Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Groetpetitie!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39701
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 apr 2010 17:25

Die tijdspanne is er nog steeds..... Van november tot medio april groeten zeer veel renners elkaar, daarna niet meer. Soort van verbondenheid met het rottige winterweer denk ik.
Less is bore

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 28 apr 2010 17:37

Als ik op mijn oude winterfiets rijd, wordt ik meestal niet gegroet en als ik op mijn blinkende Italiaanse zomerfiets rijd wel.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 apr 2010 17:43

[quote="53x11"]...

@superrose: groeten onder wielrenners is lange tijd, net als groeten onder hardlopers, motorrijders, 2CV bestuurders, watersporters etc de norm geweest, dus het is maar over welke tijdsspanne je het bekijkt[/quote]

blijkbaar is het niet meer de norm, net zoals sex voor het huwelijk tegenwoordig wel kan, vroeger niet, doet niets af hoor aan de vriendelijkheid van een groet, maar als je ervaart dat iets in deze tijd niet meer de realiteit is dan is dat zo.

Wel duidelijker nu je zegt dat het specifiek gaat om teruggroeten, maar zelfs dat... als iemand iets doet, hoef ik dat niet persee ook te doen, dat maakt mij niet aso, dat maakt dat we beide iets anders doen, ja toch
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

herbawife
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 apr 2006 23:57

herbawife 28 apr 2010 18:02

[quote="IBAN"][quote="53x11"][quote="gast"]
Ah was jij dat zondag. :D Ik werd met indringende blik begroet zondag door iemand die ik niet kende. Viel me nog zo op. (Uiteraard teruggegroet.)
[/quote]

Wie weet? Waar was dat?
:-)
@IBAN: dus jij groet ook niet als iemand anders jou gedag zegt?[/quote]

Nee, zelfs dan niet. Wat heb je eraan! [/quote]

Ik word vrolijk van vriendelijke mensen en zelf vriendelijk zijn. Een dipje is dan zo weggewerkt. Heeft dezelfde uitwerking als de zon op mijn humeur.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 28 apr 2010 18:08

[quote="IBAN"]Nee, zelfs dan niet. Wat heb je eraan![/quote]
We hebben eindelijk iemand gevonden waarvoor die SIRE campagne bedoeld is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 apr 2010 18:32

[quote="superrose"][quote="53x11"]...

@superrose: groeten onder wielrenners is lange tijd, net als groeten onder hardlopers, motorrijders, 2CV bestuurders, watersporters etc de norm geweest, dus het is maar over welke tijdsspanne je het bekijkt[/quote]

blijkbaar is het niet meer de norm, net zoals sex voor het huwelijk tegenwoordig wel kan, vroeger niet, doet niets af hoor aan de vriendelijkheid van een groet, maar als je ervaart dat iets in deze tijd niet meer de realiteit is dan is dat zo.

Wel duidelijker nu je zegt dat het specifiek gaat om teruggroeten, maar zelfs dat... als iemand iets doet, hoef ik dat niet persee ook te doen, dat maakt mij niet aso, dat maakt dat we beide iets anders doen, ja toch
[/quote]

En dan kan je je daar bij neerleggen, of er iets aan doen, toch? (iets in de trant van "een beter milieu begint bij jezelf" oid)
En ik vind doelbewust niet teruggroeten wel degelijk niet sociaal. Heeft iets met wederzijds respect te maken. In mijn ogen net zoiets als niet een hand willen geven. Maar da's weer een andere discussie
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 apr 2010 18:46

Oh absoluut, je kan er zeker wat aan doen, goed dat je bereid bent dat te doen. Krom dat je anderen veroordeeld omdat ze niet groeten, wie ben jij om te zeggen dat een ander aso of "niet sociaal" is omdat ie niet teruggroet, weet jij uberhaubt iets van die ander? Ik houd niet van mensen die hun normen aan de ander proberen op te dringen. Daarom ben ik ook ooit in Amsterdam gaan wonen en niet op de Veluwe gebleven.

Wat ik al eerder zei, vaak reageer ik te laat en soms voel ik me onzeker, dan weet ik niet zeker of het nu een knikje was of niet en dan groet ik dus niet terug, maakt dat me aso? Nee dat toont alleen aan dat ik weleens onzeker ben en bang ben om voor gek te staan.

