Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Rabobank in 2009 op Giant

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 01 jun 2008 23:07

Enkele rechtzettingen:

- het enige speciale aan een Parijs-Roubaix frame is de langere achtertrein voor hoger comfort en tegen vastklitten van modder. Voor geen enkele constructeur, die naam waardig, vormt dit een probleem. De andere ‘ingrepen ‘ (wielen met 36 spaken en lage velgen, banden van 25 mmm met slechts 6 bar druk, gel onder het stuurlint, enz.) hebben niets met het frame te maken.

- de carbon-vorkbuis van Hincapie is afgebroken omdat George eerder tijdens die wedstrijd al tegen de grond was gegaan, waarbij scheurtjes in die vorkbuis waren gekomen. Door het verder dokkeren met die gescheurde vorkbuis is ze uiteindelijk afgebroken. Hetzelfde zou zich hebben voorgedaan bij een carbon vorkbuis van welk merk ook. Zoals reeds hierboven aangehaald vereist Parijs-Roubaix voor iedere deelnemer specifieke aanpassingen aan de fiets; wie die van tafel veegt kan een degelijke prestatie vergeten. Vraag maar aan de ervaren rot Magnus Backstedt, die zich dit jaar door de sponsor om publicitaire redenen liet overhalen te starten met hoge carbonvelgen.

- de kwaliteit van de vandaag door profteams gebruikte carbon-frames heeft niets te zien met kinderziekten die o.a. de Giant frames ‘een aantal jaren geleden’ vertoonden. Met Once en Telecom op Pinarello spreken we inzake carbon over het oertijdperk.

- bij tijdrijden draait alles om aerodynamica. Dit vereist een specifiek design van de globale fiets (en dus niet enkel van het frame); zelfs de outfit van de renner (vorm van de helm, gebruikte stof, ...) is cruciaal. Omwille van de beperkte afzetmarkt voor tijdritframes willen of kunnen bepaalde constructeurs niet investeren in de daartoe vereiste mallen, zodat men bij tijdritten wel eens een frame ziet van constructeur X met een sticker van constructeur Y erop.

alfaboy_69
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 25 dec 2006 03:23

alfaboy_69 12 jun 2008 21:25

Benieuwd hoe de Giants van Rabobank er volgend jaar gaan uitzien. Die van T-Mobile en High Road vond ik maar niks qua design terwijl ik de TCR's van Once super vond (heb er nog ééntje gehad met Dura Ace en Mavic Cosmic Carbonwielen).

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 13 jun 2008 17:01

Qua tijdrit fietsen maakt het niets uit want een redelijk deel van de renners rijd nu ook al op Giant tijdritfietsen met andere stickers erop, als alle renners dan een giant krijgen gaan ze er alleen maar op vooruit want zo super zijn de colnago c50 tt's ook weer niet wat aerodynamica betreft.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 13 jun 2008 17:08

bikeboss schreef: Enkele rechtzettingen:
. Vraag maar aan de ervaren rot Magnus Backstedt, die zich dit jaar door de sponsor om publicitaire redenen liet overhalen te starten met hoge carbonvelgen.


He wat ben jij voor komedieklant? Ben je er bij geweest of praat je andere na? Vergeet niet dat er voor de 50km pave nog ruim 200km vlak asfalt is! De keuze voor carbon wielen is dus niet zo gek. Het is een gok net als rijden op bv lichtere tubes.

Vergeet niet dat Martijn Maaskant wel 3de is geworden op dezelfde carbon wielen!
Hij heeft gegokt en gewonnen

Als zipp denkt dat de wielen het niet aankunnen en kapot gaan dan zullen ze de wielen ook niet tbs. De wielen hebben bij Magnus gefaald helaas maar dat was zijn eigen keuze! Bij CSC had iedereen ook een keuze voor zipps of 32,36spaaks wielen. Sommige kozen Zipps andere de handgespaakte wielen.

Ik hoop dat het nu weer een jaar klaar is met onzin spuien van mensen die o zoveel weten hoe zaken bij de ploegen lopen!

Nu weer back on topic
pas op! paaltje!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2008 17:25

Ga je nu in elk topic pro-Zipp verhalen zitten posten?

Het lijkt wel of je aandelen Zipp hebt.

Casran doet het dan tenminste nog iets minder obvious.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 13 jun 2008 17:31

Leuk dat je 200km asfalt tegenkomt in Parijs-Roubaix maar het gaat natuurlijk om de stenen. Daar win of verlies je de koers en ik denk ook dat de profs daar hun materiaal op zullen willen afstemmen.

Ik ben geen materiaalexpert maar hoge carbonvelgen lijken mij nou niet de ideale keuze voor die rit.

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 13 jun 2008 17:54

Rabo gaat dus inderdaad op Giant rijden. Eergisteren iemand van Giant gesproken, de ontwerpen waren zo goed als klaar. Ik zal kijken of ik volgende week wat foto's/plaatjes kan regelen.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 16 jun 2008 23:54

Voortaan volgt iedereen supergenie XLR8R en rijdt Parijs-Roubaix met hoge carbonvelgen; vooral met Zipp stijgen de overwinningskansen spectaculair!!!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 jun 2008 00:01

Mwa, als ze stuk gaan heb je een probleem maar als ze heel blijven besparen ze je 20 a 25 Watt t.o.v traditionele wielen.

Vind ik best een gokje waard.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 17 jun 2008 00:46

Een goede voorbereiding als het halve werk. En dat geldt niet alleen bij fietsen (van P-R).

Het wordt toch Giant? Of toch weer Gazelle??

Straks wordt het nog Trek!
Niets is wat het lijkt..

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 17 jun 2008 00:58

Wielren.site schreef: 11 juni

Rabobank zal volgend seizoen koersen op fietsen van het merk Giant. Dat meldt AD Sportwereld Pro vandaag. Momenteel rijdt de bankiersploeg op fietsen van Colnago. De tijdritfietsen die bij Rabobank gebruikt worden zijn al van Giant.

Ook Gazelle werd geruime tijd aan Rabobank gekoppeld. De keuze is echter dus gevallen op het inmiddels Taiwanese merk. Momenteel fietst Team High Road ook op fietsen van Giant.

Plaats reactie