Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

koude voeten tijdens fietsen

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 03 jan 2011 09:37

Havanna, die electrische zooltjes kun je die niet onder het standaard inlegzooltje doen? Misschien heb je dan net wat minder last van de doordruk. Misschien verwarmen ze beter in winterschoenen? Ik zie het als een soort 'stoken met de ramen open' als je ze in zomerschoenen gebruikt.

En nog even over die rw80. Ik schreef al dat koude voeten ook daar niet uitgesloten zijn, zie ook de verhalen van de mede forummers, maar met dezelfde setup zul je het echt wel langer uithouden. 1,5 uur fietsen gaat overigens altijd. Maar vanaf 2,5 uur bij onder 0 met nog heel wat te gaan moet je toch héél erg goed aandacht schenken aan de vochthuishouding tijdens de rit. Zowel bij kleding als bij schoenen.

Als je nog een eind moet en je voelt die ijskoude klompen aankomen dan kun je overwegen om even een stukje te lopen. Ga bv even een koek pakken bij de bakker. Als je buiten komt gloeit alles weer! Wacht je daar te lang mee dan krijg je de verhalen van de mannen onder de douche die 2 uur na thuiskomst nog... auw auw auw...

... was het maar weer zomer .....
Mijn trainingen op bikeplanner.com

sjezer
Forum-lid

sjezer 03 jan 2011 09:41

havana schreef:Eerste ritje (82 km) gemaakt.

Conclusie: miskoop van de eeuw. Krijg niet alleen koude voeten, maar ook zeer pijnlijke voeten (met name onder de bal van de voet). Dit werkt echt niet, althans voor mij niet.

Hittezakjes + skisokken werkte beter.

Jammer van je miskoop. Ik heb zooltjes besteld bij Thermosoles.eu en die werken goed voor mij. Als het niet kouder is dan -5 heb ik 3 uur warme voeten, terwijl ik anders al na 30 minuten ijblokken in mijn schoenen had. Alleen toen het hier -10 was, was de batterij al naar een 2 uur op. Let wel: de batterij zit in de zool van het zooltje. Ander systeem dus...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 jan 2011 10:44

Ik heb die zooltjes vanochtend eens eventjes aangezet terwijl ik mijn ochtendritueel afwerkte.

Wat blijkt? Er zit slechts een heel klein hitte-element in, ongeveer 3x6 cm, gepositioneerd onder de bal van de voet. Tot overmaat van ramp komt er nauwelijks warmte vanaf, ook niet op de hoogste stand.

Ik ben er absoluut niet tevreden over, je mag voor 75 euro toch wel meer verwachten. Ik ga de boel dan ook terugsturen aan Rose, ik heb ze zojuist een mail gestuurd.

@ HenkV

Je zult ze niet onder de bestaande zooltjes doen want dan kan je schoen nauwelijks meer dicht.

hendriku
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar hendriku 03 jan 2011 12:57

Gisteren MTB tocht gemaakt in Amerongen en Leersum en na twee uur was het toch wel weer gedaan met de voeten. Na ritje in de auto nog ietwat gevoelloos. Sealskinz met merino laag komen deze week binnen. Ik ga daarnaast ook maar eens naar de huisarts hiervoor. Doorverwijzing naar podotherapeut wordt dan vergoed door zorgverzekering.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

materialist
Forum-lid

materialist 03 jan 2011 15:47

Havana, Bij de shimano winterschoenen trekt iedereen een stel overschoenen er over(ik nu ook). Er zijn twee post met de northwave celtic arctic. Henri5 vond ze beter maar te smal Hij schrijft niet dat hij er overschoenen bij nodig had Bosna op blz 5 ook niet. Misschien toch de moeite waard om naar deze schoenen te kijken.
Do kin der mar druk mei weze

tomdejong
Forum-lid

tomdejong 03 jan 2011 19:51

Ik ben ook bezig met het zoeken naar de juiste schoen voor de winter. Ik zag bij bike-components dat ze tot maat 48 gaan. Mijn normale mtb schoenen (ook van Shimano) zijn ook 48.
Vallen de winterschoenen nog kleiner uit? of valt dat wel mee?

Laat de zomer maar komen! loop al een tijdje met zeer pijnlijke tenen rond. Bah!
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

johny-boy
Forum-lid

johny-boy 03 jan 2011 22:21

ik heb vorige week Sidi Diablo's aangeschaft, een maatje groter dan mijn zomerschoenen. Voeten nu een stuk warmer dan met zomerschoenen. Echte een hele verbetering.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 04 jan 2011 00:03

Materialist schreef: Bij mij is de kraag bij de enkels bevroren, helemaal ijs. Hoe heb je dat gedaan?

Geen last van gehad, maar echt drijfnatte omstandigheden hebben ze ook nog niet gezien. Vorige weken in de sneeuw heb ik ze onderweg wel regelmatig afgeklopt, na in de sneeuw gestaan te hebben.

Verder draag ik er lange en ook dikke sokken onder, die komen tot halverwege m'n schenen. Falke TK1 met een zomersokje eronder.
Al met al hangt er hier een klein fortuin in de kost, alleen aan winteruitrusting. ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

materialist
Forum-lid

materialist 04 jan 2011 00:26

Leuk, dank voor je antwoord.
De shimano kraag sluit alles af, het wordt kletsnat daaronder. Ik zal die dunne sokken proberen. Behalve dat het bakken met geld kost is het een gevecht om schoenen en overschoenen aan te krijgen. Wanneer mij zoons beneden het lawaai horen roepen ze: wat ben je daar allemaal aan het doen joh! Dat is dan weer grappig bij al het getrek en gesteun
Do kin der mar druk mei weze

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 jan 2011 13:41

Ik heb mijn zooltjes teruggestuurd naar Rose. Laat weten hoe het afloopt.

eelcoz

eelcoz 05 jan 2011 13:56

havana schreef:Ik heb mijn zooltjes teruggestuurd naar Rose. Laat weten hoe het afloopt.

Ik was maandag bij Belga Fietsen en daar vertelden ze me dat ze ook iets dergelijks verkopen voor zowel handen als voeten. Ik was er niet echt in geinteresseerd dus heb verder niet doorgevraagd, maar misschien is dat wat?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 jan 2011 22:01

Bij Rose hebben ze nog andere modellen en die ga ik eerst proberen. Maar mocht dat ook geen succes zijn, ga ik eens bij Belga kijken. Thx :)

Plaats reactie