Bochtentechniek
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Dat eerste moet ik Kees gelijk in geven. Als je ga nadenken in snelle bochten dan gaat het zeker mis. Zoiets moet op gevoel gaan.
Trouwens, dat tweede klopt ook aardig.
Trouwens, dat tweede klopt ook aardig.
Al heen en weer pratend wordt het steeds scherper. Mooi, bedankt. Gaan we ook gebruiken voor http://www.slimmerfietsen.nl. (overigens hebben we daar geen enkel financieel belang bij )Rojas moet opeens om een auto heen en heeft daardoor teveel snelheid voor de bocht die hij moet nemen, Atapuma remt te hard op zijn voorrem, komt met zijn gewicht naar voren en verliest de controle, Roland slipt weg over olie. Met andere woorden, geen enkele onderbouwing voor jouw techniek...
De oorzaken die jij aangeeft zijn natuurlijk ook mogelijk. Dat Annapuma zijn voorrem gebruikt kan ik niet zien. Olie op de weg van Rouland zie ik ook niet.
De rode auto reed nog vóór Rojas, maar dat was natuurlijk knap beroerd.
Je ziet Rojas wel iets meer met zijn bovenlijf de bocht in leunen vlak voordat het echt fout gaat. Misschien door de schrik adem en lichaamszwaarte punt omhoog? Daarmee wordt de zijwaartse druk op het voorwiel waarschijnlijk minder. Zoals bij het skiën wanneer de druk op de binnenski in plaats van op de buitenski komt. http://video.eurosport.com/cycling/vuel ... ideo.shtml
Mijn punt is dat de kans dat het voorwiel wegslipt kleiner is als je meer binnenwaartse druk op het voorwiel hebt. En omgekeerd dat bij minder binnenwaartse druk de kans om weg te slippen bij gladdigheid oid groter is.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen andere factoren in het spel kunnen zijn. De meeste ongelukken zijn het gevolg van meerdere factoren. Niet alleen een foute bochtlijn, maar bijvoorbeeld ook wat gladdigheid of iets te hard remmen of enzovoorts. Daarbij kan een te weinig aan binnenwaartse druk ook een rol spelen.
Als er inderdaad een gebied is waar die druk relatief veel wegvalt bij een kleine gewichtsverplaatsing van het bovenlijf (we zouden eigenlijk een soort wrijving/drukmeters op de banden moeten hebben om dat exact te weten) kan je daar je stuurstijl op aan passen om aan de veilige kant te zitten, zoals bij de stijl Sanchez het geval lijkt.
TheoH
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Keezx schreef:Ik heb nog nooit 1 seconde gewijd aan hoe ik een bocht moest nemen.
Gaat er 1 op den muil in een bocht dan weet je het: te hard gegaan of wegdek verdacht.
In een van mijn oude Suske en Wiskes deed Lambik een schriftelijke cursus zelfverdediging. Daar doet deze discussie me wel een beetje aan denken.
Mooie reactie. Over schaatstechniek raakt je nooit uitgepraat en blijf je verder denken. Ook de trainers waar ik mee te maken heb. Ik denk dat je gelijk hebt wb de schaatsbocht: Het bovenlijf moet niet naar buiten gericht zijn, maar langs de raaklijn lopen. Daarbij komt dan wel dat heupen en schouders horizontaal moeten zijn en je moet oppassen dat je rechterschouder niet ‘openvouwt’. Zoals Ids Postma en Gerard van de Velde de neiging hadden, met soms uitglijden tot gevolg. Kjelt Nuis is een mooi voorbeeld hoe het wel moet. Je vermeldt het niet, maar dat zal zijn omdat dat voor jou vanzelfsprekend is.chrissiewizzie schreef op 12 sep 2016 15:58
De parallellen die worden getrokken met motorrijden en schaatsen, vind ik mager en niet onderbouwd. Vooral aannames. Ik weet toevallig wat van schaatsen en als er één ding is in de bocht dat je niet moet doen, is jouw bovenlichaam uit de bocht sturen. Je moet jouw heup de bocht (en op het rechte stuk de afzet) insturen. Voor controle in bochten kun je eerder de bocht inkijken en heel licht insturen dan schouders naar buiten sturen. Dan ga je wringen en verlies je veel snelheid. Uitgangspunt is dat je jouw bovenlichaam parallel aan de raaklijn van de bocht die rijdt houdt. Met fietsen heb je ook de meeste controle door jouw lichaamsgewicht te gebruiken om de bocht in de vallen. Ik ben niet overtuigd van het positieve effect van het alternatief. Ik zie het niet als alternatief en vooral vergezocht.
