De grote wielren quiz!
objection:
Ik citeer uit: Hoge toppen diepe dalen van Matt Rendell
Het zelfvertrouwen van Van Impe had door zijn toerwinst het jaar ervoor een geweldige opkikker gekregen en hij toonde zich moediger dan ooit. In de zeventiende rit, door het noordelijke deel van de Alpen, van Chamonix naar Alpe d' Huez, wilde hij de situatie omkeren. Op 65 kilometer van de eindstreep, zes kilometer voor de Col du Glandon, viel hij aan. Op de top had hij een voorsprong van meer dan een minuut, wat na een schitterende afdaling was uitgebouwd tot twee minuten en tot drie aan de voet van de Alpe, ondanks een forse tegenwind. Zijn drie grootste uitdagers, Thevenet, Zoetemelk en Kuiper hadden hem in de twintig kilometer lange afdaling van de Glandon en de daaropvolgende vijftien kilometer door de vallei terug moeten pakken. Maar Zoetemelk en Kuiper wilden niet rijden. Maar de roekeloze ontsnapping van van Van Impe zou vroegtijdig eindigen. Op de laatste afdaling van de Alpe raakte hij een groot deel van zijn met noeste arbeid verkregen voorsprong kwijt, toen de auto van een televisieverslaggever hem van achteren aanreed en hij in een greppel belandde. Hij stond meteen weer op en ging er zonder enige hapering weer vandoor, maar zijn achterwiel zakte in. Zijn mecanicien verving het wiel, terwijl van Impe zich verbijtend moest toezien hoe Hennie Kuiper hem voorbijreed, achtervolgd door Thevenet. Thevenet verloor eenenveertig seconden door de aanval die Kuiper op zes kilometer voor de finish plaatste, zodat hij met slechts acht seconden verschil de gele trui om zijn schouders mocht houden. Voor Van impe, die op twee minuten vijfentwintig seconden achterstand als derde over de streep kwam, was de tour verloren........
i rest my case
Ik citeer uit: Hoge toppen diepe dalen van Matt Rendell
Het zelfvertrouwen van Van Impe had door zijn toerwinst het jaar ervoor een geweldige opkikker gekregen en hij toonde zich moediger dan ooit. In de zeventiende rit, door het noordelijke deel van de Alpen, van Chamonix naar Alpe d' Huez, wilde hij de situatie omkeren. Op 65 kilometer van de eindstreep, zes kilometer voor de Col du Glandon, viel hij aan. Op de top had hij een voorsprong van meer dan een minuut, wat na een schitterende afdaling was uitgebouwd tot twee minuten en tot drie aan de voet van de Alpe, ondanks een forse tegenwind. Zijn drie grootste uitdagers, Thevenet, Zoetemelk en Kuiper hadden hem in de twintig kilometer lange afdaling van de Glandon en de daaropvolgende vijftien kilometer door de vallei terug moeten pakken. Maar Zoetemelk en Kuiper wilden niet rijden. Maar de roekeloze ontsnapping van van Van Impe zou vroegtijdig eindigen. Op de laatste afdaling van de Alpe raakte hij een groot deel van zijn met noeste arbeid verkregen voorsprong kwijt, toen de auto van een televisieverslaggever hem van achteren aanreed en hij in een greppel belandde. Hij stond meteen weer op en ging er zonder enige hapering weer vandoor, maar zijn achterwiel zakte in. Zijn mecanicien verving het wiel, terwijl van Impe zich verbijtend moest toezien hoe Hennie Kuiper hem voorbijreed, achtervolgd door Thevenet. Thevenet verloor eenenveertig seconden door de aanval die Kuiper op zes kilometer voor de finish plaatste, zodat hij met slechts acht seconden verschil de gele trui om zijn schouders mocht houden. Voor Van impe, die op twee minuten vijfentwintig seconden achterstand als derde over de streep kwam, was de tour verloren........
i rest my case
Ik heb zelf het boek over Pantani van Rendell gelezen en moet constateren dat zijn onderzoekingen doorgaans zeer grondig zijn. Grondiger dan de gemiddelde internetbron. Punt voor IBAN.
Tja, dit wordt iets waar we niet uit gaan komen... Mijn belangrijkste internetbron is er niet zomaar eentje: http://www.memoire-du-cyclisme.net/.
1) Jef D'Hont
2) cafeïne, persantine, alupent
3) alupent werd 'vindbaar' in '96 (en verdween dus uit de bidon?)
2) cafeïne, persantine, alupent
3) alupent werd 'vindbaar' in '96 (en verdween dus uit de bidon?)