwalkende fietsers in de weg reden. Dat is het verhaal van de flanken van de Ventoux.

Oh ja, het uitzicht boven op de top is schitterend, maar eerlijk gezegd vond ik uitzicht op de montagne de Lure mooier. Je staat daar weliswaar 150 meter lager, maar je zit wat dichter bij de Alpen, zodat de grote Alpen reuzen indrukwekkender in beeld zijn.
Mooie tekst. Klopt uiteraard dat er belachelijk veel, dikwijls haast ongetrainde mensen, naar boven rijden. Tja, 'tis dan ook de Ventoux, hé. Ik stel me soms wel vragen bij mensen met dikwijls flink wat overgewicht die ik zwalpend en hijgend naar boven zie kruipen. Maar ik maak me er niet druk om. Ook met de e-bikers heb ik geen probleem, waarom zou ik ook. Het is soms retedruk, maar ja, als ik naar boven rijd maak ik ook deel uit van die drukte. En met 1u36' behoor je inderdaad tot de al wat snellere klimmers, gewoon omdat het gemiddelde niveau van de Ventoux klimmer niet zo super denderend is. Ik reed 'm vorig jaar in 1u20', dat was 20 km aan een stuk stervende gevallen ontwijken. Ach, leven en laten leven. En als je 't wat rustiger wilt, genoeg klimwerk in de omgeving waar haast geen kat naar boven rijdt... ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jul 2024 21:13

Goed voor de moraal, mensen inhalen.
Less is bore

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 744
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 21 jul 2024 10:02

Het komt hier een beetje over dat je met overgewicht verboden zou moeten worden om de Ventoux op te rijden :D

Gelukkig is dat niet zo, ikzelf met mijn magere 2,6 ftp door overgewicht en op mijn 53 jaar (en gestart met fietsen op 51 jaar) indertijd La Cannibale gereden.
175 km met 4600 hm.
Daar zat ook 2x de Ventoux in (start met meteen vanuit Malaucene en finish met klim Sault) en daartussen nog Col de L'Homme Mort, Col d'Aulan, Col de Perty, Col St. Jean.
Als je dat allemaal getraind en volgens je mogelijkheden doet (lees: geen overmoed) is dat wel te doen.
1 moeilijk moment gehad op Col St.Jean door de hitte, daarna terug ok.
Fysiek (en ook mentaal) zwaarste moment was op het einde van de rit de laatste kilometers van Chalet Renard naar de top.

En om on topic te blijven, het was met 50/34 en 11/34 ;)

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 21 jul 2024 23:57

Overgewicht is ėėn zaak, ongetraind is een veel ergere zaak.
De combinatie van beide is de snelweg naar miserie.
Zelf weeg ik ook iets te veel.

Herr Fonzie
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2016 14:16

Herr Fonzie 22 jul 2024 19:59

Een beetje off-topic, maar ik ben sinds een week in de omgeving van Bedoin en het valt me op dat veel plaatsnaam bordjes ondersteboven hangen. Ik ben benieuwd of iemand weet wat de reden hiervan is?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 jul 2024 20:16

Herr Fonzie schreef: 22 jul 2024 19:59 Een beetje off-topic, maar ik ben sinds een week in de omgeving van Bedoin en het valt me op dat veel plaatsnaam bordjes ondersteboven hangen. Ik ben benieuwd of iemand weet wat de reden hiervan is?
Vergelijkbaar met omgekeerde vlaggen in Nederland.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie