Tubes for Dummies
om de titel van dit topic recht te doen, mijn duit in het zakje....
Ik heb mijn veloflex carbon tubes reeds verlijmd op de velgen (easton ec90 slx), blijkt dat het ventiel amper lang genoeg is. Kan ik een ventielverlenger (welke?) er alsnog overheen schroeven? of moet ik daarvoor de tube ter hoogte van het ventiel weer van de velg halen?.
Daarnaast ervaar ik tijdens het rijden een soort " bobbel" tijdens het remmen, kan dit veroorzaakt worden door het niet goed verlijmd zijn van de tube ter hoogte van het ventiel?
Ik heb mijn veloflex carbon tubes reeds verlijmd op de velgen (easton ec90 slx), blijkt dat het ventiel amper lang genoeg is. Kan ik een ventielverlenger (welke?) er alsnog overheen schroeven? of moet ik daarvoor de tube ter hoogte van het ventiel weer van de velg halen?.
Daarnaast ervaar ik tijdens het rijden een soort " bobbel" tijdens het remmen, kan dit veroorzaakt worden door het niet goed verlijmd zijn van de tube ter hoogte van het ventiel?
Hoi,
Als het ventiel ver genoeg door de velgrand heen komt en je kan de kop nog afschroeven dan kan je nog een klassieke verlenger aanbrengen.
Is dat niet geval kan je je behelpen met een Topeak verlenger, daarmee kan je immers het kopje van het ventiel openen en sluiten.
Wat betreft de bobbel, ja die kan ontstaan als je tube niet correct hebt omgelegd.
Ciao,
Als het ventiel ver genoeg door de velgrand heen komt en je kan de kop nog afschroeven dan kan je nog een klassieke verlenger aanbrengen.
Is dat niet geval kan je je behelpen met een Topeak verlenger, daarmee kan je immers het kopje van het ventiel openen en sluiten.
Wat betreft de bobbel, ja die kan ontstaan als je tube niet correct hebt omgelegd.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Rene schreef:Vandaag een nieuwe tube gelijmd op de Dura Ace C24 wieltjes. Oude Panaracer tube was slecht geworden door Joe's No Flats - wat ik er preventief had ingedaan afgelopen seizoen.
TIP: Nooit doen want over de afgelopen winter is dit spul toch hard geworden wat de latex binnenband die in de tube zat ontzettend stug en niet meer rekbaar heeft gemaakt. Met als gevolg dat bij het oppompen de latex biba is gescheurd. Tube opengeknipt en idd - de binnenband is geheel stug en lijkt wel droog kauwgum
Hier met No Tubes geen enkel probleem. Het is ook opgedroogd na de winter maar tube is nog intact en voelt nog even soepel aan als mijn voorste tube waar geen No Tubes inzat. Vanaf nu neem ik sowieso ook een reservetube mee, de Conti Sprinter is inmiddels binnengekomen. Voelt wat minder soepel aan als de veloflex maar heeft dan ook wel duidelijk een dikkere antilek-laag, zullen zien wat het word als we erop rijden.
Het beste zal zijn van deze te installeren en een paar keer mee te rijden en dan meenemen als reserve zeker?
Stevens SLC Team Ultegra SL
Hoi,
Marketing, marketing...
Het blijft verbazend hoe sterk het kan inwerken op mensen waarvan je zou denken dat ze toch bekwaam zijn om voor zichzelf te denken.
Neem me niet kwalijk maar middeltjes zoals No Tubes e.d. KUNNEN gewoon niet werken op langen termijn omdat gewoonweg op lange termijn werken helemaal niet werken zou betekenen.
Denk er even over na.
Valse hoop voorspiegelen is gelijk aan bedotten, toch?
Idem ditto voor wondersmeermiddeltjes, banden die nooit lekrijden enzovoort.
Hoe je het ook draait of keert, elk voordeel heb zijn nadeel.
Al bij al mogen we ons anno 2010 nog bijzonder gelukkig prijzen dat er bepaalde fabrikanten zijn die liever op de fles gaan dan nodeloos toe te geven aan de dwaze eisen van de markt.
