Pagina 10 van 15

samenvattend?

Geplaatst: 28 mar 2008 17:45
door menno2
Na dit hele topic doorgeploeterd te hebben lijkt me dit een redelijke samenvatting:
- R-Sys is licht, stijf, all-round, comfortabel
- R-Sys is bling op de fiets
- R-Sys is niet bepaald aerodynamisch, maar ja, dat zijn de meeste regenjasjes ook niet...
- R-Sys is wel een beetje duur

Alle andere argumenten (vooral van de Campa-mafia :-) ) lijkt mij vooral op emotie en consevatisme gebaseerd. Ik zou Mavic juist een groot compliment willen geven dat ze na jaren meer van het zelfde nu eindelijk met een goede innovatie in de aluminium clincher wielen zijn gekomen.

Bij Rose valt er wel te onderhandelen over die R-Syssen, als je ze tenminste op een fiets koopt...

Geplaatst: 28 mar 2008 17:51
door de zwarten
je kan het ook zo samenvatten:
- R-Sys is niet lichter dan de concurrentie, stijf, all-round, comfortabel
- R-Sys is als speelgoedwielen op de fiets met malle kleurtjes
- R-Sys is helemaal niet aerodynamisch, zelfs het slechtste wiel op dat vlak in testen. En nu is juist aerodynamica belangrijker dan gewicht. Zelfs aksium wielen zijn aerodynamischer, en het scheelt maar een pintje bier in gewicht (analoog aan de regenjasjes redenering).
- R-Sys is wel een beetje duur

groeten en camorra,
nostra cosa

Geplaatst: 28 mar 2008 17:57
door colnagofreak
Ik behoor ook tot de Campa-mafia ;) maar ik ben pas bekeerd na ongeveer 10 jaar op Mavic wielen gereden te hebben. Campa systeem wielen zijn echt kwalitatief veel beter en voelbaar stijver! Ik heb echter geen ervaring met de R-Sys.

Ik zou nog veel eerder mijn complimenten over willen brengen aan Shimano met hun Dura- ace WH7850 C24 Carbon/alu draad. Dat is echt een super mooie wielset.

Geplaatst: 28 mar 2008 18:04
door lvgh
menno2 schreef:Na dit hele topic doorgeploeterd te hebben lijkt me dit een redelijke samenvatting:
- R-Sys is licht, stijf, all-round, comfortabel
- R-Sys is bling op de fiets
- R-Sys is niet bepaald aerodynamisch, maar ja, dat zijn de meeste regenjasjes ook niet...
- R-Sys is wel een beetje duur

Alle andere argumenten (vooral van de Campa-mafia :-) ) lijkt mij vooral op emotie en consevatisme gebaseerd. Ik zou Mavic juist een groot compliment willen geven dat ze na jaren meer van het zelfde nu eindelijk met een goede innovatie in de aluminium clincher wielen zijn gekomen.
Waarom is dit een goede innovatie? Die spaken zijn veel te duur, veel te dik, veel te onaerodynamisch en veel te gevaarlijk als ze breken. De Mavic-maffia koopt deze wielen gewoon omdat ze ze mooi vinden (niks mis mee overigens), rationele argumenten zijn er vooral om elders te kijken naar een betere wielset voor minder geld ;)

Geplaatst: 30 mar 2008 14:13
door menno2
LVGH schreef:.
Waarom is dit een goede innovatie? Die spaken zijn veel te duur, veel te dik, veel te onaerodynamisch en veel te gevaarlijk als ze breken. De Mavic-maffia koopt deze wielen gewoon omdat ze ze mooi vinden (niks mis mee overigens), rationele argumenten zijn er vooral om elders te kijken naar een betere wielset voor minder geld ;)[/quote]

Leuk, die Mafia. In Frankrijk heet dat anders, waarschijnlijk La Resistance ofzo... Mijn punt is dat ik aerodynamica voor wielen zonder diepe velg en fietsers zonder diepe houding volslagen nonsens vind. Uiteindelijk kopen we allemaal wielen waar we ons voornamelijk goed bij VOELEN, tenzij je echt een belang hebt bij aero: in een tijdrit of een triathlon. Mijn tijdritfiets heeft Hed jet wielen, veel te zwaar, maar wel heel aero. Je moet prioriteiten stellen.

Grappig effect: Als je op het web gaat grasduinen doet de R-Sys het vooral in de UK en US heel goed in de publieke opinie en in west europa (NL, B, D) vrij slecht. Ik wijt dat persoonlijk aan een diepgeworteld conservatisme.

Ik ben het eens met het commentaar over de nieuwe DA wielen. Erg mooi, alleen wegens productieproblemen niet leverbaar - dat geeft ook niet echt een lekker gevoel. Wanneer gaan de eerste delamineringsberichten binnenkomen...

Geplaatst: 30 mar 2008 14:20
door scepticus
menno2 schreef:Mijn punt is dat ik aerodynamica voor wielen zonder diepe velg en fietsers zonder diepe houding volslagen nonsens vind. Uiteindelijk kopen we allemaal wielen waar we ons voornamelijk goed bij VOELEN, tenzij je echt een belang hebt bij aero: in een tijdrit of een triathlon.


Alleen ik geloof (en er zijn tig berekeningen die dat ondersteunen) dat aerodynamica bijna altijd belangrijk is.

