Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

jurgen33
Forum-lid

jurgen33 13 jun 2008 01:40

Ja, zo is dat!

Voor mij was dat antwoord van Eric wel belangrijk. Ik vind het een serieus voordeel dat je zonder sensor kan rijden. Dan kan je van fiets wisselen zonder extra sensors aan te kopen en dan zit je niet te knoeien met je sensor wanneer je andere wielen zet... enzovoort enzovoort!
Life\'s short - Race hard! :-)

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 13 jun 2008 02:41

Je kan bij de 305 trouwens 3 "fietsen" instellen waarbij je afzonderlijk kunt instellen: met of zonder sensor (eventueel wielomtrek) en het gewicht van de fiets.
Afbeelding

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 24 jun 2008 01:01

Ik heb 705 met cadans sensor en toch er vanaf gehaald. Vanavond eerste ritje zonder en ging goed, totale afstand hetzelfde, gemiddelde ziet er ook goed uit. Veel door bos onder bomen gefietst, dan schommelt snelheid iets lijkt het maar is niet hinderlijk en heeft idd zo te zien geen invloed op gemiddelde snelheid.

Afgezien de sensor afzichtelijk groot is moest ik ook snelheidssensor vast tapen aan achtervork omdat hij anders tegen spaken aan liep. Ik denk niet dat ik hem ooit terug monteer. Vind het prima zo en veel mooier!

riherm1
Forum-lid

riherm1 24 jun 2008 17:05

hoi,

Ik ga deze zomer in een week van Maastricht naar Geneve fietsen en in de ardennen, vogezen, alpen de leuke klimmetjes meenemen.
Een GPS is dan echt nodig.
ik lees net op de Garmin site in de specificaties dat de 605 en 705, 100 opgeslagen punten (waypoints) en 13.000 tracklogs hebben.
Weten jullie wat deze specificaties betekenen?

Is een route gemaakt uit een ineenschakeling van Waypoints? Betekent dat je routes van maximaal 100 waypoints kan hebben? Dus 100 punten in een GPX bestand? Betekent dat zoveel als 100 bochten/afslagen op een tocht?
Hoeveel km zou je daarmee kunnen doen? 400km?

Weten jullie of ik die routes (gpx bestanden)gewoon op de MicroSD kaart kan zetten en dan via de Garmin zelf kan kiezen welke route ik vandaag ga gebruiken?, of is een compu nodig (ik was van plan alleen een tandenborstel mee te nemen).
Ik maak me een beetje zorgen dat ik elke dag een computer moet zoeken om de route van de volgende dag in de Garmin te laden: er is niet in elk bergdorpje een internetcafe.

alvast bedankt voor jullie antwoorden.

groet, Richard

http://www.garmin.nl/normal.php?id=441&cc=4040:

• Uiterst gevoelige GPS ontvanger voor snelle acquisitie en
verbeterde ontvangst onder dicht bladerdek en tussen
hoge gebouwen
• Ingebouwde GPS antenne
• USB interface aansluiting voor vlotte data transfer naar de
computer
• Oplaadbare Li-Polymeer accu; batterijlevensduur tot 15 uur
• Navigatie functionaliteit op basis van waypoints en autorouting via
optionele City Navigator cartografie
• Afmetingen: 5,14*1,09*2,54 cm (B*L*D)
• Gewicht: 105 gram
• USB interface aansluiting voor vlotte data transfer naar de
computer
• Scherm: 33*37 mm (B*H), 176 x 220 pixels, kleuren TFT scherm
• 100 opgeslagen punten TBC
• Track log: 13.000 punten TBC
• Edge 705: Luchtdruk sensor voor hoogte profiel
• Edge 705: Hartslag- en snelheid/cadans meet mogelijkheid met
draadloze communicatie
• Windows PC en MAC compatible

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 24 jun 2008 18:31

[quote="ericpeters"]Ik heb een EDGE 305, maak mijn courses zelf inclusief elevation via mapsource + mb gravity of met bikeroutetoaster. Ik rij mijn courses dan met een aantal waypoints (bv Top van Col e.d.) kijkend naar het route scherm of naar het elevation profile.

Wat voor een voordelen heb ik dan met een 705 (behalve het kleuren scherm)?[/quote]

Het enige voordeel zou kunnen zijn dat de 705 je terug navigeert naar je route. De 305 geeft alleen een seintje dat je van de koers af bent.
Zelf heb ik ook de 305 en ben zeer tevreden hierover.

