de-echte-wielrenners-scheren-hun-benen-hyve!
[quote="ivo1"]ik geloof het wel, wielrenners scheren hun benen deels ook omdat dit ''veiliger'' is. je loopt na een valpartij namelijk minder kans op infecties! omdat zich veel meer vuil in je beenharen bevind dan op de huid gewoon. dus men doet het niet alleen omdat het ''mooi'' is. of iig kan dit ook een rede zijn;)
maar wie ben ik...[/quote]
Iemand die als ie valt alleen zijn benen schaaft, of scheer je ook je armen?
maar wie ben ik...[/quote]
Iemand die als ie valt alleen zijn benen schaaft, of scheer je ook je armen?
[quote="havana"]Ik vind het niet raar (..) Waar het me hier om gaat is dat er alleen subjectieve redenen zijn om te scheren[/quote]
Helemaal mee eens. Zelfs het argument van masseren lijkt me kul: (prof)voetballers worden heel veel gemasseerd, en daar is de mode dikke shag op de benen.
Maar goed, er zijn altijd mensen die 'buitenstaanders' willen afplassen. Een beetje (boel) jammer.
IK wil overigens wel kwijt dat ik een aantal homoseksuele mannen ken, en geen van hen scheert zijn benen. Wel hebben er een aantal een snor.
Helemaal mee eens. Zelfs het argument van masseren lijkt me kul: (prof)voetballers worden heel veel gemasseerd, en daar is de mode dikke shag op de benen.
Maar goed, er zijn altijd mensen die 'buitenstaanders' willen afplassen. Een beetje (boel) jammer.
IK wil overigens wel kwijt dat ik een aantal homoseksuele mannen ken, en geen van hen scheert zijn benen. Wel hebben er een aantal een snor.
-
- Forum-lid
Ik vind mijzelf mooi met geschoren benen. Hoe ik er ook over nadenk, ik kom niet verder dan mooi. En dat is heel erg subjectief. Wondjes, valpartijen, ontstekingen of massage, het geldt voor mij niet. Mooi dus. Als ik in een peloton voor me een fietser waarneem met ongeschoren benen dan constateer ik dat, maar verbind daar geen kwaliteit-fiets-oordeel aan. Zoals bij body builders de meesten gouden kettinkjes dragen en tatoes hebben (niet iedereen dus), voetballers broeken als tenten dragen met kousen boven de knie (niet iedereen), doen fietsers het met gladde benen (niet iedereen). Laten we het cultuur noemen, maar met uitzonderingen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
Kale benen, nee. Nooit van mijn leven...
Maar verder wel allemaal zoveel mogelijk doen zodat wij als wielertoeristen op een prof lijken, toch? Of rijden we allemaal nog op staal van elf kilo, met een worst op ons hoofd, etc. etc. ? Maar de benen scheren? O, o, foute boel!
Of heb ik het mis?
Scheren hoort m.i. bij fiets als wit bij tennis, ballen bij hockey en water bij zwemmen.
Maar verder wel allemaal zoveel mogelijk doen zodat wij als wielertoeristen op een prof lijken, toch? Of rijden we allemaal nog op staal van elf kilo, met een worst op ons hoofd, etc. etc. ? Maar de benen scheren? O, o, foute boel!
Of heb ik het mis?
Scheren hoort m.i. bij fiets als wit bij tennis, ballen bij hockey en water bij zwemmen.
Fiets... ook eens 11 speed!
havana schreef:Dit geloof je zelf toch hoop ik ook niet? Of denk jij echt dat het iets uitmaakt als je op de bek gaat? (antwoord: nee) Of denk je echt dat je er 1 seconder sneller van gaat fietsen? Laat me niet lachen, er is maar één reden om als niet-wedstrijdrenner je benen te scheren en dat is dat je het mooi vindt....maar er zijn objectieve redenen genoeg om wèl te scheren
Wat er niet allemaal bijgehaald wordt zeg. Nogmaals grote nonsens, geldt ook voor bovenstaande, dat doordrenkt is van de vooroordelen. Van iemand zoals jou, Havana, valt me dit enorm tegen! Gelukkig zijn er genoeg mensen die er wel goed, serieus en bovenal objectief over nadenken.