Wees verdomd blij dat ze er zijn en steun ze dan ook verdomme.
Niks persoonlijks, wou dit toch even kwijt.
Ciao,
P.S. Veel vreugde met de Conti Sprinters...
Mister No Chain schreef:Rene schreef:Vandaag een nieuwe tube gelijmd op de Dura Ace C24 wieltjes. Oude Panaracer tube was slecht geworden door Joe's No Flats - wat ik er preventief had ingedaan afgelopen seizoen.
TIP: Nooit doen want over de afgelopen winter is dit spul toch hard geworden wat de latex binnenband die in de tube zat ontzettend stug en niet meer rekbaar heeft gemaakt. Met als gevolg dat bij het oppompen de latex biba is gescheurd. Tube opengeknipt en idd - de binnenband is geheel stug en lijkt wel droog kauwgum
Hier met No Tubes geen enkel probleem. Het is ook opgedroogd na de winter maar tube is nog intact en voelt nog even soepel aan als mijn voorste tube waar geen No Tubes inzat. Vanaf nu neem ik sowieso ook een reservetube mee, de Conti Sprinter is inmiddels binnengekomen. Voelt wat minder soepel aan als de veloflex maar heeft dan ook wel duidelijk een dikkere antilek-laag, zullen zien wat het word als we erop rijden.
Het beste zal zijn van deze te installeren en een paar keer mee te rijden en dan meenemen als reserve zeker?
Marketing, marketing...
Het blijft verbazend hoe sterk het kan inwerken op mensen waarvan je zou denken dat ze toch bekwaam zijn om voor zichzelf te denken.
Neem me niet kwalijk maar middeltjes zoals No Tubes e.d. KUNNEN gewoon niet werken op langen termijn omdat gewoonweg op lange termijn werken helemaal niet werken zou betekenen.
Denk er even over na.
Valse hoop voorspiegelen is gelijk aan bedotten, toch?
Idem ditto voor wondersmeermiddeltjes, banden die nooit lekrijden enzovoort.
Hoe je het ook draait of keert, elk voordeel heb zijn nadeel.
Al bij al mogen we ons anno 2010 nog bijzonder gelukkig prijzen dat er bepaalde fabrikanten zijn die liever op de fles gaan dan nodeloos toe te geven aan de dwaze eisen van de markt.
Wees verdomd blij dat ze er zijn en steun ze dan ook verdomme.
Niks persoonlijks, wou dit toch even kwijt.
Ciao,
P.S. Veel vreugde met de Conti Sprinters...
Snobisme is een dure hobby...
Mister No Chain schreef: Hier met No Tubes geen enkel probleem. Het is ook opgedroogd na de winter maar tube is nog intact en voelt nog even soepel aan als mijn voorste tube waar geen No Tubes inzat.
Moet je die tube met no tubes maar eens open snijden als die versleten is. Ik deed dat dus omdat de tube lek was en ondanks dat hij nog soepel aanvoelde aan de buitenzijde was de latex binnentube toch echt heel erg stug/kauwgum achtig geworden.
Ik neem voortaan ook maar een reserve tube mee - en eventueel Vittoria pitsstop om een tube te vullen mocht ik lekrijden. ( dat ik dan die tube na een maand of 6 kan weg gooien is dan zo ...)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
fdegrove schreef:Hoi,
En waarom zou je die herstelde tube na 6 maanden hoeven weg te gooien?
Ciao,
Omdat met deze tube de vloeibare latex kauwgum is geworden - zeker als die een tijdje leeg heeft gestaan - en bij oppompen is gescheurd. Althans zo was het nu met mijn Panaracer tube met latex binnentube over de afgelopen winter.
Aangezien ik ook op de ATB rij staan mijn race bandjes niet altijd op druk en doet de kans zicht voor dat mijn tubes langere tijd leeg staan - zeker in de winter.
De voortube die nu nog op mijn wielen zit ( Veloflex ) heb ik vorig jaar dus behandeld met Joe's no flat en die is nog wel op te pompen alhoewel ik nu wel voel dat de tube niet meer zo soepel is als voor de winter. Ik denk ook dat deze tube dit seizoen niet lekvrij zal overleven - zeker niet bij een stoot. En repareren gaat dan zeker niet meer met die kauwgum zooi.
