Hoi,
O.K. ik meende dat je het over een met Pitstop behandelde tube had.
De preventief ingebrachte vloeiende latex is ongeveer een maand of drie actief.
Dat heet dus dat je in die periode mag verwachten dat de vloiestof nog voldoende vloeibaar is om een lekje te gaan dichten.
Dit dus bij de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheden en die varieren dus alnaargelang het type gebruik.
Zo heeft een band van een racefiets minder vloeistof nodig dan een ATB of MTB b.v.
Stel je hebt die vloeistof ingebracht dan kan je dus verwachten dat die grotendeels vloeibaar is over een periode van 3 maanden. Nadien zal het stollingsproces alle aanwezige vloeistof gaan verharden en is het voor preventief gebruik totaal nutteloos.
Ook al liggen er nu slierten latex her en der in je band, de hechting met het latex van je biba is niet zeer groot en zal dus geen priklek afhouden.
Een preventief behandelde band moet dus liefst blijven in gebruik nemen gedurende een viertal maanden.
Doe je dat niet en zet je het wiel aan de kant dan zal de vloiebare latex naar het laagste punt lopen en daar langzaam maar zeker stollen.
Voeg daaraan toe dat een latex biba relatief snel lucht verliest dan kan je inderdaad verwachten dat je biba aan zichzelf gaat kleven met eventueel scheuren bij het oppompen tot gevolg.
Bij een curatief behandelde band (vloeistof ingebrracht ter behandeling van een lek) ligt de situatie anders omdat de ingebrachte hoeveelheid vloeistof maar een fractie is van wat er preventief wordt voorgeschreven.
In mijn geval herstel ik vrij vaak een hele reeks tubes met 15 a 20ml Tufo latex en die hoeveelheid is meestal voldoende.
Werkt dat niet dan helpt het toevoegen van een kleine hoeveelheid vaak nog wel.
Die tubes zijn op oude velgen en wielen gelegd en dan zorg ik ervoor dat die gedurende een aantal weken onder voldoende druk blijven staan.
Initieel is dat +/- 8 bar, nadien ongeveer 4 bar.
Die wielen worden af en toe gedraaid zodat de vloeistof zich niet op een en dezelfde plek ophoopt.
Als na een drietal weken dan de banden nog nauwelijks onder druk staan neem ik ze gewoon van de velg af en hang samen ze op.
Ik hou ze wel gescheiden van de nog nooit herstelde tubes, kwestie van te weten waar je mee bezig bent....
In praktijk blijkt na die drie weken geen vloeistof meer aanwezig. De kans op vastkitten is dus minimaal.
In praktijk heb ik hiermee tot nu goede resultaten mee.
Veel beter dan Pitstop dat vaak niet voldoende werkt, lijkt te werken bij thuisherstelling om dan toch weer de verhoogde druk op de band bij het rijden
niet aan te kunnen enz.
Enfin, ik heb er me al flink aan geergerd.
Dus, wat mij betreft, preventief vloeistof inbrengen doe ik nooit.
Herstellen met vloeistof werkt goed vaak zelfs met een minimum aan vloeistof.
Het is in alle geval een stuk handiger dan met naald en draad aan de slag te moeten gaan ook al vind ik dat je ook dat best onder de knie hebt als tubeliefhebber.
Ciao,
