[quote="danny1407"]Op verzoek een omschrijving van de werkzaamheden.....
VOORBEREIDING
Uiteraard begin je met je frame kaal te maken.
Alles wat los kan gaat eraf.
Goed schoonmaken, ontvetten met thinner zodat alle vettigheid en restjes vet weg zijn.
De eerste schuurgang heb ik met korrel 320 gedaan.
Vooral omdat de aanwezige decals flinke verdikkingen gaven in de blank lak.
Waar de lak nog intact was en er geen decals onder zaten, gewoon licht opschuren met dezelfde korrel.
Gelijk eventuele beschadigingen plamuren.
GRONDLAK
Nogmaals ontvetten voordat je de primer op gaat zetten.
Liefst ontvetten in het standaard of hangend waar je hem gaat spuiten.
Zodoende hoef je er niet meer met de handjes aan te zitten.
Primer spuiten komt niet zo nauw.
Rustig baantjes trekken en afhankelijk van de kwaliteit van je ondergrond kan je met 2 laagjes volstaan.
Het gaat voornamelijk om de hechting van je kleurlak.
Na het opzetten van de primer kan je ook goed zien of je goed geplamuurd hebt.
Mocht je nog een keer moeten plamuren, zet er dan nog wat primer overheen want dit gaat anders aftekenen in je kleurlak.
Het schuren van de primer is slechts een kwestie van aftoppen met een korrel 600 oid.
KLEURLAK
Voordat je kleur gaat spuiten moet je frame stofvrij zijn.
Je kan hem afspoelen met water, laten drogen en daarna (als ie weer op zijn spuitplek hangt) voorzichtig afnemen met een statische doek.
Spuitbusje schudden, eventueel een paar minuten in heet water leggen.
Vlak voor je gaat spuiten neem je nog een keer je frame af.
Heb je een compressor, dan is dat natuurlijk de oplossing om stof van je frame te krijgen.
Rustig baantjes maken, goed opletten op kruisingen van buizen waar je vaker langs komt dan de buizen zelf.
Probeer van onder naar boven een dun laagje op te zetten.
Nevel die van boven komt, lost dan op in de natte lak.
Eerste laag even laten aandrogen en dan lekker vol in de lak zetten.
DECALS
Na het drogen van de kleur decals en striping aanbrengen.
Meten, hulp tape plakken voor de maatvoering en ervoor zorgen dat alle lucht onder je folie vandaan is!
Het is verstandig om een speciaal rolletje afplaktape te scoren wat geen lijmresten achter laat.
Hiermee kan je als hulp maatlijntjes op je frame plakken, waarlangs je je decals of striping plakt.
Volgens mij hebben ze dit ook gewoon bij de Gamma etc.
Folie een dagje laten zitten zodat de lijm kan uitharden.
BLANKE LAK
Je frame is nu weer aan alle kanten vettig omdat je er met je handen aangezeten hebt.
Water en Dreft met een zachte spons!
Daarna drogen met een theedoek of uit zichzelf laten drogen.
Let er wel op dat er geen water meer uit je frame kan druppelen.
(en maak je geen zorgen over eventuele watervlekjes)
Ophangen, afnemen met je statische doekje en blank opbrengen op dezelfde manier als kleur.
1e laag dun, 2e en volgende lagen vol.
De 3e en volgende lagen moet je spuiten met een wat langere pauze.
Blanke lak moet uitgassen en als je een laag te snel opsluit met een volgende, krijg je miniscule gasbelletjes in de lak wat zich laat zien als een melkachtige waas in je lak.
En dat willen we niet!
Als je je frame goed vol weet te spuiten en alles goed geraakt hebt, kan je volstaan met 3 lagen.
Elke volgende laag is meer risico mbt stof, zakkers etc, maar geeft wel een diepere glans.
Maak je geen zorgen over nevel of zelfs een zakkertje.
Geen paniek, gewoon aan je schema vasthouden.
Nevel en zakkertjes zijn later simpel weg te poetsen, maar dan moet je lak wel eerst goed hard zijn dus wacht daar minimaal 48 uur mee. (afhankelijk van het aantal lagen wat je opgezet hebt)
Een zakkertje moet je overigens wel eerst schuren met een korrel 1500 of hoger.
Ook onverhoopte stofjes kan je er op deze manier nog uit krijgen.
Wat meer info over decals plakken staat in het mat zwarte Cervelo topic.
Klikkerdeklik
[/quote]
Nog een paar vragen van een leek nav bovenstaande ivm mijn
Concorde Singlespeed projectje:
- ontvetten met thinner: is wasbenzine of terpetine ook mogelijk of bij voorkeur thinner?
- na de grondverf met korrel 600 (niet te grof) met watervast schuurpapier en veel water neem ik aan?
- aflakken eerste laag aan laten drogen en daarna in de volle lak: hoeveel tijd laat je hier tusen?
- 2 lagen kleurlak moet normaal voldoende zijn?
- moet er tussentijds nog geschuurd worden?
- blanke lak:1e laag dun, daarna vol: hoeveel tijd laat je hier tussen?
- tussentijds schuren?
[quote="danny1407"]
@Redalert: Spuitbussen!
Vergt wel wat polijstwerk naderhand omdat je simpelweg niet hetzelfde spuitbeeld kan krijgen als met een bovenbeker.
Daarnaast is het lastiger nat houden en doseren, dus nevel is bijna onvermijdelijk zonder dat de lak gaat zakken.
Maar ook het polijsten en poetsen was in een klein uurtje gebeurd. (heel voorzichtig als de lak nog niet compleet is doorgehard)
[/quote]
Hoe lang moet je wachten met polijsten en waarmee is dat het beste te doen?