Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hardtail of Race Fully

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 okt 2024 08:34

Toch zeggen dat vooral mensen zonder dropper en met korte benen :-).
Ik denk dat elke gravelfiets beter wordt met een dropper, zeker in het buitenland.

Ik kon zoveel harder door haarspelbochten over grind in Oostenrijk. Dat werkt ook op je gravelbike en zelf racer.
Nu zit ik behoorlijk hoog en dan scheelt het natuurlijk nog meer.

Op de UHR heb ik er ook even aan moeten wennen, maar het rijd zoveel leuker en speelser. Ben ik er veel sneller mee..... nouja een Harry slinger werk ik met dropper toch 4 seconde sneller af, behoorlijk op precies 60s zonder en 56s met.

Een lichte mooi wielset met een interne velgbreedte van 30mm is wel echt een upgrade!

jakkel
Forum-lid

jakkel 01 okt 2024 09:26

wasbeer2006 schreef: 01 okt 2024 08:34 Toch zeggen dat vooral mensen zonder dropper en met korte benen :-).
Ik denk dat elke gravelfiets beter wordt met een dropper, zeker in het buitenland.

Ik kon zoveel harder door haarspelbochten over grind in Oostenrijk. Dat werkt ook op je gravelbike en zelf racer.
Nu zit ik behoorlijk hoog en dan scheelt het natuurlijk nog meer.

Op de UHR heb ik er ook even aan moeten wennen, maar het rijd zoveel leuker en speelser. Ben ik er veel sneller mee..... nouja een Harry slinger werk ik met dropper toch 4 seconde sneller af, behoorlijk op precies 60s zonder en 56s met.

Een lichte mooi wielset met een interne velgbreedte van 30mm is wel echt een upgrade!
Nu ja, iedereen rijdt met en hoe hij of zij wilt. De definitie van fietsplezier is ook voor iedereen anders, de ene prefereert snelheid, de andere comfort... of beide. De ene oriënteert zich meer op freeride/DH de andere op ritjes in de nagenoeg vlakke bossen en over slijkerige veldwegen. Ik rijd nu 29 jaar met de MTB, de laatste jaren wel wat minder. Ik heb met alle soorten MTB's gereden, van 26" tot 29", met vering, zonder vering. Een fully heb ik nooit gehad. Wel geregeld test gereden, in mijn omgeving! Echt m'n ding niet, vooral dat extra gewicht heeft me altijd gestoord, zeker naar handling, speelsheid en acceleratie toe. Voor mijn gebruik in mijn omgeving, met de banden op lage druk, is een lichte HT het beste wat er is. En dat zou voor velen hier in mijn omgeving ook een betere optie zijn, maar... ze weten niet hoe het rijdt en de marketing pusht de mensen ook richting vering(en). Dus... veringen moeten we hebben. Trouwens, als veringen dan toch in alle situaties zaligmakend zijn, waarom rijden crossers met hun maximum 'amper' 33 mm brede bandjes niet met een vering en/of dropper de citadel van Namen af? Mag van de UCI hoor. En heeft iemand van jullie als eens door de plaatselijke bossen met de boomworteltjes en over de bergjes niet veel hoger dan een molshoop gereden met een HT met rigide vork van rond pakweg zo een 8 kg? Ik vermoed van niet, moet je echt eens proberen. Ik heb er echt helemaal geen belang bij om rigide MTB's te verdedigen of te verheerlijken, ik heb gewoon zelf vastgesteld dat het in vele omstandigheden voor mij, maar ook geregeld voor anderen, dikwijls algemeen genomen de beste optie is om HT te rijden in onze contreien. Maar nogmaals... iedereen doet wat ie wilt, ik geef gewoon mijn advies, gestoeld op mijn ervaringen en belevingen. ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2024 09:54

