Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Pronostiek WK veldrijden

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 02 feb 2009 23:00

Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

rank
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 jun 2007 08:20

rank 02 feb 2009 23:11

Sprintbom schreef:Cyclo cross heeft altijd en zal altijd leven van vetes en of conflicten. En dit heeft helemaal niks te maken omdat Boom een Nederlander is en de rest Vlamingen.

Als dit er niet moest geweest zijn en of nog zijn, dan had veldrijden NOOIT zo'n succesverhaal geweest zoals we het nu kennen.


Tja daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen, maar algemeen beschouwd is veldrijden (met alle respect) daardoor voor o.a. Belgen en Nederlands toch vooral meer een stukje folklore dan een sport die werkelijk vooruitgang boekt. Wereldwijd beschouwd dan, qua prestaties gaat het natuurlijk wel vooruit. Het is verder toch veelal 'op hetzelfde niveau' blijven hangen. Misschien is dat ook wel de charme ervan?

Wat dat respectvol betreft, op dit forum gaat het inderdaad netjes en ik ben ook niet vies van gezonde competitie. Maar je bent het er hopelijk wel mee eens dat bij een gedeelte van de 'supporters' (bierzuipende scheldende trollen) respect totaal vreemd lijkt te zijn. Ik neem die sullen verder ook totaal niet serieus, maar goed voor de sport lijkt het mij zeer zeker niet.

En ja ik ben het ook helemaal eens met wivo_6, zijn analyse is eigenlijk precies dezelfde als die ik daarvoor had. En dat voor en Belg en een Nederlander. ;)

klimmer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2008 17:02

klimmer77 03 feb 2009 09:15

Sprintbom schreef: Een Antwerpenaar en bescheiden, dat is iets nieuws dat ik leer. De belgische verslaggeving tenenkrommend, daar is een oplossing voor, Mart Smeets. I rest my case.

Maar ik zit hier echt te lachen, want uit deze reply kan ik opmaken dat het zeer diep zit.

Voor een wedstrijd zijn jullie, pers en of supporters Nooit negatief. Maar als de nederlaag een feit is dan zijn jullie, pers en of supporters het eerst om iedereen af te slachten.

Ik als Antwerpenaar en Vlaming, zijn er maar 2 dingen die mij de kast opjagen. De brabaconne en de Nederlanders die in antwerpen tegen de kathedraal komen zeiken.


Nou nou. Knap dat jij kan beoordelen hoe diep iets zit bij mij. Wat zo diep zit het veldirjden bij mij niet.

Maar even over de belgische veldrij fans...Ik vindt ze gewoon zielig. Voetbal nivo. Als ik zie hoe jaren geleden de belgen te keer gingen onderling (wellens, nys fans) en nu naar den buitenlander dan vermoed ik dat het in "jullie" bloed zit. Om met bier en patat in de pens te gaan zeiken en klagen.Beetje beperkt denken van een klein volkje dat moelijk met de frustratie kan omgaan dat ze normaal gesproken niet mee tellen in het grotere geheel.

Dan gaat men constant het negative belichten... Het is dan geen wonder dat er nog geen eenheid is in de belgische politiek.
Ik ben blij dat wij friezen niet zo tekeer gaan tegen de hollanders. Of tijdens het schaatsen natuurlijk, dat is ook folklore met een internationaal tintje. Beetje Davis uitschelden of Pechstein omdat ze duits is. Gelukkig zie je dat dus niet bij het schaatsen. Het is er gezellig. En ook de buitenlandse sporter geniet van de sfeer.

Als ik naar belgische commentator luister, hoor ik deskundig(dat is dus positief) maar ook veel boonen, boonen en nog eens boonen. Het ophemelen van mensen hebben jullie toch echt tot kunst verheven lijkt me. En dat is nog irritanter in mijn beleving dan de huid verkopen voordat de beer geschoten is.