Je hebt het trouwens helemaal niet over mijn bericht waar ik min of meer op gewezen heb. Je had toch op zijn minst even de zoekfunctie kunnen gebruiken? Een functie nota bene waar jij nieuwkomers zo dikwijls op wijst. Mogen we dit nu als een vorm van laksheid beschouwen?
Topic waarover ik het had: Scheer jij je benen omdat je fietst?
Even mijn argumenten eruit gefilterd (voor uitleg / verdere onderbouwing zie mijn bericht aldaar) :
Belangrijkste redenen om te scheren zijn de medisch-praktische, no. 2, 3 en 5 dus. 1 en 4 zijn vooral relevant voor professionals.1. Een aërodynamische kwestie. Onderzoek onder zwemmers heeft aangetoond dat een geschoren lichaam (armen + benen) de snelheid van een zwemmer in een zwembad met ongeveer 0,4 kilometer per uur verhoogt. Dit lijkt mij ook relevant voor wielrenners, dus: Wielrenners scheren hun benen omdat het de weerstandsfactor die lichaamshaar in de wind veroorzaakt vermindert;
2. Daarnaast zorgen gladgeschoren benen, bij valpartijen, voor minder wrijving met de grond, waardoor de wielrenner minder verwondingen oploopt;
3. (inhakend op 2.) De verwondingen zijn beter te verzorgen/behandelen zonder lichaamshaar; de kans op infecties is aanzienlijk kleiner omdat bij een valpartij minder vuil (=bacteriën) blijft kleven aan de wond;
4. Zonder beharing is een sportmassage minder pijnlijk.
5. Wielrenners of sporters in het algemeen scheren omdat het comfortabeler is bij het sporten:
a. minder warm (afkoelingscoëfficiënt is groter);
b. transpiratie verdampt gemakkelijker.
Als je je nog een beetje serieus neemt, Havana, bestudeer dan hetgeen ik op dat topic geschreven heb eerst, en kom dan hier terug met een inhoudelijke reactie met (niet onbelangrijk:) argumentatie.
Toch nog even Havana: wil je met je reactie nu zeggen dat ik me aan kuddegedrag schuldig maak? Ik ben het in ieder geval niet, maar na jouw reactie nog eens gelezen te hebben, moet je je denk ik toch eens afvragen of je jezelf niet in ergerlijke mate schuldig maakt aan kudde gedrag. Omgekeerde wereld dus....
p.s. ik zou graag een van de moderatoren van dit Forum (Amclassic-fan of iemand anders) willen vragen waarom het door mij hierboven aangehaalde topic in het fietscafé staat, en niet in bijv. het forumonderdeel wielrennen of Training, voeding en blessures, waar het ook thuishoort.
1. Inderdaad, voor een wielertoerist echter niet van belang
2/3: Leuk gebracht maar een groot aantal artsen is het daar niet mee eens
4. Inderdaad, voor een wielertoerist echter niet van belang
5. De hoeveelheid warmte die je verliest via je benen is nanoeg te verlozen, het verschil is dan ook ook zeer klein
Verder zou ik het op prijs stellen als je je reacties in het vervolg a) iets eerder plaatst b) een iets sympathiekere toon aanslaat. Zinsnedes als "valt me toch van je tegen", "als je jezelf een beetje serieus neemt" bevallen mij absoluut niet.
Leuk weetje: de meeste gestopte profs scheren niet meer. Misschien stof tot nadenken.
2/3: Leuk gebracht maar een groot aantal artsen is het daar niet mee eens
4. Inderdaad, voor een wielertoerist echter niet van belang
5. De hoeveelheid warmte die je verliest via je benen is nanoeg te verlozen, het verschil is dan ook ook zeer klein
Verder zou ik het op prijs stellen als je je reacties in het vervolg a) iets eerder plaatst b) een iets sympathiekere toon aanslaat. Zinsnedes als "valt me toch van je tegen", "als je jezelf een beetje serieus neemt" bevallen mij absoluut niet.
Leuk weetje: de meeste gestopte profs scheren niet meer. Misschien stof tot nadenken.
Ooit heb ik eens in een column (Peter Winnen) gelezen dat Hinault de eerste wedstrijden van het seizoen wel eens 'ongeschoren' reed zodat zijn tegenstanders dachten "die is nog in zijn trainingsfase".
Om vervolgens iedereen bergop uit het wiel te fietsen. Mooi staaltje tegenstanders demotiveren!
