Geplaatst: 01 jun 2008 23:07
Enkele rechtzettingen:
- het enige speciale aan een Parijs-Roubaix frame is de langere achtertrein voor hoger comfort en tegen vastklitten van modder. Voor geen enkele constructeur, die naam waardig, vormt dit een probleem. De andere ‘ingrepen ‘ (wielen met 36 spaken en lage velgen, banden van 25 mmm met slechts 6 bar druk, gel onder het stuurlint, enz.) hebben niets met het frame te maken.
- de carbon-vorkbuis van Hincapie is afgebroken omdat George eerder tijdens die wedstrijd al tegen de grond was gegaan, waarbij scheurtjes in die vorkbuis waren gekomen. Door het verder dokkeren met die gescheurde vorkbuis is ze uiteindelijk afgebroken. Hetzelfde zou zich hebben voorgedaan bij een carbon vorkbuis van welk merk ook. Zoals reeds hierboven aangehaald vereist Parijs-Roubaix voor iedere deelnemer specifieke aanpassingen aan de fiets; wie die van tafel veegt kan een degelijke prestatie vergeten. Vraag maar aan de ervaren rot Magnus Backstedt, die zich dit jaar door de sponsor om publicitaire redenen liet overhalen te starten met hoge carbonvelgen.
- de kwaliteit van de vandaag door profteams gebruikte carbon-frames heeft niets te zien met kinderziekten die o.a. de Giant frames ‘een aantal jaren geleden’ vertoonden. Met Once en Telecom op Pinarello spreken we inzake carbon over het oertijdperk.
- bij tijdrijden draait alles om aerodynamica. Dit vereist een specifiek design van de globale fiets (en dus niet enkel van het frame); zelfs de outfit van de renner (vorm van de helm, gebruikte stof, ...) is cruciaal. Omwille van de beperkte afzetmarkt voor tijdritframes willen of kunnen bepaalde constructeurs niet investeren in de daartoe vereiste mallen, zodat men bij tijdritten wel eens een frame ziet van constructeur X met een sticker van constructeur Y erop.
- het enige speciale aan een Parijs-Roubaix frame is de langere achtertrein voor hoger comfort en tegen vastklitten van modder. Voor geen enkele constructeur, die naam waardig, vormt dit een probleem. De andere ‘ingrepen ‘ (wielen met 36 spaken en lage velgen, banden van 25 mmm met slechts 6 bar druk, gel onder het stuurlint, enz.) hebben niets met het frame te maken.
- de carbon-vorkbuis van Hincapie is afgebroken omdat George eerder tijdens die wedstrijd al tegen de grond was gegaan, waarbij scheurtjes in die vorkbuis waren gekomen. Door het verder dokkeren met die gescheurde vorkbuis is ze uiteindelijk afgebroken. Hetzelfde zou zich hebben voorgedaan bij een carbon vorkbuis van welk merk ook. Zoals reeds hierboven aangehaald vereist Parijs-Roubaix voor iedere deelnemer specifieke aanpassingen aan de fiets; wie die van tafel veegt kan een degelijke prestatie vergeten. Vraag maar aan de ervaren rot Magnus Backstedt, die zich dit jaar door de sponsor om publicitaire redenen liet overhalen te starten met hoge carbonvelgen.
- de kwaliteit van de vandaag door profteams gebruikte carbon-frames heeft niets te zien met kinderziekten die o.a. de Giant frames ‘een aantal jaren geleden’ vertoonden. Met Once en Telecom op Pinarello spreken we inzake carbon over het oertijdperk.
- bij tijdrijden draait alles om aerodynamica. Dit vereist een specifiek design van de globale fiets (en dus niet enkel van het frame); zelfs de outfit van de renner (vorm van de helm, gebruikte stof, ...) is cruciaal. Omwille van de beperkte afzetmarkt voor tijdritframes willen of kunnen bepaalde constructeurs niet investeren in de daartoe vereiste mallen, zodat men bij tijdritten wel eens een frame ziet van constructeur X met een sticker van constructeur Y erop.