Zelf gebruik ik bikely voor mijn routes.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

ted038
Forum-lid

ted038 24 jun 2008 20:30

riherm1 schreef:hoi,

Ik ga deze zomer in een week van Maastricht naar Geneve fietsen en in de ardennen, vogezen, alpen de leuke klimmetjes meenemen.
Een GPS is dan echt nodig.
ik lees net op de Garmin site in de specificaties dat de 605 en 705, 100 opgeslagen punten (waypoints) en 13.000 tracklogs hebben.
Weten jullie wat deze specificaties betekenen?

Is een route gemaakt uit een ineenschakeling van Waypoints? Betekent dat je routes van maximaal 100 waypoints kan hebben? Dus 100 punten in een GPX bestand? Betekent dat zoveel als 100 bochten/afslagen op een tocht?
Hoeveel km zou je daarmee kunnen doen? 400km?

Weten jullie of ik die routes (gpx bestanden)gewoon op de MicroSD kaart kan zetten en dan via de Garmin zelf kan kiezen welke route ik vandaag ga gebruiken?, of is een compu nodig (ik was van plan alleen een tandenborstel mee te nemen).

De belangrijkste vraag is eigenlijk : Heb jij City Navigator op jouw Edge ?
Waypoints
The Garmin Edge 605/705 can hold 100 waypoints. Waypoints on the Garmin Edge 605/705 can contain up to 8 characters.

Routes
The Edge 605/705 can hold 100 routes, each containing up to 250 turns or stops. Route names on the Garmin Edge 605/705 can contain up to 32 characters.

Tracks
The Edge 605/705 can hold 21 tracks. Saved tracklogs on the Edge 605/705 can have up to 500 trackpoints. The active tracklog holds 13000 trackpoints. Track names on the Garmin Edge 605/705 can contain up to 32 characters.
bron
Oftewel, routes (die automatisch de weg volgen ALS je CN op de edge hebt) kunnen tot 250 routepunten per route bevatten, en er kunnen tot 100 routes in de 605/705
Tracks kunnen tot 500 trackpunten per track bevatten en er kunnen tot 21 tracks in de 605/705.

En volgens mij kan je in een .crs of .tcx bestand nog meer routepunten kwijt , maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.....

Heb je CityNavigator op de Edge ? dit zou namelijk het aantal benodigde routepunten bij een ROUTE drastisch verminderen omdat de route automatisch de weg volgt (ipv rechte lijn bvan trackpunt naar trackpunt), zodat je met de vermelde 250 routepunten makkelijk een dagroute zou moeten kunnen redden. en er passen 100 routes in, dus dan heb je geen pc nodig, lijkt me.
Zonder CN heb je dus tracks nodig, en dan is iedere buiging of bocht in de weg al een reden tot trackpunt, en ga je dus sneller door je trackpunten heen (helemaal als je secuur wilt zijn). en met max 21 tracks red je jouw doel denk ik niet, zonder tussentijds je edge / sd kaart aan een pc te hangen (of meerdere sd-kaarten mee)

Waypoints zijn echt afzonderlijk opgeslagen intresseplekken en heeft weinig met routes an sich te maken, wellicht wel als je het eindpunt van de dag als waypoint aanmaakt. en die 13.000 tracklogs zijn dus je logs, oftewel het kruimelspoor waar je gefietst hebt, en heeft zonder foefjes ook niet te maken met wat je nog wilt gaan fietsen (tracks/routes)

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 jun 2008 20:35

Als je in bikely een route uittekent krijg je al gauw honderden punten, zeker met de functie 'auto follow the road' die in het algemeen zeer korte lijnstukjes met elkaar verbindt, kun je die routes dan niet gebruiken in een Edge?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 25 jun 2008 03:07

[quote="body"][quote="ericpeters"]Ik heb een EDGE 305, maak mijn courses zelf inclusief elevation via mapsource + mb gravity of met bikeroutetoaster. Ik rij mijn courses dan met een aantal waypoints (bv Top van Col e.d.) kijkend naar het route scherm of naar het elevation profile.

Wat voor een voordelen heb ik dan met een 705 (behalve het kleuren scherm)?[/quote]

Het enige voordeel zou kunnen zijn dat de 705 je terug navigeert naar je route. De 305 geeft alleen een seintje dat je van de koers af bent.