En de reactie "voor een wedstijd zijn jullie etc. etc.? waar heb je het over. Je kent me niet. Ik was al negatief over de belgische instelling voor de wedstrijd en had graag gezien dat iemand anders dan een belg zou winnen. Je hebt me niet gehoord over de zwiterserse fans,duisters,tsjechen etc.

Maar goed ik ben blij dat jij kan lachen om mijn vorige reply. Ik hoop voor jou dat de belgische politiek de belgische veldrij fan eindelijk eens gaat overstijgen qua nivo. Dan heb je tenminste nog een toekomst in een land waar toekomst en welvaart in zit.

Daarbij geef jij aan dat ik een politieke partij bij haal. Ik gaf aan er een gevoel bij te krijgen die ik normaal bij dit soort partij gedrag krijg...dat is alles.

Nog even dit
Een quote uit een interview met Lars Boom. Dit geeft wel aan dat het zelfs in verhouding met vorige wedstrijden niet normaal was. En dat het dus niet alleen de frustratie is van de fan die nu loopt te klagen over de belgische instelling.

Wanneer heb je de wedstrijd teruggekeken
,,Nog helemaal niet, en dat ga ik voorlopig ook niet doen. De negatieve
reacties van de Belgische supporters, die waren zo bizar, dat hoef ik even
niet terug te zien. En ik denk dat het de komende tijd alleen nog maar erger
gaat worden met hen"

Voor het hele interview http://www.sportwereld.nl/wielrennen/29 ... rsquo.html

Uiteindelijk denk ik dat ze zo de sport zelf kapot maken en dat het weer helemaal een lokale folklore wordt. Het zou zeer begrijpelijk zijn dat renners uit het buitenland de sport vaarwel zeggen om te gaan mountainbike of wielrennen. Benieuwd wanneer ze stybar gaan uitjouwen...(zodra hij wk's gaat winnen)

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 03 feb 2009 10:19

Uit een verslag van DP:

Het was een wegkoers met een wegtactiek. Voor Boom was het eerder weg koers en weg tactiek!

Het hele verslag (wat een goede indruk van de sfeer in het hedendaagse crossen weergeeft) is hier te lezen+mooie plaatjes:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=41969

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 03 feb 2009 13:15

Mooi verslag en de spieker op z'n kop.

Wat was er trouwens aan de hand met de beenstukken/lange sokken/beenwarmers/hugs van Crompton ?
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 03 feb 2009 14:42

klimmer77 schreef: Maar even over de belgische veldrij fans...Ik vindt ze gewoon zielig. Voetbal nivo. Als ik zie hoe jaren geleden de belgen te keer gingen onderling (wellens, nys fans) en nu naar den buitenlander dan vermoed ik dat het in "jullie" bloed zit. Om met bier en patat in de pens te gaan zeiken en klagen.Beetje beperkt denken van een klein volkje dat moelijk met de frustratie kan omgaan dat ze normaal gesproken niet mee tellen in het grotere geheel.



Vooral niet veralgemenen, denk ik dan...
(dat gezeik uit frustratie - allicht ook wel omdat ze niet meetellen in het grotere geheel - is net zo goed toepasbaar op het al erder aangehaalde Oranje-legioen als er tegen Duitsland gevoetbald wordt)
Waarmee ik het natuurlijk niet wil goedpraten, maar mij dunkt dat de meerderheid der Belgische supporters toch vooral hebben zitten feesten - maar ja, 't zijn natuurlijk de zeikerds die het hardst gehoord worden...

Kip-en-ei-probleem: lijken Hollanders arrogant omdat Vlamingen gefrustreerd zijn, of lijken Vlamingen gefrustreerd omdat Hollanders arrogant zijn? (Of is het allebei maar projectie?)

Etcetera etcetera etcetera...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

sprintbom
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 13 aug 2008 11:04

sprintbom 03 feb 2009 15:01

Dario schreef:
klimmer77 schreef: Maar even over de belgische veldrij fans...Ik vindt ze gewoon zielig. Voetbal nivo. Als ik zie hoe jaren geleden de belgen te keer gingen onderling (wellens, nys fans) en nu naar den buitenlander dan vermoed ik dat het in "jullie" bloed zit. Om met bier en patat in de pens te gaan zeiken en klagen.Beetje beperkt denken van een klein volkje dat moelijk met de frustratie kan omgaan dat ze normaal gesproken niet mee tellen in het grotere geheel.



