Pagina 10 van 14

Geplaatst: 31 jul 2010 02:43
door cdale
Ik vond zelf de Conti GP over Shimano WH550 heel problematisch...

De GP4000S daarentegen leg ik vrij makkelijk op een setje Mavic Ksyrium Elite. ;)

Geplaatst: 31 jul 2010 19:34
door stephan68
jasperr schreef: Ik denk de mensen die er veel moeite mee hebben de techniek gewoon niet goed onder de knie hebben, want als je de juiste techniek gebruikt ligt de band er zo om.


Kennelijk heb jij de juiste techniek wel onder de knie. Zou zeggen brand los en deel het met dit forum of in ieder geval met mij.

Geplaatst: 31 jul 2010 21:24
door jasperr
Stephan68 schreef:
jasperr schreef: Ik denk de mensen die er veel moeite mee hebben de techniek gewoon niet goed onder de knie hebben, want als je de juiste techniek gebruikt ligt de band er zo om.


Kennelijk heb jij de juiste techniek wel onder de knie. Zou zeggen brand los en deel het met dit forum of in ieder geval met mij.


Het is lastig om het met woorden op een forum uit te drukken, toch een poging.

Als de buitenband aan één kant in de velg ligt moet je uiteraard de (licht) opgepompte binnenband hier in doen. Zaak is dan om te zorgen dat de binnenband gelijk verdeeld is over de ruimte. Nu leg je de andere kant van de buitenband om de velg heen. Je begint tegenover het ventiel. Zorg dat het wiel met de kant van het ventiel op de grond staat. Het eerste stuk buitenband leg je om de velg met behulp van je vingers. Daarna werk je naar beneden (dus naar het ventiel toe) met behulp van je duimen. Als je bij het laatste stukje bent (bij het ventiel) laat je de binnenband leeg lopen. Hierna knijp je de buitenband op het deel waar deze al om de velg zit met je vingers en duim samen, zodat de binnenband goed verdeeld wordt over de ruimte. Nu draai je het wiel om (ventiel bovenaan). Dan leg je het laatste stuk buitenband (bij het ventiel) vrij eenvoudig met de vingers (niet de duimen) om de velg heen.

Zoals ik al zei is het moeilijk te verwoorden wat de juiste stappen zijn. Daarvoor zou je het zelf moeten zien.

Geplaatst: 31 jul 2010 21:40
door stephan68
@jasperr: dat is geloof ik wel zo'n beetje wat ik gedaan heb. Echter toen dat niet lukte, heb ik andere dingen geprobeerd,
maar zonder resultaat. Laat nu eerst mijn handen even rusten en probeer het van de week weer een keer opnieuw.

Heb inmiddels huishoud handschoenen en Dreft op de kop getikt, dus dat zal moeten gaan lukken.
Als het dan nog niet lukt dan heb ik nog twee opties.

OF ik ga alsnog bij de FM langs OF Jasperr mag het voor me doen. :D:p;)

Geplaatst: 31 jul 2010 21:48
door swoosh
Invetten met een lekker vet afwasmiddel zoals Dreft helpt wel iets maar je moet proberen niet op het laatste moment de band op te rekken als die er al bijna helemaal omligt maar al vanaf het begin.

Als de band er bijna helemaal omligt kun je trekken wat je wilt maar de band kleeft aan het wiel en zal nauwelijks rekken op het deel wat er al omhangt. Zo reduceer je wat je aan totale rek hebt op een band. In principe gaat het maar om een paar milimeter wat je extra nodig hebt.

Geplaatst: 01 aug 2010 00:54
door jasperr
Stephan68 schreef:@jasperr: dat is geloof ik wel zo'n beetje wat ik gedaan heb. Echter toen dat niet lukte, heb ik andere dingen geprobeerd,
maar zonder resultaat. Laat nu eerst mijn handen even rusten en probeer het van de week weer een keer opnieuw.

Heb inmiddels huishoud handschoenen en Dreft op de kop getikt, dus dat zal moeten gaan lukken.
Als het dan nog niet lukt dan heb ik nog twee opties.

OF ik ga alsnog bij de FM langs OF Jasperr mag het voor me doen. :D:p;)


Als na het proberen met de handschoenen en dreft de wanhoop is nabij stuur je maar een pm, want van mij mag je langs komen! ;)

Geplaatst: 01 aug 2010 00:57
door jasperr
Swoosh schreef:Als de band er bijna helemaal omligt kun je trekken wat je wilt maar de band kleeft aan het wiel en zal nauwelijks rekken op het deel wat er al omhangt. Zo reduceer je wat je aan totale rek hebt op een band. In principe gaat het maar om een paar milimeter wat je extra nodig hebt.


Daarom moet je dus zorgen dat de buitenband in het midden van de velg ligt. Daar is de diameter van het wiel namelijk het kleinst en zo krijg je het laatste stuk er dus makkelijker op.

Geplaatst: 06 aug 2010 19:33
door stephan68
Het is de FM vanochtend ook niet gelukt om de GP4000S om de EA50 te leggen. Drie man lopen van het weekend met blaren op de handen, ha! Ben blij dat het niet aan mij lag. Nu liggen er dus andere bandjes omheen.

Geplaatst: 06 aug 2010 20:17
door swoosh
Stephan68 schreef:Het is de FM vanochtend ook niet gelukt om de GP4000S om de EA50 te leggen. Drie man lopen van het weekend met blaren op de handen, ha! Ben blij dat het niet aan mij lag. Nu liggen er dus andere bandjes omheen.


lijkt Bananensplit wel . .
zie het al helemaal voor me
volgens mij heb jij expres een setje dat een halve centimeter kleiner is

LOL

Geplaatst: 06 aug 2010 22:34
door stephan68
Nou Swoosh je zou het haast gaan denken. Ging haast denken dat ik een te kleine maat had gekocht, ha! De velgrand van die EA50's is eenvoudigweg te hoog om ze erom heen te krijgen.

Ik vond ze wel lekker rijden en verder nooit een lekke band gehad. Maar na 3000 km was de achterband echt aan vervanging toe. Die was echt bijna vierkant. Er liggen nu Vittoria Rubino's om, ben benieuwd hoe die gaan bevallen.

Geplaatst: 07 aug 2010 00:38
door korhaan
Bij mij was de combi EA50(SL) - Conti GP4000S ook een worsteling. Wat echter wel hielp was het plastic velglint vervangen door een katoenen lint.

Geplaatst: 07 aug 2010 01:20
door amclassic-fan
Stephan68 schreef:Nou Swoosh je zou het haast gaan denken. Ging haast denken dat ik een te kleine maat had gekocht, ha! De velgrand van die EA50's is eenvoudigweg te hoog om ze erom heen te krijgen.

Ik vond ze wel lekker rijden en verder nooit een lekke band gehad. Maar na 3000 km was de achterband echt aan vervanging toe. Die was echt bijna vierkant. Er liggen nu Vittoria Rubino's om, ben benieuwd hoe die gaan bevallen.


Ik ga echt niet zeggen dat het makkelijk gaat, maar ik krijg de GP4000S er gewoon omheen. Het kon een stuk moeilijker, moet je eens 20 mm Veloflex'en op oude zwarte Shamal's proberen te leggen.