Met alle verschillen die er tussen schaatsen, fietsen en bijv skiën zijn, ze moeten allemaal de middelpuntvliedende kracht hanteren en liefst op een manier die de kans op wegslippen zo klein mogelijk maakt. Bij schaatsen en skiën gebeurt door druk op buitenbeen. Bij fietsen is dat de druk op het buitenpedaal. De positie van het bovenlijf kan helpen om de kans op wegglijden te verminderen. Bij fietsen is dat vanwege de starheid tussen stuur, zadel en pedalen nog makkelijker voor elkaar te krijgen.
TheoH
Allemaal onzin joh.heuzen schreef: Met alle verschillen die er tussen schaatsen, fietsen en bijv skiën zijn, ze moeten allemaal de middelpuntvliedende kracht hanteren en liefst op een manier die de kans op wegslippen zo klein mogelijk maakt. Bij schaatsen en skiën gebeurt door druk op buitenbeen. Bij fietsen is dat de druk op het buitenpedaal. De positie van het bovenlijf kan helpen om de kans op wegglijden te verminderen. Bij fietsen is dat vanwege de starheid tussen stuur, zadel en pedalen nog makkelijker voor elkaar te krijgen.
Het gaat om de wrijving van de bandjens met het wegdek, daarom is de gewichtsverdeling over de beide wielen, de snelheid en de radius van de gestuurde bocht bepalend.
Druk hier en druk daar, wat moet ik ermee?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bochtenrijden gaat over gewichtsverplaatsing en timing. Aan het stuur draaien komt er eigenlijk bijna niet bij kijken. Veel wegwielrenners kennen maar éen bochtentechniek. Been aan de lage kant uitsteken en aan de hoge kant je pedaal omhoog.
Als je gaat mountainbiken en in het spoor blijft van gasten die het écht kunnen, kun je nog wat leren. Veel wegrenners die slechts zo kort mogelijk in het bos overwinteren, laten stuurtechniek liggen.
Gewicht naar voren, gewicht naar achteren, fiets vol naar links of rechts. Op een postzegel een 180 graden-draai maken door je kop halverwege de bocht nog even naar binnen te gooien. Wat je daar leert, kun je weer meenemen als je de weg opgaat. Daar word je echt een betere stuurman van.
Als je gaat mountainbiken en in het spoor blijft van gasten die het écht kunnen, kun je nog wat leren. Veel wegrenners die slechts zo kort mogelijk in het bos overwinteren, laten stuurtechniek liggen.
Gewicht naar voren, gewicht naar achteren, fiets vol naar links of rechts. Op een postzegel een 180 graden-draai maken door je kop halverwege de bocht nog even naar binnen te gooien. Wat je daar leert, kun je weer meenemen als je de weg opgaat. Daar word je echt een betere stuurman van.
Sorry, je zegt: been aan de lage kant uitsteken en aan de hoge kant pedaal omhoog. Moet ik dat nu vertalen als: knie naar buiten aan de binnenkant, en betekent dan het tweede: pedaal aan de buitenkant omhoog en dus aan de binnenkant omlaag?
Heel verstandig. Uitproberen waar de grens is van wegglijden is bij skiën makkelijk, bij schaatsen al moeilijker en bij fietsen ga je zeker niet bewust over die grens.DDX schreef:Nadeel van fietsen vs skiën of snowboarden is dat je niet even kan oefenen tot hoever je kan gaan.
Als je valt heb je schade ipv gewoon stuiter en weer opstaan.
Ik ga dus altijd op veilig (zeker in afdalingen) door de bochten.
Maar gevoel krijgen voor meer of minder druk op voorwiel kan je wel leren door met name met de druk van het bovenlijf te variëren op een ongevaarlijke plek. En dat gevoel voor druk maakt je toch minder afhankelijk van het toeval.
Van afkijken en nadoen leer je heel veel en oefen je die vaardigheid totdat het een ingebouwde routine wordt.door chrissiewizzie » 12 sep 2016 20:29
Beste leerschool om goed bochten te gaan rijden, is wedstrijdjes op een parcours meerijden. Als degene voor je hard door een bocht kan, kun jij het ook. Je leert door af te kijken en te volgen. Ronde na ronde.
Er is wel een verschil tussen een criterium waar je een paar bochten heel vaak herhaalt en bochten als je bijvoorbeeld de Marmotte rijdt. Je krijgt daar elke bocht maar één keer. Je moet dan veel meer anticiperen en ook meer corrigeren, bijvoorbeeld door 'na te drukken'. Daar leent de Skitechniek zich goed toe. Voorbeeld daarvan is de afdaling van Bardet van de Col d'Allos in de laatste Tour https://www.youtube.com/watch?v=O27uvaRgeiQ
Op slimmerfietsen heb ik een aantal supermooie afdalingen verzameld, met wat extra tijdsaanduidingen van technisch mooie momenten.
TheoH