Wat scheren betreft: I'm with de boef. Mijn beentjes zijn (uiteraard zou ik haast zeggen) glad als baby-billetjes. Gladde benen zijn toch een teken dat je je sport serieus neemt. En ik vind het mooi. Wat is er mis met een beetje ijdelheid? (Gemasseerd word ik niet - helaas - en alle andere argumenten zijn inderdaad kul)
Misschien een beetje kinderachtig, maar als er in een interclub koersje iemand met 'shag op de pootjes' mee rijdt, dan zal ik het als ik de kans krijg zeker niet nalaten deze persoon een beetje extra op de kant te zetten..
Wat betreft de kuddegedrag opmerking: Ik denk dat veel mensen het mes er niet in durven te zetten juist om de reacties die ze vrezen te krijgen buiten het wielrennen. Ik vind het dan juist wel weer leuk om me op die manier te onderscheiden. Dus wie is hier nou het echte schaap
Om vervolgens iedereen bergop uit het wiel te fietsen. Mooi staaltje tegenstanders demotiveren!
Wat scheren betreft: I'm with de boef. Mijn beentjes zijn (uiteraard zou ik haast zeggen) glad als baby-billetjes. Gladde benen zijn toch een teken dat je je sport serieus neemt. En ik vind het mooi. Wat is er mis met een beetje ijdelheid? (Gemasseerd word ik niet - helaas - en alle andere argumenten zijn inderdaad kul)
Misschien een beetje kinderachtig, maar als er in een interclub koersje iemand met 'shag op de pootjes' mee rijdt, dan zal ik het als ik de kans krijg zeker niet nalaten deze persoon een beetje extra op de kant te zetten..
Wat betreft de kuddegedrag opmerking: Ik denk dat veel mensen het mes er niet in durven te zetten juist om de reacties die ze vrezen te krijgen buiten het wielrennen. Ik vind het dan juist wel weer leuk om me op die manier te onderscheiden. Dus wie is hier nou het echte schaap
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
[quote="havana"]Leuk weetje: de meeste gestopte profs scheren niet meer. Misschien stof tot nadenken.[/quote]
Boogert: "Als ik weer ergens moet 'fietsen' scheer ik me (weer)."
Ik ben ook niet erg gechameerd van de toon van Jan W.F.
Al vervent scheerder wil ik toch - wederom, mensen zijn nogal hardleers - toelichten dat de door Jan W.F. gehaalde punten niet kloppen:
1. Bij zwemmen heb je met een heel andere snelheid te maken en met een heel andere samenstelling van het medium (water v.s. lucht) waardoor je je beweegt. Daarnaast is het aerodynamisch gezien voor wielrenners het best om stoppels te hebben van 2 a 3 millimeter. (Golfbaleffect) En dan nog is het effect bij wielrennen minimaal. Dit in tegenstelling tot het effect bij zwemmen.
2. Pertinent onjuist: haar is juist een goede bescherming tegen vuil. Het zit er niet voor niets: het houdt vuil op afstand.
3. Pertinent onjuist: geschoren haarzakjes hebben een verhoogde kans op infectie.
4. Als scheren echt zou helpen bij het masseren zouden (prof)voetballers ook geschoren benen hebben.
5a. 90% van je warmte verlies je via het hoofd (algemeen aangenomen dé reden waarom de mens is rechtop is gaan lopen, maar dit terzijde), in warmteregulatie heeft lichaamsbeharing zijn functie verloren. Iets wat 'pijnlijk' duidelijk wordt bij momenten van kippenvel.
5b. Ik zou niet weten waarom vocht makkelijker verdampt als er geen haar aanwezig is. Het is eerder andersom: een druppel die om haar heen 'plakt' heeft een groter frontaal oppervlak dan een druppel op de huid. (al is het marginaal)
Ik snap niet waarom sommige wielrenners het in allerlei pseudo-wetenschappelijke argumenten zoeken. Geef gewoon toe dat het doet omdat je ijdel bent. Je vind het mooier, je bent trots op de afgetraindheid van je benen!
En als je die moeite er niet voor over hebt (of bang bent bestempelt te worden als homoseksueel - who cares?!) moet je er vooral niet aan beginnen...
Boogert: "Als ik weer ergens moet 'fietsen' scheer ik me (weer)."