(en het argument dat aerodynamische wielen alleen zin hebben als je zelf plat op je fiets ligt is natuurlijk evenveel waard als het argument dat lichte wielen alleen zin hebben als je zelf ook afgetraind bent)

Geplaatst: 30 mar 2008 14:23
door colnagofreak
delamineringsberichten ???????????

Wat bedoel je hier in mee?

Geplaatst: 30 mar 2008 14:45
door lvgh
menno2 schreef:
LVGH schreef:.
Waarom is dit een goede innovatie? Die spaken zijn veel te duur, veel te dik, veel te onaerodynamisch en veel te gevaarlijk als ze breken. De Mavic-maffia koopt deze wielen gewoon omdat ze ze mooi vinden (niks mis mee overigens), rationele argumenten zijn er vooral om elders te kijken naar een betere wielset voor minder geld ;)


Mijn punt is dat ik aerodynamica voor wielen zonder diepe velg en fietsers zonder diepe houding volslagen nonsens vind. Uiteindelijk kopen we allemaal wielen waar we ons voornamelijk goed bij VOELEN, tenzij je echt een belang hebt bij aero: in een tijdrit of een triathlon. Mijn tijdritfiets heeft Hed jet wielen, veel te zwaar, maar wel heel aero. Je moet prioriteiten stellen.

Grappig effect: Als je op het web gaat grasduinen doet de R-Sys het vooral in de UK en US heel goed in de publieke opinie en in west europa (NL, B, D) vrij slecht. Ik wijt dat persoonlijk aan een diepgeworteld conservatisme.

Ik ben het eens met het commentaar over de nieuwe DA wielen. Erg mooi, alleen wegens productieproblemen niet leverbaar - dat geeft ook niet echt een lekker gevoel. Wanneer gaan de eerste delamineringsberichten binnenkomen...

Als aerodynamica niet belangrijk is voor 'de gewone fietser', dan is gewicht dat zeker ook niet en daarmee valt weer een verkoopargument voor de R-Sys weg ;)

Overigens is het zeker niet zo dat wielen met lage velgen qua aerodynamica één pot nat zijn; de verschillen zijn meetbaar groot en sommige wielsets met lage velg nestelen zich tussen wielen met veel hogere velgen. Je bedoelt ongetwijfeld "als je aerodynamica zo belangrijk vindt, koop dan gelijk hoge wielen" en daar zit zeker wat in, maar er zijn ook situaties waarin je door een gewichtseis op lage velgen aangewezen bent maar je toch ook zo aerodynamisch mogelijke wielen wilt en dan kan het best aan te raden zijn om om die reden de R-Sys links te laten liggen ;)

Ben ik trouwens de enige die de R-Sys wielen echt spuuglelijk vindt? Die spaken zijn net megalucifers, fakkels met zwavelkoppen eraan :/

Geplaatst: 30 mar 2008 14:53
door pim3
Je bent niet de enige ;). Ik zag ze op foto's, en vond ze lelijk. Kwam ik bij een fietsenzaak, zie ik daar een R-Sys hangen. Eventjes van dichtbij gaan kijken, maar vond die spaken nóg lelijker dan op de foto, en de stickers op de velg deden me ook niets. Vond ze er al met al low-budget uitzien (al zijn ze dat misschien niet).

Geplaatst: 30 mar 2008 23:00
door beukje
Volgens allerlei testen heb je meer aan een aero wiel dan aan een licht wiel. Alleen bergop is een licht wiel in het voordeel. Een licht wiel accelereert sneller. Dat kan in een wielerkoers voordelig zijn. Bij een trathlonwedstrijd is een wat zwaarder wiel weer in het voordeel. De massa zorgt er dan voor dat je snelheid houdt. Met andere woorden. Het ideale wiel geschikt voor alle omstandigheden bestaat niet. Ik vraag me trouwens af of een aero wiel, bijvoorbeeld de Zipp 808, bij een harde zijwind niet juist meer weerstand oplevert.

Geplaatst: 30 mar 2008 23:08
door scepticus
Beukje schreef:Bij een trathlonwedstrijd is een wat zwaarder wiel weer in het voordeel.

Daar valt nog over te discussieren

Ik vraag me trouwens af of een aero wiel, bijvoorbeeld de Zipp 808, bij een harde zijwind niet juist meer weerstand oplevert.

Ik geloof dat zoiets bij zijwind zelfs als een zeil gaat werken!

Geplaatst: 31 mar 2008 21:38
door menno2
Scepticus schreef:
Beukje schreef:Bij een trathlonwedstrijd is een wat zwaarder wiel weer in het voordeel.

Daar valt nog over te discussieren

Ik vraag me trouwens af of een aero wiel, bijvoorbeeld de Zipp 808, bij een harde zijwind niet juist meer weerstand oplevert.

Ik geloof dat zoiets bij zijwind zelfs als een zeil gaat werken!


Die zeilwerking werkt alleen bij hele specifieke windhoeken, je hebt tenslotte niet een giek waarmee je even je "zeil" kan stellen ten opzicht van de wind. Bij harde wind voel je je echt opzij gezet worden. Ik kan het weten: 85kg en rij vaak aan de kust (nog niet eens met een dicht wiel).

Over smaak valt te twisten (blijkt in dit forum maar al te vaak). Ik heb ook met de R-Sys in mijn handen gestaan en ik vond ze eigenlijk wel mooi. De rare spaaknippels vallen niet echt op. Die dikke spaken wel natuurlijk.

Binnenkort heb ik ze op mijn nieuwe Red Bull Carbon SL