29ers
De meeste mensen die op een 29er hebben gereden willen volgens mij niet meer terug. Ik wil ook niet meer terug. Zeker omdat ik lang ben [2 meter], zit ik stukken beter op een 29er dan een 26er. Op mijn 26er stond mijn zadel zo hoog dat ik bijna boven de achternaaf zat en doordat ik zo hoog tussen de wielen kwam te zitten was het moeilijk manoeuvreren en voelde het onzeker. Met een 29er zou het ook moeilijker manoeuvreren zijn door de grote wielen maar vooralsnog merk ik daar weinig van. Ik had het laatst met Perik over de vraag of het nu echt beter was of dat het een placebo-effect was. Ik denk dat het echt zo is, maar als het niet zo is: boeien, ik ben er superblij mee en kan iedereen [die niet 1.50 lang is] er een aanraden!
Maar even een technische vraag: met welke bandenspanning rijden jullie? Ik heb minder bar in de banden dan in mijn 26er, maar zit nog wel een beetje in de experimenteerfase.
Maar even een technische vraag: met welke bandenspanning rijden jullie? Ik heb minder bar in de banden dan in mijn 26er, maar zit nog wel een beetje in de experimenteerfase.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
@ Seger,
Mijn bandjes zijn "lekker hard" dus barretje of 2,5 a 3 gok ik.
Dat is wel redelijk hard maar ik rijdt vanwege gebrek aan bos of tussen parcourtjes in ook veel over asfalt. Ik ga als ik in de zomer fanantieker ga biken wel wat meer experimenteren.
Maar ik zal altijd wel met hardere banden blijven rijden vanwege het feit dat je singlespeed anders teveel snelheid/tempo verliest plus dat ik nu ook met huidige harde buitenbanden supergrip heb.
Grtz.
Rubenio
Mijn bandjes zijn "lekker hard" dus barretje of 2,5 a 3 gok ik.
Dat is wel redelijk hard maar ik rijdt vanwege gebrek aan bos of tussen parcourtjes in ook veel over asfalt. Ik ga als ik in de zomer fanantieker ga biken wel wat meer experimenteren.
Maar ik zal altijd wel met hardere banden blijven rijden vanwege het feit dat je singlespeed anders teveel snelheid/tempo verliest plus dat ik nu ook met huidige harde buitenbanden supergrip heb.
Grtz.
Rubenio
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Super topic dit, dat ik dit nog nooit gezien heb... :rolleye:
Misschien stomme vraag maar heb je nu ook een apart frame nodig om een 29'er te bouwen?
Misschien stomme vraag maar heb je nu ook een apart frame nodig om een 29'er te bouwen?
Daar heb je dus een 29er frame voor nodig
In een 26 frame kan je meestal geen groot wiel, met daarop een brede band, kwijt. Een specifiek 29 frame heeft ook een aangepaste geometrie.
Misschien kunnen de 29er rijders hier dieper op in gaan? Ik heb er namelijk (nog) geen.
In een 26 frame kan je meestal geen groot wiel, met daarop een brede band, kwijt. Een specifiek 29 frame heeft ook een aangepaste geometrie.
Misschien kunnen de 29er rijders hier dieper op in gaan? Ik heb er namelijk (nog) geen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Seger schreef:De meeste mensen die op een 29er hebben gereden willen volgens mij niet meer terug. Ik wil ook niet meer terug. Zeker omdat ik lang ben [2 meter], zit ik stukken beter op een 29er dan een 26er. Op mijn 26er stond mijn zadel zo hoog dat ik bijna boven de achternaaf zat
Idd, dat is irritant op een 26er als je n beetje lang bent.
Je zit zo hoog en ver naar achteren dat je achterover kiepert als je in een klimmetje je voorwiel over een boomwortel wilt tillen, en het is minder comfortabel om zo hoog en recht boven de achteras te zitten.
Leve de 29er! Ik heb horizontale track ends op mn Monocog en heb mn achterwiel zelfs helemaal naar achteren staan voor nog meer comfort.
Maar idd, in een 26" frame passen 29" wielen, dus je moet een specifiek frame hebben.
Hier nog een pic van de huidige setup mijn 'cog.
Lekker comfortabel verzet @ 36/20
Flite ti/kevlar
Ergon grips
Raceface Turbine 180mm cranks
Racing Ralph 2.4 achter
Weirwolf 2.55 voor
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Jos de Wit schreef:Als je op allebei gereden heb snap je waarom tractoren grote wielen hebben. Mijn volgende bike wordt weer een 29er.
Dan weet je ook waarom bijv. rallywagens wielen van 'gewoon' formaat hebben..
