Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 20 aug 2009 14:47

[quote="de boef van parma"]
Wat toch ook opvalt is het grote aantal sleutelbenen dat door pro's gebroken wordt. Schouder bescherming? Kunnen ze morgen gewoon weer starten. Voor hun werkgever ook meegenomen. [/quote]

Ik heb jaren schouderprotectie gebruikt bij ijshockey en het beperkt je wel in je functioneren. En zeker bij wielrenners, die het liefst met carbonvullingen in hun gebit zouden rijden ivm de gewichtsbesparing, zie ik door het extra gewicht wat op je schouders rust geen breed draagvlak. En zelfs met protectie is er weliswaar minder kans op letsel of het letsel minder erg maar botbreuken door vallen lijken mij niet significant te verminderen. Of je moet ze zo´n Sumo pak van schuimrubbert aan geven.

Maar on-topic; ik heb bij de aanschaf van mijn racefiets direct een helmpje erbij gekocht. Ik weet dus niet beter dan dat ik fiets met zo'n ding op mijn hoofd. En ik vind het eerlijk gezegd wel fijn, je voelt de helm bijna niet en in mijn perceptie voorkomt het contact van het binnenwerk met mijn voorhoofd dat er zweet via voorhoofd naar mijn wenkbrauwen/ogen loopt.
Ik fiets dus ik besta.

Gebruikersavatar
erikvdmaat
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 28 jun 2004 15:55
Contact

Gebruikersavatar erikvdmaat 22 aug 2009 18:02

[quote="rob74"]Even voor de duidelijkheid over de maximum snelheid voor fietsers:
DIE BESTAAT NIET!

Ik heb deze wijsheid opgepikt tijdens de uitleg van een agent in "Blik op de weg". Er is geen maximum snelheid voor fietsers. Ook niet in de bebouwde kom en ook niet in een 30 km zone. Je mag echt overal zo hard als je kunt. Het enige waar je rekening mee moet houden is Artikel 5.
[/quote]

Dan weten niet alle agenten de correcte regels. Een paar jaar geleden is een maat van me aangereden door een rechtsafslaande auto, en wat zei oom agent tegen de fietser: 'Maximum snelheid voor fietsers binnen de bebouwde kom is 28 km/h'.

[quote="Amclassic-fan"]
Alleen als er een gebodsbord (A1) voor het wegvak staat moet je je aan die snelheid houden (wettelijk gezien). Maar als je de bebouwde kom in rijdt staat er meestal niet zo'n bord en mag je dus gewoon met 65 km/h doorfietsen ;). Mits je 't wel veilig houdt want anders val je onder artikel 5.
[/quote]

Helaas, maar er geldt wel een maximum snelheid bij het binnen treden van de
bebouwde kom: 50 km/h. Op autosnelwegen of autowegen staat er inderdaad wel eens een A1 bord onder, namelijk 70 of 80 km/h.

[quote="Amclassic-fan"]
Dan blijft er dus eigenlijk alleen de 30 zones over waar je als fietser niet harder mag gaan dan 30.[/quote]

En vergeet niet de woonerven: max 15 km/h
Ook ik fiets: http://www.erikvandermaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

globeskater
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 01 sep 2009 16:07

globeskater 11 sep 2009 00:04

Ik snap het gewoon niet dat ik zoveel wielrenners zonder helm tegen kom.. ook erben wennemars krijgt telkens als hij een twitter fiets foto zonder helm plaatst een bericht van waar is je helm.. en heb gezien dat veel profs tijdens de tour ook met opwarmings ritjes zonder helm reden..

trouwens een helm geeft voor een vrouw ook veel voordeel, mijn haar wappert nu iig niet voor mijn ogen en mijn helm zit heerlijk dus dubbele reden om hem gewoon op te zetten :P
http://globeskater.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

henkman
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 apr 2008 11:05

henkman 13 sep 2009 11:54

Het is voor mij nooit een discussie geweest wel of geen helm, altijd een helm op zodra ik of op de racefiets of op de mountainbike stap.Afgelopen vrijdag tijdens een kort trainingsritje aangereden door een motor en heel blij dat ik mijn helmpje op had wil niet weten wat de gevolgen waren als ik hem niet op had....

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 14 sep 2009 08:18

[quote="Erik vd Maat"][quote="rob74"]Even voor de duidelijkheid over de maximum snelheid voor fietsers:
DIE BESTAAT NIET!

Ik heb deze wijsheid opgepikt tijdens de uitleg van een agent in "Blik op de weg". Er is geen maximum snelheid voor fietsers. Ook niet in de bebouwde kom en ook niet in een 30 km zone. Je mag echt overal zo hard als je kunt. Het enige waar je rekening mee moet houden is Artikel 5.
[/quote]

Dan weten niet alle agenten de correcte regels. Een paar jaar geleden is een maat van me aangereden door een rechtsafslaande auto, en wat zei oom agent tegen de fietser: 'Maximum snelheid voor fietsers binnen de bebouwde kom is 28 km/h'.

[quote="Amclassic-fan"]
Alleen als er een gebodsbord (A1) voor het wegvak staat moet je je aan die snelheid houden (wettelijk gezien). Maar als je de bebouwde kom in rijdt staat er meestal niet zo'n bord en mag je dus gewoon met 65 km/h doorfietsen ;). Mits je 't wel veilig houdt want anders val je onder artikel 5.
[/quote]

Helaas, maar er geldt wel een maximum snelheid bij het binnen treden van de
bebouwde kom: 50 km/h. Op autosnelwegen of autowegen staat er inderdaad wel eens een A1 bord onder, namelijk 70 of 80 km/h.