[/quote]

Toch maar een 705 aangeschaft en er vandaag mee gereden.
- Het is leuk dat je de kaart onder de route kan zien, navigeren/routeberekening nog niet uitgeprobeerd. (ik heb een oude Metroguide Europe, maar daar staan alle details op)
- Het communiceren met de PC (je kan er gewoon via USB TCX files opzetten) en het geheugen is veeel beter want ik kan nu al mijn courses tegelijkertijd op de 705 zetten en nog heb ik veel geheugen over. Dit komt omdat er naast het werkgeheugen een opslag geheugen in de 705 zit en je maar een course in het werkgeheugen hoeft te houden.
- Belangrijkste verbetering voor mij: bij courses->virtual partner wordt het hoogte profiel berekend vanuit het eindpunt. Als je onverhoopt van de route moet afwijken en meer of minder km rijdt en vervolgens weer terugkomt op de route dan is het hoogteprofiel direct weer gesynchroniseerd met je positie. Bij de 305 is dat niet het geval en eigenlijk vind ik zelf de meest belangrijke feature van de EDGE. Je kan namelijk tijdens een (nog nooit gereden) beklimming vooraf zien hoe lang je nog moet klimmen, hoe lang het duurt voordat het steiler of minder steil wordt en hoeveel hoogte meters je nog moet overbruggen.

- Grootste nadeel: is breder dan de 305, weliswaar maar een beetje maar net genoeg om breder te zijn als de stuurpen en de 305 is nagenoeg even breed als een stuurpen.
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 25 jun 2008 10:31

[quote="ericpeters"][quote="body"][quote="ericpeters"]Ik heb een EDGE 305, maak mijn courses zelf inclusief elevation via mapsource + mb gravity of met bikeroutetoaster. Ik rij mijn courses dan met een aantal waypoints (bv Top van Col e.d.) kijkend naar het route scherm of naar het elevation profile.

[/quote]

Toch maar een 705 aangeschaft en er vandaag mee gereden.
- Het is leuk dat je de kaart onder de route kan zien, navigeren/routeberekening nog niet uitgeprobeerd. (ik heb een oude Metroguide Europe, maar daar staan alle details op)
- Het communiceren met de PC (je kan er gewoon via USB TCX files opzetten) en het geheugen is veeel beter want ik kan nu al mijn courses tegelijkertijd op de 705 zetten en nog heb ik veel geheugen over. Dit komt omdat er naast het werkgeheugen een opslag geheugen in de 705 zit en je maar een course in het werkgeheugen hoeft te houden.
- Belangrijkste verbetering voor mij: bij courses->virtual partner wordt het hoogte profiel berekend vanuit het eindpunt. Als je onverhoopt van de route moet afwijken en meer of minder km rijdt en vervolgens weer terugkomt op de route dan is het hoogteprofiel direct weer gesynchroniseerd met je positie. Bij de 305 is dat niet het geval en eigenlijk vind ik zelf de meest belangrijke feature van de EDGE. Je kan namelijk tijdens een (nog nooit gereden) beklimming vooraf zien hoe lang je nog moet klimmen, hoe lang het duurt voordat het steiler of minder steil wordt en hoeveel hoogte meters je nog moet overbruggen.

- Grootste nadeel: is breder dan de 305, weliswaar maar een beetje maar net genoeg om breder te zijn als de stuurpen en de 305 is nagenoeg even breed als een stuurpen.
[/quote]

Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf. Heb je ook de topokaarten erbij gekocht?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

riherm1
Forum-lid

riherm1 25 jun 2008 17:21

bedankt Ted!, een en ander is veel duidelijker geworden.
Ik heb nog geen 605/705, maar ga er zeker eersdaags eentje bestellen.

groet, Richard

rene1
Forum-lid

rene1 25 jun 2008 23:15

Is er misschien iemand die mij een paar ritten (Hoe noem je dat bij Garmin) kan sturen zodat ik er eens mee kan stoeien in de software. Ik wil graag zien of de cijfertjes en grafieken mij net zo kunnen motiveren als de mogelijkheden van de Polar software.
Het gaat mij om zo volledig mogelijke bestanden (HR, evt. cadans, snelheid etc. incl. het gps bestand.)
Zit dat sowieso allemaal opgeslagen in 1 bestandje?

Mocht iemand de moeite willen nemen; mijn e-mail adres staat in mijn profiel.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 26 jun 2008 09:59

@rene1 Ik heb je een mail met een bestand toegestuurd.

Plaats reactie