Welke/hoeveel tourfietsers rijden met tubes?
Voorwiel
[img=http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 6903_n.jpg]
Tube van achterwiel bij wijze van test leeggelaten en proberen eraf te duwen. Zat muurvast. Dus daar heb ik wel vertrouwen in. Hopelijk zitten ze recht genoeg. Morgenavond de test.
[img=http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 6903_n.jpg]
Tube van achterwiel bij wijze van test leeggelaten en proberen eraf te duwen. Zat muurvast. Dus daar heb ik wel vertrouwen in. Hopelijk zitten ze recht genoeg. Morgenavond de test.
-
- Forum-lid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 09 mar 2006 21:59
roger schreef:Rij nu het 5de jaar met tubes hele jaar door (12000km/jaar) en pas een keer een tube onderweg moeten wisselen, meestal als ik lek 2a3x p/j rijdt volstaat Pitsstop daarna rij je de tube gewoon op.
Heb me onlangs en setje hyperon clincher aangeschaft na tweemaal ermee gereden te hebben ook tweemaal lek gereden met Veloflex open tubular en latex biba (pech/toeval) deze hangen nu in de kelder te verstoffen voor mij enkel nog tubes.
Voorkeur gaat wel naar Veloflex en Dugast voor mij geen stugge conti's want daar is het tubegevoel ver te zoeken maar das persoonlijk natuurlijk.
Ga nu lekker een paar uur op mijn verse gekitte tubes door het mooie heuvelland rijden,wat is het leven toch mooi hierzo in het zuiden.
Er nog niet aan gedacht om de Hyperon clinchers in de verkoop te steken?
Fatta in Italia
Leonardo FP schreef:roger schreef:Rij nu het 5de jaar met tubes hele jaar door (12000km/jaar) en pas een keer een tube onderweg moeten wisselen, meestal als ik lek 2a3x p/j rijdt volstaat Pitsstop daarna rij je de tube gewoon op.
Heb me onlangs en setje hyperon clincher aangeschaft na tweemaal ermee gereden te hebben ook tweemaal lek gereden met Veloflex open tubular en latex biba (pech/toeval) deze hangen nu in de kelder te verstoffen voor mij enkel nog tubes.
Voorkeur gaat wel naar Veloflex en Dugast voor mij geen stugge conti's want daar is het tubegevoel ver te zoeken maar das persoonlijk natuurlijk.
Ga nu lekker een paar uur op mijn verse gekitte tubes door het mooie heuvelland rijden,wat is het leven toch mooi hierzo in het zuiden.
Er nog niet aan gedacht om de Hyperon clinchers in de verkoop te steken?
Hier op je wenken bediend....
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=40322
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik heb een nieuwe pot conti lijm voor carbon wielen, maar deze lijkt nogal dik te zijn. Ik heb het ook in tubes en dat lijkt veel vloeibaarder.
Doordat de lijm nogal dik is, is het slecht te verwerken. Kun je het ook verdunnen? Of weggooien en een nieuwe pot aanschaffen?
Doordat de lijm nogal dik is, is het slecht te verwerken. Kun je het ook verdunnen? Of weggooien en een nieuwe pot aanschaffen?
Mag best een beetje pijn doen.
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Sinds een paar dagen rij ik, na een pauze van 25 jaar, weer op tubes. De reden hiervoor is de carbonvelg die volgens mij alleen geschikt is voor tubes. Het rijd gewoon super en een lekke band na precies 100km is natuurlijk pech (heel klein stukje glas). Gerepareerd met latex, maar bij de volgende training geeft de band het op dezelfde plek weer op. Waarschijnlijk nu een steentje in het voorheen scheurtje in het loopvlak. Met meer latex en een keertje extra oppompen kom ik net thuis, maar op de tube zit een dikke bobbel. Ik had wel wat problemen verwacht, maar een tube van 50 euro (Evo cx) in dik 100km in de soep te draaien kwam wel hard aan. Ik heb een nieuwe Evo cx besteld en ook meteen maar twee Fortezzas. Als de Evo cx het weer opgeeft ga ik over. Wat ik me nog kan herinneren van vroeger is dat een goed gelijmde tube nauwelijks met de blote hand van de velg te krijgen is Dat zie ik me onderweg niet doen, daarom neem ik geen reservetube mee. Als die dingen niet zo vast zitten is het wisselen echt een eitje, maar een tube die je er zo aftrekt zit volgens mij niet vast genoeg en kan er onder het fietsen ook afrollen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51
Ik rijd met twee verschillende tube wielsets. Een superlichte Marchisio T800 38 van 1152 gram (volgens mijn weegschaal) en een wielset opgebouw uit churus naven en Mavic CPX30 velgen. Rijdt hierbij met Veloflex carbon en Vredestein Fortezza tubes. De Veloflexen zijn sterk en zeer slijtvast. De Vredesteins juist iets minder slijttvast maar soepeler.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look
Hoi,
Verdunnen kan je niet omdat je daarvoor de formulering van de lijm dient te kennen en dan nog...
Wel kan je, als de lijm niet te sterk is uitgedroogd, proberen stevig om te roeren. Iets wat je hoedanook altijd moet doen voor je gaat lijmen want de lijm is niet homogeen verdeeld in rust.
De meest stabiele en homogene lijm is Vittoria Mastik One, al de rest is maar tweederangs.