Dus de enigste goede optie is om lekke tubes te repareren op de oude manier - of rijden met goedkopere tubes en die dan volzetten met vittoria pitstop als er mee lekgereden is.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Hoi,
O.K. ik meende dat je het over een met Pitstop behandelde tube had.
De preventief ingebrachte vloeiende latex is ongeveer een maand of drie actief.
Dat heet dus dat je in die periode mag verwachten dat de vloiestof nog voldoende vloeibaar is om een lekje te gaan dichten.
Dit dus bij de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheden en die varieren dus alnaargelang het type gebruik.
Zo heeft een band van een racefiets minder vloeistof nodig dan een ATB of MTB b.v.
Stel je hebt die vloeistof ingebracht dan kan je dus verwachten dat die grotendeels vloeibaar is over een periode van 3 maanden. Nadien zal het stollingsproces alle aanwezige vloeistof gaan verharden en is het voor preventief gebruik totaal nutteloos.
Ook al liggen er nu slierten latex her en der in je band, de hechting met het latex van je biba is niet zeer groot en zal dus geen priklek afhouden.
Een preventief behandelde band moet dus liefst blijven in gebruik nemen gedurende een viertal maanden.
Doe je dat niet en zet je het wiel aan de kant dan zal de vloiebare latex naar het laagste punt lopen en daar langzaam maar zeker stollen.
Voeg daaraan toe dat een latex biba relatief snel lucht verliest dan kan je inderdaad verwachten dat je biba aan zichzelf gaat kleven met eventueel scheuren bij het oppompen tot gevolg.
Bij een curatief behandelde band (vloeistof ingebrracht ter behandeling van een lek) ligt de situatie anders omdat de ingebrachte hoeveelheid vloeistof maar een fractie is van wat er preventief wordt voorgeschreven.
In mijn geval herstel ik vrij vaak een hele reeks tubes met 15 a 20ml Tufo latex en die hoeveelheid is meestal voldoende.
Werkt dat niet dan helpt het toevoegen van een kleine hoeveelheid vaak nog wel.
Die tubes zijn op oude velgen en wielen gelegd en dan zorg ik ervoor dat die gedurende een aantal weken onder voldoende druk blijven staan.
Initieel is dat +/- 8 bar, nadien ongeveer 4 bar.
Die wielen worden af en toe gedraaid zodat de vloeistof zich niet op een en dezelfde plek ophoopt.
Als na een drietal weken dan de banden nog nauwelijks onder druk staan neem ik ze gewoon van de velg af en hang samen ze op.
Ik hou ze wel gescheiden van de nog nooit herstelde tubes, kwestie van te weten waar je mee bezig bent....
In praktijk blijkt na die drie weken geen vloeistof meer aanwezig. De kans op vastkitten is dus minimaal.
In praktijk heb ik hiermee tot nu goede resultaten mee.
Veel beter dan Pitstop dat vaak niet voldoende werkt, lijkt te werken bij thuisherstelling om dan toch weer de verhoogde druk op de band bij het rijden
niet aan te kunnen enz.
Enfin, ik heb er me al flink aan geergerd.
Dus, wat mij betreft, preventief vloeistof inbrengen doe ik nooit.
Herstellen met vloeistof werkt goed vaak zelfs met een minimum aan vloeistof.
Het is in alle geval een stuk handiger dan met naald en draad aan de slag te moeten gaan ook al vind ik dat je ook dat best onder de knie hebt als tubeliefhebber.
Ciao,
O.K. ik meende dat je het over een met Pitstop behandelde tube had.
De preventief ingebrachte vloeiende latex is ongeveer een maand of drie actief.
Dat heet dus dat je in die periode mag verwachten dat de vloiestof nog voldoende vloeibaar is om een lekje te gaan dichten.
Dit dus bij de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheden en die varieren dus alnaargelang het type gebruik.
Zo heeft een band van een racefiets minder vloeistof nodig dan een ATB of MTB b.v.