Vooral niet veralgemenen, denk ik dan...
(dat gezeik uit frustratie - allicht ook wel omdat ze niet meetellen in het grotere geheel - is net zo goed toepasbaar op het al erder aangehaalde Oranje-legioen als er tegen Duitsland gevoetbald wordt)
Waarmee ik het natuurlijk niet wil goedpraten, maar mij dunkt dat de meerderheid der Belgische supporters toch vooral hebben zitten feesten - maar ja, 't zijn natuurlijk de zeikerds die het hardst gehoord worden...

Kip-en-ei-probleem: lijken Hollanders arrogant omdat Vlamingen gefrustreerd zijn, of lijken Vlamingen gefrustreerd omdat Hollanders arrogant zijn? (Of is het allebei maar projectie?)

Etcetera etcetera etcetera...


Dank U Dario.

Dus hij doet hetzelfde als de partij die hij opnoemt. Iedereen in vakjes stoppen. Is voor mijn part ook een vorm van racisme. Als ik zou doen zoals hij dan zou ik nu moeten concluderen dat alle Nederlanders die in Antwerpen komen kathedraalzeikers zijn. Gelukkig ben ik wel iets slimmer om te weten dat dat niet is, wat hij blijkelijk niet is.

@ klimmer77

Dat belgie niet eendrachtig is daar kan ik maar één ding opzeggen, lees wat geschiedenisboeken dan zal je dat begrijpen. Maar dat ik juist lessen van iemand uit Friesland krijg, dan moet ik spontaan lachen.

Friesland is dat het noorden waar ze een eigen volkslied hebben en waar voor een voetbalmatch de spelers zich moeten opstellen alsof het de nationale hymne is.

Dus zo ik zeggen, hou het bij de sport en sleur er geen onzinnige dingen bij.

Dit gezegd terug naar het veldrijden!

Een verdiende overwinnaar en van Boom had ik veel meer verwacht.

klimmer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2008 17:02

klimmer77 03 feb 2009 15:09

Sprintbom[/quote schreef:


Etcetera etcetera etcetera...



Dank U Dario.

Dus hij doet hetzelfde als de partij die hij opnoemt. Iedereen in vakjes stoppen. Is voor mijn part ook een vorm van racisme. Als ik zou doen zoals hij dan zou ik nu moeten concluderen dat alle Nederlanders die in Antwerpen komen kathedraalzeikers zijn. Gelukkig ben ik wel iets slimmer om te weten dat dat niet is, wat hij blijkelijk niet is.

@ klimmer77

Dat belgie niet eendrachtig is daar kan ik maar één ding opzeggen, lees wat geschiedenisboeken dan zal je dat begrijpen. Maar dat ik juist lessen van iemand uit Friesland krijg, dan moet ik spontaan lachen.

Friesland is dat het noorden waar ze een eigen volkslied hebben en waar voor een voetbalmatch de spelers zich moeten opstellen alsof het de nationale hymne is.

Dus zo ik zeggen, hou het bij de sport en sleur er geen onzinnige dingen bij.

Dit gezegd terug naar het veldrijden!

Een verdiende overwinnaar en van Boom had ik veel meer verwacht.


Ik ken de geschiedenis van belgie als jij die van het frieze volk kent had je geweten dat die als "volk" al langer aanwezig is dan het nederlandse (indentiteit) volk. De hollanders die we gemakshalve maar nederlanders noemen. Wat ook niet correct is trouwens...zijn o.a. franken. Dus laat die zogenaamde wijsheid van jou maar varen.

