Pagina 10 van 13

Geplaatst: 09 jan 2010 22:36
door ultimatecf
japie carbon schreef:@amcl fan: bij ons op de mol sprint ik toch echt 52-11, gaat meestal over de 65. In het begin van vorig jaar reed ik met een compact en kwam gewoon snelheid tekort. Rij jij met een 50 dan?


Ja, hehe, bij de mol is het een aardig lange sprint, waar je ook aan het begin nog een stuk naar beneden gaat. Dan kan je met 50-11 net wat snelheid tekort komen.

Verder heb ik het al meer gezegd ergens op dit forum. Een recreatieve fietser moet een 48-34 crankstel nemen. Campagnolo heeft deze eens in het assortiment gehad. Een groter voorblad is toch te zwaar.

Geplaatst: 09 jan 2010 23:15
door amclassic-fan
japie carbon schreef:@amcl fan: bij ons op de mol sprint ik toch echt 52-11, gaat meestal over de 65. In het begin van vorig jaar reed ik met een compact en kwam gewoon snelheid tekort. Rij jij met een 50 dan?


Op de Mol ben je 1e nog een stukje naar beneden aan 't rijden en daarnaast heb je vaak de wind achter. Ik kan me geen aankomst van een criterium of klassieker in Nederland voor de geest halen die er net zo bij ligt.

Afgelopen jaar zowel met 53x12 als 51x12 als grootste verzet gereden (afhankelijk van de fiets). Vond eigenlijk de 51 meestal fijner, kans net iets groter dat ik 't ook nog rond krijg. Ik heb iig nooit te kort gehad aan de 51x12.

Geplaatst: 09 jan 2010 23:51
door japiecarbon
Klopt, met een 50 heb je 9 van de 10 keer genoeg. Maar iets over hebben vind ik toch wat fijner. Ik geef ook mijn mening, ik zeg niet dat dit de waarheid is.
Voor een toerder is een 50 prima maar (ik vind) een 34 te klein.

Geplaatst: 09 jan 2010 23:59
door nieuweling
Veel gemakkelijker is het als je een vitesse opgelegd krijgt door de wielerbond :). Hier is dat 52x16. Als je 50 km/h wilt sprinten moet je al 120 rpm doen.

mijn kleinste tandje gaat dan wel 39x25 of 39x27 zijn. Weet niet of dat genoeg is voor cols

Geplaatst: 10 jan 2010 00:13
door plantagenet
Voor cols lijkt me 39 echt te groot. Als het op klimmen aankomt dat pak ik toch vaak mijn kleinste blad van mijn triple (30-39-50). Echter voor het vlakke land hier in Nederland (uitgezonderd Zuid-Limburg) denk ik dat je met een compact best goed uit de voeten kunt.

Geplaatst: 28 jan 2010 16:12
door sorcees
4 jaar geleden reed ik nog rond met een 53-42 met achter een 12-25, en toen ging ik helemaal kapot op hellingen boven de 15% (des te steiler, des te korter).
Dus 3 jaar geleden een compact 50-34 gekocht en achter een 12-27 gezet als het bergop ging, anders een 12-23.
Wat een verademing, voor het buitenland alleen maar de cassette wisselen, en dan overal lekker omhoog gaan.
En de 50 - 12 gebruik ik bijna nooit, meetrappen in een afdaling soms.
Ik overweeg nu om een binnenblad van 36 tanden te zetten, maar eigenlijk heb ik ook geen problemen met de grotere gaten tussen de verschillende versnellingen.
Notmaal trap ik tussen de 80 en 110 rpm, soms train ik ook op 120 en dat gaat steeds beter, dus het bereik wordt ook steeds groter.
Alleen als het echt steil wordt of als ik kapot ben en met de 34 - 27 geen 50 rpm meer haal (is dan minder dan 8 km/uur) dan denk ik wel eens aan een tripple, maar als ik afstap en flink ga lopen haal ik ook weer 7 km/uur en kan dan ook weer een beetje bijkomen.
Kortom, voor mij is een compact ideaal, ik schaam me niet om af te stappen en te lopen (ik ben niet stoer), en ik vind een compact gewoon mooi.
Op mijn nieuwe fiets zit een campa groep met 50-36.
Als ik een cassette 13-29 erbij koop kan mij niets meer gebeuren.