Stel je hebt die vloeistof ingebracht dan kan je dus verwachten dat die grotendeels vloeibaar is over een periode van 3 maanden. Nadien zal het stollingsproces alle aanwezige vloeistof gaan verharden en is het voor preventief gebruik totaal nutteloos.
Ook al liggen er nu slierten latex her en der in je band, de hechting met het latex van je biba is niet zeer groot en zal dus geen priklek afhouden.
Een preventief behandelde band moet dus liefst blijven in gebruik nemen gedurende een viertal maanden.
Doe je dat niet en zet je het wiel aan de kant dan zal de vloiebare latex naar het laagste punt lopen en daar langzaam maar zeker stollen.
Voeg daaraan toe dat een latex biba relatief snel lucht verliest dan kan je inderdaad verwachten dat je biba aan zichzelf gaat kleven met eventueel scheuren bij het oppompen tot gevolg.
Bij een curatief behandelde band (vloeistof ingebrracht ter behandeling van een lek) ligt de situatie anders omdat de ingebrachte hoeveelheid vloeistof maar een fractie is van wat er preventief wordt voorgeschreven.
In mijn geval herstel ik vrij vaak een hele reeks tubes met 15 a 20ml Tufo latex en die hoeveelheid is meestal voldoende.
Werkt dat niet dan helpt het toevoegen van een kleine hoeveelheid vaak nog wel.
Die tubes zijn op oude velgen en wielen gelegd en dan zorg ik ervoor dat die gedurende een aantal weken onder voldoende druk blijven staan.
Initieel is dat +/- 8 bar, nadien ongeveer 4 bar.
Die wielen worden af en toe gedraaid zodat de vloeistof zich niet op een en dezelfde plek ophoopt.
Als na een drietal weken dan de banden nog nauwelijks onder druk staan neem ik ze gewoon van de velg af en hang samen ze op.
Ik hou ze wel gescheiden van de nog nooit herstelde tubes, kwestie van te weten waar je mee bezig bent....
In praktijk blijkt na die drie weken geen vloeistof meer aanwezig. De kans op vastkitten is dus minimaal.
In praktijk heb ik hiermee tot nu goede resultaten mee.
Veel beter dan Pitstop dat vaak niet voldoende werkt, lijkt te werken bij thuisherstelling om dan toch weer de verhoogde druk op de band bij het rijden
niet aan te kunnen enz.
Enfin, ik heb er me al flink aan geergerd.
Dus, wat mij betreft, preventief vloeistof inbrengen doe ik nooit.
Herstellen met vloeistof werkt goed vaak zelfs met een minimum aan vloeistof.
Het is in alle geval een stuk handiger dan met naald en draad aan de slag te moeten gaan ook al vind ik dat je ook dat best onder de knie hebt als tubeliefhebber.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Ben blij je mening te horen, kan nog veel van je leren op vlak van tubes
Vanaf nu zie je mij dan ook met een tube rond de hals door het hinterland bollen.
Vanaf nu zie je mij dan ook met een tube rond de hals door het hinterland bollen.
Stevens SLC Team Ultegra SL
Heb juist mijn Lighweight wielen toegestuurd gekregen. Dit is een demo set en het velgbed heeft reeds een laag lijm.
Aangezien dit mijn eerste tube set is, en ik, zoals iedere beginner, redelijk zenuwachtig wordt van hoe tubes te verlijmen heb ik volgende vragen:
Moet ik de lijmlaag die op het velgbed zit volledig verwijderen of kan ik een nieuw laagje lijm aanbrengen over het bestaande? In het laatste geval, wat is de procedure? Eerst tube verlijmen en laten drogen ( en hoe lang) en dan velg verlijmen? Wat is de aanbevolen droogtijd?
Tubes zijn Vittoria EVO CX 320tpi, lijm is Vittoria Mastik One.
Ik heb reeds het volledige topic afgezocht (alsook het topic op Weightweenies), maar will graag een bevestiging alvoor ik er vanavond aan begin.