Sinds 2003 rijdt ik MTB. Da's geen 29 jaar, maar al wel een tijdje. Heb old-skool hardtail gereden (26", 12 cm stuurpen, 54 cm breed stuurtje), moderne 29" hardtail, een fully die ergens tussen XC en wat nu "downcountry" heet in zit en een enduro die voor nog veel heftigere dingen geschikt is dan ik momenteel aankan. Juist die XC-downcoutry* fully, die zeer vergelijkbaar is met wat TS heeft aangeschaft voor wat betreft geometrie en veerweg, heeft me echt een betere rijder gemaakt. Hij daagt uit om dingen te rijden die ik met de hardtail zou overslaan, en is tegelijkertijd, met een snel setje bandjes, nog steeds leuk op de eenvoudigere rondjes.
De fiets is zo'n 3 kg zwaarder dan de hardtail die ik daarvoor had (9 vs 12 kg), en dat voel je wel. Maar de fiets rijdt ook veel stabieler over wortels, maakt lijnen mogelijk waar je met de hardtail alle kanten op zou vliegen, maakt dat ik na 2 uur rijden nog fris kan zijn (als ik niet te hard trap ;-) ), en geeft op steile stukken omlaag veel meer vertrouwen en controle (dankzij dropper en iets luiere balhoofdhoek). Die enduro is echt alleen voor het buitenland, die is op de Nederlandse trails niet vooruit te branden, maar dat komt vooral door de logge banden. Dat de 17 kg die het ding weegt ten koste gaat van speelsheid of wendbaarheid, daar heb ik op (soms zeer) technische trails omlaag nog nooit wat van gemerkt.
Gewicht is echt schromelijk overschat op de MTB, al helemaal als het ten koste gaat van de functionaliteit. Dat heeft niks met marketing te maken, dat is gewoon fysica. Als er dan toch vergelijkingen gemaakt moeten worden, kijk eens waar XC GOAT Nino Schurter op rijdt, en de ontwikkeling die Scott, ongetwijfeld onder zijn invloed, gemaakt heeft in geometrie en veerweg van XC-MTB's.
Een ultralichte, starre, hardtail is leuk voor een heel specifiek inzetgebied (dat geef je zelf ook al min of meer aan), en dan nog voor een heel beperkt aantal rijders (" iedereen rijdt met en hou hij of zij wilt"), maar ik durf wel te stellen voor 99% van de mensen de verkeerde keuze. (En daar is TS gelukkig ook wel achter, getuige de keuze voor zijn fiets)

*EDIT: typo, hier stond eerder XC-hardtail fully. Ik weet niet wat dat is :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door 53x11 op 01 okt 2024 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jakkel
Forum-lid

jakkel 01 okt 2024 10:27

Het is niet omdat de TS een keuze heeft gemaakt, dat het ook de enige juiste keuze is die het beste bij zijn gebruik past. Eneuh, wat Nino Schurter rijdt, dat rijd ik en 90% van de toerist MTB'ers nooit van z'n leven (rockgardens, grote drops,...). Ik zag Prévot op de OS zelfs met een HT haar overwinning binnen rijven. Jij nijgt constant veel te fel naar het echte XC/freeride werk, uw ding. Dingen die veel mensen op een MTB in onze contreien nooit rijden. Dat is net wat ik altijd aanhaal en waar jij ook altijd selectief naast leest. Moest ik geregeld bikeparks gaan rijden, in de Alpen, de Ardennen, enz... Tja, dan steek ik ook veringen hoor. Maar, de toertochten hier in Vlaanderen hebben in de verste verte niets te maken met XC, zijn zelfs de naam MTB toertochten dikwijls niet waardig. Ik heb onlangs een plaatselijke MTB wedstrijd gereden (4de (op 5' van de 3de) op 60 deelnemers), dat was haast een CX parcours, enkel een trap naar beneden en drie kleine drops maakten het nog iets of wat op MTB lijken. En met wat rijd je CX? Met een starre fiets. Ik durf ook te stellen dat zeker 90% van de MTB'ers in mijn omgeving de verkeerde keuze maken, zeker als het over de goedkopere HT's en fully's gaat met veervorken die een dikke twee kilo wegen en fully's van dikwijls 14 kg. Dat zijn vrachtwagens! Daar rijd je echt niet beter/sneller mee dan met een lichte HT over die zogezegde MTB parcours van hier hoor. Dat heeft niets met racefiets georiënteerd zijn te maken, wel alles met de realiteit. ;)