Een stukje uit wik voor je opgezocht...al is het altijd link om wiki als de waarheid te zien.In dit geval komt het overeen met de algemene theorie over de volkeren in nederland. "De interactie tussen andere Germaanse volkeren werd minder, en al snel ontstaan onder andere het Oud Fries, Oudengels, Oudsaksisch, Oudhoogduits. Onder de Salische Franken ontstaat het Oudnederfrankisch, waar het Oudnederlands de westelijke dialecten van vormde. Een belangrijke bijkomende ontwikkeling van het permanent vestigen van de Franken is het uiteenvallen van de stammenstructuur"

Ik kan hierzelf aan toevoegen dat de friezen nogal langer als een "volk" in het noorden rond liepen. Dus dat men zich daarop beroept is toch niet zo vreemd lijkt me. Er is ook een vlaamsvolkslied trouwens..dus wat is je punt. Dat ze bij heerenveen toevalig in linie gaan staan...dat kan ik ook niet helpen. Maar er worden geen negative dingen geroepen dus heeft het niets te maken met waar het hier over begon.Maar als je beter gelezen had, had je kunnen zien dat ik het niet over volken had maar over de folklore sporten zoals schaatsen en veldrijden. En dat de manier waarop er bij het schaatsen omgegaan wordt met buitenlanders nogal anders is dan bij het veldrijden.

@dario. Het oranje legioen is wel het laatste wat ik als voorbeeld zou willen gebruiken over hoe het zou moeten


Maar eigenlijk is dit een zinloze discussie. Het zou mooi zijn dat het wat gezelliger is de volgende keer. En moge de beste sporter winnen.

Gebruikersavatar
jorisbressers
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:01

Gebruikersavatar jorisbressers 03 feb 2009 15:24

Hebben jullie de nabeschouwing van Boom gezien? Hij heeft niet 1 keer gerefereerd aan de Belgen als reden van zijn verlies. Hij nam de volledige verantwoordelijkheid van zijn off day op zich. Hij steekt de hand in eigen boezem; een sportman naar mijn hart!
Scott Addict 15 / Ultegra Di2

Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 03 feb 2009 17:19

Ik heb hem ook nog nergens horen zeggen dat hij ziek is. De journalist van het AD merkt het op, waarop Boom zegt dat hij zich daar niet achter wil verschuilen. Thijs Al zei het meteen na de race al, dat Boom vrijdag al ziek was. Daar mag je je best achter verschuilen vind ik. Als je een griepvirus in je lichaam hebt, heb je geen enkele kans op een overwinning. Tja, sportman he.

meca1
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 mei 2006 00:05

meca1 03 feb 2009 22:18

quote
Maar even over de belgische veldrij fans...Ik vindt ze gewoon zielig. Voetbal nivo. Als ik zie hoe jaren geleden de belgen te keer gingen onderling (wellens, nys fans) en nu naar den buitenlander dan vermoed ik dat het in "jullie" bloed zit. Om met bier en patat in de pens te gaan zeiken en klagen.Beetje beperkt denken van een klein volkje dat moelijk met de frustratie kan omgaan dat ze normaal gesproken niet mee tellen in het grotere geheel. qoute



Dit mag je niet veralgemenen naar de belgen, er is een (grote?) groep die zo is.
Jullie nederlanders hebben zo n grote kampioenen om fier op te zijn in alle sporttakken, als jullie zo redeneren over de belgen dan komt bij mij spontaan het gevoel dat jullie slechte verliezers zijn. De meeste belgen die ik ken supporteren zelfs voor nederlanders(voetbal, vrouwenwielrennen....) maar voor het boegeroep van belgische kant schaam ik me voor!!!!

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 03 feb 2009 22:22

Wat ik wel enorm vind ondergesneeuwd in dit NL - BE geneuzel, is de prestatie van ene Mevr Vos. Hulde, hulde, ik heb van haar van begin tot eind genoten. Was al een behoorlijk fan van haar maar zondag deed ze alles perfect. Lekker Frau Hanka gang laten maken en het aan het eind toch maar mooi afmaken. Sportvrouw van het jaar meer dan waardig.

Plaats reactie