Aangezien dit mijn eerste tube set is, en ik, zoals iedere beginner, redelijk zenuwachtig wordt van hoe tubes te verlijmen heb ik volgende vragen:
Moet ik de lijmlaag die op het velgbed zit volledig verwijderen of kan ik een nieuw laagje lijm aanbrengen over het bestaande? In het laatste geval, wat is de procedure? Eerst tube verlijmen en laten drogen ( en hoe lang) en dan velg verlijmen? Wat is de aanbevolen droogtijd?
Tubes zijn Vittoria EVO CX 320tpi, lijm is Vittoria Mastik One.
Ik heb reeds het volledige topic afgezocht (alsook het topic op Weightweenies), maar will graag een bevestiging alvoor ik er vanavond aan begin.
Hoi,
Zowel hier als op WW em JulMTB zijn er echt wel ettelijke paginas aan dit onderwerp gewijd.
Persoonlijk bouw ik nooit op iemand anders' werk tenzij ik voldoende kennis van zaken heb om dat correct in te schatten.
Ciao,
Neem me niet kwalijk maar ik meen dat je echt niet goed gezocht hebt.Ik heb reeds het volledige topic afgezocht (alsook het topic op Weightweenies), maar will graag een bevestiging alvoor ik er vanavond aan begin.
Zowel hier als op WW em JulMTB zijn er echt wel ettelijke paginas aan dit onderwerp gewijd.
Persoonlijk bouw ik nooit op iemand anders' werk tenzij ik voldoende kennis van zaken heb om dat correct in te schatten.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
@fdegrove; geen probleem met opmerkingen.
Als je geen ervaring hebt met tubes wordt het echter moeillijk, na all topics doorzocht te hebben, om door het bos de bomen nog te zien.
Uiteindelijk heb ik een methode uitgeprobeerd die een beetje een combinatie was van alles wat ik over het topic gelezen had, inlcusief jouw methode en de methode zoals voorgeschreven door Vittoria.
Het resultaat is inderdaad dat het minder om het lijf heeft dan menigeen je wil doen geloven. Het enige waarmee ik enigszins heb moeten experimenteren was de droogtijd. Initeel had ik 1/2 uur voor de tube en 10 minuten voor de velg (zoals aangegeven door Vittoria). Bij het monteren van de tube leek alles veel te snel te "plakken" en kreeg ik de tube op het einde niet meer op de velg. Door de lijm op de velg een 1/2 uur langer te laten drogen, leek dit beter te gaan. Het uitlijnen van de tube was ook niet echt evident, gezien de kleefkracht van de lijn.
Waarschijnlijk baart oefening kunst.
Een laatste opmerking : het was geen probleem om de tube na het installeren op druk te bengen (140psi), en er leken geen lekken te zijn aan de Vittoria ventiel-verlengers, maar deze ochtend was van deze druk niet veel meer over ; is dit normaal?
Als je geen ervaring hebt met tubes wordt het echter moeillijk, na all topics doorzocht te hebben, om door het bos de bomen nog te zien.
Uiteindelijk heb ik een methode uitgeprobeerd die een beetje een combinatie was van alles wat ik over het topic gelezen had, inlcusief jouw methode en de methode zoals voorgeschreven door Vittoria.
Het resultaat is inderdaad dat het minder om het lijf heeft dan menigeen je wil doen geloven. Het enige waarmee ik enigszins heb moeten experimenteren was de droogtijd. Initeel had ik 1/2 uur voor de tube en 10 minuten voor de velg (zoals aangegeven door Vittoria). Bij het monteren van de tube leek alles veel te snel te "plakken" en kreeg ik de tube op het einde niet meer op de velg. Door de lijm op de velg een 1/2 uur langer te laten drogen, leek dit beter te gaan. Het uitlijnen van de tube was ook niet echt evident, gezien de kleefkracht van de lijn.
Waarschijnlijk baart oefening kunst.
Een laatste opmerking : het was geen probleem om de tube na het installeren op druk te bengen (140psi), en er leken geen lekken te zijn aan de Vittoria ventiel-verlengers, maar deze ochtend was van deze druk niet veel meer over ; is dit normaal?