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 01 okt 2024 12:15

En de keuze die de meeste fietsers maken gaat over comfort en vergevingsgezindheid. Daarin is elke fully beter dan welke starre fiets ook. En ik denk dat die keuze dan ook vaak de betere is.
Mocht ik top 10 kunnen rijden op de lokale rondes, dan zou dat zeker goed met een ht kunnen. Nu ben ik heel tevreden met mijn fully en zou ik voor een volgende fiets zeker weer daarvoor kiezen. (Maar het gaat mij dus niet om de snelheid)

pino
Forum-lid HC

pino 01 okt 2024 12:30

Gewoon alles in huis hebben (cross, gravel, HT, XC-fully en trail MTB) en per dag eentje uitkiezen.
Niet zijken maar reiden !

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2024 13:11

scottwilko schreef: 01 okt 2024 12:15 En de keuze die de meeste fietsers maken gaat over comfort en vergevingsgezindheid. Daarin is elke fully beter dan welke starre fiets ook. En ik denk dat die keuze dan ook vaak de betere is.
Mocht ik top 10 kunnen rijden op de lokale rondes, dan zou dat zeker goed met een ht kunnen. Nu ben ik heel tevreden met mijn fully en zou ik voor een volgende fiets zeker weer daarvoor kiezen. (Maar het gaat mij dus niet om de snelheid)
Dat vooral. De focus ligt (hier) veel te vaak op snelheid en gewicht, terwijl ik er van overtuigd ben dat 90% beter af is als comfort en breed genoeg inzetgebied (ik denk dat jij iets vergelijkbaars bedoelt met vergevingsgezindheid) prio 1 en 2 (in willekeurige volgorde) zouden zijn. En daar past een downcountry (over marketing termen gesproken) of trail fiets nou eenmaal het beste bij. Daar kun je in een bikepark ook nog wel mee overweg trouwens, al loop je dan wel snel tegen de limieten aan. Daarom heb ik ook 2 MTB's :mrgreen:

Wat @jakkel beschrijft hierboven heeft niet veel met mountainbiken te maken (geef je zelf ook al aan), da's racefietsen over gras :twisted: . Als dat echt het enige is dat TS wil, dan, mea culpa, heb ik het verkeerde advies gegeven. Maar als TS wil gaan verkennen wat er allemaal mogelijk is op de MTB op XC en trail gebied, misschien eens een grensje wil verleggen, etc.., dan heeft hij een prima keuze gemaakt die hem op die blijkbaar eenvoudige Vlaamse rondjes (ik ken ze niet) vast niet erg zal hinderen. Vering goed instellen en een set licht rollende banden kiezen en gaan!

Verder wat Pino zegt natuurlijk!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hopjes
Forum-lid

hopjes 01 okt 2024 13:39

@TS
"Ik ben iemand die zich voornamelijk in vlaamse (VELUWSE) velden/bossen begeeft waar de technische stukken/afdalingen schaars zijn. Aan hoge snelheid door singletracks scheuren doe ik dan weer wel heel graag! "
>> Hiervoor heb ik een 29' hardtail (met 2.25 banden, meestal rond de 1.8 bar). Ik heb in het verleden een fully geprobeerd en fiets samen met fullies... Het veren en opvangen is comfortabeler, maar ik zit niet op mijn mtb om comfortabel te fietsen. Ik gebruik mijn mtb om 'automatisch' op hoge en wisselende intensiteit te fietsen/trainen.

Wil je comfort dan een fully!