Ik ben ook niet erg gechameerd van de toon van Jan W.F.
Al vervent scheerder wil ik toch - wederom, mensen zijn nogal hardleers - toelichten dat de door Jan W.F. gehaalde punten niet kloppen:
1. Bij zwemmen heb je met een heel andere snelheid te maken en met een heel andere samenstelling van het medium (water v.s. lucht) waardoor je je beweegt. Daarnaast is het aerodynamisch gezien voor wielrenners het best om stoppels te hebben van 2 a 3 millimeter. (Golfbaleffect) En dan nog is het effect bij wielrennen minimaal. Dit in tegenstelling tot het effect bij zwemmen.
2. Pertinent onjuist: haar is juist een goede bescherming tegen vuil. Het zit er niet voor niets: het houdt vuil op afstand.
3. Pertinent onjuist: geschoren haarzakjes hebben een verhoogde kans op infectie.
4. Als scheren echt zou helpen bij het masseren zouden (prof)voetballers ook geschoren benen hebben.
5a. 90% van je warmte verlies je via het hoofd (algemeen aangenomen dé reden waarom de mens is rechtop is gaan lopen, maar dit terzijde), in warmteregulatie heeft lichaamsbeharing zijn functie verloren. Iets wat 'pijnlijk' duidelijk wordt bij momenten van kippenvel.
5b. Ik zou niet weten waarom vocht makkelijker verdampt als er geen haar aanwezig is. Het is eerder andersom: een druppel die om haar heen 'plakt' heeft een groter frontaal oppervlak dan een druppel op de huid. (al is het marginaal)
Ik snap niet waarom sommige wielrenners het in allerlei pseudo-wetenschappelijke argumenten zoeken. Geef gewoon toe dat het doet omdat je ijdel bent. Je vind het mooier, je bent trots op de afgetraindheid van je benen!
En als je die moeite er niet voor over hebt (of bang bent bestempelt te worden als homoseksueel - who cares?!) moet je er vooral niet aan beginnen...
@Corniel: mee eens, behalve punt 4: Voetballers zijn veels te bang om als mietje bestempeld te worden. Anders zouden voetballers bijvoorbeeld ook al lang in een strakke outfit a-la wielrennen/roeien/worstelen rondlopen. Is een stuk lastiger shirtje vastpakken hoor!
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Er is nog één ding erger dan benen scheren en dat is een roeipakje. Als ik die zie op de sportschool, dan moet ik altijd inhouden om niet te gaan slaan. Het meest triest is het dan om 'm zonder bretellen te dragen dan het liefst eentje uit een ander land om te laten zien dat je ook internationaal hebt geroeid. Mán wat is dat triest, ik WALG er werkelijk van.
ZO, dat moest er ff uit
Sorry, 53x11
ZO, dat moest er ff uit
Sorry, 53x11
[quote="havana"]Er is nog één ding erger dan benen scheren en dat is een roeipakje. Als ik die zie op de sportschool, dan moet ik altijd inhouden om niet te gaan slaan. Het meest triest is het dan om 'm zonder bretellen te dragen dan het liefst eentje uit een ander land om te laten zien dat je ook internationaal hebt geroeid. Mán wat is dat triest, ik WALG er werkelijk van.
Sorry, 53x11 [/quote]
Jeetje, wat heb jij een lastig leven als je je over dergelijke zaken zo moet opwinden. Toevallig (niet echt) ken ik heel erg veel mensen die in een (soms internationaal) roeipakje-met-bovenstuk-naar-beneden hun trainingen afwerken. En sommigen van hen scheren ook nog eens hun benen!
(misschien ook wel praktisch om te trainen in de kleren die je hebt liggen..?)
't Zijn over het algemeen best fijne mensen hoor (met 1-tje woon ik al jaren samen)
Sorry, 53x11 [/quote]
Jeetje, wat heb jij een lastig leven als je je over dergelijke zaken zo moet opwinden. Toevallig (niet echt) ken ik heel erg veel mensen die in een (soms internationaal) roeipakje-met-bovenstuk-naar-beneden hun trainingen afwerken. En sommigen van hen scheren ook nog eens hun benen!
(misschien ook wel praktisch om te trainen in de kleren die je hebt liggen..?)
't Zijn over het algemeen best fijne mensen hoor (met 1-tje woon ik al jaren samen)
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?