Om maar even loze vergelijkingen te maken
Scepticus schreef:Hier nog een pic van de huidige setup mijn 'cog.
Lekker comfortabel verzet @ 36/20
Flite ti/kevlar
Ergon grips
Raceface Turbine 180mm cranks
Racing Ralph 2.4 achter
Weirwolf 2.55 voor
Mooi ding!
Kom je nooit in de problemen met je v-brakes icm. zo'n brede banden? Geen last van modderophoping, of lastig wielen eruithalen bijvoorbeeld?
Ziet er wel heerlijk comfy uit..
Ik ga denk ik volgend jaar ook een 29er opbouwen, de voorvork heb ik al (zit in een 26er :p)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Heeft iemand suggesties met betrekking tot merken welke 29er frames aanbieden? Daar ik leek ben heb ik behoorlijk wat vragen, vaste voorvork is een 'must'? Zie veel single speeds, kan ook gewoon met derailleur veronderstel ik. Zijn er websites waar je veel info vandaan kunt halen. Bedankt.
patmaessen schreef:Heeft iemand suggesties met betrekking tot merken welke 29er frames aanbieden?
Niner, Salsa, Ventana, Gary Fisher etc....
vaste voorvork is een 'must'?
Nee hoor, er bestaan ook geveerde vorken in 29", oa van RockShox en Fox.
Zie veel single speeds, kan ook gewoon met derailleur veronderstel ik.
Uiteraard.
Zijn er websites waar je veel info vandaan kunt halen. Bedankt.
http://www.twentynineinches.com
http://www.singlespeed.nl
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=61
http://www.dirty-pages.net/forum/viewforum.php?f=25
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
hoi allen,
Ik wou dit nog even toevoegen aan mijn ervaringen op mijn 29er (kona unit met vaste vork). Ik was laatst op een voor mij onbekend parcourtje in de buurt van amersfoort.
Het was een stukje dalen op een zeer smal paadje met veel bochtjes en grote hobbels met veel stronken en bomen aan weerzijde, en soms middenop het pad.
Ging aan het begin al met flinke snelheid naar beneden en voelde me toen even een chauffeur die met 100 km/uur door een drukke binnnenstad reed. Omdat het wiel gewoon een stuk groter is gaat het sturen toch wat logger en langzamer t.o.v. een 26".
Na het stukje nog eens gedaan te hebben ging het wel wat beter maar ik miste toch enigzins de controle die ik op zulke stukken met mijn 26" wel had. Voor de rest ben ik nog steeds helemaal tevreden met mijn grootgewielde fiets!
Zou er misschien aan kunnen liggen dat ik natuurlijk een klein opdondertje op een 29-er ben met met 1.80 maar toch.
@Seger&Scepticus, jullie ook zo'n soort ervaringen of juist tegenovergestelde?
Grtz.
Rubenio
ps. ik begin het steeds treuriger te vinden dat ik de 8e niet mee kan , hopelijk volgen naarmate het weer beter word de meetings elkaar ook sneller op
Ik wou dit nog even toevoegen aan mijn ervaringen op mijn 29er (kona unit met vaste vork). Ik was laatst op een voor mij onbekend parcourtje in de buurt van amersfoort.
Het was een stukje dalen op een zeer smal paadje met veel bochtjes en grote hobbels met veel stronken en bomen aan weerzijde, en soms middenop het pad.
Ging aan het begin al met flinke snelheid naar beneden en voelde me toen even een chauffeur die met 100 km/uur door een drukke binnnenstad reed. Omdat het wiel gewoon een stuk groter is gaat het sturen toch wat logger en langzamer t.o.v. een 26".
Na het stukje nog eens gedaan te hebben ging het wel wat beter maar ik miste toch enigzins de controle die ik op zulke stukken met mijn 26" wel had. Voor de rest ben ik nog steeds helemaal tevreden met mijn grootgewielde fiets!
Zou er misschien aan kunnen liggen dat ik natuurlijk een klein opdondertje op een 29-er ben met met 1.80 maar toch.
@Seger&Scepticus, jullie ook zo'n soort ervaringen of juist tegenovergestelde?
Grtz.
Rubenio
ps. ik begin het steeds treuriger te vinden dat ik de 8e niet mee kan , hopelijk volgen naarmate het weer beter word de meetings elkaar ook sneller op
Hoe rijdt dat, met een 29" voorvork in een "gewone" mtb? Geen last van een veranderde balhoofdshoek? Vette fiets trouwens.KukeleKupers schreef:Ik ga denk ik volgend jaar ook een 29er opbouwen, de voorvork heb ik al
patmaessen schreef:Heeft iemand suggesties met betrekking tot merken welke 29er frames aanbieden? Daar ik leek ben heb ik behoorlijk wat vragen, vaste voorvork is een 'must'? Zie veel single speeds, kan ook gewoon met derailleur veronderstel ik. Zijn er websites waar je veel info vandaan kunt halen. Bedankt.
