Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond het meer van Annecy

podbike
Forum-lid

podbike 21 mei 2010 21:22

Dank je Henk. Heb een goede conditie dus kan wel wat hebben, maar ik vraag me af of er ook ATB/MTB paden zijn uitgezet. Via het VVV en de camping eigenaar kom ik er eigenlijk niet zo goed uit. En wandelpaden zijn vaak wel leuk maar soms ook gevaarlijk voor fietsers. Dus als er MtB routes zijn neem ik die mee. Anders wordt het lekker racefietsen.
Podbike

erwind14
Forum-lid
Contact

erwind14 21 mei 2010 22:15

[quote="Podbike"]Dank je Henk. Heb een goede conditie dus kan wel wat hebben, maar ik vraag me af of er ook ATB/MTB paden zijn uitgezet. Via het VVV en de camping eigenaar kom ik er eigenlijk niet zo goed uit. En wandelpaden zijn vaak wel leuk maar soms ook gevaarlijk voor fietsers. Dus als er MtB routes zijn neem ik die mee. Anders wordt het lekker racefietsen. [/quote]

Als je een GPS hebt of kunt lenen/huren zou je eens op http://www.utagawavtt.com/ kunnen kijken. Verder zijn in Frankrijk de paden niet gescheiden. Als er dus al uitgezette routes zijn - vaak ook te vinden op Utagawa - dan gaan die ook over de wandelpaden. Op wandelpaden mag dus gewoon gefietst worden tenzij er andere beperkingen gelden, zoals soms in nationale parken. Of het ook kan of nog leuk is, is inderdaad een tweede...

simen
Forum-lid

simen 29 mei 2010 12:50

[quote="HenkV"]Simen, ik woon er pas 9 jaar :).

We hebben heel veel goed weer maar bv de afgelopen week was pet (zie m'n blog). Dit zijn groene alpen en dat betekend simpelweg dat er af en toe water naar beneden komt. Zo niet dan was het de woestijn. Is het in je vakantie dan is dat niet leuk. Voor mijzelf is er niets te klagen want gemiddeld genomen is het veel beter weer dan bv in Nederland. Maar daar koop jij niets voor als het uitgerekend die 3 dagen dat je er bent regent.

Een linkje voor een richting voor de volgende 10 dagen: http://france.lachainemeteo.com/meteo/a ... _141_0.php [/quote]

Dat weekje wachten tot het pinksterweekend pakte goed uit.
Drie volle dagen zon en zomerse warmte.
Het is daar echt mooi.
In het bijzonder de rustige weggetjes op de hellingen met uitzicht op Albertville.
Lekker klimmen,lekker zweten en eenmaal boven ,genieten van de vergezichten.
Bedankt voor je goede tips Henk.
En je weet,als de bergboeren hun gras gaan maaien volgen er altijd nog enkele dagen mooi weer.
Dat is me al meer dan eens opgevallen.
Zij kennen het weer ter plaatse als geen ander.
Zij is ook tegen

santos
Forum-lid

santos 09 jul 2010 20:29

Hoe ver is het rijden van Annecy naar de Alph de huez??

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 10 jul 2010 00:55

[quote="santos"]Hoe ver is het rijden van Annecy naar de Alph de huez??[/quote]

Fiets of auto?

160 km met de auto en anders zo'n 140 km met de fiets.

Maar ga je die berg alleen fietsen voor de naam? Anders zou ik een andere berg uitkiezen. Bijv Madeleine of Croix de Fer/Glandon. Is dichterbij (anders moet je met de auto over de Croix de Fer, of eromheen) en zijn een pak mooier dan de Alpe

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 10 jul 2010 08:29

Podbike, ik zie maanden te laat pas je vraag :(.

Nee, uitgezette mtb paden kun je vergeten. Dan moet je een georganiseerde rit gaan rijden. Maar die zijn veelal vanaf september.