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 01 okt 2024 14:11

De fiets is al aangeschaft.

jakkel
Forum-lid

jakkel 01 okt 2024 15:42

53x11 schreef: 01 okt 2024 13:11

Wat @jakkel beschrijft hierboven heeft niet veel met mountainbiken te maken (geef je zelf ook al aan), da's racefietsen over gras :twisted: . Als dat echt het enige is dat TS wil, dan, mea culpa, heb ik het verkeerde advies gegeven. Maar als TS wil gaan verkennen wat er allemaal mogelijk is op de MTB op XC en trail gebied, misschien eens een grensje wil verleggen, etc.., dan heeft hij een prima keuze gemaakt die hem op die blijkbaar eenvoudige Vlaamse rondjes (ik ken ze niet) vast niet erg zal hinderen. Vering goed instellen en een set licht rollende banden kiezen en gaan!

Verder wat Pino zegt natuurlijk!
Dat is niet alleen racen over gras, daar komen wel eens wat licht geaccidenteerde dingen in voor. Zowat vergelijkbaar met een CX parcours, dat met starre fietsen gereden wordt. Maar inderdaad, dat heeft nagenoeg niets met MTB'en te maken. En laat nu net dat de parcours zijn die de meesten, blijkbaar ook de TS, hier met geveerde MTB's rijden. Ik heb ook nergens gelezen dat hij z'n grenzen wilt verleggen of ander, meer 'echt' MTB werk ambieert. En daarom rijd ik... zonder veringen en adviseer ik ook geen veringen... om hier de toertochtjes af te haspelen en zo heel af en toe in een wedstrijdje eens een dropje te nemen of een afdaling van 8 meter naar beneden te knallen. :D
Zeker bij de goedkopere modellen zijn veringen gewoonweg veel te zwaar en de werking is ook niet optimaal. Met een vaste voorvork kan je een winst van haast 1,5 kg op de voorkant boeken, dat is énorm! Dat voel je in alles. Ik had een high-end lichtgewicht Fox in m'n HT van 1,5 kg, m'n ali vast vorkje van 110 euro weegt 750 gr. Zelfs dat voel je heel goed. Ik had destijds die vaste vork gestoken, ben dan uitgebreid gaan testrijden. Ik kwam thuis en heb de Fox onmiddellijk op 2dehands gegooid. Die Radon van me is werkelijk een kanon, nooit zulk een goede 'MTB' gehad... en dat ligt vooral aan... het gewicht (7,9 kg)... ;)

jakkel
Forum-lid

jakkel 01 okt 2024 15:45

hopjes schreef: 01 okt 2024 13:39 @TS
"Ik ben iemand die zich voornamelijk in vlaamse (VELUWSE) velden/bossen begeeft waar de technische stukken/afdalingen schaars zijn. Aan hoge snelheid door singletracks scheuren doe ik dan weer wel heel graag! "
>> Hiervoor heb ik een 29' hardtail (met 2.25 banden, meestal rond de 1.8 bar). Ik heb in het verleden een fully geprobeerd en fiets samen met fullies... Het veren en opvangen is comfortabeler, maar ik zit niet op mijn mtb om comfortabel te fietsen. Ik gebruik mijn mtb om 'automatisch' op hoge en wisselende intensiteit te fietsen/trainen.

Wil je comfort dan een fully!
Dat!
Heel belangrijk, soort banden en bandendruk. Persoonlijk dikke fan van Conti RaceKings, licht en lichtlopend. 1,5/1,7 vooraan en 1,7/1,9 achteraan (naargelang het soort parcours). Zeer goede grip en feedback, als het droog licht weliswaar.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 01 okt 2024 18:59

Ondertussen weet iedereen hier wel hoe jij erover denkt Jakkel. Maar met alle respect heeft 90% van de fietsers een andere insteek qua fietsen.
Hoeveel deelnemers aan de wedstrijden waar jij aan mee doe, rijden net als jij op een ongeveerde fiets?
Het is zeker niet verkeerd om verschillende mogelijkheden aan te geven, maar een ongeveerde fiets is maar voor heel weinig fietsers de beste keuze. Comfort, Comfort, Comfort, dat is voor de meeste fietsers gewoon het prettigste.

Plaats reactie