Scepticus heeft een al een goede lijst met sites met info over 29ers gegeven. Als je daar kijkt, krijg je een goed idee van hoe het een beetje in elkaar zit. Wat je nu ziet is dat steeds meer merken een 29er frame aanbieden. Ook de wat bekendere merken als Specialized en Cannondale hebben er nu een. Maar je kan ook kijken naar merken als Voodoo, Salsa en Surly. Mijn droomfiets was eerst de Felt nine, maar die is volgens mij niet of nauwelijks in Nederland te krijgen. Toen was het mijn plan om de Surly Karate Monkey aan te schaffen. De kans op een Waltworks kon ik alleen niet voorbij laten gaan.
Een vast voorvork op een 29er is ook zeker geen must. Wat je wel ziet is dat een 29" band bij dezelfde luchtdruk als een 26" band veel meer luchtmassa heeft waardoor je automatisch meer demping hebt. Een geveerde voorvork is dan minder noodzakelijk. Maar je hebt ze dus wel. Een belangrijke reden voor mij om een vaste voorvork te kiezen was verder ook zeer praktisch: het is namelijk veel goedkoper! En een 29er hoeft natuurlijk niet per se ss te zijn. Ik heb hem ook geared opgebouwd. Waar je wel op moet letten is dat lang niet alle frames ook geschikt zijn voor v-brakes.
rubenio schreef:hoi allen,
Ik wou dit nog even toevoegen aan mijn ervaringen op mijn 29er (kona unit met vaste vork). Ik was laatst op een voor mij onbekend parcourtje in de buurt van amersfoort.
Het was een stukje dalen op een zeer smal paadje met veel bochtjes en grote hobbels met veel stronken en bomen aan weerzijde, en soms middenop het pad.
Ging aan het begin al met flinke snelheid naar beneden en voelde me toen even een chauffeur die met 100 km/uur door een drukke binnnenstad reed. Omdat het wiel gewoon een stuk groter is gaat het sturen toch wat logger en langzamer t.o.v. een 26".
Na het stukje nog eens gedaan te hebben ging het wel wat beter maar ik miste toch enigzins de controle die ik op zulke stukken met mijn 26" wel had. Voor de rest ben ik nog steeds helemaal tevreden met mijn grootgewielde fiets!
Zou er misschien aan kunnen liggen dat ik natuurlijk een klein opdondertje op een 29-er ben met met 1.80 maar toch.
@Seger&Scepticus, jullie ook zo'n soort ervaringen of juist tegenovergestelde?
Grtz.
Rubenio
ps. ik begin het steeds treuriger te vinden dat ik de 8e niet mee kan , hopelijk volgen naarmate het weer beter word de meetings elkaar ook sneller op
Hmmm, ik kan niet zeggen dat ik dezelfde ervaringen heb. Ik ben in alle opzichten meer dan tevreden over mijn 29er. Ook op bochtige stukken kan ik er goed mee uit de voeten. Wellicht dat dit ook weer met mijn lengte te maken heeft. Ik zit nu in zijn geheel veel beter op de fiets, waardoor alles stukken makkelijker gaat. Om van de rechte stukken nog maar te zwijgen. Dat gaat echt als de brandweer! 1.80m zou ik toch geen klein opdondertje willen noemen. Het kan toch niet zo zijn dat 29" alleen is weggelegd voor 1.90m en groter . 2,5 tot 3 bar is trouwens wel echt knoepertje hard zeg. Ik reed laatst met 2,5 bar en ik stuiterde echt bijna van mijn fiets af. Heb jij hier dan geen last van? Je zou verwachten van wel aangezien je kleiner en dus waarschijnlijk ook lichter dan ik bent. Mijn vermoeden is dat 2,2 ideaal is voor mij. De voorband kan ik net onder de 2,0 zitten. Dat was lekker comfortabel.
Het is idd jammer dat je er de 8e niet bij kan zijn, maar wat mij betreft zal het niet de laatste keer zijn. Eventueel houden we als we nu wat meer mensen hier enthousiast voor de grote wielen kunnen maken, een 29" meeting in Amerongen ofzo. Lijkt me lachen.
GastheerG schreef: Niet teveel in dit topic kijken. Wordt ik veel te onrustig van!
Vooral veel blijven kijken hiero Gastheer. Misschien word je dan nog wat enthousiaster voor het mtben. En als liefhebber van staal moet je hier helemaal je hart kunnen ophalen! Waarom heb jij eigenlijk nog geen stalen blubbermachine?
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...