[quote="Amclassic-fan"]
Dan blijft er dus eigenlijk alleen de 30 zones over waar je als fietser niet harder mag gaan dan 30.[/quote]

En vergeet niet de woonerven: max 15 km/h

[/quote]

Op de fiets mag je zo hard je maar kunt , maar dan moet je wel de fiets onder controle hebben . Dus je moet met de fiets elke situatie kunnen overzien en kunnen oplossen .

Je moet er trouwens altijd rekening meehouden dat een automobilist / voetganger/stadsfietser/bromscooter/kinderen je snelheid wel eens onderschatten , dus is het de vraag of je wel extreem hard zou moeten gaan.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 14 sep 2009 12:38

ziet er naar uit dat onze blauw-blauw vrienden er ook nog niet uit zijn...

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=25887

tijd voor een proefprocesverbaal???

;-)

verder is het een discussie die niet echt nodig is, denk dat de meesten van ons wel met het hoofd rijden en niet met het hard(t).
We mogen er trouwens blij om zijn dat de racefiets nog steeds gedoogd wordt zoals hij nu is, stel je voor als wij ook een reflector,bel,wit achterspatbord etc moeten hebben, hard times for the weightweenies...

"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 15 sep 2009 10:43

Afgelopen week rijdt een vriend van mij op een recht tweerichting fietspad als er een tegenligger aankomt. Van ver zien ze elkaar al komen. Toch komt het tot een botsing met het jongetje als deze plots naar links stuurt. Uitwijken lukt niet voldoende.

Resultaat: jongen in ziekenhuis met diverse kneuzingen en bloedpropje in de hersenen en mijn vriend zijn Stevens dwars doormidden, helm aan diggelen + hoofwond met 12 hechtingen, gebroken pols en ook de nodige kneuzingen.
Zoals het er nu naar uitziet mag ieder opdraaien voor zijn eigen (materiële) schade.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 sep 2009 18:52

En soms draag je toch een helm maar blijkt het toch niet voldoende te zijn. Lees onderstaande trieste bericht vandaag op RTV Oost.

27-9-2009 16:29:08
Een 44-jarige mountainbiker uit Hengelo is zondagmiddag verongelukt na een val.
De man deed mee aan een ATB toertocht op de Gageldijk in Lochem. Het is een parcours over een oude vuilstortplaats. Hij sloeg bij een afdaling van een hoge bult over de kop, daarbij brak zijn helm en liep hij ernstig hoofdletsel op. Hulpverleners van de traumahelicopter en ambulance hebben geprobeerd de mountainbiker uit Hengelo te reanimeren. De man overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Verschrikkelijk. Sterkte voor de nabestaanden.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 27 sep 2009 18:54

[quote="Alp d'Huez53:15"]En soms draag je toch een helm maar blijkt het toch niet voldoende te zijn. Lees onderstaande trieste bericht vandaag op RTV Oost.

27-9-2009 16:29:08
Een 44-jarige mountainbiker uit Hengelo is zondagmiddag verongelukt na een val.
De man deed mee aan een ATB toertocht op de Gageldijk in Lochem. Het is een parcours over een oude vuilstortplaats. Hij sloeg bij een afdaling van een hoge bult over de kop, daarbij brak zijn helm en liep hij ernstig hoofdletsel op. Hulpverleners van de traumahelicopter en ambulance hebben geprobeerd de mountainbiker uit Hengelo te reanimeren. De man overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Verschrikkelijk. Sterkte voor de nabestaanden.[/quote]

Het zag er al niet best uit toen ik er langs kwam. Ambulance was er vrij laat...
Spijtig dat er met geen woord word gerept over de omstanders die aan het helpen waren voordat de ambulance er was.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 sep 2009 16:08

Ik heb bij aanschaf van mijn racefiets gezegd "Een helm komt later wel". Na nog geen 100 km fietsen had ik begrepen dat een helm zeker geen slechte investering zou zijn en ben dus ook direct naar de winkel gefietst. Na het passen van een 2-tal helmen kwam ik erachter dat het eigenlijk totaal niet storend zit, vrijwel niets weegt en ook wel een beetje bij het imago 'racefietser' past.

Als ik nu op mijn racefiets stap, zet ik gewoon standaard de helm op. Het is een gewoonte, al na een paar ritjes.

Overigens heb ik onlangs bij een fietstocht een zwaar ongeluk gezien van een collega fietser. De helm was een compleet stuk uitgebroken en ik ben bang dat het zonder helm een stuk minder was afgelopen. Uiteindelijk is de man er met een paar schaafplekken en een zware hersenschudding vanaf gekomen, maar wat zal hij blij geweest zijn met zijn helm.

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 28 sep 2009 20:17

Laat ieder zelf uitmaken of ie wel of geen helm draagt,moet je wel niet mauwen als je na een ongeval met hersenletsel in een rolstoel komt te zitten.

Wordt een beetje moe van het je moet en het is verstandig,laten we eens ophouden me dat bemoederend gedrag in dit land!!
I live to ride,I ride Passoni

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 29 sep 2009 22:35

Het gaat opzich ook niet zo om jezelf als wel wat je je omgeving aandoet. Hoe denk jij dat het voor je partner, familie en vrienden is om je voortaan als kasplantje te moeten zien?

Plaats reactie