Ciao,
Lijm in potje of in tube is dezelfde lijm. Uiteraard verdampt een deel chemische sloventen als het potje openstaat of niet hermetisch is afgesloten.cobra427 schreef:Ik heb een nieuwe pot conti lijm voor carbon wielen, maar deze lijkt nogal dik te zijn. Ik heb het ook in tubes en dat lijkt veel vloeibaarder.
Doordat de lijm nogal dik is, is het slecht te verwerken. Kun je het ook verdunnen? Of weggooien en een nieuwe pot aanschaffen?
Verdunnen kan je niet omdat je daarvoor de formulering van de lijm dient te kennen en dan nog...
Wel kan je, als de lijm niet te sterk is uitgedroogd, proberen stevig om te roeren. Iets wat je hoedanook altijd moet doen voor je gaat lijmen want de lijm is niet homogeen verdeeld in rust.
De meest stabiele en homogene lijm is Vittoria Mastik One, al de rest is maar tweederangs.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Daardoor is het bandje dermate beschadigd dat het nog nauwelijks te herstellen valt. Noch met latex, noch met naald en draad.
Fortezza en andere Vredestein tubes worden in de zelfde fabriek gebouwd, geen idee of die het dus beter gaan doen.
Een goed geformuleerde tubelijm laat je toe je tube te vervangen. Een tubelijm die je tube muurvast verkleefd is waardeloos en als je de tube dan al van je velg krijgt is negen op tien het stootlint gescheurd....
Een truukje om het allemaal wat makkelijker te maken (zonder onveilg te zijn) is de velg recht tegenover het ventielgat bij een spaakgat voor een tweetal cm niet te verlijmen.
Je kan dan mits een plastic bandenlichter de tube loswrikken en dan loodrecht op het velgbed van de velg lichten. Niet zijdelijngs afduwen, dan kan het stootlint lossen.
Een voorverlijmde reservetube is een must, vrees ik.
Ciao,
Typisch Vittoria CX probleem. Zijn notoire steentjes verzamelaars en bovendien hebben ze nog de neiging het steentje gooed in te bedden tussen loopvlak en anti-lek strip.vw schreef:Sinds een paar dagen rij ik, na een pauze van 25 jaar, weer op tubes. De reden hiervoor is de carbonvelg die volgens mij alleen geschikt is voor tubes. Het rijd gewoon super en een lekke band na precies 100km is natuurlijk pech (heel klein stukje glas). Gerepareerd met latex, maar bij de volgende training geeft de band het op dezelfde plek weer op. Waarschijnlijk nu een steentje in het voorheen scheurtje in het loopvlak. Met meer latex en een keertje extra oppompen kom ik net thuis, maar op de tube zit een dikke bobbel. Ik had wel wat problemen verwacht, maar een tube van 50 euro (Evo cx) in dik 100km in de soep te draaien kwam wel hard aan. Ik heb een nieuwe Evo cx besteld en ook meteen maar twee Fortezzas. Als de Evo cx het weer opgeeft ga ik over. Wat ik me nog kan herinneren van vroeger is dat een goed gelijmde tube nauwelijks met de blote hand van de velg te krijgen is Dat zie ik me onderweg niet doen, daarom neem ik geen reservetube mee. Als die dingen niet zo vast zitten is het wisselen echt een eitje, maar een tube die je er zo aftrekt zit volgens mij niet vast genoeg en kan er onder het fietsen ook afrollen.
Daardoor is het bandje dermate beschadigd dat het nog nauwelijks te herstellen valt. Noch met latex, noch met naald en draad.
Fortezza en andere Vredestein tubes worden in de zelfde fabriek gebouwd, geen idee of die het dus beter gaan doen.
Een goed geformuleerde tubelijm laat je toe je tube te vervangen. Een tubelijm die je tube muurvast verkleefd is waardeloos en als je de tube dan al van je velg krijgt is negen op tien het stootlint gescheurd....
Een truukje om het allemaal wat makkelijker te maken (zonder onveilg te zijn) is de velg recht tegenover het ventielgat bij een spaakgat voor een tweetal cm niet te verlijmen.
Je kan dan mits een plastic bandenlichter de tube loswrikken en dan loodrecht op het velgbed van de velg lichten. Niet zijdelijngs afduwen, dan kan het stootlint lossen.
Een voorverlijmde reservetube is een must, vrees ik.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Ik rijd sinds 3 maanden met tubes. Nog geen spijt van gehad. Doch omdat ik nog niet heb hoeven te repareren neem ik voor de oetztaler over 2 weken het zeker voor het onzekere.
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29
MTB: Cannondale F29
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:30
Op de vraag welke of hoeveel tourfietsers rjden met tubes kan ik wel antwoorden voor wat de leden betreft van de plaatselijke toerclub waar ik lid van ben.
We hebben 36 leden, waarvan er 30 een racefiets hebben.
Die rijden allemaal op draadbandjes.
Het opleggen en repareren van draadbandjes is namelijk veel eenvoudiger dan van tubes.
Bovendien is het zo dat er sinds de overgang op draadbandjes ook aanzienlijk minder lek gereden wordt.
Op veel zondagochtenden hebben we de volgbus niet meer nodig voor het steken van een reservewiel.
We hebben 36 leden, waarvan er 30 een racefiets hebben.
Die rijden allemaal op draadbandjes.
Het opleggen en repareren van draadbandjes is namelijk veel eenvoudiger dan van tubes.
Bovendien is het zo dat er sinds de overgang op draadbandjes ook aanzienlijk minder lek gereden wordt.
Op veel zondagochtenden hebben we de volgbus niet meer nodig voor het steken van een reservewiel.