Er zijn wel gps tracks te vinden maar dan heb je weer zo'n gps nodig. Maar niet te negatief, je kunt met wat voorwerk op een kaart aardig vooruit. Op de racefiets ga je je echter ook niet vervelen :). Alle opties kun je open laten, neem mee wat je het liefste doet. Maar nogmaals mtb is erg zwaar.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 14 jul 2010 23:03

Hoi,

Omdat vorig jaar de vakantie-combinatie van een weekje Franse Alpen gevolgd door een paar dagen Annecy goed bevallen was, ga ik dit jaar weer hetzelfde doen met een paar vrienden.

Vorig jaar hebben we veel gefietst in de Alpen en bij Annecy hoopten we nog wat te kunnen stappen. Dit viel niet helemaal mee (iemand tips mbt uitgaansgelegenheden in Annecy? :p ), en we wilden dit jaar dus ook rond Annecy wat gaan fietsen.
Met behulp van onder andere dit topic heb ik een paar routes ingetekend op de volgende kaart. We zijn er misschien 4 of 5 dagen, waarvan waarschijnlijk ook niet alle dagen gefietst gaat worden. Mijn vraag is dus: wat zijn de mooiste routes om te rijden? Welke bergen MOET je gezien/beklommen/afgedaald hebben?

Alle commentaar en/of tips zijn welkom.

1 - Forclaz - 34,8 km/840 hm
2 - Croix-Fry - 57,2 km / 1175 hm
3 - Arpettaz - 89,6 km / 1615 hm
4 - Colombiere - 71,6 km / 1421 hm
5 - Cret de Chatillon - 70,8 km / 1410 hm
6 - Saisies - 100 km / 1986 hm
7 - Aravis - 85,2 km / 1730 hm

Of eventueel een combinatie van deze routes?

Afbeelding

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 14 jul 2010 23:42

Arepol, wellicht kun je wat combineren:

Semnoz (5) + Forclaz (1)
Arpettaz (3) + Aravis (7)
Col de l'Epine + Croix-Fry (2)
Col de fleuries + Mont Saxonnex + Colombiere (4)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

frenkie
Forum-lid

frenkie 15 jul 2010 11:26

Als je de Forclaz gaat rijden zou ik hem in ieder geval vanuit zuidelijke richting rijden. Deze is veel uitdagender dan uit noordelijk richting.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 16 jul 2010 00:45

Bedankt!

Forclaz vanaf zuid is sowieso lekker, want dan heb je een stukje om in te rijden ;)

Dan had ik nog een vraagje, wat misschien ook niet helemaal hier past.
Ik heb juist zitten kijken naar wedstrijdjes in die buurt.
Zo vond ik dit criterium in Albertville en dit criterium in Aix-le-Bains
Is er iemand bekend met het rijden van koersjes in Frankrijk met een nederlandse licentie en dergelijke? Hoe is daar de categorie indeling? (1-2-3 komt overeen met? Elite/beloften/amateursA?)
Of is dat compleet af te raden?

podbike
Forum-lid

podbike 03 aug 2010 22:51

HenkV, dank voor je reactie. Was inderdaad al onderweg .... met racefiets. En ik heb me inderdaad niet verveeld. Het is af en toe even zoeken, maar zeer de moeite waard. Wat MTB / VTT betreft zijn er inderdaad wel routes maar dat zijn voornamelijk Freeride / Downhill trajecten en daar heb je toch een wat andere fiets voor nodig dan die ik gebruik. Dus mocht iemand nog eenzelfde vraag hebben, dan zou ik nu adviseren lekker je racefiets mee te nemen.
Podbike

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 05 aug 2010 23:17

[quote="frenkie"]Als je de Forclaz gaat rijden zou ik hem in ieder geval vanuit zuidelijke richting rijden. Deze is veel uitdagender dan uit noordelijk richting. [/quote]

Heb hem gedaan en vond hem lekker. Net voldoende herstelmogelijkheid tussen de steile stukken. Via de noordzijde afgedaald, wat ook wel lekker was omdat ie iets beter loopt.

Voor de rest nog de Semnoz gedaan (die werd wel vervelend lang op het einde) en een "vlak" rondje via Thônes - Faverges.
Meer hadden we eigenlijk niet zoveel zin in, het water was veel lekkerder om in te dobberen :D

Plaats reactie