Geplaatst: 28 jan 2010 16:36
door dieseltje
Maar als je met een gemiddelde van zo'n 30-33 fietst, wat bij mij veel voorkomt dan heb je bij een ±40 binnenblad een veel mooiere, dus rechtere kettinglijn! Veel beter als met een 36 is mijn ervaring. Dus mijn advies gewoon het voorblad wisselen in de polder.

Geplaatst: 28 jan 2010 17:44
door rbr
Is er een origineel Campa blad (42) voor een 11 speed compact SR?

Zoja, waar te koop?

Geplaatst: 29 jan 2010 00:21
door amclassic-fan
Nee en ook geen 39, als je groter wilt dan 36 zul je 't met after-market bladen moeten doen.

Geplaatst: 27 mar 2010 09:08
door forza
Afgelopen weekeinde rondje Limburg gedaan. Rijd nu op een Dubbel 53-39. Ben overal boven gekomen maar ging niet meer vanzelf, voorral niet op de Eijserenbosweg. Ik heb gisteren een Compact crankstel besteld omdat ik van de zomer naar de Alp D'Huez ga. Het leek mij de meest verstandige keuze na het gevoel van afgelopen weekend. Maar hoevel scheelt dit nu eigenlijk echt gevoelsmatig. In mijn beleving is trapfrequentie het meest belangrijke?

Geplaatst: 27 mar 2010 19:47
door sirmatthew
Forza schreef:Afgelopen weekeinde rondje Limburg gedaan. Rijd nu op een Dubbel 53-39. Ben overal boven gekomen maar ging niet meer vanzelf, voorral niet op de Eijserenbosweg. Ik heb gisteren een Compact crankstel besteld omdat ik van de zomer naar de Alp D'Huez ga. Het leek mij de meest verstandige keuze na het gevoel van afgelopen weekend. Maar hoevel scheelt dit nu eigenlijk echt gevoelsmatig. In mijn beleving is trapfrequentie het meest belangrijke?


niet het belangrijkste, dat is natuurlijk de hartslag ;)

maar voor je gevoel scheelt het veel. lekker ronddraaien met hf 175 en zwaar trappen met dezelfde hf voelt echt anders. bij het een denk je, o wat is het zwaar, bij het andere: dit kan nog wel harder.

als je met moeite boven komt op de eyserebos dan zou ik zeker die compact doen!

Geplaatst: 27 mar 2010 21:06
door cubemeister
het is toch gewoon persoonlijk wat je wilt rijden. uiterlijk, imago, capaciteiten, eisen, waar fiets je etc.

met een dubbel kom je in nederland vrij goed weg, wil je ook in de alpen e.d. fietsen en ben je een beetje handig kan een compact een uitkomst zijn. als je niet houd van sleutelen is een triple een prima oplossing.

ik heb zelf gekozen voor een compact omdat ik (10u training in de week) goed weg kom met 50-39 of 50-42 met een 11-21 of 12-25 en voor een rit als de steven rooks nog een 12-28 sram cassette achter de hand heb. en eventueel kan ik zelfs nog een 34 monteren voor. dat gaat met een dubbel niet. terwijl je een compact makkelijk om kan bouwen tot dubbel. ik vind een triple gewoon niet nodig en het schakelt niet zo lekker voor en ik vind het simpelweg niet mooi en dat is voor mij wel belangrijk. daarbij komt dat ik het heerlijk vind om met tandwielen te rommelen en veel te sleutelen aan mijn 3 fietsen. heb je daar geen zin in en wil je ook gewoon een lange klim rijden of ben je niet zo sterk... koop lekker een triple niks mis mee :) ik heb 1,5 jaar met veel plz op een 105 triple rond gereden en ook op een ultegra dubbel met 53-42. uiteindelijk kun je met alles fietsen!!!