Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Hoe te beschermen tegen gespuis als je alleen op de fiets zit.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 17 jun 2010 03:30

Sommige personen worden getriggerd door mensen die kwetsbaar zijn.
Als vrouwen bang op de fiets zitten dan merk je dat hoe dan ook aan de lichaamstaal en helden op sokken maken daar soms graag gebruik van.
Maar ja, het blijft dan meestal gewoon bij kwallen.
Het lijkt mij prettiger als je je mentale weerbaarheid niet hoeft te ondersteunen met hulpmiddelen zoals spuitbusjes. Maar als je jezelf er zekerder door gaat voelen dan is dat nog niet zo'n slecht idee.
Maar om het daadwerkelijk te gebruiken lijkt mij als dame zo'n gestuntel en agressie oproepend.
Als je er een beetje leuk uit ziet als vrouw gewoon nooit in je uppie 's nachts door afgelegen gebieden fietsen!
Zelf ben ik nota bene al als man 's nachts in het bos wel eens nagezeten door een of andere malloot...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 20 jun 2010 23:42

Zelf ben ik nota bene al als man 's nachts in het bos wel eens nagezeten door een of andere malloot...[/quote]

Wat doe je dan 's nachts in het bos?????
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 24 jun 2010 10:38

...fietsen naar m'n vriendin.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 29 jun 2010 18:55

Ik denk dat de beste handelswijze toch het pakken van je eigen mobiele telefoon is en de politie te bellen. Die komen graag voor dit soort mensen en waarschijnlijk is alleen het bellen al voldoende om de belager af te schrikken. Het is dan trouwens wel belangrijk om te weten waar je bent (straatnaam e.d.). Vooral op wegen buiten af kan ik me voorstellen dat je dit niet altijd weet (betrap me er zelf ook wel eens op).

Gebruik van pepperspray e.d. levert flink wat problemen op, op het moment dat de belager hier aangifte van doet o.i.d. Niet helemaal eerlijk, maar zo zit de wet in Nederland in elkaar. Als je jezelf verweert kun je beroep doen op noodweer en eventueel noodweer-exces, maar heb je een wapen bij je dan is de eerste vraag altijd: "Waarom draagt u dit bij zich?" Bij pepperspray o.i.d kun je in ieder geval rekenen op een proces-verbaal hiervoor. Breng je de ander letsel toe dan kunnen de gevolgen nog groter zijn (tenzij het in verhouding staat tot de dreiging en je je kunt beroepen op noodweer, maar dat is een vrij ingewikkeld juridisch verhaal en wordt in elk geval afzonderlijk bepaald).

Een algemene veiligheidstip is het in je telefoon zetten van een zogenoemd ICE-nummer. ICE betekent in In Case of Emergency en wordt bij eerste hulpen en door hulpverleners gebruikt en gezocht in je mobiele telefoon om te weten wie gewaarschuwd moet worden op het moment dat er met jezelf iets aan de hand is en je niet meer in staat bent om dit kenbaar te maken. Je slaat gewoon het gewenste telefoonnummer op onder de naam ICE in je telefoon. Ook in diverse buitenlanden wordt deze afkorting gebruikt.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 05 jul 2010 00:25

[quote="Marlie81"]Ik denk dat de beste handelswijze toch het pakken van je eigen mobiele telefoon is en de politie te bellen. [/quote]

Jaaja, zoiets dacht ik al.
En de beleefde en vriendelijke aanvaller gaat natuurlijk rustig wachten totdat jij klaar bent met bellen naa de politie en een nauwkeurige beschrijving hebt gegeven. Daarna wachten jullie gezamelijk rustig tot de politie een half uur later een keer aan komt zakken....

Dus niet!

Assertief en proactief!! beter een klacht wegenes het leegspuitenb van een busje verf op een aanvaller dan....nou ja, vul zelf maar in.

jummeltje
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jan 2009 16:21

jummeltje 06 jul 2010 11:22

Een busje verf gaat de belager alleen maar heel aggressief maken. Dan kan je zeker weten tikken verwachten. Dan kan je dus beter een wapen hebben wat de belager daadwerkelijk uitschakeld. En zelfsdan moet je hopen dat we het over 1 enkele belager hebben
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 09 jul 2010 15:58

[quote="lior63"]Jaaja, zoiets dacht ik al.
En de beleefde en vriendelijke aanvaller gaat natuurlijk rustig wachten totdat jij klaar bent met bellen naa de politie en een nauwkeurige beschrijving hebt gegeven. Daarna wachten jullie gezamelijk rustig tot de politie een half uur later een keer aan komt zakken....

Dus niet!

Assertief en proactief!! beter een klacht wegenes het leegspuitenb van een busje verf op een aanvaller dan....nou ja, vul zelf maar in.[/quote]

Puur het feit dat je de politie belt, levert vaak al het gewenste resultaat op. Ik heb het dan niet over de seriemoordenaar die koste wat kost zijn doel wil bereiken, maar de gemiddelde schennispleger c.q. lastige vent zal dan heus wel eieren voor zijn geld kiezen.

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 27 jul 2010 18:45

Ik denk dat als de dames de scheermesjes een maandje of 2 laten rusten ze minder last zullen hebben van die eikels.:)

Grapje.Flauw.

Eerlijk: ik snap de wereld van tegenwoordig helemaal niet meer. Dames: gewoon pepperspray aanschaffen.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 27 jul 2010 21:13

Mobiele telefoon met camera en foto's maken.
Veel vervelende mensen houden niet van op de foto staan.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 jul 2010 22:15

[quote="campa=super"]Mobiele telefoon met camera en foto's maken.
Veel vervelende mensen houden niet van op de foto staan.
[/quote]
Dan slaan ze de telefoon uit je handen ipv weg te gaan..?

johndoe
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 okt 2009 06:53

johndoe 31 aug 2010 05:31

Nee, een foto maken of politie bellen helpt op zo'n moment niet direct. Dat komt natuurlijk vooral doordat er wat tijd overheen gaat voordat je de politie hebt uitgelegd waar je precies bent of eindelijk een goede foto hebt gemaakt.


Ik denk dat het veel met je houding te maken heeft. Mocht je wat onzeker erover zijn is een spuitbus wel handig zijn, niet om te gebruiken maar puur voor het idee.

Daarnaast, als het echt gevaarlijk wordt, werkt een (voor hun) onverwachte reactie op dergelijk gedrag erg goed. Afstappen en denigrerend gaan schelden werkt voor een vrouw vaak erg goed(roepen dat ze weg moeten gaan, proberen te vluchten of iets dergelijks lokt meestal de omgekeerde reactie op). Nadeel hierbij dat je hier erg veel zelfvertrouwen voor moet hebben en juist bij die categorie zal het minder snel gebeuren verwacht ik.

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 23 apr 2011 01:32

je kunt ook natuurlijk heel hard wegfietsen :-) beetje getrainde fietsvrouw fiets zo een creep makkelijk weg
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Plaats reactie