Lekker hoor dat oordeel in deze discussie, zonder te willen kijken waarom de ander misschien niet groet...
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 apr 2010 19:00

[quote="superrose"]...wie ben jij om te zeggen dat een ander aso of "niet sociaal" is omdat ie niet teruggroet...[/quote]

Wie ben ik om...? Dat is een mooie vraag. Maar nu draai je het toch een beetje om. Argumenteren en discussiëren begint met een begripskader. Ofwel ben je sociaal (dit wil zeggen een diertje dat aangepast is om in groep te leven), ofwel ben je niet sociaal (dat wil zeggen, je wil/kan niet sociaal zijn). Ertussen is er eigenlijk niet veel. Een mens kan beide gedragingen in meer of minder mate vertonen.
Het niet-groeten (niet wille of niet kunnen) is wel degelijk een vorm van "niet sociaal" zijn. Als jij voor mij even kan definiëren hoe je sociaal bent door niet te groeten, dan hoor ik het graag.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 28 apr 2010 19:05

goeiemorgen, ik kijk een paar uur niet op het forum en er zijn 4 pagina's extra vol geschreven :P

maar waarom ik mensen zonder helm niet groet?
even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over groeten he... niet over terug groeten.

er zijn al topics vol mee geschreven waarom je een helm op zou moeten doen, dus al die argumenten ga ik niet herhalen. ik vind dat als je je race kloffie aan hebt op je racefiets, altijd je helm op moet hebben.
dus bottomline is dat je zoals eerder gezegd is, je een sukkel bent als je geen helm draagt en sukkels groet ik niet.

maar ik vind dat er meer gegroet moet worden (zeker in de randstad), een simpel knikje vind ik opzich al genoeg.
accepteren kun je leren!

ilpirato
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 jun 2008 18:04

ilpirato 28 apr 2010 19:10

Ik vind het tweeledig hoor dit allemaal...
Natuurlijk groet ik mijn mede fietsliefhebbers als dat kan, maar dat gaat gewoonweg niet altijd. Als iemand bijvoorbeeld vol de Amerongseberg aan het opknallen is, dan hoef ik toch niet te verwachten dat hij/zij terug groet? Hoeft men van mij ook niet te verwachten op zo'n moment. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
Ik hou het erop dat ik het een groot grijs gebied vind, waarbij niet te zeggen is wat goed of slecht, asociaal of sociaal is.
Ik blijf in ieder geval groeten op de momenten dat het kan en ik zie wel of ik dan terug gegroet word. Er slechter om slapen doe ik niet.

Gegroet!!
Bianchi SL3, Pantani Vive!!
Colnago CX-1

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 apr 2010 19:31

[quote="de zwarten"][quote="superrose"]...wie ben jij om te zeggen dat een ander aso of "niet sociaal" is omdat ie niet teruggroet...[/quote]

Wie ben ik om...? Dat is een mooie vraag. Maar nu draai je het toch een beetje om. Argumenteren en discussiëren begint met een begripskader. Ofwel ben je sociaal (dit wil zeggen een diertje dat aangepast is om in groep te leven), ofwel ben je niet sociaal (dat wil zeggen, je wil/kan niet sociaal zijn). Ertussen is er eigenlijk niet veel. Een mens kan beide gedragingen in meer of minder mate vertonen.
Het niet-groeten (niet wille of niet kunnen) is wel degelijk een vorm van "niet sociaal" zijn. Als jij voor mij even kan definiëren hoe je sociaal bent door niet te groeten, dan hoor ik het graag.

[/quote]

leven en laten leven is ook een norm, die binnnen een sociale maatschappij ontstaan is, een norm die is ontstaan in navolging op de controle van eerdere tijden, hoe is jouw norm opdringen en de ander veroordelen sociaal?
Ik vind het meer een manier van controle, een opdringerigheid.

Er is niets mis met de ander groeten, er is niets mis met het initiatief om zelf wat meer te gaan groeten, maar laat iemand die het zelf niet doet gewoon zijn joh.

Het willen groeten is een dorpsnorm die in bijvoorbeeld wereldsteden in sommige buurten levensgevaarlijk kan zijn dus wat is de maatstaaf?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 apr 2010 19:41

Natuurlijk is er een grijs gebied (volle inspanning/hoge snelheid/even dagdromen), maar de 'tegenstanders' van het teruggroeten grijpen dit aan om hun gedrag te verklaren/vergoelijken.

De kritiek en 'tegengas' om het vooral niet te doen is tenenkrommend, en probeert de zaken om te draaien of lezen niet goed. Er is namelijk geen 'groeten verplicht' uiting op dit forum, enkel een 'groeten mag wat meer gebeuren' signaal. Als jij niet groet, mooi zo, maar probeer het alstublieft niet te gaan beredeneren alsof het:
- de nieuwe mode van 2010 is (Superrose die de lijn doortrekt met seks voor het huwelijk)
- geen zin heeft (self-fullfillling prophecy door IBAN, gelieve persoonsbeschrijving door te geven opdat ik je vooral straal negeer als ik je kruis)
- Een soort bedreiging vormt voor de persoonlijke levenssfeer (Pino en zijn gezellige gekke Bennie in zijn wiel, die hij niet afgeschud krijgt)

Met vriendelijke groet en knik,
Lieven
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie