Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Slechte ervaringen met GP4000S?

cdale
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 05 jan 2007 00:33

cdale 31 jul 2010 02:43

Ik vond zelf de Conti GP over Shimano WH550 heel problematisch...

De GP4000S daarentegen leg ik vrij makkelijk op een setje Mavic Ksyrium Elite. ;)

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 31 jul 2010 19:34

jasperr schreef: Ik denk de mensen die er veel moeite mee hebben de techniek gewoon niet goed onder de knie hebben, want als je de juiste techniek gebruikt ligt de band er zo om.


Kennelijk heb jij de juiste techniek wel onder de knie. Zou zeggen brand los en deel het met dit forum of in ieder geval met mij.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 31 jul 2010 21:24

Stephan68 schreef:
jasperr schreef: Ik denk de mensen die er veel moeite mee hebben de techniek gewoon niet goed onder de knie hebben, want als je de juiste techniek gebruikt ligt de band er zo om.


Kennelijk heb jij de juiste techniek wel onder de knie. Zou zeggen brand los en deel het met dit forum of in ieder geval met mij.


Het is lastig om het met woorden op een forum uit te drukken, toch een poging.

Als de buitenband aan één kant in de velg ligt moet je uiteraard de (licht) opgepompte binnenband hier in doen. Zaak is dan om te zorgen dat de binnenband gelijk verdeeld is over de ruimte. Nu leg je de andere kant van de buitenband om de velg heen. Je begint tegenover het ventiel. Zorg dat het wiel met de kant van het ventiel op de grond staat. Het eerste stuk buitenband leg je om de velg met behulp van je vingers. Daarna werk je naar beneden (dus naar het ventiel toe) met behulp van je duimen. Als je bij het laatste stukje bent (bij het ventiel) laat je de binnenband leeg lopen. Hierna knijp je de buitenband op het deel waar deze al om de velg zit met je vingers en duim samen, zodat de binnenband goed verdeeld wordt over de ruimte. Nu draai je het wiel om (ventiel bovenaan). Dan leg je het laatste stuk buitenband (bij het ventiel) vrij eenvoudig met de vingers (niet de duimen) om de velg heen.

Zoals ik al zei is het moeilijk te verwoorden wat de juiste stappen zijn. Daarvoor zou je het zelf moeten zien.

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 31 jul 2010 21:40

@jasperr: dat is geloof ik wel zo'n beetje wat ik gedaan heb. Echter toen dat niet lukte, heb ik andere dingen geprobeerd,
maar zonder resultaat. Laat nu eerst mijn handen even rusten en probeer het van de week weer een keer opnieuw.

Heb inmiddels huishoud handschoenen en Dreft op de kop getikt, dus dat zal moeten gaan lukken.
Als het dan nog niet lukt dan heb ik nog twee opties.

OF ik ga alsnog bij de FM langs OF Jasperr mag het voor me doen. :D:p;)

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 31 jul 2010 21:48

Invetten met een lekker vet afwasmiddel zoals Dreft helpt wel iets maar je moet proberen niet op het laatste moment de band op te rekken als die er al bijna helemaal omligt maar al vanaf het begin.

Als de band er bijna helemaal omligt kun je trekken wat je wilt maar de band kleeft aan het wiel en zal nauwelijks rekken op het deel wat er al omhangt. Zo reduceer je wat je aan totale rek hebt op een band. In principe gaat het maar om een paar milimeter wat je extra nodig hebt.
Afbeelding

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 01 aug 2010 00:54

Stephan68 schreef:@jasperr: dat is geloof ik wel zo'n beetje wat ik gedaan heb. Echter toen dat niet lukte, heb ik andere dingen geprobeerd,
maar zonder resultaat. Laat nu eerst mijn handen even rusten en probeer het van de week weer een keer opnieuw.

Heb inmiddels huishoud handschoenen en Dreft op de kop getikt, dus dat zal moeten gaan lukken.
Als het dan nog niet lukt dan heb ik nog twee opties.

OF ik ga alsnog bij de FM langs OF Jasperr mag het voor me doen. :D:p;)


Als na het proberen met de handschoenen en dreft de wanhoop is nabij stuur je maar een pm, want van mij mag je langs komen! ;)

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 01 aug 2010 00:57

Swoosh schreef:Als de band er bijna helemaal omligt kun je trekken wat je wilt maar de band kleeft aan het wiel en zal nauwelijks rekken op het deel wat er al omhangt. Zo reduceer je wat je aan totale rek hebt op een band. In principe gaat het maar om een paar milimeter wat je extra nodig hebt.


Daarom moet je dus zorgen dat de buitenband in het midden van de velg ligt. Daar is de diameter van het wiel namelijk het kleinst en zo krijg je het laatste stuk er dus makkelijker op.

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 06 aug 2010 19:33

Het is de FM vanochtend ook niet gelukt om de GP4000S om de EA50 te leggen. Drie man lopen van het weekend met blaren op de handen, ha! Ben blij dat het niet aan mij lag. Nu liggen er dus andere bandjes omheen.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 06 aug 2010 20:17

Stephan68 schreef:Het is de FM vanochtend ook niet gelukt om de GP4000S om de EA50 te leggen. Drie man lopen van het weekend met blaren op de handen, ha! Ben blij dat het niet aan mij lag. Nu liggen er dus andere bandjes omheen.


lijkt Bananensplit wel . .
zie het al helemaal voor me
volgens mij heb jij expres een setje dat een halve centimeter kleiner is

LOL
Afbeelding

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 06 aug 2010 22:34

Nou Swoosh je zou het haast gaan denken. Ging haast denken dat ik een te kleine maat had gekocht, ha! De velgrand van die EA50's is eenvoudigweg te hoog om ze erom heen te krijgen.

Ik vond ze wel lekker rijden en verder nooit een lekke band gehad. Maar na 3000 km was de achterband echt aan vervanging toe. Die was echt bijna vierkant. Er liggen nu Vittoria Rubino's om, ben benieuwd hoe die gaan bevallen.

korhaan
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:53
Locatie: Enschede

korhaan 07 aug 2010 00:38

Bij mij was de combi EA50(SL) - Conti GP4000S ook een worsteling. Wat echter wel hielp was het plastic velglint vervangen door een katoenen lint.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2010 01:20

Stephan68 schreef:Nou Swoosh je zou het haast gaan denken. Ging haast denken dat ik een te kleine maat had gekocht, ha! De velgrand van die EA50's is eenvoudigweg te hoog om ze erom heen te krijgen.

Ik vond ze wel lekker rijden en verder nooit een lekke band gehad. Maar na 3000 km was de achterband echt aan vervanging toe. Die was echt bijna vierkant. Er liggen nu Vittoria Rubino's om, ben benieuwd hoe die gaan bevallen.


Ik ga echt niet zeggen dat het makkelijk gaat, maar ik krijg de GP4000S er gewoon omheen. Het kon een stuk moeilijker, moet je eens 20 mm Veloflex'en op oude zwarte Shamal's proberen te leggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie