Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

sparkx
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:10

sparkx 31 mar 2010 19:48

Had deze winter dus ook prijs met m'n crossfiets, ketting had 1500 km gelopen en hetzelfde verhaal, meerdere schakels waren gebarsten.

eelcoz

eelcoz 09 apr 2010 22:40

Ik heb vanmiddag even aan m'n FM gevraagd of hij veel klachten heeft gehad over de Ultegra 6700 ketting. Hij zegt dat eventuele kettingbreuken veroorzaakt worden doordat mensen de ketting 'verkeerd om' hebben gemonteerd. Volgens hem is er bij juiste montage helemaal niets aan de hand met deze ketting. Preventief vervangen vond hij in ieder geval onzinnig. Nu twijfel ik dus een beetje, aangezien ik uit het artikel in Fiets toch ook het idee kreeg dat er wel degelijk problemen zijn.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 apr 2010 22:49

eelcoz schreef:Ik heb vanmiddag even aan m'n FM gevraagd of hij veel klachten heeft gehad over de Ultegra 6700 ketting. Hij zegt dat eventuele kettingbreuken veroorzaakt worden doordat mensen de ketting 'verkeerd om' hebben gemonteerd. Volgens hem is er bij juiste montage helemaal niets aan de hand met deze ketting. Preventief vervangen vond hij in ieder geval onzinnig. Nu twijfel ik dus een beetje, aangezien ik uit het artikel in Fiets toch ook het idee kreeg dat er wel degelijk problemen zijn.


Hoi,

Hoe zouden dan al die mensen plots hun ketting verkeerd monteren volgens jouw FM? Verkeerd om? Wat zou dan een goede richting moeten zijn?
Zoiets kan iedereen blaten. Toch wel stug dat veel mensen hier dan problemen hebben met die 6700 ketting.

Hoe verklaart je FM de barsten op de schakels zoals te zien op diverse foto's in dit Topic?
Niet eerder gezien in combinatie met 7800 kettingen b.v.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 09 apr 2010 22:50

Je FM praat onzin (ws zonder het zelf te weten).

eelcoz

eelcoz 09 apr 2010 23:09

Ik ben een redelijke leek op dit gebied, maar hij heeft me zo'n ketting in verpakking laten zien en daar stond een plaatje op met een binnenkant en buitenkant van de ketting. De binnenkant moest uiteraard binnen en de buitenkant buiten (duh) en dan zou er niets aan de hand moeten zijn. Ik vond het ook al een beetje vreemd, gezien de verhalen (en foto's) hier, maar hij bleef bij z'n verhaal toen ik hem vertelde over dit topic. Maar goed, de fiets gaat volgende week voor een gratis onderhoudsbeurt, dus dan toch maar even vragen naar een andere ketting.

voske
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 aug 2006 22:43

voske 10 apr 2010 09:20

Deze ketting is wel degelijk ontworpen om in een bepaalde richting te draaien. Shimano geeft aan dat dit invloed heeft op het schakelen. zie ook:
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 682232.pdf

Ik zeg niet dat de FM van eelcoz exact weet wat hij zegt, maar feitelijk gezien is er dus wel een voorzijde en achterzijde. De ketting is niet helemaal symmetrisch. Dus het is te kort door de bocht om zomaar te stellen dat de goede man/vrouw onzin praat. Vond het juist iets om eens over na te denken

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 10 apr 2010 09:25

Voske schreef:Dus het is te kort door de bocht om zomaar te stellen dat de goede man/vrouw onzin praat.

Het ging mij niet om het feit of zo'n ketting een voorkeursmontage heeft al dan niet, maar om het vermeende verband tussen deze montage en de problemen.

Op het moment dat de FM de scheuren/problemen wijt aan een foute montage(richting), praat hij onzin.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2010 15:16

En een ketting verkeerd om monteren als er duidelijk opstaat dat ie 1 kant op moet? Bovendien als je naar de breuken in mijn kettingen keek zaten die aan alle kanten van de schakels, dus dat haalt de theorie van de FM ook al volledig onderuit.

Oorzaak is zo goed als bekend bij Fiets, zal binnenkort wel wat over verschijnen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 20 apr 2010 10:49

Gisteren werd mij verteld dat het wel degelijk een productiefout is volgens Shimano maar dat ze er niets mee doen omdat niemand z'n kapotte ketting opstuurt. Overigens was dit in een ander filiaal van dezelfde winkel als waar men het verhaal van het verkeerd om monteren had verteld.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 apr 2010 12:09

Ook dat is klinkklare onzin, er zijn heel veel kettingen terug gestuurd naar Shimano.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 apr 2010 13:07

In TOUR stond een verhaal over de kettingbreuken bij Shimano. Ik las dat ze vanaf de rolletjes scheuren. Vaak inspecteren , dus.
Velgenfluisteraar

Florezido

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 20 apr 2010 19:24

Krappe 700km met mijn ketting gefietst, tot nu toe nog geen scheurtjes kunnen ontdekken. Ik ga het zeker goed in de gaten houden en dan zullen we eens zien na hoeveel km het scheuren begint.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Plaats reactie